01. Kan vi ændre på markedet?


Så er det den 1. december, og dermed starten på denne Iværksætter julekalender. I år er det resultatskaberen Rolf Høegh der får lov at starte ud. Rolf er ejendomsmægler, forfatter og foredragsholder. Han har blandt andet skrevet bogen – “En sælgers bekendelser“, og er stifter og medejer af den uafhængige ejendomsmæglerkæde place2live.dk, og så ved han en masse om salg.

Kan vi ændre på markedet? – Af Rolf Høegh

Mange giver markedet skylden for alt. Det mærkelige er, at nogen klarer sig udmærket i et svært marked. Ja nogen vinder ligefrem på det – ofte fordi konkurrenterne er frustrerede.

Mange tror de kan ændre på markedet. Min påstand er:

Vi kan ikke ændre på markedet.
Men vi kan ændre på den måde vi reagerer i markedet på.

Prøv at se på denne graf. Lad os antage at markedet i din branche er faldet med f.eks. 30 %. Hvad tror du de fleste virksomheder bruger mest tid på? Ja du tror det er løgn, men de fleste bruger tiden på at diskutere de 30 %, som er forsvundet. I stedet for at koncentrere sig om de 70 % som er tilbage.

De kloge ser på de 70 %, der er tilbage og glæder sig. Man siger markedet er gået i stå, men hold da op hvor lækkert, at der trods kriser og andet stadig sælges der stadig 70 %. WOW: Det kunne have været endnu værre.

Når et marked falder 30 % er der nogen som taber 50 %, andre taber 10 %. Og så er der nogen, hvis omsætning stiger. Hørte du det? De forøger deres omsætning i et faldende marked! Nu kan jeg næsten høre dig sige: Er det muligt? Mit svar er ganske klart: Jo, det kan sagtens lade sig gøre.

Lad mig give dig et eksempel: Du og jeg tager sammen til en fødselsdagsfest, hvor vi også var inviteret sidste år. Forestil dig, at grafen er en fødselsdagslagkage. Vi kommer lidt for sent til kagebordet og nogen har allerede taget 30 % af kagen.

”Og hva’ så?” tænker du og jeg. ”Hvis vi nu skærer det samme stykke som vi skar sidste år – eller måske et lidt større stykke – kan vi så ikke blive mindst lige så mætte som sidste år – eller måske endnu mere mætte? Hvad skulle forhindre os i det?”

Hørte jeg dig sige: ”Rolf, den er rigtig nok, men der skal også være til de andre.” OK, det er godt til en fødselsdag at vise høflighed og ikke rage til os. Men når vi driver forretning, så gælder det bare ikke.

For hvis du tænker så venligt på dine konkurrenter, når virkelighedens markeds-lagkage skal fordeles, så har du et problem. Så er det bare de andre som rager til sig. Så stjæler de hele kagen og efterlader dig med nogle få krummer. Har du råd til det?

Nej, skynd dig at tage dit stykke af kagen. Og gerne et ekstra stykke. Der er jo hele 70 % tilbage at tage af. Der sælges altså stadig varer, trods kriser og meget andet. Er det ikke bare fantastisk? Hele 70 % er tilbage af markedet. Lad os glæde os over det.

Sig til dig selv: ”Lad mig komme i gang med det samme og sørge for, at det er mine produkter som sælges.

God jul til jer alle.

Hilsen
Rolf Høegh

Rolf Høegh

Rolf Høegh er resultatskaber, forfatter og foredragsholder. Du kan læse mere om Rolf på resultatskaber.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

17 kommentarer til 01. Kan vi ændre på markedet?

  1. Mikael Rieck siger:

    Enkelt og lige til benet. Kan godt forestille mig, at mange i ejendomsmæglerbranchen har kigget meget på de negative ting og ikke så meget på det der er tilbage.

    /Mikael

  2. Ejjj, nu har jeg helt lyst til kage!

    Kanon måde at starte julekalenderen på.

    Da krisen begyndte at kradse, oplevede jeg nogle enkelte firmaer, der brugte følgende strategi: 30% af vores marked forsvinder. Det naturlige ville være at fyre og skære ned, for at tilpasse sig markedet. Og det gør alle konkurrenterne. Netop derfor skal vi investere NU i at erobre markedsandele!

  3. Frank Olesen siger:

    Rigtigt !
    Fokuser på det positive !

    Man skal dog ikke fornægte at mennesker kan være negativt- eller positivt motiverede. Mig og min kollega i http://www.gymnashop.dk har lige selv været igennem en coaching session med Rie Dalsgaard som var utroligt udbytterig. Jeg har altid betragtet mig selv som et meget positivt menneske, men under denne session fandt jeg ud af jeg egentlig var “negativt motiveret” – dvs. jeg blev mere motiveret af at bevæge mig VÆK fra noget negativt, end bevæge mig hen imod noget positivt…..

    Måske er det det der menes med at man arbejder bedst under pres ???

  4. Endnu et genialt indspark fra Rolf.
    Det er faktisk lidt sjovt, når man færdes blandt erhvervsdrivende, at opleve at der nærmest findes to grupper af dem. Dem som klager over krisen og dem som enten siger “hvilken krise?” mens de smiler smørret eller direkte siger at de har klaret sig bedre i krisen end før det kom.

    Personligt er jeg så en af dem, som tror på og næste håber på, at krisen tager endnu et dyk. Selvfølgelig ikke fordi jeg ønsker at se flere private på tvangsauktion, men jeg ser nogle interessante forretningsmuligheder i lidt mere krise 🙂

  5. Jeg oplever at en del virksomheder shopper mere rundt i krisetider, det giver især nystartede og mindre virksomheder (eller måske rettere dem med lavere priser) en fordel i krisetider.
    Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget (nogen) 🙂

  6. Fedt røvspark fra Rolf! Der er altid for mange som går i flyverskjul og bare forsøger at klare sig igennem, i stedet for at se på mulighederne og handle efter dem.

    Hvis vi brugte halvdelen af den tid vi snakker om krisen på at arbejde hårdere, sjovere og smartere var der sku ikke en krise.

  7. En god start på en af de mest lovende julekalendere.

    Jeg har haft fornøjelsen at møde Rolf et par gange, og han bærer på den energi som indlæget giver indtryk af. Det er meget motiverende af møde folk med god energi.

    Den gode energi er netop pointen; se muligheder frem for forhindringer. Forhindringer er mure, der skiller dem ud, der rigtig gerne vil noget, fra dem der er knap så motiverede.

    Hav en super jul, derude i iværksætterland!

  8. Alexander siger:

    Først og fremmest. Tusind tak Lars. Jeg skal glæde mig til at læse hvert afsnit i din julekalender. Genial idé. 🙂

    Back on topic.
    Jeg synes det er et fremragende indlæg Rolf! Du rammer hovedet på sømmet, og jeg ville ønske, at flere forretningsdrivende var på samme måde. Der er godt nok ikke noget mere demotiverende end at høre folk skyde skylden på alle mulige andre relativt uvæsentlige faktorer og for den sags skyld markedet.
    For gods sake, man stopper jo heller ikke med at arbejde fordi, det er overskyet.

    Nå. Back to work! 😉

  9. Godt indspark! Det handler vel i bund og grund om at se glasset halv fuldt og ikke halv tomt?

  10. Endnu engang tak for en genial blog.

    Og Ja Rolf super indlæg.
    Det handler vel altid om at se det positive frem for det negative.

    Og ja det er altid nemmere at finde fejlen hos alle andre end at indrømme egne fejl.
    Ser frem til at læse resten af julekalender gaverne ;o)

  11. Jan Skovgaard siger:

    Sikke en herlig måde at starte December måned på. Dejligt indlæg, som sætter nogle tanker igang.

    Godt med et spark bagi! 🙂

    Glæder mig til de øvrige afsnit af denne kalender.

  12. Rolf Høegh siger:

    Hej alle sammen.
    Tak for jeres venlige og dejlige kommentarer.
    Det glæder mig.
    Hyg jer.
    Bedste hilsener
    Rolf

    Rolf Høegh
    Resultatskaber.dk og Place2live

  13. Frederik Storm siger:

    Rigtig godt indlæg Rolf!

    Bare fordi andre falder, betyder det ikke at man selv skal falde. Man må bare tage en større del af det der er tilbage.

    De bedste hilsner
    Frederik

  14. Søren Højby Skriver siger:

    Endnu et super godt indlæg, Rolf!

    Altid godt med et spark bagi :-)!

  15. Rolf Høegh siger:

    Tak også til Frederik og Søren for jeres positive kommentarer.
    Og endnu engang tak til alle jer andre igen for de tidligere indspark.
    Hyg jer.
    Og glædelig jul – når den tid kommer
    Bedste hilsener
    Rolf

  16. Lars Bachmann siger:

    Hej Rolf
    Super godt indlæg, som nok har sat nogle tanker i gang hos de fleste (inkl. mig selv).
    Som Rasmus skriver i en tidligere kommentar, så handler det i bund og grund om at se glasset som halvt fuld, i stedet for halvt tomt.

  17. Rolf Høegh siger:

    Hej Lars.
    Tak for dine venlige ord.
    Hilsen
    Rolf

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *