13. Jeg ærgrer mig


Niklas Stephenson er co-founder af Firmafon, og dagens mand i julekalenderen. Niklas ærgrer sig over visionerne i de danske startups, og det har han skrevet lidt om til i dag.

Du kan finde Niklas på twitter.com/nikstep, eller på LinkedIn. Du kan også læse mere om firmafon på http://www.firmafon.dk/om-os/.

Jeg ærgrer mig

Det er forår, ikke udenfor vinduet, men i det danske startup-miljø. Små virksomheder og drømme blomstrer op hver dag. Fantastiske arrangementer støtter os i at vokse, udvikle og komme videre med vores idéer. Der er en hel bunke af fantastiske mennesker der er klar til at tage os under vingen og hjælpe os ligesom de engang blev hjulpet af generationen før dem.

Over de sidste par år har jeg set til imens janteloven stille og roligt er lagt på hylden og det at være med i et ”startup” er igen blevet cool.

Jeg ærgrer mig stadig

Jeg ærgrer mig over at visionenerne i de danske startups ikke er større. Det er meget meget få startups i Danmark der stræber efter faktisk at ændre verden – ”make a dent in the universe”, som Steve Jobs engang udtrykte det.

Vi har Tradeshift, Podio og en lille håndfuld flere, men jeg brækker mig over, at det altid er de samme eksempler på visionære startups der bliver brugt i medierne. Det er dog hverken Podios eller Tradshifts skyld. Det skyldes at antallet af virkeligt ambitiøse startups kan tælles på én hånd eller to.

Vær nu lige lidt ambitiøs

Jeg taler ofte med mange nye og kommende iværksættere. Mange pitcher idéer og vender tanker med mig. En fælles tendens jeg ser, er manglende tro på at det kan lade sig gøre at ændre verden. Hvorfor skal vi kun stile efter at lave ting vi er sikre på kan lade sig gøre teknisk? Hvorfor skal vores målgruppe kun være os selv og vores lille samfund? Når jeg stiller spørgsmålstegn ved visionslysten siger folk tit: ”Jamen det kan jeg jo ikke” eller ”Det er aaaalt for meget arbejde”.

At starte en virksomhed handler om to ting: At drømme og hårdt arbejde (dog ikke nødvendigvis så hårdt som Michael Arrington beskriver det)

De første år er bare starten

Firmafon har indtil videre optaget over to år af mit liv. Det har været to vilde år. Det har været ekstremt lærerigt og pisse hårdt for at sige det lige ud.

Når folk kigger på vores produkt som det er lige nu, nævner de gerne 10 konkurrenter som på papiret kan det samme og så spørger de mig: ”Hvorfor har I bare lavet det samme som de andre?”. Men det har vi heller ikke, det ser bare sådan ud. Her er forklaringen:

Et startup er en process, og mellem A og B ligger der en masse versioner af ens virksomhed som slet ikke lever op til ens vision, men som repræsenterer det punkt hvor man som virksomhed er i sin udvikling. Det må man acceptere og fortsat skubbe på for at gøre virksomheden til det, der er ens vision. Og lad for guds skyld den vision være mange mange år ude i fremtiden, ellers er den ikke stor nok!

Vi er kun lige begyndt

Jeg ved præcis hvad vores vision er med Firmafon. Jeg ved ikke præcis hvordan vi kommer derhen endnu, men jeg ved præcis hvilke features og fantastiske produkter vi gerne vil bygge ovenpå Firmafon.

Måske er vi ved, at være der hvor visionen fører os hen for de første år, men jeg lover dig for at vores visioner ikke stopper ved det produkt vi har online i dag.

Jeg beder dig derfor, tænk stort, så skal du nok finde vejen. Vi er kun lige begyndt.

Niklas Stephenson

Niklas Stephenson er co-founder af Firmafon

Prøv lige at se disse indlæg også!

7 kommentarer til 13. Jeg ærgrer mig

  1. Hørt! Der er ofte en tendens til at tænke: vi starter med det danske marked, derefter norden, europa etc. Det kan ofte være en smart strategi, men bliver det valgt fordi det er nemmest og føles trygt. Det er desværre typisk dansk at tænke småt. Min påstand er at det ofte er lettere at lave en sund forretning hvis man er global fra day 1 (afhænger naturligvis af produktet/servicen). Selv de mest obskure nicher har et stort nok marked globalt.

    Hvis man gerne vil afvænnes med at tænke småt skal man bare sammeligne den danske befolkning med byer. F.eks. er New Yersey’s halvanden gange større end hele Danmarks. Hvilken ambitiøs Amerikansk i værksætter ville satse på et del New Yersey som deres målgruppe ?

  2. Bo Møller siger:

    Hey Niklas.

    Først og fremmest – godt indspark til Bachmanns julekalender. Du fik i hvertfald provokeret mig!

    Grunden til at jeg blev provokeret er – udover at jeg selv er iværksætter og har kæmpe ambitioner – at jeg jævnligt taler med andre ligesindede iværksættere med store tanker og forhåbninger om fremtiden.

    Du har ret i at mange ikke har ambitioner, men jeg mener også at du ikke kan bruge de danske medier som udtryk for ambitioner hos danske iværksættere. Jeg ved at der er mange danske iværksættere som virkelig knokler og satser på succes!

    Det er ikke nemt at få succes og det kræver hårdt arbejde i lang tid (og måske en god portion held). At du brækker dig over de danske iværksætteres ambitioner (eller ærger dig) er selvfølgelig din egen sag. Jeg ved at en god portion danske iværksættere, inklusiv mig selv, bli’r ved til målet er nået.

    For mit vedkommende gælder det perfekt HTML/CSS og webudvikling. Vi stopper ikke i HTML24 før vi er de største og bedste i verden. At jeg så allerede mener vi leverer top dollar kvalitet er nok et udtryk for min arrrogance og selvtillid (og i øvrigt mere end 200 kunder i flere lande) – men ambitionen er bestemt IKKE at lade stå til.

    Tak for provokationen Niklas. Jeg har respekt for Firmafon og dig – og jeg håber jeg fik gjort udtryk for at der faktisk findes danske iværksættere med ambitioner.

  3. Hej Bo
    Tak for din kommentar.

    Selvfølgelig er der danske iværksættere med ambitioner og selvfølgelig prøver jeg at provokere. Det der pisser mig af er den store mængde af iværksættere hvor ambitionerne simpelthen ikke er høje nok, og for at sparke til dem bliver man nødt til at sparke lidt generelt 😉

  4. Philip Mahler siger:

    Godt indlæg Niklas.
    Jeg tror du rammer sømmet rigtig godt med hvorfor vi ikke drømmer større. Hårdt arbejde alene er dog ikke afskrækkelsen for mange. Det er samtidig den passive tilgang vi er opvokset med at “vi skal ikke tro vi er noget” der gør at mange simpelthen ikke tør tage større skridt.
    USA er et godt eksempel på hvordan deres opvækst og miljø simpelthen “modner” dem til at tænke stort og erobre verden. Hvorvidt det er godt eller ej skal jeg ikke være dommer over 🙂

    Glædelig 13. December.

  5. Rasmus siger:

    Godt indlæg Niklas!

    Du har ramt lige hvor du skulle, og jeg kan kun give dig ret!

    Stræb efter det vildeste din virksomhed kan opnå så kommer man meget længere end ved bare at gå efter det næst bedste!

  6. Godt indlæg, men Niklas… mon ikke også du engang, som ny udsprungen iværksætter blot drømte om at indtage Danmark? Og som successen kom blev drømmene og ambitionerne større?

    Jeg ser det som en naturlig udvikling. Til at starte med drømte jeg “overlevelse”, i dag… efter at have overlevet, ligger planerne også udover lande grænserne.

    At vi skulle “tænke” småt i Danmark, pga janteloven… er vel bare en undskyldning for ikke at handle. Nej det har ski intet med opvækst at gøre, det er ihvertfald ikke min overbevisning. Jeg tror tilgengæld at andre lande inkl. USA, ligner Danmark meget godt på det punkt.

  7. Morten Falk Nielsen siger:

    Hej Niklas,

    Det var et super godt indlæg 🙂

    Jeg mener nu nok godt at man sagtens kan være seriøst selvom man udelukkende satser på det danske marked – til at starte med. Jeg er eksempelvis ved at få opbygget en portal med tutorials indenfor en bestemt niche (det er tutorials til noget som en stor del af danskerne bruger hver dag). Der findes ingen danske alternativer, der er masser af danske søgninger på Google efter det og hvis man skal finde noget lignende, må man gå på Youtube og se både engelske, dårlige og halve videoer om emnet, og så får brugeren heller ikke tekst og billeder med. I min situation er det, synes jeg, klogest at starte i Danmark. Jeg er faglært på området og kender markedet, plus at der er stor dansk efterspørgsel efter det. Jeg har dog ingen konkurrenter i resten af Europa, ligesom jeg heller ikke har én reel konkurrent i verden som tilbyder præcis det samme. Jeg vil blot starte med at bruge mine egne erfaringer til at starte i Danmark og lære lidt mere om hvordan sådan en portal skal drives før jeg launcher internationalt – selvom det da absolut er internationalt at målet ligger ved 🙂

    Med Venlig Hilsen
    Morten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *