18. Led os ikke i fristelse


Frank Hellerup Madsen tager ordet i dag. Frank som mange sikkert kender som den synlige mand, arbejder til daglig med online markedsføring (søgemaskineoptimering) som selvstændig med synligesider.dk, og så blogger han på densynligemand.dk.

Led os ikke i fristelse

Som moderne selvstændig/iværksætter vil du ofte opleve en lang række ”fristelser”, der lokker og kan få dig til at tabe fokus. Her er ikke tale om konfekt og andre julefristelser, nej, de her fristelser er langt mere alvorlige.

Det er fristende at udvide sit arbejdsområde til beslægtede områder, fristende lige at tage en ny varegruppe ind i sin webshop – og ikke mindst fristende at sige ja tak til alle kunder, der henvender sig.

Men du skal være varsom overfor fristelserne. Fristelserne kan nemlig medføre, at du taber fokus. Og det er absolut væsentligt at holde fokus, når man gerne vil have succes som selvstændig.

Hold fokus på dit felt

Det kan være voldsomt svært at holde fokus, især som ny selvstændig hvor ordrer og penge ikke nødvendigvis er det, man ser mest af. Men hvis man for at få lidt flere ordrer i forretningen også lige siger ja til nogle webmaster-opgaver, selvom man helst vil være tekstforfatter, så udvander man sin profil. Hurtigt kan man risikere at arbejde mindst lige så meget med alskens andre opgaver, som det man helst vil arbejde med. Og det er jo sådan, at jo mere man arbejder med et område, jo større er sandsynligheden for, at man kommer til at arbejde endnu mere med området. Tilfredse kunder anbefaler ofte ens ydelser til andre. Så at brede sig ud på andre områder øger sandsynligheden for, at man kommer til at arbejde endnu mere med disse områder.

Arbejder man indenfor et vidensområde, så vil man også hente færre erfaringer på sit kerneområde, hvis man bruger en større del af sin arbejdstid på at rode med andre ting. Og dermed bliver du mindre fagligt dygtig, end hvis din indsats var helt fokuseret.

Personligt sagde jeg ja tak til et par Excel/dataanalyse-opgaver i begyndelsen af min selvstændig-karriere, fordi det var relativt nemt, og det var nogle bekendte, der spurgte. Jeg nåede også at overveje, om det skulle være et permanent sidespor i min forretning. Men det havde været voldsomt meget sværere at udvikle mig selv som SEO-mand, hvis jeg havde brugt en anselig del af min tid på at ordne nogle Excel-ting. Det har utvivlsomt været vældigt sundt for min virksomhed, at jeg lagde den idé i mølposen ret hurtigt. Også selvom jeg er skrap til Excel og godt kunne tillade mig at sælge mine evner.

Pas på med at mudre billedet af dig selv

Har man succes, kan fristelserne også hurtigt melde sig. Går webshoppen med havenisser godt, kan det være fristende at udvide med haveinventar eller med brugskunst til indendørs brug også. Den slags kan virke, men det kan også hurtigt ende med at blive en rodebutik, der går ud over salget af ens kerneprodukt.

Hvem har ikke set en webshop, hvor man kommer i tvivl om, hvorvidt de vil sælge børnetøj, voksentøj, legetøj eller brugskunst? Eller de enkeltmandsfirmaer, der gerne vil slå sig op som eksperter på alle tænkelige ydelser relateret til websites og internettet.

I mit eget tilfælde, havde jeg nok haft sværere ved at brande mig som SEO-mand, hvis jeg også lige havde tilbudt mine Excel-tjenester ved siden af.

Mudrer man billedet for meget, kan det altså koste på anseelse og på klarhed.

Sig ikke ja til alt

Den sidste type fristelse er spændende arbejdsopgaver. I næsten alle tilfælde er de et gode, men i nogle tilfælde skal man passe på med at lade sig friste til at sige ja tak til alle kunder og opgaver.

Det er virkeligt svært at sige nej!

Som selvstændig vil man jo gerne have noget at rive i, og det virker helt naturstridigt at sige nej tak til opgaver.

Men der kan være flere gode grunde til at sige nej: Opgaven kan f.eks. ligge helt eller delvist udenfor, hvad man er bedst til. Her har jeg f.eks. personligt et par gange takket nej til ellers spændende opgaver med SEO-arbejde på fremmedsprogede sites. Jeg har valgt at fokusere på dansksprogede sider, og ved, at værdien af min indsats vil være lidt lavere, hvis jeg skal arbejde på et fremmedsprog. Tilsvarende har jeg en veninde, som arbejder som engelsk-dansk oversætter, og siger nej tak til dansk-engelsk oversættelser. Hun ved, at oversættelse bliver bedst, hvis man oversætter til sit modersmål og vil derfor ikke levere et produkt, der ikke har topprofessionel kvalitet. Også i de perioder, hvor hun faktisk ikke har andre opgaver. Hun beskytter sit omdømme ved kun at tage opgaver, hvor hun kan levere 100%.

Men den farligste fristelse ved nye opgaver er at blive fristet til at sige ja til opgaver, som man dybest set ikke har tid til. Det er vanvittigt svært at sige nej til en spændende opgave fra en interessant kunde, som man meget gerne vil arbejde sammen med på længere sigt. Nogle gange kan det bare være bedre at sige fra end at sige ja til opgaven, og så ende med at presse sig selv for meget. Presser man sig selv for meget, bliver man meget mere sårbar overfor uforudsete hændelser og risikerer at presse sig selv til levere ringere kvalitet end ellers. (Hør evt. også Thorborgs anbefaling til ”nye talenter” om at sige nej til kunder http://thorborg.tv/nyt-talent-tag-den-med-ro.html).

Opsummeret med en let omskrivning af nogle ord fra en gammel bog:
Led os ikke i fristelse, men hjælp os til at holde fokus”.

Frank Hellerup Madsen

Frank H. Madsen, også kendt som den synlige mand. Arbejder med søgemaskineoptimering hos synligesider.dk, og blogger på densynligemand.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

16 kommentarer til 18. Led os ikke i fristelse

  1. Morten siger:

    Spot on og det er de færreste, som forstår vigtigheden af dette, med mindre de har fået en over snuden, fordi de ville alt. Især i disse tider er fokus nøglen til succes. Fokus, fokus, fokus og fokus!

  2. Rasmus siger:

    Super indlæg frank. Jeg er selv lige startet selvstændig og der er altså rigtig mange fristelser om ny mærker, bredere sortiment osv.

    Så godt med en lille opsang omkring de ting man skal huske på!

  3. Super godt indlæg Frank!
    Det rammer et lidt ømt punkt på mig, da jeg har lavet lidt af hvert, der ikke rigtig var mit “speciale” for at hive lidt flere guldmønter hjem.

    Det giver stof til eftertanke. Tak! 🙂

  4. Rigtig godt indlæg, om den svære disciplin, det er at begrænse sig og sige fra.

    Senest er jeg stødt på “fænomenet” ifb. med en bestilling af et logo, som jeg har valgt at få andre til at lave for mig: en nystartet virksomhed, der har lavet et periodebegrænset tilbud, hvor kundetilgangen har været lidt for overvældende – med det resultat, at jeg nu venter på logoet på snart 4. uge.

    Det er helt sikkert en svær disciplin at sige “nej, tak” til nye kunder, men hvis alternativet er et ringere stykke arbejde (med overskreden deadline), så bider det sig selv i halen, når kunderne bliver utilfredse og ikke vil vente længere.

    Jeg skal så ikke gøre mig selv bedre end jeg er (jeg bliver let fristet af alt, hvad jeg finder interessant og spændende), men i det mindste gælder det kun ifb. med mine egne projekter (hvor jeg ikke er forpligtet overfor andre).

    Nå, nu vil jeg finde lidt selvdisciplin frem, (forsøge at) undgå at blive fristet yderligere og gå tilbage til opgaverne 😉

  5. Tak for kommentarerne,
    En del af ovenstående er skrevet i bagklogskab efter at have stødt på min andel af fristelser undervejs i mine første år som selvstændig.

    @Jesper,
    Sådan et tidsbegrænset tilbud er nærmere et tidsstyringsproblem end en fristelse. Hvis man bliver overvældet af henvendelser, før man får sagt stop. Der skal folk nok forsøge at huske at skrive “max 5” eller hvor mange man nu kan håndtere på fornuftig vis. For f.eks. et sted som Amino kan vist skabe rigtig, rigtig mange henvendelser på gode slagtilbud.
    Jeg er i hvert fald et par gange stødt på det samme som dig med leverandører, der bliver gevaldigt presset af ordrestrømmen.

  6. Ja, fokus er vel nok det vigtigste ord i disse tider. – Specielt hvis man vinde over sine konkurrenter som ofte tænker for bredt.

  7. @Frank: Jeg mener nu, at der er tale om en fristelse (og som en konsekvens deraf et tidsstyringsproblem).

    Virksomhedens tilbagemelding omkring forsinkelserne har netop været, at de er blevet forsinkede grundet en stor tilgang af kunder ifb. med tilbuddet – selv efter den udmelding, har jeg kunne se dem “fiske” efter flere kunder. Derved må de jo være blevet fristet af at tage flere kunder ind end de reelt har kapacitet til (hvis de skal overholde deres deadlines uden at gå på kompromis med kvaliteten). I øvrigt har jeg lige set den første “øffer” fra en kunde, som giver udtryk for ærgrelse ved at have taget imod tilbuddet (uden at kunden dog giver udtryk for, hvad han mere specifikt ærger sig over).

    Jeg er helt enig med dig i, at det er vigtigt at sætte en kapacitetsbegrænsning på sådanne tilbud – men her er vi jo tilbage ved det med fristelserne 🙂

  8. Mht at tage for mange opgaver ind, så er kodeordet her jo “Kundeservice”.

    Specielt for folk der arbejde med markedsføring (SEO ect) burde det stå lysende klart at man skal passe på sit omdømme.

    Man kan være nok så dygtig – hvis det rygtes at du ikke leverer varen og til tiden, så kan det være lige meget.

  9. Mht at tage for mange opgaver ind, så er kodeordet her jo “Kundeservice”.

    Specielt for folk der arbejde med markedsføring (SEO ect) burde det stå lysende klart at man skal passe på sit omdømme.

    Man kan være nok så dygtig – hvis det rygtes at du ikke leverer varen og til tiden, så kan det være lige meget.

  10. @Jesper,
    som du beskriver det, er det afgjort en fristelse – og ikke en “fuck, jeg fik 8 kunder, mens jeg vendte ryggen til skærmen”. :o)

  11. Sidder og smiler imens jeg tænker på de gange på diverse netværksmøder, hvor jeg har hørt folk præsentere sig med; “Jeg er selvstændig og underviser i Office pakken og desuden er jeg personlig coach” og i mange andre sjove alternativer.
    Jeg står af lige på stedet – FOKUS tak 🙂

    Tak for et godt indlæg.

  12. Rune Hansen siger:

    Rigtigt godt indlæg Frank – jeg ved lige præcis hvad du mener, og jeg har selv nået samme konklusion. Hvis man kun måler succes på antal ordre og ikke på andre succeskriterier, såsom at blive bedre og grave sig dybere ned i et emne, så går det galt på langt sigt.

  13. Bo Kalvslund siger:

    Godt indlæg om fokus.

    Det lyder til at du har gode muligheder for at udvide forretningen, Frank.

    Men når du arbejder alene så er fokus nok ganske rigtigt en god strategi.

    Jeg kan nu ikke lade være at tænke at du måske, med dine evner i Excel, også kunne skabe noget genialt SEO-værktøj.

    Jeg har selv haft glæde af at kunne lidt programmering ved siden af de andre ting jeg laver.

  14. @Thomas, og jo mere aparte kombinationerne er, jo værre bliver indtrykket. Hvis jeg også slog mig ned som webdesigner (altså helt teoretisk, for jeg er æstetisk blind), ville det trods alt være mindre slemt, end hvis jeg pludselig også ville være reiki-healer. 🙂

    @Bo, Ja, jeg har i hvert fald haft alt rigeligt at se til. Og du har også ret i, at jeg bruger Excel ganske meget i både SEO- og Adwords-arbejde. Jeg kan jo lige så godt trække på de kompetencer, jeg har. 🙂

  15. Super Frank!
    det er rart at vide at man ikke bør føle press til at give sig i kast med en ny opgave. Har fornyligt oplevet at en person rigtig gerne ville være partner, og havde nogle projekter han gerne ville starte med mig. Men det ville være dumt at starte op på, da jeg i forvejen har lidt for meget nyt at se til. så det er godt at man ikke er den eneste med samme tanker.

  16. Kim Malmberg siger:

    God og relevant artikel, det er vigtigt at holde focus, tror også man mister troværdighed, hvis man breder sig over for meget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *