20. Tanker omkring webshop optimering


Sig goddag til Casper Schneidereit. Casper sælger sokker på nettet, driver lidt affiliate sites, blogger på det meget sigende domæne – xxxxxxx.dk, og så twitter han på @caaaaaaaaaasper.

Jeg ved at mange af dem der følger julekalenderen er “online-folk”, med en hvis interesse i E-handel. så derfor syntes jeg det var på sin plads at bede Casper fortælle lidt om tankerne bag hans sokkeshop – Shopwithsocks.com, som på mange måder skiller sig ud fra andre webshops.

Tanker omkring webshop optimering

I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle af de tanker jeg har haft omkring design og optimering af min webshop ShopWithSocks.com ( http://danmark.shopwithsocks.com ).  For et par måneder siden lancerede jeg et helt nyt design og handelsflow i webshoppen.  På overfladen ser det relativt simpelt ud, men der ligger alligevel en del tanker bag ved J. Det er nogle af disse ting, jeg gerne vil fremhæve og fortælle om i dette indlæg.

Det er Kim Dolleris (http://beneath.dk/ ), der har lavet designet og kommet med grundideen. Det var fra starten vigtigt for mig at brugeren skulle have en simpel handelsoplevelse. Hele produktnavigationen er derfor centraliseret omkring brugeren vælger sin skostørrelse og efterfølgende får præsenteret produkter, der passer til brugeren.

Når brugeren har taget stilling til størrelsen, bliver alle sokker, der passer brugeren, præsenteret.

Jeg har valgt at udnytte så meget af skærmen som muligt til produktvisning. I venstre side er der yderligere selektions muligheder i form af farve, typer og styles. I højre side har vi information om kurv og forsendelsesforhold.

Blå er produktområdet, rød navigering, og grøn information om forsendelses og kurv.

Det er meget bevidst, at jeg har valgt at fjerne alle irrelevante elementer i forhold til en handel. Der er naturligvis kreditkort ikonerne, en Facebook knap samt et par links til betalings- og forsendelsesbetingelserne.

Det grønne område er ”fæstnet” på siden, så selvom du scroller ned vil kurven altid være synlig.

At ligge noget i kurven

Det er faktisk en funktion, der er brugt rigtig meget tid på. Kim fra www.ktj-media.dk  kom i den forbindelse med rigtig mange godt input.

Al navigation med at fjerne og tilføje produkter i kurven foregår via musen. Tanken er, at det skal være hurtigt både at købe 10 forskellige sokker, men også bare bestille 10 af de samme sokker. En bruger skal dog ikke have mulighed for at bestille flere sokker, end hvad jeg har på lager. Løsningen jeg endte med kan nogenlunde beskrivelse sådan her.

Først og fremmest reloader siden ikke, når der bliver lagt noget i kurven. Kurven fader til gengæld ind fra hvid, så brugeren kan se der ”er sket noget” (som nævnt er kurven altid synlig uanset, hvor på siden du er). Førhen røg brugeren til toppen, når der blev lagt et par sokker i kurven. Alene den ændring at brugeren ikke ryger til toppen, har gjort at jeg får mange flere ordre der består af mange forskellige par.

Selve interfacet til at smide noget i kurven popper frem, når musen føres over ”Læg i kurv” knappen.

Dette interface ligger sig hen over produktet, så +1 par knappen er placeret samme sted som ”Læg i kurv” knappen.  Så dem der blot køre musen ned og trykker vil få et par lagt i kurven. Men ud over det kan brugeren hurtigt købe 20 par, ved at føre musen op til 20 par knappen. Brugeren kan også se, hvor mange par der er på lager, hvilket er et rigtig godt signal at sende i en webshop som min. Ud over det er der en knap til at fjerne et par sokker fra kurven, og en knap til at gå direkte til rediger kurv siden.

Denne simple funktionalitet har givet mig rigtig mange ordre, hvor folk køber flere af hvert par.

Alternative muligheder

Jeg har leget lidt med et input felt, men det vil kræve at brugeren skal benytte tastaturet, hvis der skal tilføjes flere par. Ud over det har jeg også kigget på den almindelige +/- funktion. Det er dog heller ikke optimalt, for hvis brugeren vil købe 15 ens par, vil det kræve 15 klik.

Lad os kigge lidt på kurven

På billedet til venstre ser du en sur kurv, fordi den naturligvis er tom. På næste billede er den blevet glad, fordi der nu er sokker i kurven. Den har yderligere et ansigtsudtryk, men det må du selv finde. Jeg planlægger at ligge flere ansigtsudtryk på i løbet af 2012. Det er en sjov gimmick, og de kunder, der bemærker det, synes også det er sjovt. Om det har den store brandings effekt ved jeg ikke.

Fragt og forsendelse

Lige inden vi hopper videre til næste punkt omkring kurven, så vil jeg fortælle lidt om fragtsystemet. På alle ordre bliver det beregnet, hvad de ca. vil koste at sende, dvs. Jo mere du køber for, jo mere stiger fragten. Skal du have et par sokker kan det koste 14 kr. i forsendelse, men skal du have 5 par kan det koste 35 kr.

Som du kan se i bunden, er der en gulerod ved gratis fragt, når der købes for 300 kr. eller mere.. Den tæller automatisk ned, jo mere du ligger i kurven. Og det virker altså.

Jeg har eksperimenteret med fast fragtpris pr. ordre samt gratis fragt. Overstående model er den som klart har fungeret bedst i mit tilfælde.

Countdown

Jeg har en ret stor count down, som tæller ned til hvornår der pakkes og sendes. Jeg lover ikke, at de har sokkerne næste dag (det har de dog i 95 % af tilfældene), men jeg sender et tydligt signal om vi pakker og sender hver dag. Den information ved jeg mange brugere ligger meget vægt på.

Checkout

I selve checkoutfasen har jeg også været lidt utraditionel, i og med det egentlig bare er en popup der ligger sig hen over siden.

 

Det er selv sådan jeg selv elsker det. Ikke noget med brugeroprettelse, eller udfyldning af alt muligt ligegyldigt. Jeg beder om det, Post Danmark skal bruge for at leverer sokkerne – og ikke mere.

Trustpilot

Jeg har ikke en permanent Trustpilot boks, men placeret den strategiske steder. F.eks. under betalings- og leveringsbetingelserne. Forhåbentlig kan anmeldelserne være med til at tippe tvivlerne over til en handel.

Afslutningsvis

Klik for større billede

Det var en kort gennemgang af de tanker, jeg har haft omkring min webshop. Konverteringsprocenten og gennemsnits størrelsen pr. ordre er øget markant i forhold til det gamle design og system, jeg kørte med.

Det så i øvrigt sådan her ud (har desværre ikke større billede).

Casper Schneidereit

Casper driver til daglig shopwithsocks.com og du kan læse mere om Casper på xxxxxxx.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

14 kommentarer til 20. Tanker omkring webshop optimering

  1. Kristian siger:

    Jeg har sagt det før til dig, Casper, og nu siger jeg det igen.

    Du er sq en guru når det kommer til online markedsføring og udførsel af dine projekter!

    Respekt herfra. 🙂

  2. Det er denondelynemig godt nok fedt lavet, Casper!

    Konverteringsprocenten er vel hemmelig? 🙂

  3. Jeg synes, at det er et superfedt design.

    Jeg kan rigtig godt lide, at der er skåret helt ind til benet (eller foden i det her tilfælde), hvor der ikke er nogen kategorisider og tekst. Det går jo lidt mod sund SEO-fornuft ikke at have det, men det kræver vel i sidste ende blot ekstra gode links, og så blogindlæg til at fange long tail, hvad du jo også har.

    Men det vil nok ikke være en løsning for flertallet, der skal ud og betale for alt SEO-arbejdet.

    Til gengæld slipper du for at skrive produkttekster, når der ikke er produktsider.

    Det eneste, jeg som kunde savner, er muligheden for at vælge mellem herre- og damestrømper. I princippet en ligegyldig ting, hvis størrelsen er rigtig, men nok en indgroet vane hos mange.

    Jeg havde på et tidspunkt en butik, hvor vi også kun havde billeder og meget lidt tekst. Desværre lavede jeg den fejl at lave produktsider med meget korte beskrivelser, og det medførte endnu mere duplicate content end mellem kategorisiderne. Men er konkurrencen tilpas lille, så betyder det ikke det store.

  4. Morten siger:

    Nu var jeg inde i den afsluttende fase af shoppen, og give mit besyv med, men jeg har aldrig hørt om alle de tanker, som ligger bag. Så det er super spændende, og flere af tingene er sikkert noget, som de større webshops med tiden vil implementerer!

  5. Kanon gennemgang – super spændende at læse om tankerne bag de forskellige funktion og høre at det virker!

    Web Archive har en større version af de gamle side: http://web.archive.org/web/20110629193707/http://www.nyesokker.dk/

  6. Bo Kalvslund siger:

    Uh – det er nice..

    Man får virkelig lyst til at købe nye sokker…

    Det tog lidt tid at finde det ekstra ansigtsudtryk – men da jeg havde for 5000 kr i shoppen og ville fjerne et par fik jeg lige det rynkede øjebryn..haha – det er en god detalje

  7. Kristian @ Tak. Men det er nu ikke kun min fortjeneste i dette projekt 🙂

    Johnny @ Siden ligger fornuftigt placeret, og jeg har også en lille blog der trækker besøgende til sig. Tanken er at siden skal oversættes til en masse sprog i 2012. Det vil være en stor byrde med produkttekster. Men nej, det er ikke en løsning designet efter diverse SEO tutorials. Jeg har lige rettet en canoncial-tag bug i mit system, så selve indekseringen ser i øjeblikket lidt mærkelig ud :-).

    Anders @ Nej overhovedet ikke. På trafik fra søgemaskinerne ligger den på lidt over 5% for seneste 30 dage, Generelt er den på 3,90% så vidt jeg husker.

    Michael @ Tak :-).

    Bo @ Ja, der er en “blinke”-kurv også 🙂

  8. Heine siger:

    Keep It Simple Stupid…og det virker åbenbart!
    Held og lykke med shoppen i 2012, jeg kan forstå på dine tweets at der kommer til at ske en masse spændende 🙂

  9. Det er f…. godt nok en fed shop, ren “lakrids” for kendere.

    To ting: Er der forskel på strømper til kvinder og mænd? Jeg kunne godt blive i tvivl om jeg er ved at købe mig noget i et design der mest er til kvinder, kan være det skulle fremgå?
    Det lille (meget flotte) strømpe overlay på billederne, bliver skubbet ud til højre for lig i kurv overlayet på de sidste produkter i øverste linie, er jo blot en detalje, men når det nu er så lækkert! :-). (Firefox Mac OS)

  10. Kim Andersen siger:

    Rigtig fed gennemgang Casper. Er vild med den anderledes vinkel der er valgt at køre efter.

    Og ganske pæn konverteringsrate.

    Mange gange held og lykke med shoppen i fremtiden 🙂

  11. Klaus siger:

    Hej Casper,

    Jeg har længe fuldt med i dine mange online projekter. Jeg er dog specielt vild med din webshop, for du har gjort det hele så enkelt, og man kan virkelig se at der er lagt mange tanker i den shop. Jeg er sikker på du nok skal få succes med også dette projekt. Det er fedt at se du tør tage kampen op med udlandet på trods af den fx. høje danske moms.

  12. Kim @ Ja, alt taget i betragtning så er jeg tilfreds.

    Klaus @ Tak for det. Det er ikke prisen jeg konkurrer på, så derfor skræmmer den høje moms mig ikke. Jeg vil aldrig kunne være den billigste i udlandet, så det er nogle andre ting jeg må vinde frem på :-).

  13. klaus siger:

    Det er en rigtig fed shop og utrolig brugervenlig.

  14. Fantastisk fedt indlæg som sætter gang i tankerne.. God konverteringsrate 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *