christiane-vejloe

18. Din interne iværksætter – Christiane Vejlø


Christiane Vejlø er trendrådgiver, radiovært, foredragsholder og kvinden bag Elektronista.dk bloggen hvor 45.000 danskere hver måned opsøger nyheder indenfor digital kultur og trends.

Christiane rådgiver især om digitale platforme og almindelige hverdagsbrugeres forhold til smart teknologi og så finder man også Christiane hver lørdag bag mikrofonen på programmet Elektronista på Radio24syv.

Følg Christiane på Twitter lige her, og læs mere om hende på Elektronista.dk

18. Din interne iværksætter – Af Christiane Vejlø

Jeg er iværksætter og det har jeg altid været, selvom det kun er 3 år siden at jeg tog springet og blev selvstændig iværksætter. Man kan nemlig være iværksætter på mange måder og det kan både medarbejdere og virksomheder drage stor nytte af.

I min karrieres fastansættelser er jeg altid mere eller mindre bevidst landet i situationer hvor mit behov for at sætte i gang, starte op, lave nyt og være først kunne blive forløst. Jeg har startet en bar i Schweiz, startet en PR afdeling i et tvproduktionsselskab, været med til at starte det første bredbåndsindhold op i Danmark, lanceret apps og mobilt indhold før der var noget der hed smartphones inden jeg til sidst tog skridtet og startede som selvstændig iværksætter med Elektronista universet. Lyder det bekendt?

Jeg tror, der er mange, som vil kunne se tilbage og se et mønster der sikkert allerede starter i barndommen med limonadeboder, græsslåningsvirksomhed, loppemarkedsbutikker og for mit vedkommende et kæledyrsmagasin fotokopieret i sort/hvid med et oplag på ca. 18. Lysten til at skabe og sætte i gang er ofte noget der ligger dybt forankret i vores personlighed, men det er ikke alle de innovative, driftige og idérige mennesker som har taget eller tager skridtet til et liv som selvstændig iværksætter, og det skal deres arbejdsgivere både udnytte og sætte pris på.

Rundt omkring i landets virksomheder sidder dygtige medarbejdere som ikke kun passer deres job, men som potentielt set kunne bidrage endnu mere til virksomhedens udvikling, organisation og produkter. De kloge virksomheder sørger for at identificere den interne iværksætter kraft og få den internaliseret til fordel for forretningen. De mindre kloge tænker i siloer, faste jobbeskrivelser og betragter selvstændige initiativer som rækker ud over det forventelige som en trussel mod hierarkiet og de faste arbejdsgange. I bedste fald betyder det at de mindre visionære virksomheder går glip af værdiskabende idéer og dynamik,  og at de initiativrige medarbejdere sidder uforløste tilbage uden arbejdsglæde. I værste fald mister virksomheden de dygtige medarbejdere som enten får forløst deres behov i andre virksomheder eller ved at tage springet som selvstændig.

Innovation kan komme fra alle hjørner af en virksomheden og det kan betale sig at give taletid og arbejdstid til de medarbejdere som på den ene eller anden måde viser iværksætter egenskaber. Det kan endda betale sig at gøre noget aktivt for at identificere dem. Den amerikanske virksomhed Google afsætter 20% af arbejdstiden til at medarbejdere kan udvikle på projekter de selv tror på og brænder for. Når en virksomhed skaber en kultur hvor medarbejdernes selvstændige idéer og bidrag er en del af hverdagen, så kommer virksomheden uundgåeligt samlet set til at tænke større, medarbejdere får fulgt den for mennesket afgørende drift at skabe og bidrage og der bliver plads til at den dygtige iværksætter faktisk har lyst til at forblive fastansat.

Hvis du altid har drømt om at blive iværksætter og lige nu sidder med en idé du virkelig tror på, så kan jeg ikke andet end at anbefale springet. Hvis du har kroppen fuld af idéer og iværksætter kraft, men sidder i en god fast stilling, hos en spændende virksomhed så vil jeg opfordre dig til at gøre hvad du kan for at leve iværksættergenet ud alligevel. Tal med din nærmeste chef om virksomhedens iværksætter kultur og hvad du kan gøre for at bidrage med idéer og forslag til produkter, arbejdsgange og salg. Måske er det tid til at skabe et internt innovation board? Måske er det nu I skal arbejde med intern crowdsourcing? Måske er det tid til at gøre et eller andet? Og iværksættere gør altid et eller andet. Spørgsmålet er bare om det bliver for dem selv eller for den virksomhed de arbejder for.

Tusind tak til Lars Bachmann for den altid inspirerende iværksætter julekalender og rigtig god jul og godt nytår til alle der læser med.

Christiane

Christiane Vejlø

Christiane Vejlø har gennem 10 år arbejdet med digital strategi på ledelsesniveau i både medie- og telebranchen. Mød hende på Elektronista.dk eller på Twitter

Prøv lige at se disse indlæg også!

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>