12. Det kan medierne give dig – og sådan kommer du i dem – Lasse Gammeljord


Som iværksætter er det ikke uvæsentligt om man kan få noget omtale i medierne. Medieomtale kan være med til at netop din virksomhed eller dit produkt når ud over kanten. Jeg har selv – desværre forgæves – forsøgt at få lidt omtale af alle disse gode indlæg der er med i julekalenderen i år, men har måske bare grebet det forkert an.

Men nu kan jeg læse Lasse Gammeljord’s bidrag, og blive klogere på hvordan det skal gøres. Lasse er kommunikationsrådgiver, og til daglig holder han kurser og rådgiver virksomheder i kommunikation, og hvordan de kommer i medierne.

12. Det kan medierne give dig – og sådan kommer du i dem

Mere end hver anden iværksætter kommer aldrig i medierne og er dermed usynlig for offentligheden. Men positiv omtale i avisen, radioen og på tv og nettet styrker dit brand, og derfor bør du tage dig tid til det. Fortæl om dine værdier og giv os nogle tal – for dem elsker journalister. Download gratis PR-e-bog til sidst.

For nylig læste jeg en undersøgelse foretaget på Amino blandt 100 iværksættere, som viste, at 57 procent aldrig var i medierne. Og ca. en fjerdel var det ca. en gang hvert halve år.

Resultatet overrasker mig ikke. Samme tendens går igen hos de fleste mindre virksomheder – f.eks. arkitekter, konsulenter, ingeniører, ja – tro det eller ej – sågar kommunikationsfirmaer. Iværksættere har det meste af tiden snuden i produktionssporet. De løber fra opgave til opgave og tænker ikke på den langsigtede branding af firmaet, som bl.a. inkluderer omtalen i medierne.

FORDELE VED AT KOMME I MEDIERNE

Og hey, hvorfor bruge tid på det? Virksomheden kører jo rundt alligevel, ikke sandt?! Lad mig besvare dette retoriske spørgsmål med et andet spørgsmål:

Kan du med klar stemme bekræfte, at du ikke er interesseret i disse fordele:

  • At flere potentielle kunder og samarbejdspartnere hører dig fortælle, hvilken værdi din virksomhed skaber
  • At dit omdømme og omverdenens kendskab til dig langsomt bygges op, så din virksomhed får mere troværdighed, og flere får tillid til dig og dine ydelser
  • At flere kunder i forlængelse af din PR-indsats, som du også deler i dit og andres nyhedsbreve, på LinkedIn, Twitter eller lignende, kontakter dig

Det kan de fleste ikke sige sig fri for lyder interessant. Alle ting er elementer, der udspringer af medieomtale.

Men før du begynder at arbejde med presse, så bør du lige få et par dessiner med. Skal vi kalde det et PR-kørekort for iværksættere.

1. BEGYND NEDEFRA.

Indledningsvis bør du vide, at du godt kan komme i landsdækkende medier, men at indgangsbilletten skal være en usædvanlig god historie. Sådan en har du måske allerede, men det bliver svært for dig at hoste tilsvarende kioskbaskere op måned efter måned. Derfor skal du til at begynde med at bygge dit kendskab op hos journalisterne i fagbladene, lokalaviserne og de regionale medier. Hvis du allerede nu rynker på næsen og tænker: ’Åhh, det er jo slet ikke min målgruppe’, så tag den med ro: Otte ud ti nyhedshistorier, som kommer i Tv og andre landsdækkende medier, kommer herfra. Det betyder, at dine historier har gode muligheder for at sive nedefra og opad i nyhedshierarkiet – og at du alligevel senere kommer i landsdækkende medier. Altså hvis det har betydning i forhold til din målgruppe er. Indstil dig på at sende en-to historier om måneden, hver måned. Huller på halve og hele år i din presseplan betyder, at du hver gang starter forfra.

2. FIND DIT WHY.

De fleste virksomheder skriver pressemeddelelser om, hvad de kan, og ikke hvorfor de gør det. Det er en stor fejl. Set i en nyhedsoptik er den slags historie ret så ligegyldige. Journalister tænder nemlig ikke på, hvor lang, høj og bred din virksomheds nyeste silo, overvågningsdims eller sengebordslampe er, eller hvor mange rådgivningstimer du nu udbyder for halv pris. De vil hellere høre historien om, hvilke værdier du repræsenterer, og det højere kald du har besvaret ved at begynde dit arbejde. Så sæt f.eks. ord på, hvem du gerne vil hjælpe – også ud fra et mere altruistisk perspektiv.

3. BRUG TAL.

Du bør næsten altid have tal med i dine historier. Igen: Du skriver ikke til dig selv, men til journalisterne. Og journalister elsker tal. Ringer du til dagens jourhavende på indlandsredaktionen på et dagblad og siger, at du har en ny undersøgelse, der viser, at danskerne laver fire gange flere testamenter, ægtepagter eller bolighandler end for fem år siden, bliver han eller hun som oftest blød i knæene. Tal giver din historie substans, troværdighed og et nyt evidensgrundlag, som viser en bestemt tendens. Journalisten anvender tallene til at fortælle en udviklingshistorie. Og så giver tallene din historie aktualitet, hvilket måske er det væsentligste nyhedskriterium overhovedet.

HVORDAN FINDER DU TAL?

EGNE TAL. Eks. 1. Din virksomhed har netop afsluttet sit regnskab, og I kommer ud med et tocifret millionoverskud. Fantastisk. Skriv historien. Eks. 2. Din virksomhed består af 20 kædekontorer, bilsynshaller eller andet. Lav en intranetundersøgelse eller telefonrundspørge og lav presse på det.

EGNE ANSATTE. En af jeres ansatte er Ph.d.’er og er ved at afslutte sin disputats. Spørg ind til hvilke resultater, han eller hun kommer frem til og se, hvordan I kan lave presse på feltarbejdet. Jeg hjalp for nylig en arkitektvirksomhed og deres Ph.d’er til at skrive en landsdækkende nyhed om, at “kvinder har for travlt til at holde pause” på jobbet trods fine, grønne udendørsarealer. Ph.d`eren blev hele fem gange kontaktet af journalister, der ville interviewe hende.

GOOGLE. Søg og du skal finde! Skriver du om biler, både, skilsmisser, virksomhedsopkøb, kommunikation eller andet, så kan du altid finde noget på nettet. Led efter dèt gyldne dokument, som pressen har glemt at skrive om. Det findes skam.

DANMARKS STATISTIK. En af de mest oplagte veje til friske tal er Danmarks Statistik eller Statistikbanken. Skal du i dybden med tal og bestille ekstra rapporter, koster det penge, mens statistikbankens data er gratis. En af de mest effektive metoder til at finde et stærkt materiale er at gennemgå statistikker, der omhandler ens arbejdsområder og lede efter udsving.

GRATIS KALENDERGAVE TIL DIG

E-bog “Sådan kommer du i medierne!
Du kan hente mange flere tips til, hvordan du kommer i medierne, ved at downloade min nye gratis e-bog ”Sådan kommer du i medierne!

Glædelig jul!

Lasse Gammeljord

Lasse er kommunikationsrådgiver og rådgiver virksomheder i at blive synligt i medierne. læs mere om Lasse på Bullseyecom.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

4 kommentarer til 12. Det kan medierne give dig – og sådan kommer du i dem – Lasse Gammeljord

  1. Lars Bachmann siger:

    Hej Lasse.
    Rigtig god gennemgang. Det var da et indlæg, jeg gerne vil have læst for længe siden 🙂

    For iværksættere som mig, er det rigtig svært at nå ud til medierne og journalisterne, da vi reelt ikke er interessante for dem, med mindre vi selvfølgelig får vinklet historien helt perfekt, og efter at have læst dit indlæg, har jeg da helt klart nogle ideer til hvordan det skal gøres næste gang.

  2. Henrik Skov siger:

    Jeg bruger Lasse til mit PR arbejde – og det er med stor succes. Sidste PR stunt var jeg b.la. i Børsen og i DR nyhederne. Jeg kan kun anbefale ham.

    Venlig hilsen.

    Henrik Skov

  3. Hej Lasse
    Vældig interessant og brugbart indlæg. Der er dog lige en ting jeg undres lidt over; Først nævner du selv i Punkt 2, at man skal undgå at komme med kedelige og unuanceret facts, så at sige. Men lige bagefter nævner du så i Punkt 3, at man gerne skal benytte sig af- og fremvise alle mulige tal og statistikker.
    For mig virker det lidt som om, at du modsiger dig selv i den forbindelse? Men jeg kan selvfølgelig have misforstået noget 🙂
    Men uanset hvad, fik jeg helt klart noget brugbart ud af indlægget, så tak for det! Og selvfølgelig endnu engang tak til dig Lars, for et fedt koncept – jeg føler ikke, jeg kan nævne det nok ;-)!

    – Mads

  4. Kirsten siger:

    Hej Lasse

    Kan jeg mon få dig til at maile e-bogen til mig. Jeg kan nemlig ikke få lov at downloade den, når jeg allerede er tilmeldt nyhedsbrevet.

    Venligst, kirsten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *