21. Sælg mere på Nettet


Der er 3 dage til juleaften, og julesalget er overstået for de flestes vedkommende. Men er du klar til januar udsalget i din webshop? Dem af jer der driver en webshop, sidder sikkert og nikker, og tænker – Jepper, vi er klar.

Sandheden er dog at langt de fleste hjemmesider, og i særdeleshed webshops taber mange ordre hver eneste dag, på grunde af af fejl som faktisk er ret basale. Dagens indlæg kommer fra Benjamin Gundgaard, som er en guru inden for usability og konverteringsoptimering.

Jeg hørte Benjamin tale til et arrangement i Herning i marts måned, og jeg må indrømme at jeg var ret imponeret over de cases han præsenterede. Benjamin har bland andet ved hjælp af et re-design hjulpet DSB til at sælge flere rejser, og salget af returrejser steg med 50%.

Benjamin er founder af Customersense

OPDATERET:
I efteråret 2011 udkommer en e-bog om e-handel, der vil hjælpe både mindre og store virksomheder med at sælge mere på Nettet. Bogen er skrevet af e-handelseksperten Benjamin Gundgaard, som i over 12 år har hjulpet nogle af Europas største virksomheder med at
øge deres omsætning med 15 – 300%.

Læs mere på www.ehandel.dk

21. december – Benjamin Gundgaard

Sælg mere på Nettet

Fra mig til dig

I dette blogindlæg giver jeg nogle helt konkrete tips og tricks til, hvordan du kan sælge mere på din hjemmeside. Mine tips er fokuseret på nogle af de områder som jeg ved der er størst økonomisk gevinst ved at implementere nu og her. Nogle ting er nemme at ændre med det samme, mens andre er mere komplekse.

Det er min julegave fra mig til dig. Jeg håber, at du og dine nærmeste får en rigtig god Jul og at mine råd kan hjælpe dig til at sælge mere i det nye år. God læselyst 🙂

Det første indtryk

Når en kunde besøger din hjemmeside første gang, har hun på 50 millisekunder besluttet sig for, om hun vil handle på din hjemmeside eller ej. Hendes hjerne gennemgår en ubevidst mental tjekliste med spørgsmål såsom:

  • Kan jeg lide designet?
  • Virker hjemmesiden troværdig?
  • Har de det produkt jeg leder efter?
  • Hvor går jeg i gang?
  • Ser det nemt ud?

Da vi lever i en travl hverdag, hvor vi hele tiden bliver bombarderet med informationer, gennemgår vores hjerne simpelthen denne tjekliste inden at vi har nået at registrere det i vores bevidsthed – det går lige så hurtigt, som hvis du knipser dine fingre.

En rigtig stor del af dette indtryk bliver afgjort af dit design og de signaler det sender. Du kan finde ud af om det er de rigtige signaler du sender, ved at udarbejde eksempelvis 3-4 forskellige forsider og så vise dem til nogle af dine kunder (evt. som en del af en brugertest). Vis dem én side ad gangen og bed kunderne om at udtrykke det de tænker med det samme de ser siden. Du vil få svar som “pænt”, “rodet”, “billigt”, mv. På denne måde, kan du finde ud af, hvordan du kan målrette dit design bedre til at skabe et godt første indtryk. Det er en sjov og meget lærerig øvelse. Især for designere der tror de ved, hvordan kunderne tænker – mange bliver overraskede over, hvor galt de rent faktisk er på den. Det er et godt realitetstjek.

Hvis du skaber et godt første indtryk, er mængden af kunder der kun ser én side på din hjemmeside, for herefter at forsvinde igen med det samme, lav. Dette kaldes også din “bounce rate”.

Jeg har opnået omsætningsstigninger hos mine kunder på 15 – 100%, blot ved at ændre designet, så tro mig, det betyder utrolig meget det her første indtryk. Arbejd med det og du vil se en stor effekt.

Søg og du skal (måske) finde

50 – 75% af alle kunder går direkte til søgeboksen (hvis du har en) på din hjemmeside for at søge efter det produkt de ønsker at købe og da dine kunder er vant til at søge på Google og Bing, er forventningerne til søgefunktionen langt højere end de fleste kan efterleve.

Du skal kunne foreslå produkter der matcher det kunden skriver i søgefeltet (imens de skriver) og du skal hjælpe dem med at finde alternativer, hvis de foretager søgninger der indeholder stavefejl, når de har søgt.

Da hver 5. til 10. søgning på en e-handel hjemmeside indeholder en stavefejl, har det altså en meget stor kommerciel værdi at kunne hjælpe kunden med at finde frem til det rigtige produkt, selvom kunden har foretaget en “fejl”.

Når kunden så har fået et søgeresultat, skal kunden nemt og enkelt både kunne sortere og filtrere i listen af produkter. Hvis en kunde har fået et søgeresultat med eksempelvis bukser, skal kunden kunne filtrere efter kun at se f.eks. blå bukser og kunden skal herefter kunne sortere efter f.eks. den laveste pris.

En kunde skal med andre ord kunne “navigere” i et søgeresultat indtil kunden har fundet det hun ønsker. Indtil for ganske nyligt har specialudviklede e-handel søgefunktioner været meget dyre, men Google har netop lanceret Google E-commerce Search, som umiddelbart ser interessant ud. Jeg har dog endnu ikke haft lejlighed til at teste det.

De første meldinger jeg har fået af mit (internationale) netværk af e-handel søgefunktion nørder (dem findes der faktisk en del af) siger, at Google produktet ser fornuftigt ud, men at det kræver en del manuelt arbejde at implementere. Noget Google dog på sigt nok skal få bugt med, er jeg sikker på.

I den dyre ende (helt op til 1. mio. kroner) findes www.fastsearch.com og www.endeca.com, mens der i mellemmarkedet findes andre løsninger, såsom www.fact-finder.com som jeg p.t. er ved at teste på et stort dansk e-handelsprojekt. Det er et produkt du kan leje på månedsbasis til rimelige penge og det ser indtil videre lovende ud.

Du kan finde inspiration til, hvordan gode søgefunktioner skal fungere hos eksempelvis www.officedepot.com, www.dell.com og naturligvis hos www.amazon.com.

Sælger dine produktsider?

Ca. 10% af alle besøgende køber ikke et produkt, simpelthen fordi at de grundlæggende set ikke kan få nok information om produktet på produktsiden. Så dette er et dumt sted at “nøjes” med standard-tekster og oplysninger fra dine leverandører – du er nød til at forædle dine egne data.

Og så skal du vide, at hele 87% af alle unge i alderen 18-24 år ikke vil købe et produkt, hvis de ikke har adgang til at læse andre kunders anmeldelser af produktet.

Har jeg lagt varen i kurven?

Hvor basalt det end lyder, ja så forsvinder altså hele 5-10% af alle kunder fra e-handel hjemmesider, fordi de ikke kan finde ud af, om de har lagt en vare i kurven eller ej.

Det bedste tip her er, at du skal tage kunden direkte til indkøbskurven, når kunden klikker på “Læg i kurv knappen”. Så mister du ingen kunder her. Har du en B2B løsning, kan andre “læg i kurv” alternativer dog med fordel anvendes, da denne kundetype typisk køber flere produkter ad gangen.

Et login skal være frivilligt!

Mellem 30-50% af alle kunder forsvinder fra e-handelshjemmesider, hvis der er et tvunget login. Men, det forstår man jo egentlig godt. Forestil dig, at du har gået rundt i Kvickly og har lagt en masse varer i kurven og at der så står en person lige inden kassen og siger: “I vores butik kan du ikke købe, hvis du ikke har et login”. Ville du stille kurven og gå? Jeg ville!

Gør et login frivilligt og det er de nemmeste og hurtigste penge du kan tjene på en e-handel hjemmeside.

Kunder sammenligner indkøbskurve

Flere og flere kunder går ind på 2-3 hjemmesider på en gang, lægger identiske varer i kurven og sammenligner herefter indkøbskurvene for at finde ud af, hvor de vil handle. Det afgørende her er naturligvis prisen, men også leveringsomkostningerne, mv. kan spille ind. Husk derfor, at have links til alle vigtige informationer (returret, hvilke kreditkort du modtager, etc.) i eller lige ved siden af din indkøbskurv – det kan være meget afgørende for, om du får ordren eller ej.

50% gennemfører ikke bestillingsforløbet

Hele 50% af alle kunder som har klikket på “Gå til kassen” knappen, gennemfører aldrig købet. En af de største grunde til dette er, at det er for svært at gennemføre bestillingsforløbet rent brugervenlighedsmæssigt.

Når en kunde skal igennem et købeflow, er det derfor meget vigtigt at kunden ved, hvilket trin hun er i, hvor mange trin hun skal igennem for at gennemføre bestillingen og hvornår hun skal betale. Dette skal vises tydeligt med en trinindikator i toppen af siden.

En anden årsag til det store frafald er måden, hvorpå fejlbeskeder vises. Fejlbeskeder er typisk udarbejdet på et nørdet sprog af programmører og lige i sidste øjeblik. Herudover glemmer mange, at vise fejlbeskederne både i en oversigt i toppen af siden, samt udfor hvert felt nede i siden. En af mine kunder mistede 70% af sine bestillinger på én side i bestillingsforløbet. Vi fandt ud af, at det skyldes, at de ikke fik en god nok fejlbesked. Da det ikke er svært at udarbejde gode fejlbeskeder, er dette også et rigtig godt sted at starte optimeringen af din hjemmeside.

Lær at skrive gode fejlbeskeder ved at læse: http://www.amazon.com/Defensive-Design-Web-improve-messages/dp/073571410X.

Herudover glemmer mange, eller ønsker mange ikke, at indsætte deres telefonnummer i bestillingsforløbet. Faktum er faktisk, at der ikke nødvendigvis er mange kunder som ringer til dette nummer, men blot det at telefonnummeret står der, gør kunderne trygge. Nogle kan finde på at ringe til butikken lige inden de gennemfører en bestilling, for at være sikre på, at der er mennesker “på den anden side af skærmen”. Sæt dit tlf. nummer ind i flowet i dag – ikke i morgen.

4 ting der gør, at du kender dine kunder

Når du har rettet de ting jeg har beskrevet ovenfor, skal du lære dine kunder at kende, inden du går i gang med at rette mere på din hjemmeside.

Jeg kan anbefale 4 grundlæggende metoder der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal rette, til hvem og hvorfor:

  1. Udarbejdelse af kundearketyper / personas
  2. Afholdelse af brugertests
  3. Analyse af kundeadfærd
  4. Split-testing

Kundearketyper

Kundearketyper er komplekse at forklare i en blogpost som denne. Men, teorien bag kundearketyper er kort sagt, at du udvikler din hjemmeside med udgangspunkt i eksempelvis 4-5 repræsentative og fiktive kundetyper. Du beskriver disse fiktive kunders hverdag, deres købemønstre, mv. for hermed at lære deres specifikke ønsker, krav og behov at kende, når de besøger din hjemmeside.

Ved at gøre dette, arbejder alle i din virksomhed i samme retning, med udgangspunkt i disse kunder og I evner hermed at målrette Jeres e-handelsløsning bedst muligt til flest mulige kunder. Det er et ufatteligt effektivt værktøj, som få i Danmark endnu har fået øjnene op for.

Læs mere om kundearketyper her

Brugertests

Hver eneste gang jeg afholder en brugertest, lærer jeg noget nyt om brugervenlighed. Når du brugertester din hjemmeside, beder du nogle (repræsentative) kunder om at løse en række opgaver på hjemmesiden og uden at hjælpe dem. Du observerer, hvad de kan lide, hvad de ikke kan finde ud af, hvad de mangler, mv. Det er det mest effektive brugervenlighedsværktøj jeg kender til og alle kan lære at lave en brugertest. Også dig.

Læs mere om brugertests her

Analyse af kundeadfærd

Du kan finde ud af, specifikt hvor det “gør ondt” på din e-handelsløsning, ved løbende at analysere dine kunders adfærd, eksempelvis ved at gøre brug af Google Analytics

Alt for få husker løbende at analyse deres kunders adfærd og det kan være en kilde til guld de går glip af. Se at få sat Google Analytics op på dit site, eller køb et af de dyre produkter (eks. Omniture), hvis du har råd til og behov for dette. Mange kan dog komme rigtig langt med det gratis Google Analytics produkt.

A/B split-test

Selvom du har brugertestet din hjemmeside og analyseret dine kunders adfærd, så kan du stadigvæk være i tvivl om præcist, hvordan en given side skal ske ud. Dette kan du teste, ved at lave det der hedder en ” A/B split-test”. Du lægger simpelthen begge sider live på Nettet og så analyserer du, hvilket en side der konverterer bedst.

Til dette kan du anvende Googles Website Optimizer

Husk at mål din succes!

Den bedste måde at måle din succes på, er ved at finde ud af, hvad din hjemmesides konverteringsrate er. En konverteringsrate er et udtryk for, hvor mange af dine besøgende der afgiver en ordre.

Mine kunder har konverteringsrater i niveauet 1,25 – 13%. Amazon.com har eksempelvis en konverteringsrate på 8-10%.

Lær at udregne din egen konverteringsrate her

Held og lykke!

Jeg vil stoppe her, så min post ikke bliver (endnu) længere og ønsker dig derfor held og lykke med optimeringen af din e-handelsløsning. Jeg håber rigtig meget på, at det vil hjælpe dig til at få flere kunder i butikken.

De bedste hilsener,

Benjamin Gundgaard

Benjamin Gundgaard

Benjamin Gundgaard

Prøv lige at se disse indlæg også!

38 kommentarer til 21. Sælg mere på Nettet

  1. Fantastisk med så konkret anvendelige tips – TAK for den julegave!

  2. Rigtig interessant og godt input 🙂

    Der er dog et statement jeg ikke er enig i: “50 – 75% af alle kunder går direkte til søgeboksen”. Det er ikke hvad jeg ser i statistikkerne, og jeg har set ganske mange webshops og hjemmesiders webstatistikker.

    Tværtimod vil jeg sige at hvis andelen af besøg, hvor den interne søgemaskine er brugt, er oppe omkring de 20% eller højere, så er det tydeligvis pga. at brugeren slet ikke kan finde rundt på din hjemmeside.

    Et normalt niveau af interne søgninger ligger omkring 2-5% af alle besøg. Det er et fornuftigt niveau. Du kan måle dette ved at spore dine interne søgninger i dit webstatistik program.

  3. @jacob – statistikkerne er fra Forrester Research (et af verdens førende analyseinstitutter). For de kundetyper jeg arbejder med (større virksomheder), er generelindekset, at søgninger er på ca. 50% af alle besøgende. Så det passer meget godt med Forresters research.

    Du kan ikke sige, at mange søgninger betyder, at hjemmesidens informationsarkitektur ikke er god, eller at hjemmesiden ikke er brugervenlig.

    Antallet af søgninger afhænger meget mere af produkttypen (især kompleksitet) og mængden af produkter. En hjemmeside som Amazon.com nærmest lever af deres søgefunktion og har derfor også gjort den til en af verdens bedste.

    Når du taler om hjemmesider med en søgeandel på 2-5% må være indholdshjemmesider og ikke e-handelssider? Husk at jeg udelukkende beskæftiger mig med e-handel. Og, jeg har aldrig set så lave statistikker på en e-handelshjemmeside. Aldrig.

  4. @Benjamin: Det er primært webshops, både store som små. Jeg har kunder af alle størrelser, og kan garantere at der er problemer hvis andelen af søgninger er helt oppe omkring 50%. Amazone har jo bygget sitet op omkring søgning, så det er klart du ikke vil lede efter en CD eller bog ved at gå i krig i en menu.

    Kigger du selv i webstatistikken omkring interne søgninger på dine kunder? For det er fint at Forrester har lavet en undersøgelse hvor sites som Amazone og andre er med, men det hjælper ikke en dansk webshop ejer.

    Jeg har skam både kunder blandt de helt store sites og brands i Danmark og samtidig også en række mindre, og tendenserne er helt de samme.

    Det er blot min erfaring med danske sites og hvad webstatistikken har registreret af interne søgninger.

  5. @jacob Du skal være opmærksom på, at søgninger i e-handel kan være mange ting.

    Èn ting er søgefeltet, som du omtaler, noget andet er søgemoduler-/bokse. Hos eksempelvis http://www.startour.dk som jeg har optimeret, kan du ikke købe en rejse, før at du enten har søgt efter den direkte fra forsiden (via søgeboksen hvor du angiver lokation, antal rejsende, antal værelser, mv), eller ved at du har navigeret dig frem til en specifik rejse i eksempelvis Italien. Her skal du også søge, for at se om denne konkrete rejse er ledig.

    Denne form for søgninger indgår også i søgestatistikkerne og derfor er de høje.

    Igen, der er intet problem i, at eksempelvis 50% af alle kunder søger efter et produktet. Det lyder på mig som om, at du meget konkluderer udfra dine statistikker, men ikke overvejer den konkrete adfærd. Hvis du foretager en brugertest på en hjemmeside, hvor 50% af alle kunder søger efter et produkt, de finder det de ønsker og de køber det, så er det en fantastisk kundeoplevelse. Hvor er det lige du ser et problem i det?

    Nogle kunder ønsker ikke at navigere sig frem til et produkt. De vil søge nu og her (de har travlt, eller de ved specifikt hvilket produkt de ønsker), hvorfor de benytter søgefunktionen.

    Jeg analyserer (naturligvis!) løbende søgestatistikker og anvender dem også til andre formål (såsom personalisering) ved brug af forskellige analyseværktøjer.

  6. @Benjamin: Du har helt ret – det er utrolig vigtigt at dele op i sites, hvor fundamentet er en søgefunktion, og hvor det nærmere er kritisk hvis den interne søgning ikke bruges. Men den skildring er ikke tydelig i dit indlæg, så hvis jeg som ejer af en webshop kom ind og læste dette indlæg, ville jeg tænke “HJÆLP, jeg har kun 10% intern søgning, hvad gør jeg galt?”. Og det er helt forkert.

    Der er typisk to typer brugere ift. navigation, hvoraf den ene er “søgerne”. Men den andel er stadig noget lavere. Det ses tydeligt i statistikkerne. En høj andel intern søgning er i sig selv ikke direkte lig dårlig navigation, men typisk en god indikator. Krydret med flere adfærdsdata kan man hurtigt se hvad problemet er. Du behøver ikke en brugertest for at se problemerne i denne sammenhæng, for jeg kan jo også se hvor mange af dem, som søger, der køber. Så problemet er ikke hvis 50% køber, men nærmere når 20% søger og exiter.

    Så det er interessante data du fremlægger, men man skal lige huske forskellen på store forkrommede undersøgelser af Forrester m.fl., og så hvordan det ser ud i Danmark, for her er selv store sites små.

  7. @jacob – du er nødsaget til at gøre alle de 4 ting jeg beskriver i mit indlæg (udarbejde kundetyper, brugerteste, analysere data og split-teste), før du kan træffe nogle af de konklusioner som du tilsyneladende udelukkende baserer på statistiske analyser.

    Det er, som også har nævnt overfor dig før, en meget farlig vej at gå, da du simpelthen ikke ved nok om kundernes samlede adfærd.

    Du er nød til både at analysere kvalitativ og kvantitativ data før du træffer dine konklusioner.

  8. @benjamin: Hvis man har ubegrænset budget er det interessant. Men for mange er der begrænsede ressourcer.

    Jeg kigger ikke på “statistiske analyser”, jeg analyserer hjemmesidens brugeres adfærd, dvs. hvad de rent faktisk har gjort. Det giver trods alt et ganske bredt billede af hvordan siden fungerer og hvor den ikke fungerer.

    Skal budgettet bruges fornuftigt ville jeg forud for et redesign udelukkende lave analyse af adfærden via webstatistikken, for efterfølgende at teste det nye design via kvalitative metoder, så som brugertests. Her kommer kvalitative analyser til sin ret, og giver fuld valuta.

    En anden måde at bruge fokusgrupper og brugertests, er at få endnu mere information omkring elementer der er fundet i brugernes adfærd via webstatistikken, og på den måde få endnu dybere indsigt.

    Og jeg forstår ikke hvordan du kan sige jeg ikke ved nok om brugernes adfærd. Det er jo netop den jeg har. ALLE brugernes adfærd… Det handler kun om at kunne læse data og sætte det i perspektiv med sitet og målgruppen.

    Overordnet set er vi enige om hvad der er godt, men ved prioritering af budget er du MEGET kvalitativ funderet, hvilket er godt, men ikke altid optimalt. Jeg vil til enhver tid anbefale hjemmesiderne at brugerteste inden launch, og få nogle samarbejdspartnere til at klare denne del. Var der maaaaasser af penge til et redesign, så kan vi vel blive enige om at vi ville lave:

    Arketyper-udarbejdes, Adfærdsanalyse (webstatistikken), brugertest (6-8 personer), måske en fokusgruppe (for at få en større debat i gang hos brugerne), designe, brugerteste det nye design, Launch, Lave ab test sideløbende med løbende adfærdsanalyser (webstatistikken)

    Eller hvad er din holdning her?

  9. @jacob min holding er den jeg tidligere hare beskrevet. Du skal både brugerteste og foretage statistiske analyser. Det ene er ikke mere vigtigt end det andet. Jeg løser ikke opgaver, hvor vi ikke gør begge ting. Har en kunde ikke budget til at brugerteste og foretage en statistisk analyse, takker jeg nej til opgaven.

    Det skyldes, at du ikke ved hvad kunderne foretager sig, udelukkende ved at foretage statistiske analyser, men du har bestemt et kvalificeret billede af det. Du er nød til også at se / opleve kundernes adfærd, for at kunne forstå, hvorfor der eksempelvis er et stort frafald på en side i et købsflow. Det fortæller dine statistiske analyser dig ikke.

  10. Det er så sandt, så sandt. Utroligt meget er tabt de første 50 milisekunder.

    Og hos rigtigt mange af de mindre shops, er det utroligt små ting, der giver kunderne et dårligt førstehåndsindtryk. F.eks. alt for mange forskellige skrifttyper, ingen klar indikation af hvad shoppen rent faktisk sælger, eller intet klart billede af hvem der står bag.

    Og udryder man ikke alle disse forstyrrende elementer, så starter man i minus når det kommer til at den tænkende del af brugerens hjerne skal til at vurdere, om man vil købe der eller ej. Og så er slaget allerede tabt på forhånd.

  11. @christian – jeg er glad for, at du kunne bruge “gaven” 🙂

  12. Rasmus siger:

    Det er dælme godt! Genialt indlæg Benjamin og noget der kan tages og bruges lige med det samme 🙂

    God jul!

  13. @Rasmus – Tak! Er glad for at du kan lide det. Også en rigtig god Jul til dig 🙂

  14. Gode tip.

    3-4 test af forsiden rækker vel ikke langt? Jeg kan forestille mig, at varemærker som Amazon vil have langt flest besøgende via forsiden (den vej bruger jeg i hvert fald selv), mens mange webbutikker vil få besøgende gennem AdWords eller SERP – og så ser de formentlig aldrig forsiden. Så det må næsten være mere vigtigt at teste produktoversigter, produktsider og landingssider, som er det, kunden ser, når de foretager den ubevidste validering af siden. Hvis kunden derefter går til forsiden, så må det næsten skyldes, at de er i tvivl om noget og ikke har direkte adgang til oplysningerne fra undersiderne, og så er kunden nok i de fleste tilfælde allerede væk. Samtidig er der rigtig mange butikker, der har en forside, der skiller sig væsentligt ud fra de øvrige sider.

  15. @Johnny – den emotionelle test af forsiden vil i.f.t. farver, mv. langt hen ad vejen også kunne anvendes på produktsider, mv. Men, rent konvertering- / brugervenlighedsmæssigt, har du helt ret i, at det også er nødvendigt at teste “landingpages” i form af brugertests og A/B splittests.

  16. Fantastisk dejlig og konkret julegave. Tak for den Benjamin (og Lars B.).

    Fantastiske tips og fremragende beskrevet. Thumbs up!

  17. Sådan Benjamin. Dejlige konkrete råd og ressourcer lige til at implementere i sin egen webshop.

    Fantastisk julegave som for mit vedkommende for alvor skal pakkes op i juledagene. Glæder mig bl.a. til at kigge nærmere på Google Commerce Search.

  18. @henrik @mogens – tak for de fine ord! Jeg er rigtig glad for, at I kan bruge mine råd. Da jeg er ved at skrive en bog om at sælge mere på Nettet, er der mere på vej, hvor det kommer fra 🙂

    @mogens – jeg ser også selv meget frem til at lære Google Commerce Search bedre at kende.

    Rigtig god Jul til Jer begge to 🙂

  19. Ulstrup siger:

    Benjamin, jeg vil også gerne melde mig til koret af begejstrede læsere, en super god artikel, som kan bruge både i planlægnings og implementerings fasen af webshops. Du kommer i hvert fald godt rundt om emnet. Tak!

  20. @Ulstrup – mange tak! Er glad for, at du kan bruge tips’ne. God Jul 🙂

  21. Hej Benjamin

    Rigtigt mange gode og fornuftige råd i det indlæg, og mange tak for det.
    Jeg sad flere gange under læsningen og tænkte: “ja, det gør de derinde” og “den butik har netop det problem…” (nævner dog ikke navne :)”

    Jeg har sågar oplevet et sted hvor man ikke blot skulle oprettes for at kunne købe, men når man så var oprettet blev man sendt til en side hvor der ikke var skyggen af et link til indkøbskurven…

    Så er det at jeg ryster på hovedet og tænker, hvor mange kunder mister de i den håbløst besværlige indkøbsproces?

    Glædelig jul til dig, og alle der ellers læser dette!

  22. @Janno – jeg er meget glad for, at du kan lide mine tips. Og enig, det er faktisk ret overraskende, hvor mange (også store) e-handelsbutikker der (desværre) stadigvæk laver for mange simple fejl, som betyder tab af omsætning.

    Jeg håber, at du har haft en god Jul.

  23. Rigtig flot “gave” Benjamin. Du bør da have din egen blog samt nyhedsbrev? 🙂

  24. @Nikolaj – tak for de fine ord! Jeg har både en bog og en blog på vej 🙂

  25. Spændende! Kan du løfte sløret for noget af det? Hvornår kommer det til at komme?

  26. @Nikolaj – jeg har endnu ikke end endelig release date, men jeg arbejder på det

  27. Ibiza siger:

    Gode tips til at skabe en god landing page og forbedre vores salg. Tak!

  28. Peter siger:

    Hej Benjamin,
    Selvom det er ved at være en “gammel artikel” jeg faldt over her, er der mange ting som jeg kunne bruge. Så den er gennemlæst og gemt under fortrukne. Det gav i hvertfald stof til eftertanke.
    Peter

  29. Casper Blom siger:

    Nu er det anden gang jeg indenfor kort tid læser dette blog indlæg, og jeg fik stadig lige to værdifulde tips med, som jeg skal arbejde på.
    Især mit check out flow skal jeg have optimeret endnu engang.
    Tak! 🙂

  30. Pixel Peter siger:

    @Benjamin: hvornår kommer din bog? 🙂

  31. Lars Bachmann siger:

    Hej Peter

    Benjamin har startet sin egen blog, og her kan du læse mere om bogen
    http://www.benjamin-gundgaard.dk

  32. Peter Lauge siger:

    @Lars: den er jeg med på – men for et år siden talte Benjamin om sin bog.
    Måske er en bog også “gammel skole” – så post bare hele bogen på bloggen Benjamin 🙂

  33. @Peter – du kan læse mere om bogen her og skrive dig op til at få en mail, når den udkommer: http://www.customersense.com/bog – god læselyst 🙂

  34. Hej Lars.

    I forlængelse af dette indlæg vil jeg blot kort nævne, at jeg nu har en ny bog på vej om http://www.mobil-ehandel.dk.

    Bogen er baseret på brugertests af verdens største hjemmesider såsom Amazon, ASOS, eBay, Toys R’ US, etc.

    Den guider læseren trin-for-trin til at bygge en best practice mobil webshop.

    Mvh,

    Benjamin

  1. 24. december 2009

    […] 21. december skrev Benjamin Gundgaard om konverteringsoptimering. Du har uden tvivl læst artiklen – men det er ikke nok! Læs den igen og igen og igen. Skriv den ud, lær den udenad og hav den i baghovedet i alt, hvad du gør på din hjemmeside. Jeg har fornøjelsen at samarbejde en del med Benjamin til hverdag, og det har ført til mange ”små ændringer” på http://www.bd-store.dk, og de har alle uden undtagelse forbedret konverteringen. Næst efter SEO er konverteringsoptimering den vigtigste investering, du kan lægge i din hjemmeside/webshop. Jeg skriver ikke, at SEO er vigtigst for at være sjov – for uden trafik til siden ER der ikke noget at konverteringsoptimere på! […]

  2. 24. december 2009

    […] Benjamin Gundgaard – Sælg mere på Nettet (tags: e-handel usability shop) […]

  3. 12. marts 2012

    […] Benjamin Gundgaard skrev i 2009 et gæsteindlæg her på bloggen. Det kan du læse lige her GD Star […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *