maj-wismann-3

04. Sex på dåse? Ja tak – Maj Wismann


Har du overvejet om din virksomhed kan drives online? I så fald, så læs med i dag, hvor sexolog Maj Wismann fortæller hendes historie om at blive “websexolog” i en branche, som ikke er kendt for den slags.

04. Sex på dåse? ja tak – Af Maj Wismann

  • Sådan får du flere blowjobs, OG får din kvinde til at elske dem
  • Få sexlysten tilbage og behold den for livet
  • Væk din seksualitet og dit g-punkt
  • Lær at få bedre og flere orgasmer

-var titler og produkter jeg ikke anede, ville være til salg i min butik i år 2012, da jeg for 3 år siden lavede mit første digitale online produkt.

Jeg ville egentligt bare gerne hjælpe… Hjælpe de mennesker, som ikke kunne komme ned i min klinik. Hjælpe de danske par, der sad på den anden side af jorden, og som ikke lige kunne flyve ned i min praksis hver 14 dag, og også hjælpe dem, der ikke havde råd til 1:1 eller 1:2 med mig.

Og til start anede jeg ikke, hvordan hulan det hele skulle gribes an. Jeg havde ingen strategier, inden erfaringer fra andre at trække på, og i det hele taget har der været rigtig, rigtig meget ”Vi prøver lige det her af” i min forretning de sidste 3 år. Jeg har dog hele tiden haft en klippefast tro på, at hvis jeg konsekvent satte den ene fod foran den anden, så ville jeg nå længere, end hvis jeg satte mig med hænderne i skødet og tænkte positive tanker, tændte et par røgelsespinde og sendte ønsker ud i universet!

Tankegangen om, at jeg kunne hjælpe online, syntes jeg faktisk var rigtig fed! Både hjælpen de forskellige par kunne få, men da også selve princippet i, at man producerer materialet én gang, og så ligger det tilgængeligt til salg på ens hjemmeside. Min far lever af at være forfatter, og har gjort det i mange år, og jeg kunne jo pludselig se, at det principielt set var det samme, bortset fra at mit skulle ligge online, og hvor meget jeg ville sælge, var mere i mine hænder end i et forlags – for jeg kan med de online markedsførings strategier der i dag findes, skrue op og ned for mit salg. Lægger jeg en ekstra indsats, er der ekstra penge på kontoen, de fleste gange efterhånden.

Ligesom at downloade en Mp3-fil, hvorfor så ikke downloade ”noget”, der kunne gøre det nemmere og bedre at være kærester? Lydbøgerne var allerede ved at vinde indpas og f.eks. den verdensberømte lifecoach Anthony Robbins, havde allerede cd´er man kunne købe og lytte til. Online – så slap man for alt det besværlige med at vente på at få en pakke, nix nej, man kunne komme i gang med det vuns. Haps – den ide snuppede jeg J

Der er så meget viden inden for mit felt, som man som ganske almindeligt menneske har brug for, for at få det parforhold og den følelsesmæssige dybde og connection til sin partner, som de fleste mennesker faktisk drømmer om. Eller få forstået, hvad der får sexlysten til at smutte over alle bjerge eller til at vokse voldsomt – reel viden, fakta og så redskaber til at nå i mål, hvis man gider at lægge en indsats. Der er så mange myter, der skal bustes, så meget fakta, der skal erstatte fup og sensationspresse-artikelstof.  Der er et enormt behov for en ”normalisering”, og den får man kun ved at blive ”psykoeducatet”, som det hedder i fagsprog – altså undervist i, hvad der f.eks. er normalt inden for en given problematik. For at tage et meget simplificeret eksempel:

Hvis man f.eks. tror det er normalen at knalde 4 gange om ugen og at det er normalt ikke at have problemer i sit parforhold og sexliv, men at man selv kun har sex en gang om ugen og i øvrigt går og småskændes i tide og utide, så kan man hurtigt føle sig forkert og underlig og tænke: ”Der er noget rivende galt med mig” eller endnu værre: ”Det er fordi jeg er i det forkerte parforhold, med den forkerte partner, hvis bare det var den ”rigtige”, så….” – og de tanke i sig selv, kan få sexlysten til at blive nedsat, kan få en skilsmisse til at banke på og få skænderierne til at blusse gevaldigt op!

Så det hele startede faktisk med, at jeg tog et smut til Horsens og fik en sød radio journalist til at interviewe mig omkring 3 af de højaktuelle emner, jeg oplever igen og igen i min sexolog og parterapi praksis. Og så drak vi øl og spiste sushi resten af dagen, mens filerne uploadede.  I dag, arbejder jeg helt anderledes og struktureret. Jeg er oprindeligt uddannet skolelærer og har en hulans masse erfaring i at lave undervisningsmateriale og få det serveret på en god måde. Det er faktisk det, jeg gør i dag, når jeg skriver manuskripter til mine online produktioner.

Fordommene!

I terapiverdenen er det typiske billede, at man er nødt til at sidde over for en terapeut eller rådgiver for at opnå det fulde udbytte, og en af de fordomme jeg oftest møder er, at det de digitale produkter jo ikke er lige så effektive, som hvis man sad over for mig personligt.

Men jeg er ikke enig!

Selvfølgelig giver det god mening at få mit syn på deres helt individuelle problematik, og det er jo lidt en luksus og min timepris er heller ikke helt billig, men derudover så er meget af den behandling jeg laver inden for sexologi og kærlighed faktisk undervisning og rådgivning. Par har typisk de samme klassiske problematikker, og meget af det er egentligt forholdsvist simpelt at få kickstartet og sparket i en bedre retning.

F.eks. er kommunikation eller skulle jeg måske sige manglen på samme en klassiker. Kan man ikke kommunikere i dybden uden at misforstå hinanden, så vil problemerne, uanset hvor højt man elsker hinanden, hobe sig op foran en og i øvrigt smide en ordentlig motherfucker af en kile ned i mellem parret og skabe større og større følelsesmæssig distance. Så hvorfor ikke lære at kommunikere derhjemme. De samme redskaber, den samme viden, de samme øvelser og trin i processen. Det kræver mere selvdiciplin end, hvis man sad over for mig og blev guidet. Men den selvdiciplin, er der faktisk mange der har, når der f.eks. er en skilsmisse på spil. Så kan man GODT få fingeren ud af måsen og knokle på.

Passiv indkomst my ass!

Jeg har på min rejse måtte ændre mit mindset – fra at høre om og tro på passiv indkomst, sagt med andre ord, ”Du skriver bare lige en e-bog og så ligger den der og sælger sig selv og du kan nippe til en Martini på en strand på Bali”-bullshit til et mere realistisk mindset aka ”let røven og få et større salg”, folk på nettet finder dig ikke af sig selv, blot fordi du har skrevet en e-bog.

Det her er altså en forretningsmodel opdagede jeg, da jeg havde været voldsomt frustreret i en periode over manglende og lavt salg – jeg gik ”All in” eller ”Going pro”, som min amerikanske mentor kalder det. Og med en målrettet indsats, hårde deadlines og et knokleri af en anden verden lykkedes det. Jeg kunne sige, at jeg havde nået mit første mål.

Et mål, som jeg nu kan se tilbage på, for  jeg er i dag det sted, jeg for blot 6 mdr. siden ikke troede var muligt. Jeg tjener nemlig mere på mine online produkter nu, end jeg gjorde som skolelærer. Så principielt set, kunne jeg læne mig tilbage nu og nøjes. Men det vil jeg ikke! Det her er en mission – jaja, jeg ved det lyder alt for skørt, men det er altså sådan jeg har det. Det her, er noget jeg er nødt til. Når mine produkter gang på gang redder par fra at blive skilt, og det ved jeg, for jeg får ugentligt mails, så har jeg også en vis forpligtigelse til at komme ud i verden og råbe højt om mine produkter. Alt andet ville være fesent.

Jeg er pt. på vej med mit amerikanske site og hele foråret kommer til at gå med at oversætte og indtale min største succes ”Få sexlysten tilbage – og behold den for livet” + ”Væk din seksualitet og dit g-punkt”, som har dansk premiere til februar

Så jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl om, at jeg inden for forholdsvist kort tid er nødt til at lave en revurdering af, hvor jeg skal lægge den største indsats. For online, når jeg ud til mange flere mennesker end 1:1 i min praksis. Og når jeg laver 1:1 eller 1:2 så kommer den tid jo ikke igen – det er faktisk tid, hvor jeg ikke kan producere, skrive manus, indtale eller udvikle.

Jeg gør mig selv arbejdsløs på sigt

I dag, når jeg får en henvendelse omkring en kvindes manglende sexlyst, så henviser jeg dem faktisk til min online workshop – ikke fordi jeg ikke vil have hende og hendes mand i et personligt forløb, men fordi jeg helt seriøst mener, at deres penge er bedre givet ud og de får hjælpe betydeligt mere effektivt og hurtigere, ved at gennemgå min workshop i 4 moduler. 4 x 1 ½ times struktureret og finpudset foredrag og undervisning + adskillige timers bonusmateriale kan jeg simpelthen ikke konkurrerer imod i min praksis.

For mig, har det været en lang rejse, fyldt med massevis af frustrationer og tvivl på, om jeg nogensinde nåede i mål. Det har været en kombination af ”learning by fooling around” og så blive guidet af de få eksperter, der findes på markedet, hvor en ualmindelig høj procentdel af det, jeg har lært af dem, og vitterligt brugt ufatteligt mange timer på, ikke har virket i min forretning. Det, der har virket allerbedst for mig har været at finde andre online produkt arbejds-bier i udlandet, som har været et år eller to længere fremme end mig, og snakke med dem og høre om deres erfaringer.

For 3 år siden startede min sexolog-rejse i online universet, og siden da har over 7000 danskere downloadet mine digitale produkter. Pt. kan jeg leve af det og har i år mere end tredoblet min indtjening på mine digitale produkter i forhold til sidste år, og jeg kan kun gisne og se i krystalkuglen om næste års indtjening, men den bliver næppe mindre!

Snebold effekten

Min erfaring siger mig, at man ikke gør en særlig stor forskel her i verden eller tjener kassen ved at skrive en e-bog på 25 sider til 149,- og så læne sig tilbage og forvente, at online feen kommer om natten og sætter store beløb ind på kontoen. Der skal arbejdes for sagen det første lange stykke tid. Big Time. Ulempen er, at du jo samtidig med din almindelige kerneydelse, nu skal til at arbejde med noget helt andet oveni, da man jo stadig skal tjene penge, imens man bygger sådan et online univers op. Jeg har følt det i perioder som om, at jeg havde to jobs – og det havde jeg jo i princippet også – døgnet havde bare stadig kun 24 timer!

Som sagt, det er en forretningsmodel, og man skal ville det og have realistiske forventninger (i USA siger de minimum 3 år) og ville lægge et godt stykke arbejde for at få skabt et solidt fundament, men så kommer snebold effekten også på et tidspunkt. Og med i kølvandet følger en masse fede bonusser, som jeg faktisk blev overrasket over, og som jeg slet ikke havde forventet. F.eks. flere foredrag, mange flere klienter, Skype sessioner fra hele landet, flere interviews til pressen osv. men jeg er dælme heller ikke kommet sovende til det, som mange, der bliver forført af ideen om ”Passiv indkomst” faktisk tror. Så lad mig slutte af med dette fantastiske citat:

“The only place where success comes before work is in a dictionary.” - Vidal Sassoon

Maj Wismann

Maj Wismann er sexolog og parterapeut, og har specialiseret sig i e-bøger og online kurser - Læs mere på websexolog.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

6 kommentarer til 04. Sex på dåse? Ja tak – Maj Wismann

  1. Søren Hansen siger:

    Et interessant indlæg du her kommer med Maj, det giver stof til eftertanke, at når tingene/emnerne formes rigtig kan det sælges online.

    Søren

  2. Super interessant artikel Maj! Jeg blev både underholdt og belært. Dels er din skriveteknik og fortælleteknik rigtig fængende, og dels var indholdet lige helt perfekt til mig. Jeg læser i øjeblikket bl.a. psykologi (skal i øvrigt til eksamen om 2½ uge – Glæder mig!), og apropros de problemstillinger som du bl.a. nævner i artiklen, var vi faktisk inde på kognitiv psykologi i dag, sådan i det store hele. Det er virkelig interessant at kunne reflektere over situationer som dem du befinder dig i, når du rådgiver og hjælper folk med problemer i parfoholdet/sexlivet. Sidst men ikke mindst vil jeg selvfølgelig også lige nævne, at iværksættervinklen i din historie er super inspirerende – du lyder rigtig interessant, både som iværksætter, men også som person. Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke i fremtiden :-)!

    Mange hilsner
    – Mads

  3. Maj Wismann siger:

    Hej Søren,
    Ja, det er rigtig interessant, og jeg møder tit mennesker som siger: “Ej, det ville aldrig gå i min branche”, og der er jeg så allerede igang med at tænke i de første tre digitale kurser ;-)

    Det handler rigtig meget om, at ændre sin måde at tænke på – jeg tænker stort set hele tiden digitalt nu, altså “Hvordan kan jeg gøre det her nyttigt online” :-)

  4. Maj Wismann siger:

    Hej Mads

    Tusind tak. Og ja, det sjove er jo, at jeg faktisk har to efteruddannelser i kognitiv psykologi fra Henrik Tingleff og det er derfra jeg har lært begrebet “Psykoeducation”.

    Og super fedt, at det kan inspirere dig – du skal da bare i gang med at indsamle data allerede omkring, hvad din målgruppe har brug for hjælp til :-)

    Sig til, hvis jeg på nogen måde kan hjælpe dig, hvis du overvejer at gå den vej – som jeg skriver i artiklen, så er min erfaring, at den bedste hjælp får man fra folk, der har haft fingerne i grøden selv, så bare smid en mail, hvis du vil have et godt råd eller noget andet :-)

    Kh
    Maj

  5. Det er super godt arbejde, virkelig et bevis på at de fleste af de paradigmer vi har bygget op omkring hvad man kan og ikke kan i virkeligheden ikke er andet end mentale blokader…
    Og thumps up til din hjemmeside, du er virkelig virkelig god til at få fanget opmærksomheden om folk, og man får virkelig lyst til at købe når man er derinde :-)

  6. Maj Wismann siger:

    Hej Philip

    Tusind tak skal du have :-)

    Kh,
    Maj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>