12. Tid er penge


Frank Hellerup Madsen AKA den synlige mand giver her en opsang til iværksættere – Tid er penge. Frank er en af dem jeg stadig har til gode at møde i virkeligheden, men tilgengæld støder vi ofte på hinanden, på Amino, Twitter osv.

12. december – Frank Hellerup Madsen

Kære julekalender-læser. Er du iværksætter, så har jeg et par sandheder at fortælle dig:

Hjemmesider og webshops baseret på open source er ikke gratis!

Gør-det-selv SEO er ikke gratis!

Social Media Marketing er ikke gratis!

Ikke engang din egen bogføring er gratis!

Sådan, så er det sagt.

Alt for mange iværksættere er af den overbevisning, at der findes et væld af gratis områder, som man helt selv kan håndtere omkostningsfrit. At en open source webshop ikke koster noget, fordi selve softwaren er gratis. At SEO, social media marketing og andre former for tidskrævende markedsføring er gratis, fordi pengepungen ikke skal frem og man ikke modtager nogen faktura for udført arbejde.

Det er bare ikke rigtigt. De ”gratis goder” har nemlig også en pris. Du skal  godt nok ikke have penge op af lommen, men afregningen sker i en anden form for valuta. En valuta, der er mindst lige så kostbar, nemlig din tid. Tid er penge. Oven i købet en sparsom valuta, man kun får tildelt en begrænset mængde af.

I økonomisk teori bruger man begrebet offeromkostning. At en beslutning har den omkostning, at man ofrer alternative muligheder. Det gælder også her.

Den tid du bruger på at installere den nyeste patch i din open source webshop eller på at bogføre dine seneste bilag kunne have været brugt på noget andet i din forretning. Du kunne have arbejdet med de kerneelementer i din virksomhed, som du er bedst til. De elementer, som skal skabe fortsat udvikling af din forretning og øget indtjening i fremtiden.

Ikke dermed sagt, at man aldrig som iværksætter skal gøre ting selv. Men man skal have i tankerne, at det altså ikke er gratis. Så kan du selv vælge om du vil have dine omkostninger i form af dit eget tidsforbrug eller i form af kontant afregning for outsourcing.  Og at dit eget tidsforbrug kan vise sig at være dyrebart i mangel på fokus på din virksomheds kerneområder.

Frank Hellerup Madsen

Frank Hellerup Madsen

Prøv lige at se disse indlæg også!

12 kommentarer til 12. Tid er penge

  1. “Sådan, så er det sagt.”, kort, klart og tydeligt.
    og det havde helt sikkert brug for at blive sagt. Jeg tror på at alt for mange glemmer at prissætte deres egen tid ordentligt. Det kan godt være at det virker som en monetær besparelse her og nu, men hvis man mister penge senere fordi man ikke har brugt tiden på at udvide sin forretning kan det blive dyrt i længden.

    Jesper Jarlskov

  2. Helt enig! Ud over at man skal huske at prissætte sin egen tid, er det i praksis en god faktor at vurdere, hvad man synes der er sjovt. Selvom det kan virke useriøst, tror jeg nemlig det er vigtigt at man kan holde gejsten oppe som selvstændig, hvis man skal arbejde mange timer til sulteløn i starten, som så mange har oplevet. Så synes man det er skide sjovt at sidde og nørkle med et open source CMS, jamen så skal man måske alligevel gøre det og spilde lidt af sin tid ud på de sene nattetimer for at få det afbræk fra sine arbejsmæssige opgaver, man har brug for – men gør regnskab dig bare super emo-depri, så er det nok det, der skal lægges ud straks. 🙂

  3. Vadskær siger:

    Jeg plejer også tit at omregne evt. investeringer til AdWords. F.eks. koster det ca. 6-7000,- kr at få e-mærket og derefter et årligt beløb. Jeg plejer at omregne de 6-7000,- kr. i AdWords-klik og sige “kan det her betale sig?”. (I tilfældet med e-mærket, må jeg sige nej).

    Og ellers kan jeg kun tilslutte mig disse ord. Kunsten er jo faktisk at prioritere, hvad man vil bruge tid på – og hvad man vil udlicitere. Og når man så skal udlicitere, så er det med at finde en god leverandør. Det er mindst ligeså svært – og tidskrævende ;o)

  4. Potter siger:

    Vigtig pointe du der kommer med Frank.

    De iværksættere jeg møder på min vej har sjældent tid. Langt de fleste har vildt travlt med at være alene med det hele. Og der er nok at tage fat i.

    Så ud over at tid er penge, så er der kun 24 timer i døgnet – også selv om man er en engageret iværksætter 😉

  5. ahh ja rigtig væsentligt emne. Og du rammer den hårdt og kontant Frank.
    Personligt er dette da et sted jeg VED jeg kan gøre det bedre. At få outsourcet nogle af de ting der er i forbindelse med et firma.

    Når man starter op vil de fleste stå med alle tingene selv. Og er egentlig også fint nok – gælder jo om at have noget føling med sit firma. Men når alle elementer er gjort op og man ved hvad man selv vil bruge tiden på, bør de andre ting outsources.
    2010 bliver selv året hvor jeg må lave en række omstruktureringer for at frigøre både tid og ressourcer, uden at det skal gå ud over firmaet.

  6. Rosenstand siger:

    Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv – jeg er 100 % enig. Og lad mig tilføje, at det meget ofte er netop de iværksættere, der ikke kan se ovenstående pointe, der aldrig rigtig bliver til mere – eller som bliver overhalet indenom uden at ane, hvad der ramte dem.

  7. Heh, godt sagt!

    Jeg er netop selv rendt ind i den konklusion, at tid jeg bruger “gratis” på at blogge, snakke med folk over telefonen, netværke m.m., er tid jeg ikke direkte kan fakturere og dermed leve af. Også selvom det er sjovt og noget jeg holder af at gøre.

    For som selvstændig render du hurtigt ind i, at døgnet (desværre) kun har 24 timer.

  8. Mikael Rieck siger:

    En meget vigtig pointe som jeg også kan tilslutte mig.

    En anden vigtig pointe som jeg dog synes mangler er, at Outsourcing OGSÅ tager tid og kan være EKSTREM dyr hvis du ikke har begreb om hvad du laver.

    Alt for mange prøver at spare tid ved at købe sig til hjælp, men da de ikke hvem hvordan man vurderer kompetancer, ikke ved hvad de egentlig har brug for eller hvad det de søger skal koste, så ville de i mange tilfælde have været bedre stillet ved at gøre det hele selv.

    Tid er penge, men hverken tid eller penge skal spildes.

    /Mikael

  9. Morten siger:

    Selvfølgelig er det en sandhed – det som dette blog-indlæg handler om.

    MEN samtidig er det en sandhed at man som nystartet iværksætter ikke har de store penge at arbejde med. Faktisk har man ….. de fleste …. vel kun sin gode ide og så – JA tid. Og man må jo benytte de aktiver/muligheder man har til rådighed – altså sin tid.

    Det er lidt et skisma … gotisk-knude …..

    Men jeg kender kun alt for godt det her med at bruge sin tid forkert – at ville det hele selv. Jeg har sammen med tre andre lavet et rigtig godt produkt til en meget fin pris. Der er blevet brugt lang tid på at gøre produktet klar …. mange tanker er tænkt …… men stor set ingen tid bruget på at sælge. jeg er ikke sælger og de to andre heller ikke. Det er sgu et håndgribelig problem vi må og skal løse, men vi bruger tiden på at udtænke og udvikle ….. og ikke en vare bliver solgt.

  10. Vejle Bryghus siger:

    Det er vel også nogle gange et spørgsmål om at se sin egne begrænsninger. Det kan godt være man kan klare sit eget regnskab, men hvorfor bruge 5 timer på noget en professionel kan klare på 1 time. Hvorfor ikke bruge de fem tider på forretningen og købe en time ude i byen.

  11. Så er jeg ved en computer og kan deltage lidt i debatten af mit indlæg.

    @Vadskær og Mikael,
    I har en rigtig god ekstra pointe i, at outsourcing også er en opgave i sig selv – og den også kan kræve både tid og ressourcer. Pointen i mit indlæg skulle også nødig være, at man for enhver pris skal outsource, men nærmere, at man skal være bevidst om, hvad man foretager sig og ikke falde i den fælde, hvor man ikke prissætter sin egen tid.

    @Christian,
    Jeg er helt enig. Opfatter man en given arbejdsopgave som sjov, spændende og afslappende på samme tid, tæller det jo bare som rekreation og samlen kræfter, når man beskæftiger sig med opgaverne. Omend det vist ikke sker ret tit for den gennemsnitlige børnetøjswebshopoindehaver, at de synes, at kode-arbejde og opdatering på deres webshop er ren sjov og hygge. :o)

  12. Helt enig – derfor valgte jeg også fra dag 1, da jeg blev selvstændig, at lade alt hvad der hedder regnskab, moms, skat osv. til en anden, så jeg kunne koncentrere mig om det jeg er god til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *