03. Tænker du kun på 1 % af dine kunder?


Optjen point og ombyt dem til gratis gaver.. Det er ideen som dagens mand har lavet en succes på.

Magnus Kjøller er 27 år og manden bag CM Network A/S der på 4. år driver et ”point univers” bestående af PointShop, PointBlog og det kommende PointTrade. Her kan medlemmerne tjene point som efterfølgende kan ombyttes til gratis gaver. CM Network beskæftiger 30 medarbejdere fra kontoret i Aalborg, har mere end 7 millioner medlemmer til sine koncepter og driver forretning i 10 europæiske lande. I kan selvfølgelig følge Magnus på Twitter: http://twitter.com/magnuskjoeller

Tænker du kun på 1 % af dine kunder? – Af Magnus Kjøller

Der bor knap 500 millioner mennesker i Europa – og Danmark udgør ca. 1 % af dette tal. Vi kan vist hurtigt blive enige om, at dette ikke er en mængde, der er værd at skrive hjem om. Det er mig derfor en gåde, hvorfor så mange danske iværksættere ligger så meget energi inden for vores grænser alene! Ønsker vi ikke at forlade vores trygge andedam eller hvad fa’en er problemet?

Det danske marked er så lillebitte og i bund og grund uinteressant, at jeg ganske enkelt ikke forstår de mange virksomheder, der bruger enorme budgetter og ressourcer på segmentanalyser og lignende i vores lille land – bevares, der er penge at hente, men hvorfor ikke åbne armene for de millioner af interessante kundegrupper, der er over hele Europa?

Du skal ganske enkelt blot stille dig selv et meget simpelt spørgsmål: Vil du nøjes med at ramme de danske rækkehuse eller vil du ud og erobre verden og dens uanede rigdomme, med din unikke idé?

For mig er svaret så oplagt, som noget kan være, og derfor har vi et klart mantra hos min virksomhed CM Network A/S; alt hvad vi gør, skal kunne gøres internationalt. Derfor er vi i dag i 10 lande og har fået over 7 millioner medlemmer af vores hjemmesider PointShop og PointBlog.

Nuvel, det er pisse besværligt, men det er det også at slå igennem med en niche forretning i lille Danmark! Vi har opgivet mange gode idéer på grund af en eller anden form for landebegrænsning. Men når så den rigtige idé kommer, og den samtidig kan rulles ud internationalt, så rykker det – undskyld udtrykket – kraftspillepikkemig godt nok også igennem! I dét øjeblik er du langt væk fra den jyske muld – der er du på toppen af alperne med hele Europa for fødderne af dig!

For at tage et eksempel: PointShop formåede på én weekend at rekruttere en kvart million medlemmer ved at køre viral markedsføring på Facebook som gik på tværs af landegrænser. Vores indsats var proppet med fejl og på ingen måde helhjertet. Men det virkede alligevel, fordi den blev eksponeret overfor kolossalt mange mennesker. Et lignende resultat i DK havde krævet ugers 100 % dedikeret arbejde og næppe kastet bedre kvalitet af sig – nærmere tværtimod!

Min pointe er: hvorfor begrænse os til Dannevangs trygge rammer, når Europa har så mange flere muligheder for os, vores produkter og vores kunder? Klart, der er stjerne mange udfordringer ved at skulle tænke internationalt; sprog, fragt, jura og skat som de åbenlyse.

Men med løsninger som dropshipping leverandører i udlandet, freelancere og oversættelse bureauer kan du komme langt. Og mange ting indenfor skat og jura er efterhånden blot en google-søgning væk. Og så er det altså også okay ikke altid at være perfekt – hvis det gør forskellen på at score 10.000 kunder eller 10 millioner nye kunder, fordi man har taget sin forretning til det næste skridt.

Så kom ud og erobr verden – verden venter for dine fødder 😉

Magnus Kjøller

Magnus Kjøller er direktør i CM Network A/S, som driver blandt andet Pointshop.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

7 kommentarer til 03. Tænker du kun på 1 % af dine kunder?

  1. Heine siger:

    Endnu et lækkert indlæg! Denne julekalender har virkelig vist sig interessant for mig, og jeg glæder mig allerede til imorgen med et nyt indlæg.

    Magnus – du har helt ret. Og man må sige du har gjort det godt med dine koncepter. Held og lykke fremover!
    Jeg havde fornøjelse af at være i jeres lokaler i forbindelse med Startup Weekend Aalborg, og lad mig sige at jeg ikke vil have noget imod at arbejde i det lokaler og for din virksomhed engang 😉

  2. Tak for opråbet, hvor muligt bør der altid tænkes store tanker!
    Nu er det så ikke alle virksomheder der har samme forudsætninger for at angribe det globale marked, men ingen tvivl om, at mange skulle tænke i større baner. Som jeg har talt med enkelte af min kunder om, så opvejer potentialet jo ofte langt det arbejde og den risiko der er forbundet med at satse bredere.

    Ser frem til næste indlæg, der nok skal læses fra sofaen med tømmermænd 🙂

  3. Mikael Rieck siger:

    Jeg tror det er en kombination af mange ting og en af de store tror jeg er sproget. Selvom vi alle har engelsk i skolerne, så er der utrolig mange der ikke er trygge ved hverken at skrive, tale eller forstå sproget.

    Dertil kommer, at konkurrencen i lille Danmark sjældent er ligeså hård som på det store marked og dermed bliver det ikke ligeså “hårdt”.

  4. Oxkjær siger:

    Ganske interessant indlæg. Jeg kan kun tilslutte mig hvad Mikael skriver omkring sprogbarrieren. Det er helt klart den der lægger en dæmper på mange projekter, projekter som kunne blive meget store hvis de blev rullet ud world wide. Outsourcing af denne del er naturligvis en mulighed, men det holder alligevel mange tilbage, inkl. mig 🙁

  5. Morten siger:

    Rigtig godt indlæg, vi er selv ved at åbne op i Sverige og Norge, Danmark er simpelthen blevet for lille.
    Så kan ikke være mere enig i dette, spørgsmålet er så hvordan det kommer til at gå, mange har forsøgt sig med at starte op udenfor Danmark, men mange fejler, nu må vi se hvordan det kommer til at gå med industribasen.dk i sverige.

    Mvh
    Morten

  6. Jimi Hove siger:

    Der er nu også folk der tjener ok med penge i DK, men ja med den rette idè på det rette tidspunkt, er der ingen grund til at begrænse sig.

    Jeg tror mange der begrænser sig , er folk uden den store iværksætterefaring, når man har fået den i en kravlegård, kan man begynde at lege på den anden side af vejen. Det holder ikke altid stik i virkeligheden, men rent psykologisk hænger det nok sådan sammen

  7. Lars Bachmann siger:

    Alt for mange danskere er alt for beskedne, og bange for janteloven. Tænk stort, og det bliver stort.
    Se mulighederne, og hav mindre fokus på eventuelle begrænsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *