12. Iværksætter! Afslut dine projekter


Så er vi halvvejs igennem julekalenderen, og i dag skal vi have en lille opsang fra Webanalytikeren alias Jacob Kildebogaard. Jacob blogger om webanalyse på webanalytiker.dk, og så er han med forfatter af Analyticsbogen.

Jacob er til daglig medejer af webjuice, som arbejder med webanalyse og søgemaskineoptimering.

Iværksætter! Afslut dine projekter

En rigtig iværksætter har mange ideer, mange gode intentioner og mange projekter, store som små, i gang.

Jeg vil efterhånden kalde mig selv iværksætter, og i forhold til de mange ideer, gode intentioner og projekter i gang, så har jeg selv lavet alle fejlene.

For kender du det – man får sat et projekt i gang, men aldrig helt afslutter det (Spørg bare Lars hvor mange gange xwear.dk er blevet nævnt, men ikke afsluttet)? Vil du have succes, så skal det være slut nu!

Sæt i gang med en plan

Når du får en ny ide og vil i gang med at eksekvere på den, så start med at opstille nogle personlige bevæggrunde for at gennemføre.

  • Vil du gerne tjene penge på projektet – mange penge måske tilmed?
  • Er det af god gerning – projektet kan hjælpe andre?
  • Ønsker du personlig bekræftelse på at du kan få det projekt op at stå?
  • Er der andre grunde til at du ønsker at starte og gennemføre projektet?

Skriv disse grunde ned, så du hele vejen husker HVORFOR du vil det her.

Når du går i gang med projektet, så bliver det hårdt, det kommer til at trække ud, du får meget lange og sene nætter, du havner i The Dip, og har svært ved at komme videre. Nogle gange synes målet bare meget langt væk. Det sker også rigtig ofte at en ny idé vinder over den eksisterende, så i stedet for at afslutte det igangværende, så går du i gang med det nye projekt, fordi det pludselig var mere interessant.

Så gennemfør dog mand!

Hvorfor var det lige du gik i gang? Og hvorfor er det så du ikke gennemfører?

Du har brugt masser af tid, måske penge på ekstern hjælp, og så ligger det bare som et næsten gennemført projekt. Du ville gerne vise dig selv du kunne gennemføre, og i stedet ender du med at vise dig selv at du ikke var i stand til det. Det drukner måske lidt i at det andet projekt du startede rent faktisk blev til noget. Men tænk på effekten hvis ressourcerne fra det ikke-gennemførte projekt fra start var flyttet til det, der blev gennemført?

Bogen, indekset, biludlejning og meget mere…

Som jeg startede med at sige, så er jeg ikke bedre selv. Jeg har en række halvfærdige sites, som nu er besluttet at opgive, jeg har et biludlejningssite, der har ligget i 4 måneder og ventet på feedback, mit webanalytiker.dk har et redesign klar fra 1½ år tilbage og på 15 måned kæmper jeg med launch af mit webshopindeks (mens jeg i øvrigt lige startede online marketing virksomhed med Søren Riisager). Men jeg har til gengæld også prøvet det modsatte. Da Morten og jeg skulle skrive Analyticsbogen endte det med at tage et år. Det var hårdt, og flere gange troede vi den anden havde droppet det, og den var tæt på at ryge ud til højre. Da vi gennemførte var det helt fantastisk. Det lykkedes alligevel, målet om forfatterskab, målet om at lave en bog der kan hjælpe alle der har behov for Analytics hjælp, målet om at tjene nogle penge som en form for passiv indtægt (når den først var skrevet er der ikke meget ekstra arbejde pr. salg) og endelig målet om (igen) at være foran de andre i Analytics branchen. Det lykkedes alt sammen. Vi holdt ud!

Det er ok at droppe idéer. Det er ok at prøve noget af, og erkende det ikke skal gennemføres. Det skal bare ikke være fordi du ikke kan få fingeren ud eller fordi et andet projekt ”vinder”, fordi det er mere spændende. Det skal kun gøres fordi du velovervejet kan se at projektet ikke har det potentiale du fra start forventede. Overvej fx at teste din idé af på en weekend. Sæt hele fredag til søndag af, og giv den maks gas. Du bør nå langt, og dermed realistisk vurdere opgavens omfang og ikke mindst potentialet, når det bliver søndag aften. Konceptet kører som Startup Weekend koncept, hvor du tilmed kan få sparring fra andre, såvel faglige kompetencer som investorer.

Så samlet set – nå meget længere og opnå det du egentlig ønsker. Gennemfør dine projekter og få den fulde følelse af succes.

Jacob Kildebogaard

Jacob Kildebogaard er webanalytiker, medforfatter af Analyticsbogen, og ejer af Webjuice.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

6 kommentarer til 12. Iværksætter! Afslut dine projekter

  1. Det er en rigtig god ide at skrive ned, hvorfor man starter på projektet. Når man kaster sig ud i noget nyt, er det nemt at være begejstret og se alle fordelene, men du har helt ret i, at hvis man ikke bliver færdig hurtigt nok, så kommer der et andet projekt, der virker endnu mere spændende. Og så bliver man kun 100 meter-mester i ufærdige projekter.

    Jeg har selv haft et projekt, der har kørt på pumperne i nogle år med tanken om, at næste år, så skal den have en skalle. Og på et tidspunkt har man brugt så meget tid, at man ikke tager sig sammen til at droppe projektet, selvom man godt ved, at man burde.

    Det virker for mig, at jeg er begyndt at sætte remindere i min kalender. Sidste uge fik jeg idéen til 4 små projekter, hvor jeg så har udvalgt 2. De er nu 80% færdige, og så har jeg oprettet en reminder om 1 uge, hvor de skal aktiveres, uanset om de er 100% færdige, og så har jeg lavet en reminder til om 1 måned, hvor jeg så skal genoverveje, om jeg fik dem rigtigt i gang, og om potentialet stadig er der. Ellers har den slags små projekter det med at udvikle sig til dårlig samvittighed, og det kan man ikke bruge til noget som helst. Så hellere lade projekterne dø.

  2. Endnu et godt indlæg og noget som jeg er sikker på langt de fleste iværksættere kender til.
    Personligt forsøger jeg at tænke over en idé længere tid end tidligere, før jeg besluttere at gå i gang med den.
    Mener det er vigtigt at man mange gange tænker: har du tid og ressourcer til at gennemføre, eller er det bare en fiks idé? Ofte bliver jeg så klar over det bare er en fiks idé og så sparede man da de timer 🙂

    Som nystartet selvstændig er det specielt vigtigt at man ikke lader sig rive med af idéerne, men holder fokus på ens kerne forretning – kører forretningen kan man jo altid beslutte at forfølge en af idéerne.

  3. Mange tak for jeres kommentarer. Der er mange muligheder med tankegangen, også at man skal kunne droppe dele af et projekt, til fordel for resten.

    Og så må jeg lige tilføje at jeg netop nu har launchet webshopindeks projektet. Så det er en fornøjelse 🙂

  4. Philip Mahler siger:

    Jeg lider af mini-ADHD (selvdiagnosticeret selvfølgelig) og mit problem ligger først og fremmest i at koncentrere mig om et eneste projekt når der ligger og flyver 1000 projekter, ideer og tanker på samme tid.

    En idé til at skulle afslutte sit projekt er netop at have et overslag over tid, metode og process for bedre at strømline projektet.

    Et sidespørgsmål til webshopindeks, som jeg klart skal prøve er hvordan i vil sammenligne med små nicheshops der måske ikke har nogle konkurrenter i samme branche?

  5. Hey Philip
    Mange tak for din kommentar og spørgsmål. Jeg synes også det hjælper meget at sætte en deadline. Det er måske ikke altid den nås, men det giver som minimum nogle spurte i forsøget.

    Ift. Webshopindeks har du ret i at der er små brancher. Jeg har lavet en række kategorier, som shops kan vælge mellem. Nogle er ikke så præcise, mens andre vil ramme super godt. Jeg har en regel om at der skal være minimum 10 shops i en kategori før data kommer med i rapporten, for at sikre fuld anonymitet (5 havde været rigeligt til at blive gemt i et gennemsnit, men med 10 er der i al fald ingen tvivl). Når der med tiden kommer mange shops, så laver jeg endnu skarpere inddelinger i de kategorier hvor der er mange shops. Jeg håber det giver en fornemmelse af tankerne bag og brugen af kategorier 🙂

  6. Jan Skovgaard siger:

    Hej Jakob

    Tak for et godt indspark.

    Jeg kender det alt for godt selv og har et par småprojekter liggende i skuffen, som ikke rigtig kommer videre for tiden. Men dit lille indspark her, har tændt lidt mere motivation til at få rykket på dem snarest 🙂

    Det er væsentligt at man holder fast og jeg tror også en del af os der har det såan, må erkende vi er entusiaster og er præget af entusiast-adfærd som vi skal være bevidste om, for at blive bedre til IKKE bare at hoppe videre til næste spændende projekt, når det vi har gang i keder os fordi vi skal lave noget administrativt. Idéelt vil det være, hvis man kunne finde en makker som er mere praktisk anlagt, som er god til at holde ved og få projekter kørt i mål, men som måske ikke er så innovativ og idérig. Det tror jeg i mange tilfælde skaber en god synergi, fordi den ene opvejer den andens svagere sider.

    /Jan

    PS: Fedt at se der endelig kom gang i webshopindeks.dk 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *