18. Passion skal der til!


18 dage er gået af december, og indtil videre syntes jeg at I har taget godt i mod mine gæsteindlæg i forbindelse med julekalenderen. Jeg har haft et par dage med usædvanlig travlhed, inkl. en dag hvor jeg var sneet inde i Københanvs lufthavn, uden laptop vel at mærke. Så derfor er dagens indlæg en smule forsinket i forhold til de andre dage, men til gengæld er det et rigtig godt indlæg, som jeg er sikker på at I alle kan få noget ud af.

Så tag godt i mod dagens gæst – Peter Ulstrup, som er passioneret omkring sociale medier, og som har mange års erfaring inden for søgemaskine branchen.

18. december – Peter Ulstrup

Min passion er sociale medier, jeg er faktisk så vild med sociale medier at jeg har stor fornøjelse af at skrive om alle de nye spændende ting jeg finder ud af hen ad vejen. De entusiastiske udgydelser findes på min blog om social media marketing. Uden sociale medier, var denne julekalender klumme i øvrigt ikke blevet til noget. @larsbachmann og jeg (@ulstrup) har gennem længere tid fulgt hinanden på Twitter, kommunikeret og ikke mindst lært at respektere hinanden. Respekt på sociale medier adskiller sig ikke fra respekt på gaden, respekt får du ved at være den du er, ved at dele ud af din viden og dine midler og hjælpe hvor det er muligt.

Min baggrund er at jeg er uddannet antropolog med speciale i politisk retorik og kontekst, har arbejdet med online markedsføring siden 1998 og i dag er ansat som søgemaskineoptimeringsekspert hos demib.com. Faktisk ynder jeg at fremture med at jeg har en perfekt baggrund for min passion.

Passion giver viden (som du kan dele ud af)
Din passion for et emne gør at du vil vide mere, ny viden kommer som en leg og du hygger dig med bøger om emnet, med at udforske nettet om emnet og med at diskutere emnet med folk du møder både online og offline (også kaldet virkeligheden). Du har dermed en stor ressource du kan dele ud af og på den måde kommer du i dalog med en masse mennesker som har samme interesse eller behov.

Det bedste eksempel på at passion kan føre til større omsætning leveres nok af Gary Vaynerchuk, en vinelsker og gourmet, som har lavet en videoblog med små lovprisninger af vin og delikatesser og foreløbig har øget årsomsætningen i familiefirmaet, som sælger vin, fra $3 millioner til $60 millioner. Videobloggen har i skrivende stund 878 videoer liggende, jo, Hr. Vaynerchuck mener det alvorligt, hvilket du også kan læse om i bogen Crush It .

Gary Vaynerchuk har lige knapt 850.000 followers på Twitter og har dermed adgang til hurtigt og let at kunne kontakte 850.000 mennesker som er interesserede i hvad Gary Vaynerchuk har at sige. Jeg ved godt at Twitter ikke er så udbredt i Danmark, men en videoblog som den Gary Vaynerchuck har skabt, kan godt lade sig gøre, bare du har passionen.

Mine egne erfaringer er at en blog i kombination med en aktiv Twitterprofil er en god kombination, men det afhænger selvfølgelig af hvad du vil formidle. For de fleste webshops i Danmark vil kombinationen af en blog og en Facebookprofil nok være det bedste, men princippet med at spille ping pong er det samme, læs hvordan jeg gjorde med mit hobbysite Country World og en Facebook Page som i dag har 543 fans (countrymusik i Danmark er en lille niche).

Webshop- og butiksejere kan kun komme for langsomt i gang med at lave en blog. Lige meget hvad du sælger kan der skrives om det, lav en brainstorm og pejl dig ind på hvor din passion ligger, her er et par idéer til at komme i gang:

A. børnetøj, strikkeopskrifter, stoftyper, vaskemidler, kreative lapper, mode, garnbutikker, symønstre, flyverdragter…

B. dvd, cd, film og musik, anmeldelser, instumenter, instruktører, skuespillere, bands, biografer, koncertkalender…

C. møbler, møbeldesignere, møbelpleje, træsorter, antikke møbler, stilarter, stolens historie, berømte møbler, de kendtes møbler…

Passion skaber dialog (som du formidler)

Martin Thorborg (@thorborg) er en passioneret iværksætter, så passioneret at han ikke kan lade være med at dele sin passion med andre, og så har Martin Thorborg skabt et forum for iværksættere, Amino, som (så vidt jeg ved) i popularitet overgår det officielle Danmarks iværksætter forum, ivaerk.dk. Martin Thorborg har gennem sine mange tiltag formået at brande sig og har i dag et velfortjent ry som en af de førende eksperter indenfor iværksætteri, det kan man faktisk leve af.

Birgit Larsen (@minmave) er en anden iværksætter, som har gjort sin passion til en levevej, Birgit Larsen er en passioneret kvinde som beundrer en gravid mave, startende med hendes egen. Minmave.dk har i dag så mange passionerede brugere at Birgit kan leve af drive websitet, hun kommer ikke sovende til det, men legende.

Både Birgit og Martin har gennem deres passion skabt et kæmpe netværk som dels øger kendskabet til deres enterpriser, dels skaber immaterielle værdier, som er medvirkende til at de kan drive succesfulde online forretninger, nemlig tillid, dialog og respekt.

Her kan det være på sin plads at pointere at det at dele også godt kan indebære samarbejde med en eller flere konkurrenter, forestil dig et OPEC for børnetøj, det vil få omtale.

Passion gør dig ærekær (og giver respekt)

Tænk på din passion som om du var frimærkesamler. Din viden om frimærker er afgørende for om andre vil lytte til dig, om du gør en god eller dårlig forretning ved køb eller salg, og din viden vil give dig respekt i filateliforeningen.

Din passion er i denne henseende din ven, din ære, din troværdighed og et meget vigtigt aktiv. Det at du sætter dig ind i emner og problemstillinger som vedkommer andre mennesker gør dig til en naturlig ressource og dem findes der som bekendt ikke for mange af.

Utroleum (gør dig til noget særligt)

I Gothersgade i København findes en butik som kun handler med petroleumslamper, det er en skøn butik hvor indehaverens passion skinner 100 % igennem, han kan fortælle om petroleumslamper, om fabrikanter og lampetyper og så kan han også lige lodde din petroelumslampe som ikke virker eller sælge dig en dunk lugtfrit petroleum, som han kalder Utroleum, se det er passion og den bør du som forretningsdrivende bruge som dit fornemste redskab. En blog er min primære anbefaling, som dog på sigt kan følges op af tiltag på Facebook, Twitter og evt. YouTube. (Opret en konto med det samme, så har du sikret dig dit navn)

Passion er en ressource (for dig, for dine ansatte og for PR)

En opfinder som sælger hus og børn for at få sin opfindelse i produktion er passioneret, det siger sig selv, men som iværksætter, som ansat, som leder og som menneske bør du udvise samme loyalitet overfor din passion, brug tid, brug ressourcer, brug din sidste energi på at formidle din passion, gør din passion til dit livsværk. Hvis du lever og ånder for din passion, kan du også forsvare den overfor familien, du kan være heldig at få andre engageret og du kan gøre din passion til en levevej. Fra 1998 til foråret 2009 var min passion SEO, det lever jeg af, nu har fokus skiftet til sociale medier og det tror jeg på at jeg kan leve af et sted ude i fremtiden.

Skal du ansætte en sælger eller medarbejder, skal han eller hun tro på at dine varer og dit firma er det bedste i verden, butikker som Søstrene Grene eller Tigeren, får sikkert pligopfyldende medarbejdere, men de får ikke passionerede medarbejdere på samme måde som medarbejdere hos Årstiderne, Børnefonden eller Ale.dk hvor der ligger en overbevisning og passion bag.

Passion er livsglæde (som smitter)

Passion kan ofte minde om en mani, og det skal udnyttes. Den glæde man får af at beskæftige sig med med sin interesse, med sin drøm og med sin passion giver energi og livsglæde som kan spredes. På den måde er det ikke bare din passion for et emne som accelererer, det er selve passionen som sætter fut i folk, også selvom din passion ikke umiddelbart ligger indenfor folks interessesfære, så klø på, passion er ligesom humor, som giver liv, glæde og gang i snakken. Din passion er faktisk som en virus af den gode slags, så gør hvad du kan for at smitte andre.

Jeg spiller i countrybandet Country Friends og vores tag line er “Styrende Indenfor Country”, det bør være din tag line at være “Styrende indenfor” også.

Peter Ulstrup

Peter Ulstrup

Prøv lige at se disse indlæg også!

10 kommentarer til 18. Passion skal der til!

  1. Rasmus siger:

    Super godt indlæg Peter og kloge ord! Og et par gode Twitter feeds der skal følges!
    Det er altid en fornøjelse at følge dine betragtning udi det sociale medie landskab. Men med SEO kan du ikke lære en gammle rotte noget.. tror jeg 😉

    God jul.

  2. Ja rigtig solidt statement Peter. Uden passion skal man virkelig være en speciel person for at få det til at lykkedes når man kigger på de kræfter og tid der skal smides ind i puljen som iværksætter. 🙂

    Ude i virkeligheden som du nævner, kender vi alle de passioneret butiksejere, og personligt er det i den grad sådanne steder jeg helst vil handle. En passioneret sælger kan overføre passion videre til kunden – har oplevet det flere gange især ved køb af niche produkter.

    Derimod hader jeg at handle steder hvor der står en bag kassen, der med alle signaler udviser at vedkommende slet ikke gider dette her og bare venter på fyraften – altså besider et job ud af tvang og ikke lyst.

    Og dette kan naturligvis nemt overføres online og det kan mærkes af andre om du har passion for det du beskæftiger dig med.

  3. Ulstrup siger:

    God jul til dig også Rasmus, jeg tror at vi begge kan lære af hinanden også indenfor SEO 😉

    Netop, Claus, en ekspedient som synes det er besværligt at svare en kunde sælger ikke meget, det gør utroleum butikken til gengæld.

  4. Rosenstand siger:

    Så sandt! Passion er nøglen til mange ting – ikke mindst til succes og personlig tilfredsstillelse ved det, man beskæftiger sig med.

    Din egen passion for de sociale medier mærkes også ganske tydeligt, så vi kan vel sige, at du på det område mestrer “Walk the talk”.

  5. Anders Holm siger:

    Uden passion ville de fleste nystartede virksomheder aldrig blive til andet end fiaskoer…

  6. Uden passion ingen succes. Jeg synes lige som dig, at det er fedt at træde ind i et butik/webshop hvor man virkelig kan mærke – at folkene bag virke har passion for det de laver

  7. Heh, at man ikke kommer sovende, men legende, til success, er en fed bemærkning.

    Jeg er fuldkommen enig i, hvad der bliver sagt i posten. Især når det kommer til nethandel, så er man nået et stort skridt på vejen mod success, hvis man formår at kommunikere sin passion.

  8. Dejligt passioneret indlæg Peter. Kan også rigtig godt lide sætningen “hun kommer ikke sovende til det, men legende”.

    For mig har målet altid været, at mit arbejde skulle være det, jeg ville lave, hvis jeg havde fri. Altså at arbejde og hobby smelter sammen. Det giver den helt naturlige konsekvens, at man bliver ekstremt passioneret omkring éns arbejde. For at det skal fungere (også økonomisk), skal man naturligvis blive rigtig dygtig indenfor éns område/hobby/arbejde. Men lykkes det, har man udsigt til et fantastisk spændende (arbejds)liv.

  9. Bellamodebørn siger:

    Vi er mange med en drøm

  1. 24. december 2009

    […] 18. december skrev Peter Ulstrup om passion – en af mine egne kæpheste. Jeg vil godt sætte det helt firkantet op: Hvis du ikke brænder for det, du laver, bliver du i bedste fald til noget middelmådigt. Sandsynligvis fejler du helt og aldeles. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *