13. er du kreativ, leder eller sælger


Så er vi nået over halvvejs i julekalenderen, og dages indspark kommer fra Grosen Friis. Grosen har selv været iværksætter, men har nu valgt andre veje, og arbejder i dag hos SpamFighter med inhouse SEO.

13. december – Grosen Friis

Er du en kreativ Ole opfinder eller er du en leder|sælger.

Når du starter din egen virksomhed, så er det naturligvis vigtigt:

  • at du har en god ide at basere din forretning på
  • at du er god til det du laver
  • at du brænder for det du laver – for lysten driver værket

Jeg startede selv en IT-virksomhed i 2005, som jeg havde frem til 2007

  • jeg synes selv jeg havde en god ide at basere min forretning på, jeg havde udviklet mit eget hjemmesideprogram (CMS)
  • jeg er en habil programmør
  • jeg brænder for iværksætteri i almindelighed og ikke mindst det jeg selv kastede mig ud i at levere – nemlig gode website til mine (kommende) kunder

Nu var der bare det problem:

  • at jeg traf forkerte teknologivalg og måtte starte forfra med mit hjemmesideprogram
  • at jeg synes det var meget mere interessant at udvide mit hjemmesideprogram end det var at skaffe nysalg
  • at jeg synes det var spændende at springe ud i at lave specialle kundetilpasninger oven på mit CMS eller at udvikle skræddersyede webløsninger til kunder (kan ikke genbruges til flere kunder og gavner ikke det fremtide salg af mit hjemmesideprogram)
  • at jeg fik stor interesse for søgemaskineoptimering (SEO)
  • at jeg løbende fik gode ideer til forskellige SEO produkter
    • et produkt til at gennemlæse et websites ligesom Google gør, programmet afslører så forskellige fejl på et website set i forhold til søgemaskineoptimering
    • når et website flytter til en ny platform og/eller til et nyt domæne, så skal der opsættes gode pegninge fra det gamle til det nye website, sådan et produkt lavede jeg også.
  • at jeg kan godt kan lide iværksætteri generelt og fandt på at arrangere en iværksætter event i Esbjerg (2006), der hedder JanteKur. Det tog næsten et helt år at gennemgøre fra start til slut, og jeg holdt knap min forretning kørende i det år.

Jeg er en kreativ Ole opfinder, der sejler rundt imellem de ting jeg synes er spændende, jeg er ikke en leder|sælger der evner at holde fokus på forretningen og skaffe ny kunder og dermed brød på bordet.

Jeg strøede om mig med ideer, kastede mig ud i at realisere mange af dem – men jeg solgte ikke ret mange af dem, for det var jeg ærlig talt ikke særlig god til.

Efter 2 år hvor jeg havde haft det sjovt, lært en bunke nye ting – ikke mindst om SEO, og fået udvidet mit netværk markant – men med svingende og ikke særlig høje indtægter måned for måned – fik jeg endelig øjnene op for, at jeg ikke er hverken leder og slet ikke en sælger.

Jeg er en Ole opfinder, der er nødt til at have en person “over” mig, der kan fastsætte et mål for forretningen og holde det fokus, herunder mit fokus, så jeg ikke igen drejer for meget til højre, når jeg skal køre ligeud.

Jeg tog derfor mig selv og alle mine web-/SEO-produkter over i OP.dk. Jeg var glad, for 50-60% af mine SEO-produkter og services fortsatte i OP.dk, jeg blev igen almindelig lønmodtager og fik en løn jeg kunne leve af, og sidst men ikke mindst, så fik jeg endelig daglig sparring i form af en daglig chef som holdt fokus for hele forretningen.

Her i 2009 fik jeg et godt tilbud om at arbejde som inhouse SEO hos SPAMfighter, det var et spændende tilbud jeg valgte at sige ja-tak til, det har dog ikke en pind med iværksætteri at gøre, men nu ved du, hvad jeg i skrivende stund render og laver, og ja, der er også nogen her hos SPAMfighter, der går og holder styr på min gøren og laden 😉

Pointen med mit lille jule-gæste-kalender-blogindlæg er, at hvis du er iværksætter, så er du godt kørende hvis du har begge evner fra Ole opfinder og lederen|sælgeren. Men hvis du er Ole opfinder, så pas på, at du ikke falder i den samme fælde, som jeg gjorde, og starter op alene. Hvis du er Ole opfinder, så er det vigtigt, at du finder en eller flere at starte op med, og én af dem skal være den du|I vælger til at være den daglige leder af forretningen, så er der nemlig en langt større chance for, at dine gode og kreative ideer bliver til en solid forretning, som du kan tjene en ordenlig og fast månedsløn på.

/Grosen Friis

Mine kontaktoplysninger finder du på grosen.com.

Grosen Friis

Grosen Friis

Prøv lige at se disse indlæg også!

9 kommentarer til 13. er du kreativ, leder eller sælger

  1. Godt indlæg!
    Nogle meget lignende overvejelser er netop skyld i, at jeg har valgt ikke at være fuldtids selvstændig, men blot køre nogle projekter deltids/i fritiden for at få afløb for iværksætter-genet. Fokus/ledelse er ikke problemet for mig personligt, men SALG – især af den opsøgende slags som kan være nødvendig som nystartet selvstændig – ak ja, det direkte frastødes jeg af.
    Sådan tror jeg mange har det, men det er min erfaring at det (desværre?!) i mange tilfælde er langt vigtigere at være en dygtig sælger end at have det absolut bedste produkt! Så det er bestemt vigtig at overveje, hvilke roller man kan mestre inden man kaster sig ud i at være selvstændig.
    (En “dygtig sælger” skal ikke tolkes negativt – det er ikke en over-sælger/”løgner”, jeg mener – en dygtig sælger kan netop fremdrage præcis de fordele et produkt måtte have og hjælpe kunden med at få værdi ud af dem til både firma og kundens tilfredshed.)

  2. Godt indlæg Grosen. Ahh ja kan godt huske din side der i 2005/2006 – Orange/grå side hvor du lavede CMS.
    Kan støtte din historie op med min. Er i præcis samme boldgade vedr. Ide-Udvikling/Salg. I 2003 udviklede jeg et CMS (som jeg dog stadig selv bruger i dag på mange sites), og selvom det er et fantastisk CMS der kan alt det jeg havde brug for dengang og stadig har styrken, viste det sig meget svært at sælge for mig. Som udviklingsnørd har jeg bare ikke kompetencen og flair for at sælge – det opdagede jeg dengang og har taget ved lære af det og rettet firmaet til så det ikke længere er nødvendigt.

    Havde jeg tænkt mig lidt om og set begrænsningerne fra starten af, ville jeg nok aldrig have lavet det CMS, men ser man på min situation i dag, er netop det CMS grundlaget for at jeg kan drive mit firma som jeg gør. Så selvom jeg spildte noget tid dengang i 2003/2004, så nyder jeg meget af det i dag.
    Moralen i dette er nok; selvom noget virker spildt, kan det sagtens være byggestenen der lige manglede for at kunne slå igennem på andre fronter. 🙂

  3. Rigtig interessant!

    Udover fokus på at skulle huske at lave noget man kan sælge, SAMT rent faktisk sælge det, så tror jeg også det er vigtigt at man holder fokus på et kerneområde. Jeg kan sagtens forstå at mange selvstændige er nødt til at brede paletten lidt ud, for at få opgaver, men hvis man vil det hele, så kan man det kun halvt. Så det handler om at overveje: Vil jeg kunne mange ting, og have et godt overblik og hjælpe sådan lidt over det hele, eller vil jeg være specialist, og være den bedste i Danmark til lige præcis det jeg laver?

    Det er meget vigtige overvejelser, dels fordi du skal dygtiggøre ud fra disse betragtninger, men vigtigst af alt, for at du kan signalere det overfor potentielle kunder.

  4. Grosen Friis siger:

    @christian Jeg bryder mig heller ikke om direkte salg via telefonen, det er helt forfærdeligt, også selvom det værste der kan ske er at få et “nej”. Jeg mener faktisk også at det at være god til at sælge er vigtigere end at have et godt produkt, se bare på Betamax versus VHS for videobånd for efterhånden mange år siden. VHS var bedre til at sælge selvom Betamax var bedre kvalitet.

    @jacob “hvis man vil det hele, så kan man det kun halvt.” Yep, du siger det i en sætning som jeg har brugt et helt indlæg på 🙂

    /Grosen Friis

  5. Potter siger:

    Spændende at høre om din baggrund Grosen – og en ekstrem vigtigt pointe du der har. Vigtigt at finde ud af om man kan det hele – og det er der vel egentligt ikke ret mange der kan.

    Og så er der sparringen. Og det er klart det springende punkt for mig. Jeg vil ha’ nogen at dele med – på alle fronter.

    Tak for stof til eftertanke.

    Potter

  6. Grosen Friis siger:

    @potter “Vigtigt at finde ud af om man kan det hele – og det er der vel egentligt ikke ret mange der kan

    Lige netop, og som @jacob formulerer det så præcist “hvis man vil det hele, så kan man det kun halvt.”

    Og så er der sparringen … cut … Jeg vil ha’ nogen at dele med – på alle fronter.

    Det er virkelig godt, at du tænker sådan, det er super vigtigt. Men jeg tror en del Ole-opfinder-iværksættere:

    – har svært ved at finde nogen at starte op med
    – undervurderer vigtigheden af, at have en leder|sælger i sin fold, og i det hele taget at sparre jævnligt med andre, fordi man ikke kan alt selv
    – Ole-opfinder er utålmodig og starter sin virksomhed og kommer med det samme dårligt fra start

    Tak for stof til eftertanke.

    Det var så lidt, og selv tak for din kommentar.

    /Grosen Friis

  7. Grosen Friis siger:

    @claus “Ahh ja kan godt huske din side der i 2005/2006 – Orange/grå side hvor du lavede CMS.

    Ja den var “øm”, og viser bare, at udover jeg ikke er nogen haj til det med ledelse og salg, så er design nok heller ikke lige det, jeg skal kaste mig over 😉

    Så selvom jeg spildte noget tid dengang i 2003/2004, så nyder jeg meget af det i dag.

    Det er fedt at høre, at du fik rettet “skuden” i tide, og fandt en holdbar model der passer til dig og at du kan leve godt af det.

    Moralen i dette er nok; selvom noget virker spildt, kan det sagtens være byggestenen der lige manglede for at kunne slå igennem på andre fronter. 🙂

    Jeg fortryder bestemt heller ikke noget, langt det meste var jo rigtig sjovt og motiverende – og sådan er min hverdag stadigvæk.

    Hvis jeg ikke havde prøvet det hele af, ikke havde kastet mig ud i alle de forskellige ideer og projekter, så stod jeg ikke der, hvor jeg er i dag. Så havde jeg heller ikke “byggestenene” til et super spændende job hos en af Danmark’s – for mig – mest interessante virksomheder, hvor jeg kan arbejde med de ting, jeg til dato har allermest lyst til: SEO, kreativ ide-udvikling og programmering.

    Tak for dit indspark…

    /Grosen Friis

  8. Hvor er det fedt at høre en historie om en iværksætter, der sætter sig i rollen som lønmodtager – og har erkendt at det rent personligt, og erhvervsmæssigt er bedst sådan.

    Og jeg tror du har fuldstændig ret i, at der findes mange som vil få meget mere ud af at gå ind i et partnerskab, med en partner der har styr på forretningsudvikling, og styr på at holde fokus på de rigtige ting.

    – Henrik Petersen

  9. Grosen Friis siger:

    @henrik Glæder mig du kan lide mit lille bidrag til Bachmann’s fine blog-kalendergave, og tak for din kommentar.

    /Grosen Friis

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *