10. Betragt dig selv som et brand


Så er turen kommet til Søren Sprogø. Søren er en af dem jeg kender fra mit netværk, og han ved en masse om ehandel. Søren er også iværksætter, og har valgt i denne iværksætter julekalender at fortælle hvilke tanker han gjorde sig da han skulle starte selvstændig. Så hvis du har unikt navn, så lyt godt med her, og lær hvordan du skaber dit eget brand.

10. december – Søren Sprogø

Søren Sprogø For ca. 1 år siden blev jeg så træt af at arbejde for visionsløse chefer, der ikke havde mod til at prøve ting af online, at jeg indså jeg kun havde én udvej: Jeg blev simpelthen nød til at blive selvstændig!

Men hvordan skulle jeg gribe det an? Hvordan kunne jeg positionere mig selv til så vidt som muligt kun at arbejde med spændende opgaver for spændende kunder?

Dette er historien om de tanker, der lå bag, da jeg skulle starte op som 100% selvstændig. Og hvordan jeg lavede en strategi, som jeg endnu kun er halvvejs i at have udført.

Min branding strategi

Det første jeg indså var, at hvis jeg skulle gøre karriere med rådgivning inden for nethandel, så blev jeg nød til at skilte ret kraftigt med hvad jeg ved, og hvem jeg er. Jeg blev nød til at arbejde på at gøre mit dengang ukendte navn kendt, og få det associeret til noget positivt i branchen. Altså skabe et brand omkring mit navn, som heldigvis er temmeligt unikt (der findes kun én Søren Sprogø i Danmark).

Og hvordan griber man så det an? Tjah, jeg satte mig ned og lagde en branding strategi:

  1. Hvad skal brandet hedde?
    Skal jeg finde på et virksomhedsnavn, eller er det mig som person, jeg vil brande? Jeg har aldrig haft ambition om at starte en eller anden kæmpe virksomhed op, så jeg valgte at brande mig selv.
  2. Hvilke værdier er det, jeg vil have associeret til mig som et brand?
    Troværdighed og ærlighed var det vigtigste for mig. Der findes allerede masser af dygtige, men smarte, københavnere inden for min branche. Så jeg så der var en niche i at rådgive om nethandel på en Jysk facon, dvs. pragmatisk og med mantraen “Ka’-det-betål-saj”.
  3. Hvordan får jeg skabt et brand?
    Denne her er svær, og jeg havde mange tanker omkring den. Men når jeg kiggede på kendte danske name-brands så som Thorborg, Jacob Nielsen og deMib, som ofte af uvisse årsager bliver betragtet som guruer inden for deres felt, fandt jeg et fælles træk: De udtrykker alle deres mening om emner på en meget firkantet, provokerende og let-forståelig, ikke-akademisk facon.Og det er vel nærmest det vigtigste karaktertræk for en guru? At udtrykke sig på en klar, firkantet facon, uden for megen visse-vasse.Ikke at jeg gerne vil betragtes som en guru. Men jeg kunne se at dette er en effektiv måde at skabe et brand omkring sin person på.
  4. Hvordan vil jeg positionere mit brand?
    Igen kiggede jeg lidt efter alle de dygtige Kjøwenhauner-konsulenter og indså hurtigt at der var en stor, hastigt voksende niche: Små webshops skød op som padhatte i overgødet ko-lort. Men ingen af dem havde ordentligt forstand på at drive nethandel, og Kjøwenhaunerne var alt for dyre og akademiske for dem at hyre, og snakkede et sprog, der var umuligt at omsætte til praksis.

Efter at disse tre punkter havde rumsteret i mit hoved i et stykke tid, og langt om længe var faldet nogenlunde på plads, kom det til at føre strategien ud i livet.

Platform for strategien

På det tidspunkt var det ret klart for mig, hvilket værktøj der skulle benyttes til at udføre strategien: Jeg skulle til at starte en personlig blog, hvor folk kunne stifte bekendtskab med min viden og mig som person.

Den skulle fokusere på unikke artikler omkring det at drive nethandel, som de små shopejere ikke alene kan finde lærerigt og inspirerende, men direkte tage og udføre! Og da de fleste små købmænd har alt for travlt med at passe deres butik, vil de mest spændende af dem henvende sig og sige: “Det der du skrev om forleden vil jeg godt ha’. Jeg ved selv en masse om hvad det drejer sig om, men har ikke tid til at udføre det. Kan jeg ikke hyre dig til det?”. På den facon kunne jeg lande spændende opgaver for spændende kunder!

Så værktøjet, og hvordan det skulle bruges, var på plads. Nu skulle jeg så bare finde ud af at få spredt kendskabet til min blog, og få skabt en fast skare af læsere.

Eksekvering af strategien

På en eller anden amerikansk blog om at blogge, læste jeg et spændende emne om, hvordan man hurtigt får spredt kendskabet til sin blog, og får opbygget et følge. Kort fortalt var der to tricks, jeg fandt inspirerende:

  1. Følg, og kommenter på, andre blogs enten inden for samme niche, eller associerede nicher. Det er hårdt arbejde, men resulterer ofte i at man får sig et godt online netværk, der vil begynde at henvise til dig.
  2. Skriv om noget kontroversielt, og gå ud og lav “reklame”, der hvor emnets fortalere og modstandere befinder sig! Dette skal selvfølgelig gøres med omtanke. Men gøres det rigtigt kan det virkelig kickstarte din blog!

Jeg var heldig at på ca. samme tidspunkt udgav den kære Martin Thorborg sin første e-Pusher. En 137 siders (velskrevet) e-bog til 1.875 kr. Og nettet var næsten rødglødende af fans, der ukritisk roste bogen og Thorborg. Plus et par enkelte hist og her, der stilte spørgsmålstegn ved prisen. Her var et åbenlyst potentiale for at angribe et kontroversielt emne…

Resultatet blev min artikel med alternativer til Thorborg’s e-pusher, hvor jeg godtnok roser e-bogen, men samtidigt lister hvad jeg selv ville købe, hvis jeg skulle bruge den slags penge på bøger. Samtidigt jagtede jeg alle steder på nettet, hvor bogen blev omtalt (længe leve Google Alerts), og lagde en venlig kommentar om, at der var alternative måder at bruge 1.875 kr. på.

Og nøj, hvor det virkede… Både punkt 1 og 2 var hårdt arbejde, men lavede man brand-kendskabsmålinger vil jeg væde med at selv den største marketing-guru ville have været imponeret!

Herefter var det bare med at fortsætte med at producere unikke artikler af høj kvalitet, fremfor bare at hoste nyheder op oversat fra amerikanske medier til dansk, som de fleste andre gør. Og fortsætte med at “netværke” med andre blogs.

Status lige nu

Og hvordan går det så idag, her ca. 1 år efter?

Tjah, jeg kan mærke at der findes en form for grænseværdi af følgere, hvor hvis man når den vil nyt indhold på bloggen automatisk blive videresendt og markedsført af andre. Hvilket vil sige at man kan skære ned på den tid man bruger på punkt 1 i eksekveringsstrategien. Denne grænseværdi er ikke helt nået for mit vedkommende, men jeg kan mærke at den er der.

Udfordringen ligger så i at producere det unikke indhold. For en god artikel tager lige fra 2 timer til 8 timer at researche, skrive og markedsføre. Og har man en målsætning om at skrive en artikel ca. 1 gang om ugen, så drejer det sig om temmeligt megen tid og dermed også penge.

I takt med at jeg er begyndt at få mere og mere travlt med arbejdet, har det været lidt for nemt at skære ned på tiden her. Hvilket har været dybt beklageligt, og helt sikkert noget jeg skal have gjort noget ved. For stopper man pludseligt med at blogge kan det direkte have en negativ brand-effekt.

Fremtiden

Som du måske allerede har fundet ud af, så har jeg haft en klar strategi og plan for mit brand fra start af. Og faktisk er jeg kun halvvejs i denne plan! Hvad der helt nøjagtigt ligger i den næste del vil jeg naturligvis ikke afsløre, men jeg kan da løfte for en flig af det:

Nu hvor jeg har fået etableret en blog og et online netværk, er den næste målsætning at blive citeret i et af de kendte, traditionelle medier. Jeg havde egenlig linet op til at min artikel om søgemaskineandele i Danmark, som jeg har brugt meget tid på at researche til, skulle være første skridt til dette.

Uheldigvis fik jeg pludseligt travlt, da undersøgelsen var færdig. Så jeg fik ikke lavet det nødvendige arbejde i form for presse-kontakt og pressemeddelelser til, at online medierne hoppede på historien. En vigtig lektie, og en fejl, som jeg ikke burde have begået og helt sikkert ikke kommer til at begå igen.

Flere lignende undersøgelser er på vej i 2010. Men intet bliver afsløret omkring dem, før jeg er sikker på at jeg har en medieplan på plads.

Kunne du bruge det?

Jeg håber du har kunnet bruge min lille historie til noget. Tro mig, der ligger meget mere planlægning, strategi, og mange flere tanker bag, end jeg nogensinde vil afsløre. Alt hvad jeg kan sige er, at det meste af det man kan “se” om mig på nettet og andre steder i branchen, er velovervejet og i henhold til en overordnet målsætning og en “master plan”.

Lad mig endelig høre det, hvis du har fundet nogle af punkterne inspirerende, hvis du selv har erfaring med noget af det, eller hvis du mener jeg er helt galt på den.

Søren Sprogø

Søren Sprogø

Prøv lige at se disse indlæg også!

29 kommentarer til 10. Betragt dig selv som et brand

  1. Simon Willer siger:

    Hej Søren

    Tak for at du deler ud af dine guldkorn. Det giver inspiration til alle os andre – selvom jeg bor i kbh:)

    Godt og gennemtænkt indlæg – ligesom alle indlæggene på din blog.

    Har du en uddannelses baggund (tænkte jeg lige på)?

    mvh simon

  2. @Simon: Takker!

    Uddannelsesmæssigt har jeg en hardcore teknisk baggrund som datamekaniker. Denne eksisterer ikke længere, ihvert fald ikke i samme form, men går i bund og grund ud på at kunne bygge et stykke hardware og skrive noget software til den. Altså mega nørdet og teknisk, men også meget sjovt 🙂

    For ca. 7 år siden blev jeg trær af alt det tekniske, og tog mig en videreuddannelse som Multimediedesigner. Her fik jeg for alvor blod på tanden over for alle de mere “bløde” fag, så som design, kommunikation, organisation, marketing osv. osv.

    Du kan læse hele min baggrund på min LinkedIn profil:
    http://www.linkedin.com/in/soerens

  3. Jacob Worsøe siger:

    Rigtig spændende læsning, Søren.

    Hvordan kan det egentlig være at du besluttede dig for at være konsulent istedet for at drive din egen webshop?

  4. Lyder cool med en SÅ gennemtænkt masterplan! Tror der er mange, der har forsøgt at tænke lidt over tingene, men de færreste, der lykkes for at overholde en konkret masterplan “hele” vejen igennem..
    Men bestemt værd at overveje om man skulle vælge en lidt mere professionel approach til sin online tilstedeværelse, som du har gjort. Personligt har det dog lange udsigter – indtil videre er blogs mere “pauseunderholdning” end professionelt værktøj for mig. 😉

  5. Grosen Friis siger:

    Hej Søren

    God artikel, blev mest inspireret af din “alternativer til Thorborg’s e-pusher” kampagne – Rasmus-modsat kan åbenbart nogen gange være en rigtig god ide 🙂

    /Grosen Friis

  6. @Jacob: Kort fortalt, så har jeg ikke kunnet finde et passende produkt med potentiale, som jeg også brænder for. Samt en partner, der vil stå for alt det praktiske / logistikken / administrationen.

    @Christian: Som starten i posten lidt antyder, så havde jeg lidt en “situation” for ca. 1 1/2 år siden, der gjorde at jeg stoppede op og tænkte lidt over min nuværende karrieresituation. Arbejdede jeg mig hen imod det jeg gerne vil lave, eller var jeg kørt ud på et sidespor?

    Kort fortalt resulterede det i, at jeg satte mål for hvor jeg (professionelt) gerne vil være om 10 år. Og “branding strategien” er bare første skridt på vejen mod dette mål.

    Jeg er stor fan af citater, og det her citat var hvad der satte gang i hele min tankeprocess:

    “You must begin with a vision. Everything else will fall in place from that conviction.”
    – Garry Bettman, NHL commissioner.

  7. Jacob Worsøe siger:

    Søren: Okay, det problem kender jeg godt 🙂 Men det kan også være at du hellere vil arbejde med en masse forskellige webshops istedet for at gå og kigge på den samme shop hver eneste dag?

  8. Mikael Rieck siger:

    “kendte danske name-brands så som Thorborg, Jacob Nielsen og deMib, som ofte af uvisse årsager bliver betragtet som guruer”

    Den var god 🙂

    Rigtig godt indlæg Søren. Et enkelt spørgsmål… hvad når du nu pludselig får lyst til at tage på en jordomrejse i 6 måneder? Er du ikke bange for at det at have valgt et “personligt” brand kan volde problemer hvis DU ikke selv er der?

    /Mikael

  9. @Mikael: Da jeg lagde min strategi havde jeg Jedi Master Yoda’s “Do or Do not, there is no try!” i baghovedet.

    Så jeg var ganske udemærket klar over, at jeg ikke bare kunne rejse på ferie i 6 måneder. Eller hvis jeg skulle hoppe ud i et fast arbejde igen, så skulle det være et USÆDVANLIGT godt tilbud, da det vil medføre at jeg skulle kaste en masse arbejde og troværdighed på porten.

    Men nu er jeg heldigvis ikke til lange ferier, andet end en uge eller to på snowboard om året 🙂

  10. Mikael Rieck siger:

    Yoda var en klog “grøn rummand” 🙂

    Grunden til jeg spørger er bl.a. at jeg ved at mange prædiker at det er umådeligt vigtigt at have en exit strategi allerede inden man går ind i ting. Personligt har den del altid holdt mig fra bevidst at ville brande mig selv.

    Men det afhænger naturligvis af præferencer og de er jo heldigvis forskellige. Jeg var bare nysgerrig efter om du havde gjort dig nogle tanker.

    Mvh
    Mikael

  11. @Mikael: En decideret exit strategi har jeg ikke. Men jeg har selvfølgelig gjort mig nogle tanker om hvordan jeg ville gøre det, hvis nogen en dag kom og gav mig et tilbud, jeg ikke vil kunne sige nej til.

  12. Mikael Rieck siger:

    Har du gjort dig nogle tanker om hvorvidt det overhovedet er realistisk? Altså at du skulle kunne få et bud. Det er vel svært at købe “Søren Sprogø” uden at du følger med i købet 🙂

  13. @Mikael: Heh ok, dumt af mig at regne med, at jeg slap med så forholdsvist et kort svar 🙂

    Ja, det er noget jeg har tænkt meget over, og har nogle klare kriterier for, hvis det nogensinde skulle ske. Mere vil jeg desværre ikke afsløre omkring det i et offentligt forum.

  14. Mikael Rieck siger:

    Helt okay. Jeg er også bare nysgerrig af natur 🙂

  15. Hæ. Kender godt den baggrund for at starte som selvstændig. Da jeg selv startede for 8 år siden, var det bestemt ikke en drøm, men blot en reaktion på en meget ulidelig virksomhedsstruktur – jeg sagde dog op uden nogen fast plan, og så måtte jeg tage den derfra.

    Det seneste års tid har jeg haft planer om at skifte branche til også at rode mere seriøst med e-handel, og det er bestemt svært, hvis man ikke har lagt en fast plan. Så lige nu arbejder jeg efter devisen med at tilegne mig mest mulig viden om alle aspekter ved e-handel – en stor mundfuld, men på et tidspunkt får jeg forhåbentlig sporet mig ind på, hvilke specifikke emner jeg skal specialisere mig inden for, og så vil jeg huske din historie om strategien. Men det er svært, når man synes, at der er alt for mange interessante emner, og den daglige omsætning stadig skal hentes hjem på ens primære job.

  16. Hej Søren,
    Glimrende indlæg.

    Jeg kan genkende mange af dine branding-tanker og især eksekveringsdelen fra egne erfaringer. Dog uden at jeg har haft noget, der bare minder om din fokuserede plan.

    Men den lyder rigtig cool, og det er fedt, at du deler dine betragtninger fra strategien. Udover den del med pressen, er der så væsentlige punkter i strategien, du måtte afvige eller ændre meget på undervejs i det første år?

  17. @Frank: Hvis man har en top-down approach, dvs. starter med en meget overordnet vision og målsætning, for derefter at arbejde langsomt dybere og mere detaljeret i strategier, så vil du sjældent rende i at skulle afvige eller ændre på noget.

    Men det er en længere snak forbeholdt et helt andet forum / blog post.

    Men én ting som overraskede mig, og som jeg pt. kæmper meget med at komme back-on-track med, er at da strategien begyndte at virke, og at jeg pludseligt begyndte at få travlt med at arbejde (læs: tjene penge), så tog det samtidigt kræfter og tid væk fra at udføre strategien. Det havde jeg glemt at tage højde for.

    Så i øjeblikket er jeg ved at omgruppere lidt for at finde ud af, hvordan jeg stadig kan tjene penge nok til at leve, uden at gå på kompromi med min langsigtede målsætning.

    Skal jeg forsøge at konkretisere det lidt, så (modsat Claus Heinrich :-P) har mit døgn kun 24 timer. Og da jeg har nægtet at gå på kompromi med kvaliteten i mine blog posts, så har jeg været nødsaget til at skære ned i frekvensen. Hvilket ikke helt har harmoneret med min strategi. Så jeg er pt. i tænkeboksen om, hvordan jeg kan komme back-on-track med det.

    Jeg kender dog nok den eneste løsning på det problem: At jeg langt om længe bliver nød til at skyde en hvid pind efter drømmen om en arbejdsuge på 30 timer 😛

  18. Ja, okay, pressedelen og din blogfrekvens hører nok nærmere hjemme i taktik-kassen og er ikke som sådan deciderede afvigelser fra strategien.

    En af mine kammerater (ex-militærfyr) sagde altid “Enhver plan holder lige indtil det første møde med fjenden”. Det må vel så i dit tilfælde betyde, at betalt arbejde er fjenden 🙂

    Mere seriøst er du nok ikke den eneste der kæmper lidt med få tid til research, skriveri etc, når opgaverne først kommer væltende. Jeg har da f.eks. bemærket at frekvensen på andre blogs også faldt dramatisk, da indehaveren gik selvstændig. Ikke for at hænge vores vært ud, men eksempelvis her på bloggen skete der da en smule mere, før Conseo kom til verden.

  19. Godt indlæg, du glemmer dog at komme ind på pottercut. Hvor fik du idéen fra, hvordan kom du i gang, og hvorfor? Samt, hvad er planerne for dette fremover 🙂

  20. Rosenstand siger:

    Hej Jarlskov

    Jeg tror ikke, Søren kan svare på spørgsmål om pottercut – det er trods alt Ib Potter, der står bag det fremragende initiativ 😉

  21. Daniel Due siger:

    Hej Søren,

    Syns det fedt du har valgt at brande dig på dit navn.

    Jeg kan i hverttilfælde nikke genkendende til at et blog post kan tage umådeligt meget af ens tid. Man skal jo også passe på man ikke skriver noget forkert, derfor holder jeg for tiden også min blog posts meget korte.

    Men, spændende indlæg søren 🙂

  22. At Sprogø i virkeligheden har opfundet både Pottercut og ikke mindst Ib Potter, viser bare HVOR gennemgribende hans masterplan egentlig er! 😉
    – Det var nok de færreste, der ligefrem havde regnet med, at det er Søren Sprogø, der var indeni Potter (på Bamse/Lars Bom-måden – ikke Ole Henriksen/Lance-måden). 🙂
    God weekend folkens!

  23. Hov, jeg vidste ikke reglen om at man skulle tænke før man skrev også galt her. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg pludselig sad og troede det var Ib, og ikke Søren. Godt klaret 😛

  24. Fedt indlæg Søren og spændende at læse om din tilgang til at branding af eget navn – samt den fart du har haft på. Din systematiske tilgang til tingene vil helt sikkert gøre at overordnet mål og opgaver står meget klarere og nemmere at gå til. (jeg er et kæmpe rodehovede i den forbindelse).

    hehe til din kommentar lidt længere oppe: Jeg har desværre også kun 24 timer i døgnet, har dog i flere år efterspurgt flere timer. Jeg hiver mine ekstra timer ind på at reducere søvnen lidt og benytte alle ugens 7 dage til arbejde.

    Tiden til at blogge virker til vi alle er mærket af. Frekvensen af nye indlæg generelt er vist faldet en del efter vi alle er hoppet på Twitter. Er faktisk lidt ærgeligt

  25. Det er meget imponerende og lærerigt at læse, hvor struktureret du er gået til opgaven med personlig branding, og hvordan du er kommet så langt.

    Dit brand blev for alvor slået fast i min bevidsthed til DM09, hvilket også må være en del af din masterplan 🙂

    Held og lykke med iværksætteriet og den personlige branding fremover.

  26. Morten siger:

    Altid en fornøjelse at læse indlæg fra en som har hele hjertet med sig aka passion og lidenskab. Syntes du griber tingene taktisk og rationelt an, og kan godt lide din segmentering.

    Thumbs up 🙂

  27. Bo Kalvslund siger:

    Spændende læsning – også kommentarene. Problemstillingen med at fortsætte en strategi samtidig mens man løser opgaver for kunderne lyder bekendt.

    Sjovt du startede med et alternativt produkt til E-pusher…Martin Thorborg nævnte selv i en Thorborg.tv at der selv i krisetider også er markeder – eksempelvis der hvor folk kan spare penge…godt set.

  28. @Bo: Dejligt at høre, at du fandt det interessant!

    Kunne være sjovt, hvis Lars gentager julekalenderen til næste jul, og jeg fik lov til at komme med en “status siden sidst” 🙂

  29. Lars Bachmann siger:

    Jeg håber at kan gentage succesen, og så skal du nok få lov at komme med en status, Søren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *