Et 100 år gammelt marketing trick


Hvad er den nemmeste måde at sælge mere på? Det er ved få dine kunder til at bruge mere af dine produkter.

Sådan tænkte dækproducenten Michelin for godt 100 år siden. Det havde det problem at deres kunder ikke kørte ret mange kilometer i deres biler, og dermed sled de ikke ret meget på deres dæk. Så de skulle på en eller anden måde have folk til at kører flere kilometer, og sådan opstod ideen til Michelin-guiden.

Da vi er tilbage til en tid uden GPS, Internet og smartphones, måtte de fortælle folk hvor de skulle køre hen, for at få dem til at køre noget mere. Så de  lavede en guide over primært restauranter og hoteller, med kørselsanvisning. Kunderne elskede dem for det, for nu kunne de endelig komme på tur, og opleve noget ud over det sædvanlige. Michelin var også ret glade, for når de kom tilbage skulle de have nye dæk på.

Først i 1933 indførte de “stjerner” fra 1-3, som vi kender i dag.

  1. stjerne = God mad.
  2. stjerner = God mad, som er værd at køre en omvej for.
  3. stjerner = Rigtig god mad, som er værd at planlægge en tur for.

Sammenlignet med nutidens marketing, er det måske ikke noget særligt, men jeg vil tro at det dengang for over 100 år siden var marketing i verdensklasse.

Hvad kan vi bruge et 100 år gammelt trick til?

Selvom det er over 100 år gammelt, så er det langtfra forældet. Der er masser af virksomheder som bruger samme trick i dag.

Arla udgiver for eksempel opskrifter og kogebøger for at få os forbrugere til at bruge mere af deres produkter.

Så prøv at sætte dig i dine kunders sted og tænk over hvordan du kan få dem til at forbruge mere at det du gerne vil sælge?

  • Sælger du løbesko, så er en løbeguide eller træningsprogram en god ide.
  • Har du en bar, så har du peanuts og saltstænger i baren, fordi man bliver ekstra tøstig.
  • Kom selv med flere eksempler i kommentarende her under?

Link: ViaMichelin.com

En video optaget i forbindelse med Digital Markedsføring 2012, hvor jeg snakker om Content marketing.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

16 kommentarer til Et 100 år gammelt marketing trick

  1. Jeg sælger kondomer. Hvad vil du foreslå, jeg gør, for at få folk til at bruge flere? 😉

    • Lars Bachmann siger:

      Du må jo finde på nogle alternative måder at bruge dem på? Vandballoner, Vandtæt emballage til telefonen når man er ude i regnvejr.. Tja.. du må tænkte lidt kreativt.

      Eller lave nogle sex-guider, oversigt over swingerklubber etc.

  2. Maj wismann siger:

    Morten, du kunne jo få en sexolog til at lave en e-bog der hedder “knald mere, sådan får I meget mere sex i 6 frække trin”

    😉

  3. Jeg har allerede lavet en guide i hvordan man bruger kondomer til at smugle kokain i i maven. Men det har ikke rigtigt boostet salget

  4. Det er et trick som bliver brugt ret ofte.

    V6 bruger på http://v6.dk/efter-hvad-som-helst/

    Arla har opskrifter der indeholder mælk på http://www.arla.dk/opskrifter/

    Shampoo-flasker råder dig til at “lather, rinse and repeat”.

    Martin Thorborg har også været inde på emnet på http://www.youtube.com/watch?v=ZwMyXZkKUQE som mange af producenterne af piller har taget til sig.

    Det er også noget, jeg har lagt mærke til i både reklamer og produktbilleder, hvordan producenterne “underviser” kunderne i brugen af deres produkt: Brug meget ad gangen.

    Et andet trick som ofte ses, er mærker på produkter – især shampoomærker er gode til altid at have noget “nyt” i deres produkt: “Ny”, “Forbedret”, “Større”, pålæg i “Silketynde skiver” og “Ekstra tykke skiver”.

  5. Joakim Ditlev siger:

    Med Michelin-guiden og Karolines Køkken har du fat i nogle helt klassiske content marketing eksempler. Det handler om at sælge varen uden at snakke for meget om varen, for det gider kunderne ikke høre på. Jeg har skrevet om en del andre eksempler på min blog for nylig: http://www.contentmarketing.dk/kreativt-indhold/

    Jeg synes dog ikke det er et “trick” at sørge for at give kunder relevant og nyttig information. Hvis kunderne har gavn af det, er det ren win-win: De stoler mere på dig fordi du hjælper dem, og du opbygger dermed kundeloyalitet. What’s not to like about that?

    Tricks med saltstænger synes jeg dog hører til i en anden kategori, da det ikke har med indhold og information at gøre. Men ellers så ja: Alle vil gerne sælge flere varer.

  6. Få tegnet en lille kama sutra pixiebog, og giv den med kondomerne? Sørg for at lave nogle forskellige med f.eks. 10 stillinger i hver, og varier dem hver måned.

  7. Elsker historier som Michelin-historien. Kendte den ikke.
    Tak for inspirationen.

    Jeg plejer at bruge en anden historie fra bilbranchen til at inspirere mine kunder til mersalg.
    Giv (også) kunderne dét, de ikke ved, de har brug for.
    Spørg ikke kun kunderne, hvad de ønsker – være klogere end dine kunder på deres behov.
    Hvis Henry Ford havde spurgt folk, hvilket transportmiddel, de ønskede, havde de ikke sagt “en bil” – men snarere “en bedre hestevogn”

  8. Morten – Jeg synes du bør gøre en masse kvinder gravide (sorry, kunne ikke dy mig :)).

    Og til Lars – Dette er første indlæg jeg læser på dine hjemmeside, og jeg synes at det var super godt 🙂 Jeg har allerede lyst til at forsætte gennem dine andre indlæg efter denne kommentar er skrevet færdig.

    Tillykke – du har hermed fået dig en ny fan!

    – Mads 🙂

  9. Lars Bachmann siger:

    Velkommen til Mads.
    Håber du finder andre spændende indlæg?

  10. Morten siger:

    Hehe good one Morten Vadskær, hvor finder jeg den guide henne? 😀 God weekend.

  11. Hej Lars,
    fint tip – husker stadig tydeligt denne historie, da du også havde den med i dit gode indlæg til DM her i november. Ville bare sige tak for god inspiration – det har nu været medvirkende til at vores idé om en blog endelig er blevet en realitet – og forhåbentlig snart en succes 🙂
    http://skiltdigud.blogspot.dk/

    Så tak for gode råd og inspiration, glæder mig til flere spændende december indlæg fra dine mange gæste bloggere.
    Mvh Mette, LeeSign

  12. ** Sælger du hårprodukter; så fortæl kunden hvordan en lang række hårprodukter kan kombineres på nye måder for ekstra effekt, pleje etc. Så ryger der flere over disken.

  13. ** Dette gælder formentligt kun forbrugsprodukter, men kan helt sikkert vinkles til andre produkter også. Gør alt hvad der står i din magt for og sælge dobbelt op og mere ved første salg. Køber en kunde f.eks. 1 dåse hårvoks er de sparsomme når den anvendes. Får man kunden til og købe 4 dåser hårvoks vil man psykisk tænke anderledes og bruge en større mængde per gang.

    Så tricket må være og få solgt mere end én enhed uanset forbrugsproduktet og man vil hurtige se kunden retur end hvis der kun købes én enhed per gang.

    … det er måske i virkeligheden også en af tankerne – og et ekstra twist – bag de her “køb nu og få 20% ekstra oveni”-tankerne, som man kan se på stortset alle produkter engang i mellem?! (Selvfølgelig udover “køb nu, godt tilbud” effekten).

  1. 2. juli 2013

    […] godt eksempel på content marketing, er som jeg tidligere har blogget om her “100 år gammel marketing trick” er Michelin […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *