10. tips til at markedsføre dit website


Til DM12 (Digital markedsføring ’12) i Holstebro holdte jeg et oplæg med titlen “10 måder at markedsføre dit website”. Det bestod af 10 slides (+ et bonus) med konkrete ideer til hvordan du markedsfører og skaber trafik til dig website.

Disse 10 tips vil jeg nu dele med dig her på bloggen, og kan allerede nu afslører at det grundlæggende handler om det gode indhold.

Det er nemmere at markedsføre et produkt man er stolt af.

1. Content marketing

Content marketing er en overordnet betegnelse for marketing aktiviteter og formater der involverer produktion og deling af indhold for at tiltrække og engagere klart definerede og anerkendte nuværende og potentielle målgrupper med henblik på at skabe rentable kunderelationer.

Kilde: Wikipedia

Eller kort sagt: Communicate with Customers Without Selling

Et godt eksempel på content marketing, er som jeg tidligere har blogget om her “100 år gammel marketing trick” er Michelin guiden.

I år 1900 startede Michelin deres ”Michelin guide” med en oversigt over restauranter og hoteller. Den var oprindelig lavet for at få bilister til at køre flere kilometer, og dermed slide mere på deres dæk, da Michelin som er dækproducent havde det problem at bilejere ikke kørte ret mange kilometer, og derfor ikke sled ret meget på deres dæk. Michelin-guiden var derfor en god måde at få folk til at forbruge mere af deres produkt.

Blendtec – Will It Blend

De fleste har vist efterhånden set en eller flere af de populære videoer fra Blendtec, som er et firma der laver blendere. Hvis du ikke har set dem, så går det kort fortalt ud på at de har lavet en række korte videoer hvor de blender alt fra engangs lightere til iPhones.

Blendtec’s youtube kanal har i skrivende stund 224.000.000 visninger og 611.000 abonnementer. Prøv at tænk hvad det har gjort for salget af deres produkt?

Så kort fortalt er simple og sjove videoer perfekt til at skabe content marketing / Viral markedsføring.

2. Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering kommer vi ikke uden om når vi snakker om markedsføring af websites. SEO er det oplagte valg, med alt hvad det indebærer. Jeg vil ikke gå i dybden med SEO i dette indlæg, men blot fremhæve nogle fordele.

  1. Gratis trafik fra søgemaskinerne
  2. Vi kan gøre meget af det selv.
  3. Kan være tidskrævende

Forudsætninger for god SEO

  1. Godt indhold
  2. Gode indgående links

Hvad nu hvis vi kan få andre til at lave det for os? Hvilket leder mig til næste “slide”.

3. Gæstebloggere

Ved at invitere nogle dygtige gæstebloggere, lader du andre markedsføre dit website. Find nogle ”eksperter” inden for din branche, og lad dem lave det gode indhold.

Fordele ved gæstebloggere:

  • Du lader andre lave indholdet.
  • Du bliver kædet sammen med en ”ekspert”
  • ”Eksperten” markedsfører dit website for dig.

Forestil dig at man ganger det med 24?

I 2009 fandt jeg på at lave en iværksætter julekalender, hvor jeg inviterede 24 spændende personer til at skrive et indlæg om iværksætteri. Hver dag fra d.1 til 24. december udgav jeg et indlæg i “julekalenderen”, og det var nogle rigtig gode indlæg, og blev en stor succes.

Året efter nåede jeg det ikke, og undrede mig ærlig talt over at der ikke var andre der havde taget ideen til sig? I 2011 og 2012 gentog jeg succesen, og har også planer om at gøre det her i 2013 🙂

Du kan se en oversigt over alle 36 indlæg her: Iværksætter julekalender

4. News jacking

vammenNews jacking går ud på at udnytte mediernes muligheder for at nå ud til mange modtagere. Et eksempel er firmaet Kondomaten, som var ude med et “Nikolaj Vammen tilbud” i forbindelse med at Nikolaj Vammen blev far efter et one night stand.

Undgå en Nicolai Wammen-smutter og stå med en graviditet dagen efter
18 kondomer til kr. 99,-

Tilbudet gav massiv medieomtale i stort set alle af landets store aviser. Og selv om det eftersigende ikke gav en masse omsætning hos Kondomaten i de dage historien rullede, så skal man ikke fornægte den massive branding effekt det har at blive eksponeret så massivt.

Andre eksempler på news jacking:

Fynske kvinder har de største bryster?

brysterWebshoppen Miinto lavede en statistik over antal solgte BH’er sammenholdt med størrelse og geografi, og kom frem til at fynske piger har de største bryster. Sådan en “nyhed” er i princippet ligegyldig, men det er sådan noget journalister synes er sjovt, og gerne vil skrive om.

Lav din egen Breaking News.

Find nogle skæve vinkler til hvordan dit produkt eller ydelse kan twistes. Skriv dine ideer ned, og lav nogle kladder. Følg med i medierne, og lige så snart der er en historie, som du kan ”news jacke”, så skal du på kort tid kunne lave en pressemeddelelse, og sende ud.

Start med at sende til det medie der har den ”originale” historie (ring evt. direkte til journalisten). Når/hvis de bringer historien, så kan du masse-udsende via presswire etc.

Det handler om timing.

5. linkbait

Linkbait handler om at dit indhold er ”maddingen”. Linkbait er en disciplin der handler om at skabe content som folk vil elske at linke til.

Når man laver link bait er der typisk 3 kategorier:

  1. Aktualitet
  2. Humor
  3. Provokation

Det kan være billeder/grafik, artikler, videoer etc.

Sådan kommer du i gang med linkbait:

Vælg din indgangsvinkel: Aktualitet, humor eller provokation.

  • Lister: Lav en top 10 liste over X
  • Statistik: 73% af dem der køber X er kvinder.
  • Statistik: Københavnere vs Jyder
  • DIY: Sådan laver du egen X
  • Guider: Lav en guide over X

Eksempler på linkbait:

Et andet klassisk eksempel på linkbait er historien om Professor John Bukkake, som jeg har blogget om her: Kreativ linkbait og linkbuilding.

6. Blogging

Blogs er en super kommunikations platform, hvor du har kontrollen. Alle virksomheder har nogle medarbejdere som sidder med en unik viden, og på en blog kan i skabe et univers på jeres præmisser.

En blog er en god platform til brugerinvolvering, og der kan nemt laves en kobling til social medier som Facebook, Twitter etc.

Når i starter en blog er der nogle ting i skal overveje:

  • Hvem og hvor mange skal skrive på bloggen?
  • Hvilke sprog skal bloggen skrives i?
  • Hvem og hvordan håndterer vi den efterfølgende diskussion via kommentarer?
  • Hvor ofte skal vi skrive på bloggen?

Der er selvfølgelig andre ting i lige de 4 jeg nævner her, men det må blive i et andet indlæg. Ellers kan altid tilmelde dig blogkursus 🙂

7. Sociale Medier

Sociale Medier som Facebook, Twitter og Google+ er oplagte steder at dele indhold.

Billeder/grafik er oplagt til deling, og det er forholdsvis nemt og billigt at få lavet, og kan i mange tilfælde manipuleres (Photoshop). Her er nogle eksempler på simple billeder, som folk har delt på sociale medier.

8. Provokation

fuck-holgerMartin Thorborg er en provokationens mester (ment som en kompliment), og det er selvfølgelig ikke uden grund at han bevidst provokere i nogle af hans udtalelser og videoer. Et godt eksempel er “Fuck Holger” videoen, som har rundet 150.000 visninger på YouTube. Her har Martin taget et på daværende tidspunkt højaktuelt emne, og gå i mod hvad den typiske dansker mente, og det gav en masse opmærksomhed.

Martin formåede faktisk at gøre det samme i sidste uge da “pony-gate” var på forsiden af alle aviser, og semi-kendisser stod i kø for at udtale sig som om deres forargelse over at en ung mand havde slagtet sin pony. Se videoen her.

9. Freebies

Freemium – En sammentrækning af Free og Premium.

Det er blevet vældig populært at lave freebies, og det er ikke uden grund. Jeg tror alle der skriver e-bøger laver en lightudgave, som kan downloades gratis. Det samme gælder software – Download gratis (enten tidsbegrænset udgave, eller en lightudgave).

Det kan også være online værktøjer der er relateret til dig produkt/ydelse, som du stiller gratis til rådighed

Det er nøjagtig samme princip som ”pusherne” bruger: Første fix er gratis, og herefter er du afhængig og fast kunde.

10. ”404 – Siden kan ikke vises”

En 404 side er sjældent den der ligges flest kræfter i når man designer et website. Det er jo egentlig også meget logisk, eftersom man ikke ønsker at brugeren skal se en 404 side. Men uanset hvad, så kan det ikke undgås at en bruger en gang i mellem støder på din 404 side, og jeg vil tro de fleste bliver en smule irriteret når det sker, fordi de sidder med følelsen af at det er din skyld. Men her har du så mulighed for at overraske positivt.

Det kan gøres på mange muligheder, og de typiske “gode” fejlsider fokuserer på brugervenlighed, og hurtigst muligt få den besøgende hen til den side, som vedkommende forventede at se i første omgang. Men man kan også give den besøgende en overraskelse i form af et lille smil, eller måske endda latter. Og her er det så at han deler sin oplevelse med kollegaer, venner på Facebook etc.

Jeg har selv i mange år haft et lidt alternativ fejl side, som egentlig blot var en intern joke med en tidligere kollega, men lige pludselig en dag, var der en der så den, og den blev delt mange steder, og pludselig var jeg kendt som “Den skidende mand” 🙂

Det er egentlig ikke fordi jeg er stolt over det billede, men det bliver stadig nævnt i ny og næ, så jeg er næsten tvunget til at beholde det. (Og nu sidder du sikkert og undre dig over hvordan det ser ud, så prøv at klikke her, men vær parat til hurtig at trykke tilbage i din browser)

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

19 kommentarer til 10. tips til at markedsføre dit website

  1. Rosenstand siger:

    Tak for linket, Lars! Faktisk var artiklen om “Hvad er søgemaskineoptimering” fra 2007 slet ikke ment eller tænkt som linkbait. Den var skrevet i frustration over, at så uendeligt mange mennesker satte en virksomhed i søen online uden at have selv den mest minimale forståelse for, hvad det handler om. Og at ditto mange webbureauer heller ikke havde (og mange stadig ikke har).

    Artiklen er så bare gået hen og blevet den mest læste og refererede – måske fordi den gør det vanskelige lidt mindre vanskeligt. Og DET er faktisk god linkbait: At forklare komplicerede forhold, så alle kan være med 🙂

  2. Sana Sofia siger:

    For dælen den 404-side er fed 😉

    Og tak for 10 brugbare tips 🙂

    • Lars Bachmann siger:

      Tak, håber du kan bruge noget af det?

      • Sana Sofia siger:

        Hej Lars.
        Kam bestemt bruge alle ti punkter! Selvom jeg flere gange tidligere har mødt begreberne er det rart at få dem gentaget og med nye forklaringer osv. Forstår lidt mere hver gang, og får mod på noget nyt hver gang :).
        Tak!

  3. Tak for de interessante tips 🙂 Nogle bruger jeg allerede, men der er flere af dem der skal studeres nærmere 🙂

  4. Henrik siger:

    Ha ha den 404 side er jo genial, det trick vil jeg helt sikkert bruge…..og måske nogle af de andre også 🙂

  5. Jens Jakob siger:

    Fedt indlæg, meget brugbart.

    Jeg ved ikke hvor den passer ind (måske 9. Freebies), men på http://www.roligaprylar.se/Free-Crap-Shopping/ gav de gratis produkter væk. Det kræver selvfølgelig at man har “crap produkter”, som de selv kalder det. En ekstremt fed buzz de fik skabt.

    Et andet fedt eksempel er på dinsport, hvor de sælger 7L doping til kun 25.000: http://www.dinsport.dk/product/doping-7l-13737/. Beskrivelsen er så absurd – alt for fedt

    • Lars Bachmann siger:

      Tak for nogle sjove eksempler på linkbait. Den med doping er faktisk meget godt tænk 🙂

    • Michael Bay Sørensen siger:

      Hehe. Det er fantastisk lavet!

      Der sku lige ha’ været ændret lidt i URL strukturen, så det eksempelvis var:
      /doping-7l-13377/

      … i stedet for:
      /doping-7l-13737/

      så havde det været ‘ekstra’ godt

  6. Super liste Lars, den er hermed gemt som PDF, så jeg kan terpe den offline i ferien 🙂

  7. Genial idé mht. julekalenderen og “gang med 24”

    Den har jeg aldrig tænkt over før, og det kan altså være at jeg vil “abe” efter dig engang. Nu hvor du så fint opfordrer til det (mellem linjerne)

    😉

    Man kunne enda gå så vidt som at lave en konkurrence ud af det, nu hvor det er en julekalender. Hvordan det rent praktisk skulle foregå, ved jeg ikke lige helt. Men det kunne jo helt klart motivere folk til at læse, og give deres kommentar med.

    Tak for god tirsdags læsning. Virkelig et godt indlæg! Thanks Lars

    Med venlig hilsen
    Michael Bay Sørensen

  8. Hanne Bloch Nielsen siger:

    Tak for et godt indlæg – punkt 10 er altså gennemført;-)

  9. Anders siger:

    Super liste med 10 rigtig gode og brugbare tips.. specielt linkbait’en er en super fed, men også svær disciplin at kunne mestre – Gode eksempler der er brugt der..
    Og så selvfølgelig fedt med 404-siden.. den er sku sjov og bemærkelsesværdig.. 🙂

  10. Theis Motil siger:

    Provokation er altid god, hvis man lige går uden om de emner, hvor man sætter sit liv på spil 🙂

  11. Lars Bachmann siger:

    Ja, det gælder om at gå lige til grænsen. Der er dog nogle emner som er mere sprængfarlige end andre 😉

  12. David Fick siger:

    Super fedt og brugbart indlæg. Sætter lige et æseløre i browseren her.

  13. Anders siger:

    Nice! så er siden sat som bogmærke og min favoritside 🙂

    Mega fede tips, er lidt ny på dette område, men det bliver der lavet om på nu 🙂

    Tak for dine tips.

  14. Heine siger:

    den 404-side er fed!!

    Og tak for de brugbare tips

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *