laura-jul-2

21. Vi kan lære noget. Af hinanden. Og af at turde – Laura Jul


I dag kan jeg byde velkommen til Laura Jul. Laura har arbejdet mange år i reklamebranchen, og har arbejdet som concept developer, copywriter og creative strategist.

I dag er Laura Jul partner i Contentcube, og så er hun ivrig blogger på laurajul.dk, og opfinder af #FrækFredag på Twitter.

21. Vi kan lære noget. Af hinanden. Og af at turde – Af Laura Jul

Efter mere end 10 år i reklame- og digitalbranchen har jeg for alvor fået indblik i startup-verdenen. For ikke at tale om en decideret hverdag her. Min arbejdsplads, digitalbureauet Contentcube, har nemlig kontor i Founders House, der er et stort kontorfælleskab for tech startups i København – og det seneste halve år har jeg også været med på sidelinjen hos inspirations- og shopping community’et Wantr.

Når man kommer ude fra, men oplever verdenen indefra. Og i øvrigt selv er superbruger af rigtig mange af de teknologier og platforme, der bliver bygget omkring en, er det nemt at pege på 4 ting, vi kan blive bedre til inden for startup. Ligeledes er det nemt at forstå, eller i hvert fald forklare, hvorfor vi indimellem vælger at gøre det modsatte.

1. Act American

Vi kan lære noget af den amerikanske ligefremhed og egen-lykkes-smed personlighed. Jeg skal ikke kunne sige, om amerikanere er mere modige end os herhjemme. Men de siger flere idéer højt. Og når man gør det, kan andre, der har haft tilsvarende idéer, fortælle om deres learnings. Tror du virkelig, de alle sammen vil stjæle din idé, hvis du siger den højt? Eller vigtigere: Tror du, de vil eksekvere den hurtigere og bedre end dig?

Amerikanerne kan også en anden ting, vi ikke ser helt så meget i Danmark. De ringer bare. Eller skriver. Eller tweeter og spørger. Kendte founders – eller topchefer fra virksomheder, de beundrer eller bygger noget til. Endda ret tidligt i processen. Tanken ”Jeg bygger noget, der involverer location. Jeg tweeter da lige til Dennis Crowley fra Foursquare og spørger, om han har en time til en kaffesnak” ligger fjernt fra de fleste danskere. Eller handlingen gør i hvert fald! Så gør det! Vær kortfattet, præcis, interessant – og relevant for den, du henvender dig til. De mennesker, vi ofte gør uopnåelige, får ofte rigtig meget ud af at give det videre. Deres egne læringer, erfaringer og gode råd. Du skal bare fange dem på et heldigt tidspunkt. Eller foreslå en dato om 4 uger i stedet for på torsdag.

2. Lyt! Også før beta-versionen. Og giv slip på din baby

Jeg oplever faktisk, at vi er gode til at spørge efter feedback i beta-version og release. Så kan man diskutere, om vi er gode til at bruge den feedback, vi får. Men vi kan blive bedre til er at lytte i fasen før beta! Før vi kommer for langt ud af noget, der kan være et sidespor. Vores egne tanker og idéer matcher nemlig ikke altid vores kommende brugeres behov – eller kommende behov.

Selvom der bestemt findes iværksættere, der bygger noget, fordi de selv har behovet, så skulle de jo nødig ende som eneste brugere. Bygger man noget, der involverer foto, og man selv først lige har downloadet Instagram, så lav da nogle fokusgrupper med supergrammerne. De kan langt bedre sætte ord på, hvad de synes, der kunne være fedt at kunne i fremtiden, end du selv kan som nybegynder.

Som startup’er skal vi ofte gøre meget selv. Nogle gange det hele. Men helt ærligt, hvis man er forretningsmand, er man nok ikke verdens sejeste designer. Og er man designer, er man sjældent Danmarks dygtigste webudvikler. Jeg er helt med på, at vi ikke bare har råd til at ansætte de spidskompetente folk, som vi gerne vil fra start. Men det vi kan gøre i stedet er at få deres råd eller sparring. Gratis eller billigere end en ansættelse. Faktisk vil jeg vove at påstå, at det er billigere for os, hvis vi lytter netop i starten! Og ikke kun, når vi har lanceret en beta. Det er langt sværere at lytte ordentlig efter, når vi har knoklet i månedsvis. Så tør du give slip på din baby, netop når den er nyfødt, og tør du spørge og lytte og gøre brug af den feedback og de råd, du får, kan du forme dit produkt ud fra mere erfarne menneskers indsigter – og ud fra det, din målgruppe drømmer om, at nogen vil lave til dem.

Det er jo som regel de ubevidste strømninger i vores nuværende adfærd, der skaber det næste nye. Og det næste nye er sjældent revolutionerende. Men mere noget hvorom vi tænker: ”Fedt! Nu kan man endelig <indsæt selv din idé her>. Det har jeg gået og ventet på”.

3. TechCrunch er ikke nok. Få hjælp til din markedsføring

Dit produkt markedsfører ikke sig selv. Og der skal altså mere til end det, at du tweeter om det, får @Tveskov til at gøre det samme – og skriver det på Facebook i bedste brugertid. De fleste startups, jeg kender, tror, at de kan markedsføre deres produkt selv. Eller ser sig nødsaget til det. Og tilgangen er ofte ”sociale medier, noget PR – og hvis vi så kan komme på TechCrunch, så boom”!

Vi skal huske, at noget som navn og design også er markedsføring. Det skal kommunikere, hvem vi er. Måske er PR spild af tid og kræfter. Måske vil en influencer-strategi være bedre. Hvis vi kan skabe kontakt til de rigtige influencers. Er der over hovedet nogle danske PR-bureauer, der har specialiceret sig i startups? Og kan de hjælpe os med at komme ud i resten af verden? Og er TechCrunch’ læsere egentlig dem, vi skal have fat i? Ønsker vi et download eller et besøg? Eller ønsker vi også brug og salg?

Markedsføring er ikke noget, der først skal sættes i gang op til release! Og ja, det koster. Men har du råd til at lade være? Som nævnt i forrige punkt kan man jo starte med at benytte sit netværk og få gode råd af dem, der arbejder med den slags. Eller man kan act American, og spørge dem uden for ens netværk.

Og hvem siger i øvrigt, at et reklamebureau ikke skulle være interesseret i at bytte sig til x% af din virksomhed eller dele af din teknologi eller kode? Og du så får udviklet corporate identitet eller markedsføringsstrategi til gengæld.

Uanset hvad, skal vi huske, at det tager tid! Det er nemt at blive utålmodig. For så snart man har et produkt, der virker, ønsker de fleste både brugere, salg og succes. Men vi skal huske, at vores produkter løser målgruppens behov. Og at behov skabes af adfærd. Og at ændring af adfærd… tager tid.

4. Netværk netværk netværk

Jeg kan fortælle mange historier om, hvad netværk har gjort for mig. Og hvad jeg har gjort for netværk. Hvorfor jeg synes, det er vigtigt at komme ud, komme rundt, blive set og hørt. Om vigtigheden i at vi lærer hinanden at kende. Fordi vi rekrutterer gennem netværk. Vurderer personlighed over kompetencer, når det kommer til fastansættelse eller partnerskab. Og investerer vores penge i passionerede ildsjæle, fordi vi tror på mennesket bag. Produktet er fortsat alt for usikkert.

Men i stedet har jeg rakt ud i mit netværk. Lige som jeg vil gøre, når dette skal korrekturlæses. Jeg har spurgt en række danske startups, hvad netværk og startup-miljø betyder for dem.

”En af de oplagte fordele ved at sidde fysisk sammen med andre startups, som vi gør i Founders House, er sparringen. Men fordelen ved at dele ens kundskaber er næsten endnu bedre! I Ge.tt arbejder vi meget med JavaScript og har hjulpet andre med det, når de kommer til os. Den anden vej har vi fået hjælp til både database og iOS.”

Tobias Baunbæk, Co-founder & CEO, Ge.tt

”Vi har valgt at betale for at sidde i et stort kontorfælleskab. For det sociale er vigtigt. Også det at se forskellige mennesker i sin arbejdsdag. Når man arbejder så meget, som vi gør, har man jo sjældent tid til ret mange fyraftensaktiviteter. Desuden beskæftiger man sig, som iværksætter, med en masse ting som almindelige mennesker ikke har noget forhold til og derfor har svært ved at diskutere. Følelsen af at være i samme båd er altid rar, men interessant nok skal man grave dybt efter kritiske kommentarer fra sine kontorfæller – hvilket kan være både godt og skidt.”

- Ron Cohen, Co-founder, Opbeat

”Fra ’06 til ’12 arbejdede jeg på Iconfinder fra et skrivebord i mit soveværelse eller sammen med Steffen fra kantinen på CBS. Da Vækstfonden investerede i Iconfinder fik vi mulighed for at få et rigtigt kontor. Vi valgte et kontorfælleskab med andre startups. Det har været en stor forandring, fra dengang til nu, som særligt har vist sig i det netværk, vi har opbygget gennem de andre og de arrangementer, vi nu deltager i. Koncentrationen af personer, der kan hjælpe en, er meget stor. Har man brug for feedback på et nyt design eller hjælp til at debugge noget kode, skal man ikke gå mange meter. Og for os er der lige en ekstra bonus, for mange af de andre virksomheder på kontoret er i vores målgruppe.”

- Martin LeBlanc,
CEO & Co-founder, IconFinder

”I Lopply fokuserer vi på at tilegne os viden, der kan bringe os fra små til verdens største. Der kræver, at vi bruger vores netværk aktivt og finder andre, der er klogere og mere erfarne end os. Andre der har netværk, der passer til vores behov. Vores tilgang til at møde andre er meget ligetil. Vi dropper genertheden, og inviterer os indenfor og giver en bajer og en burger.  Vi er ikke super-netværkere af natur, og vi bliver det aldrig. Men vi deltager i alt, der er passende, eksempelvis Twitter-arrangementer, iværksætterfester og events. Vi taler med alle, der vil tale med os. Og som i den virkelige verden er kemi og interesse altafgørende. Dem vi møder, vi kan lide, holder vi fast i.”

- Michael Nilsson, Co-founder, Lopply.com

Må du få en rigtig glædelig jul. Hvor du lytter til dine kære. Og hopper ind i det nye år med masser af mod!

Laura Jul

Laura Jul er blogger og partner i Contentcube. Læs mere om Laura på laurajul.dk og find hende på Twitter.com/LauraJul

Prøv lige at se disse indlæg også!

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>