1. Selvfølgelig kan du være bedst


Så blev det den 1. december, og dermed starten på min julekalender for iværksættere. Hvis i ikke har læst mit oplæg tidligere, så kan jeg kort fortalt fortælle at jeg har samlet 24 personer, som på hver deres måde enten har inspireret mig, hjulpet mig, eller arbejdet sammen med mig. Fælles for de fleste er, at de selv er iværksættere, bortset fra nogle få, men de er til gengæld specialister i et eller flere emner, som kan komme iværksættere til gode.

Hver dag, frem til den 24 december vil der blive åbnet en ny låge, med et spændende indlæg, hvor det overordnede tema er “iværksætter“. Hvis du ikke vil gå glip af noget så kan du tilføje mit feed til din RSS læser – RSS for larsbachmann.dk – gider du ikke at abonnere på alle mine indlæg, så har jeg lavet et RSS feed som kun viser “julekalenderen” – RSS for iværksætter julekalenderen.

I dag er det Thomas Rosenstand der får lov at give en opsang til danske iværksættere. Jeg stødte på Thomas for første gang for ca. 5 år siden, da jeg selv begyndte at snuse til det der SEO, og på daværende tidspunkt arbejde jeg på et reklamebureau ikke ret langt fra Concept Interest. Det gik hurtigt op for mig at Thomas havde ret godt styr på det med søgemaskiner, så det var nærliggende at “følge” ham, og suge den viden til mig jeg kunne. Thomas er årsagen til at jeg i sin tid fik interesse for faget, og jeg fik min “grunduddannelse” ved læse med der hvor Thomas skrev noget.

I dag har Thomas som bekendt valgt at flytte over til det “bette land”, på den anden side at sundet, men på trods af det, er jeg glad for at vi stadig kan holde kontakten.

Men nok om det, her kommer Thomas’ bidrag til mit iværksætter tema.

1. december – Thomas Rosenstand

Selvfølgelig kan du det!

Mit input til denne artikelserie her hos Lars Bachmann skal handle om noget meget grundlæggende, som desværre ofte forsømmes fra både rådgivere og iværksættere. Og det har undtagelsesvist intet med SEO at gøre.

Jeg vil her give dig nogle råd, som jeg har selv enten har fået eller er nået frem til – og som alle virker. Det bedste ved dem er, at ingen af dem kræver, du skal have penge op af lommen. Til gengæld kan de kræve, at du sluger en kamel eller to, hvis du vil følge dem.

1. Gør det bedre end de andre

Der er ikke mange forretningsideer tilbage, der ikke allerede findes derude. Om du vil starte en tømrerforretning, sælge børnetøj på nettet eller måske importere italienske luksusmøbler – det er der mange andre, der gør allerede. Det skal du ikke se som en forhindring, men tværtimod skal du se det som en gave. Så er du nemlig ikke alene om at opdyrke et marked og skabe kendskab til det, du laver.

Du kan sætte priserne ned under det niveau, dine konkurrenter forlanger, men det kan du bare ikke leve af. Og det er helt ærligt også utroligt blodfattigt, ikke?

Måske kan du købe lidt bedre ind, end de andre gør det – men det er ikke sandsynligt. De andre har jo været der et stykke tid, og de har en historik hos leverandørerne, du af indlysende årsager ikke har.

Beslut i stedet at sætte dig grundigt ind i, hvordan dine konkurrenter leverer deres vare eller ydelse. Hvordan er deres serviceniveau? Er de hurtige til at yde support? Kan de levere hurtigt? Og al den slags.

Dernæst skal du identificere de områder, hvor flertallet af dine konkurrenter ikke gør det godt nok – og der skal du sætte ind. Det kan være en udvidet telefontid, der gør det mere bekvemt for kunderne at komme i kontakt med dig. Det kan være kortere leveringstid, bedre vejledning eller det helt basale men ofte forsømte: At du holder, hvad du lover.

Hvis der er 10 udbydere, der sælger samme ydelse til samme pris, vil den udbyder, der kan levere på den måde, kunderne ønsker, vinde. Så enkelt er det. Ingen grund til at gå på universitetet for at kunne gennemskue det – sådan har verden virket altid.

Men hvad er det sådan helt konkret, du kan gøre bedre, end dine konkurrenter gør det?

2. Pas dine aftaler

Der går ikke mange dage mellem, at jeg taler med virksomheder i Danmark, der er på vej til at skifte leverandør, fordi deres nuværende leverandør ikke vender tilbage som aftalt, ikke tager telefonen eller ikke overholder deadlines. Det er da for åndssvagt at miste kunder med god indtjening, fordi man er et dryssehoved, ikke? Men det sker hver eneste dag!

Har du prøvet at skulle bygge hus, bygge om eller bare få skiftet en vandvarmer i dit hus, ved du, at det er mere sandsynligt at møde en flok flyvende grise end at håndværkeren kommer til aftalt tid. Og skulle underet ske, at en håndværker møder op til aftalt tid (eller måske bare på den aftalte dag), er det noget, du husker længe, ikke?

Noget så banalt som at anlægge en hysterisk pedantisk holdning til tidspunkter og deadlines kan være et meget væsentligt skridt på vej mod at kunne tage det samme eller mere for varen, end dine konkurrenter gør. Og det koster dig intet udover lidt omtanke.

Sørg altid for at vende tilbage senest på det aftalte tidspunkt til dine kunder – også hvis du ikke har det svar eller den vare, de ønsker. Fortæl, at du er blevet forsinket grundet manglende svar fra dine leverandører (eller hvad nu årsagen er), og aftal et nyt tidspunkt, som du selvfølgelig også holder.

Sidder du nu og tænker at det her er da bare FOR grundlæggende? Spørg lige dig selv, om du inden for bare den seneste uge ikke har oplevet mindst én gang, at en aftale ikke er overholdt? Og kan du huske, hvor irriterende det er?

Holder du altid dine aftaler, holder dine kunder informeret om enhver afvigelse i planerne etc., opsparer du en meget lang elastik i form af tolerance den dag, hvor du kvajer dig. Og det gør du på et eller andet tidspunkt – ellers laver du for lidt.

3. Overrask i telefonen og på e-mail

Ganske kort tid inden jeg forlod Danmark, skulle jeg bruge en håndværker til en lille opgave. Jeg fandt én på nettet, og ham ringede jeg til – lad os kalde ham Bent her. Her er samtalen gengivet i forkortet form:

Bent: Hallo?

Mig: ”Goddag. Jeg hedder Thomas Rosenstand. Jeg har brug for en hurtig reparation af en vandvarmer”.

Bent: ”Ja”.

Mig: ”Ja hvad? Er det noget, du kan klare i dag eller i morgen?”

Bent: ”Det ved jeg ikke lige nu. Kan jeg ringe til dig om en halv time?”

Mig: ”Selvfølgelig”.

Bent fik mit telefonnummer, og der gik så fire dage, før han ringede. Jeg havde fundet en anden i mellemtiden, og Bent mistede den ordre. Han blev i øvrigt fornærmet over, at jeg havde fundet en anden til opgaven.

Generelt er telefonen og e-mail et fantastisk værktøj til at give kunder en god oplevelse – eller det modsatte. Siden 2004 har vi i Concept Interest altid besvaret telefonopkald med ”Velkommen til Concept Interest”, og den dag i dag er der mennesker, der nævner, hvor herligt det er at blive budt velkommen. Det koster ingenting, men det starter en samtale med en god tone.

Det samme med e-mails. Hvorfor er der så mange, der tror, at det er OK at skrive til kunder eller potentielle kunder uden en ordentlig indledning? Det er da rasende uhøfligt at undlade at skrive ”Hej”, ”Kære” eller ”Goddag”.

Start altid din første respons til en kunde eller et kundeemne med at takke for hans/hendes mail. Det kan synes som en kliché, men det virker! Find din egen sproglige stil at gøre det i – og jeg lover dig, at det har en positiv effekt på dem, du kommunikerer med.

4. Pas på din tid

Hvis du lever helt eller delvist af at sælge din tid f.eks. som konsulent, er det uhyggeligt vigtigt, at du har et godt system til at holde styr på den tid, du bruger på hver enkelt opgave.

Lad mig give dig et eksempel fra den virkelige verden: Da vi i Concept Interest for snart seks år siden udskiftede vores timestyringssystem til et nyt, der virkelig passede til vores forretning, øgede vi den udfakturerede tid med en tocifret procentsats. Det viste sig, at vi på næsten hver opgave arbejdede gratis i op til mange timer. Jeg behøver næppe udpensle, hvad det betød for indtjeningen i et firma med dengang syv medarbejdere?

Det er en stor udfordring at fastholde medarbejderne i, at al tid på en opgave skal skrives ned, men det er nødvendigt. Faktisk er det en stærkt medvirkende faktor til at kunne holde konkurrencedygtige timepriser, for du skal ikke dække den ”mystisk forsvundne tid” ved at holde en højere timeløn eller kalkulere lidt ekstra timer på hver opgave.

Altså: Sælger du tid, skal du have et super godt system, som er nemt at bruge og tager højde for alle de krav, du måtte have. Jeg lover dig, at det hurtigt er tjent ind!

5. Lad være at prøve – gør det i stedet!

Prøv at spørge dig selv, hvem du helst vil handle med: Et firma, der lover at prøve at levere en god løsning, eller et firma der lover at levere en god løsning?

Et hav af brochurer og hjemmesider indeholder tekster som f.eks.: ”Vi prøver at være på forkant med den nyeste teknologi”, ”Vi prøver at levere en bedre løsning” eller ”Vi prøver at være lagerførende med alle gængse størrelser”.

På det bevidste plan ved vi jo godt, hvad afsenderen mener – men som du sikkert ved påvirkes i høj grad på det ubevidste plan af det, vi læser og hører. Og der STÅR altså, at firmaet prøver og prøver. Sødt af dem – men det er ikke godt nok, hvis vi kan finde andre, der i stedet: ”Er på forkant med den nyeste teknologi”, ”Leverer en bedre løsning” eller ”Er lagerførende med alle gængse størrelser”.

Lad være med at falde i den misforståede rolle som ydmyg underhund og ”prøve” at drive din forretning. Tag i stedet og driv din forretning. De fleste mennesker foretrækker at handle med en leverandør, der er dygtig og professionel nok til at være nået forbi at prøve og i stedet bare gør.

Thomas Rosenstand er en af Danmarks mest erfarne søgemaskineeksperter, og udover Concept Interest er han også medejer af bl.a. bd-store.dk samt CIAPS, Inc. i USA. Små 20 år med salg og marketing som salgschef i både danske og internationale virksomheder førte i 1999 til springet som selvstændig. I dag bor Thomas Rosenstand i Florida, hvorfra han servicerer både danske og udenlandske virksomheder med søgemaskineoptimering og online markedsføring. Han er forfatter til bøgerne SEO-LEX og SEO-TUNING.

Thomas Rosenstand

Thomas Rosentand

Prøv lige at se disse indlæg også!

16 kommentarer til 1. Selvfølgelig kan du være bedst

  1. Ja gode og helt nede på jorden råd Thomas. Virker nemlig basalt, men vi tænker desværre ikke altid ned til laveste fællesnævner i alle gøremål.
    Tidsstyringen vil jeg forbedre, ved jeg også mister mange timer på den konto.

    Og god ide med julekalenderen Lars.. Dejligt at vide der vil komme noget relevant dagligt herfra i den søde tid 🙂

  2. Amen to that til “Amerikaneren”.
    Her har du virkelig fat i de punkter, der skiller den store masse fra de få, der gør det virkelig godt.
    God start der Lars – glæder mig til at følge det videre forløb frem til jul.

  3. Vadskær siger:

    Yeah… Sådan, Rosenstand! Det er jo åbenlyst, men kendsgerninger, som vi til dagligt kan gå hen og glemme. En fantastisk “låge” at åbne her d. 1. december og en kærkommen lejlighed til at starte sine nytårsforsæt allerede 1. december og levere en bedre service og bare være skarpere i sin forretning.

    Kan I øvrigt varmt anbefale Seth Godins bog The Dip, som generelt bare handler om at blive nr. 1 til det man gør.

    Kan I ha’ en god jul i Florida.

  4. Så enkelt men alligevel er det kloge ord. Thomas har jo helt ret i, at mange virksomheder har glemt det lille vigtig ord service. De åbner dermed op for at nye konkurrenter kan komme på banen.

  5. Webanalytiker siger:

    BRAVO!

    Udover at gøre det for din egen forretning, så gør det fordi vi andre ret gerne vil have det 😉 Håndværkerne er et fantastisk eksempel.

  6. God start på julekalenderen – enkle råd, som man kommer langt med.

    De kan dog også overdrives. Jeg arbejdede tidligere i en virksomhed, hvor tidsregistreringen blev foretaget pr. kvarter. I en branche med rigtig mange deadlines hver eneste uge endte det med, at alle medarbejdere brugte 30 minutter om dagen på tidsregistrering, og det holder naturligvis ikke. Så metoden skal stadig være fleksibel, og som Thomas skriver, skal det tage højde for ens krav og så passe til netop den type opgaver, man roder med. For oversættelsesopgaver sker afregningen som standard pr. ord, og så holdt det ikke stik at lave timeregistrering. Det så ikke så godt ud, hvis en medarbejder kun arbejdede 10 timer på 2 dage – selvom vedkommende måske havde udført det samme arbejde, som andre skulle bruge 4 dage på. Så det medførte, at mange gik ned i arbejdstempo, så der kunne registreres flere timer, uden at der blev betalt for det. Så en forkert administration af systemet medførte det stik modsatte af hensigten. Som mellemleder i virksomheden måtte jeg så til gengæld ikke lave produktionsarbejde, da timerne skulle kunne registreres for medarbejderne – ellers kunne vi på langt sigt risikere, at nogle måske blev fyret. Så hellere have en mellemleder, der kun arbejdede 3 timer om dagen. Så tidsregistrering er rigtig godt, når det sker med omtanke. Men det kræver, at det sker med omtanke, og at alle i virksomheden bliver overbevist om fordelene.

  7. Det er så sandt sagt, og ja, det ER så simpelt!

    Heh, nummer 5 minder om go’e gamle Jedi Master Yoda’s “Do or do not, there is no try.”

  8. Uffe Fey siger:

    Afsnittet om registrering af tid er lige vand på Tasks’ mølle, så jeg har tilladt mig at bringe et blogindlæg om det på Tasks’ blog:

    http://blog.tasks.dk/2009/12/pas-pa-din-tid/

    Jeg genkender fuldt ud udsagnet om at man ikke aner hvor meget tid man egentlig glemmer at fakturere, hvis man ikke har styr på tiden. Det hører jeg tit fra brugere 🙂

  9. Kasper Hamann siger:

    Super indlæg fra Rosenstand.

    Det er da klart basale ting, men jeg er enig i at mange glemmer “service” begrebet i fysiske butikker. Ja også online butikkerne for den sags skyld. Det handler klart om at skille sig ud og være unik og finde sit USP som man siger. Hvis kunderne ikke kan se forskellen, hvorfor skulle de så handle med dig.

    Det kunne være skønt om folk fik gjort endnu mere ud af service. Nogle netbutikker er f.eks. super dygtige til at fortælle løbende om ordrestatus osv. Det er fedt, for det gør at man kommer igen som kunde. Og vi kan vel alle være enige om, at det burde være nemmere at holde på en kunde, end at skulle ud at finde nye, ikk?

    I forhold til tidsregistrering, så ser jeg det ikke som et problem at registrere ned til hvert kvarter – men det kræver man sidder meget foran maskinen, så man løbende registrerer den tid man bruger på en opgave.
    Det findes i øvrigt masser af gode systemer til at holde styr på tiden 🙂

    God idé med julekalenderen Lars. Venter spændt på næste indlæg 🙂

  10. Mikael Rieck siger:

    Glimrende indlæg og en af mine egne personlige kæpheste. Desværre er min erfaring (måske fordi jeg er meget opmærksom på det), at op mod 80% af de virksomheder (og privat personer for den sags skyld) har et problem med at holde deres aftaler.

    Det er sørgeligt, men samtidig ikke så underligt når vi kigger på hvor mange der ikke engang kan holde en aftale de laver med sig selv (var der nogen der sagde fitness center)?

    /Mikael

  11. Daniel Due siger:

    hehe, sjovt at få en peptalk 🙂 Godt indlæg, selvom jeg opfatter det som en selvfølge, at man har et fornuftig service niveau i sin virksomhed.

    Vi registrer også tid, på denne måde, pr. kvarter. det bruger vi også meget tid på! Men folk ringer med mange små opgaver, og vi kan jo ikke bare lave det gratis 😉

    God Jul

  12. Janno siger:

    Fremragende indlæg som sædvanligt fra den side…

    Først et lille personligt øv… Søren Sprogø du tog min tanke om Yoda, han er en af mine favoritter netop for den kommentar… Den er så rigtig som den er skæv 🙂

    At folk ikke kan holde en aftale, eller give en besked er for mig at se egentligt ikke så mærkeligt desværre.
    Folk har generelt nok i sig selv, og tænker ikke på andre… jeg kunne selv aldrig drømme om så meget som at hentyde et svar, uden at vende tilbage så snart jeg er i stand til det… Ikke bevidst ihvertfald.

    @lars, fremragende initiv med denne julekalender, og undskyld at jeg er landet her et par dage for sent, men min kane gik i stå 🙂

  13. Mikael Rieck siger:

    Men på den positive side Janno, så kan vi jo også være glade for at folk har nok i sig selv, da vi så ikke behøver at bruge så langt tid på at tænke over hvad andre tænker om én. Det er nemlig sjældent ret meget eller ret ofte at de gør det overhovedet 🙂

  14. Søren Højby Skriver siger:

    Super godt indlæg, Rosenstand!

    Dejlig enkelt og basalt! Mange tak 🙂

  1. 1. december 2009

    […] Du kan læse hele Thomas’ indlæg her. […]

  2. 1. december 2009

    […] er årets blog julekalender skudt i gang og med den første post fra Thomas Rosenstand omkring at være den bedste, så tegner det til at blive nogle rigtig spændende 24 indlæg. Hvis du ikke allerede er tilmeldt […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *