22. Jeg er iværksætter – jeg er sælger


Nu er det ved at være sidste udkald for julekalenderen, men inden vi er helt færdige, skal vi lige have 3 indlæg mere. Dagens indspark er skrevet af Mikkel deMib Svendsen. Mikkel deMib er en af de første Danskere der tog søgemaskineoptimering til sig som et fag. Mange af jer kender helt sikkert også deMib  fra blandt andet Amino, hvor han flittigt hjælper iværksættere med alverdens spørgsmål.

deMib er lidt af en serie iværksætter og igangsætter, og udover hans SEO firma (deMib.com), står han bag SEOsupport (Joblr), Redpitt og så laver han blandt andet radio på webmasterradio.fm, og taler på mange af de store search konferencer. Hans Danske blog finder du på demib.dk

22. december – Mikkel deMib Svendsen

Jeg har det nok ligesom mange andre iværksættere: Jeg vil ikke opfatte mig selv som sælger. Jeg er produkt-mand. Jeg elsker mit fag, mine produkter og arbejdet med projekter og kunder. Det er det jeg brænder for og derfor jeg har iværksat mine virksomheder. Jeg er ikke sælger.

Jeg vil bare ikke være sælger. Det er slet ikke sådan jeg ser mig selv. Jeg er fagmand. Sælgere er sådan nogle sleske typer med beige farvede slacks og kiksede vindjakker fra Tøjeksperten, der prøver, at prakke folk ting på de slet ikke ønsker. Sådan er jeg ikke!

Tænker du også ligesom jeg? Så er det meget muligt du tager nøjagtige ligeså meget fejl, som jeg engang gjorde.

Som iværksættere er vi sælgere – like it or not! Uanset om vi vil være ved det eller ej, så er vores job som iværksættere i høj grad at sælge – på den ene eller den anden måde.

Det starter allerede, når vi får vores ide til at iværksætte noget. Så skal vi ud og sælge ideen. Det kan være vi skal sælge den til bankmanden, så vi kan få en kassekredit. Eller måske skal vi sælge ideen til en partner, nogle investorer, eller vores samlever eller forældre (alt efter alder og afhængighedsforhold).

Der er kort sagt, stort set altid nogle vi skal sælge vores ideer til, før vi overhovedet kommer i gang med at iværksætte noget som helst.

Og når vi så kommer i gang skal vi også ud og sælge. De første kunder skal landes og det ender som regel med at blive os – iværksætteren, der skal lande dem. Men mange af os drømmer om så hurtigt som muligt, at forlade sælgerrolle så vi kan fordybe os i produktudviklingen, produktionen og kunderne.

Men spørgsmålet er om det er klogt.

Jeg er i stigende grad kommet til den konklusion, at det er det ikke.

Jeg har gennem tiden haft mange sælgere ansat, men ingen af dem har formået at sælge et kompliceret produkt som SEO bare halvt så godt som jeg kan – selvom de sikkert teknisk set har været bedre sælgere end jeg.

Måske er det fordi, de ikke har den samme forståelse og passion for produkterne eller. Måske har jeg bare for store forventninger. Måske er det fordi min virksomhed er for lille og produkterne for lidt strømlinede. I alle fald må jeg konstatere, at jeg kan lukke mange gange flere SEO leads selv end nogle af de sælgere jeg nogensinde har haft ansat.

Det er flere år siden, at jeg begyndte at omlægge min egen tid fra ”håndværk” til ”forretningsudvikling” og management. Da jeg bare var mig selv brugte jeg det meste tid på at producere opgaver til kunderne. Men det er ikke en skalerbar model. Så for flere år siden begyndte jeg at ansætte folk. Det er sådan man vækster en virksomhed.

Jeg har ikke helt sluppet håndværket. Dels kan jeg godt lide at arbejde med visse kunder og udføre nogle SEO opgaver selv og dels vil jeg gerne fortsat have fingrene lidt nede i sovsen for at holde mig up-to-date med den virkelige verden. Jeg er trods alt produktmand – søgemaskinenørd, af et godt hjerte.

Det nye er så, at jeg har erkendt, at jeg er mere sælger end jeg hidtil har ville erkende. Ikke alene har jeg brug for at være det – jeg er faktisk også god til det. Det strider ganske vidst lidt mod min selvopfattelse, men selvhøjtidelige bagatel må jeg se bort fra – for min virksomheds bedste.

Jeg er sælger! Jeg får nok aldrig tøj fra Tøjeksperten og Ekko sko, og jeg lærer heller aldrig alle de der smarte teknikker og værktøjer rigtige sælgere har. Det interesserer mig ikke. Men jeg kan sælge mine produkter. Og det er det der tæller for min lille virksomhed lige nu og her.

Jeg drømmer naturligvis stadig om, at min virksomhed en dag kan bære nogle ”rigtige” og dedikerede sælgere. Det skal nok komme. Men lige nu og her er det mig og min forretningspartner den hænger på og det er i grunden slet ikke så slemt endda.

Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen

Prøv lige at se disse indlæg også!

12 kommentarer til 22. Jeg er iværksætter – jeg er sælger

  1. Erik Grønne siger:

    Hej Lars

    Super spændende og relevant indlæg.

    Uanset om man er iværksætter eller allerede etableret virksomhed, så er “salg” den allervigtigste disciplin af have på plads i sin virksomhed. Hvad hjælper det at have de “fedeste” produkter, hvis man ikke selv kan sælge det, eller har nogle sælgere, der kan finde ud af at lande nogle leads?

    Hvis ikke man har styr på salget og i stedet fordyber sig i sine produkter, så ender man med at “gå på røven”, inden man når at se sig om.

    Hilsen Erik

  2. Super fed vinkel på noget rigtig relevant. Introen fik mig til at tænke på gode gamle Dan Turrels “Jeg skulle have været taxachauffør”.

    Der er ingen tvivl om at den faglige kompetence er nødvendig når produktet/servicen bliver kompleks. Salget bliver ikke salg, men oplæring og undervisning, og det kan sælgere aldrig gøre lige så godt som den faglige person kan.

  3. Jeg kan ikke være mere enig.
    Jeg er også overbevist om at det er en afgørende faktor om man som iværksætter kan flyve – eller man falder.

    Hvis man ikke har et eller andet sælger-gen, så kan man få rigtig svært ved at komme fremad med sin virksomhed. Omvendt, så skal der dog også være en balance imellem salg og kompetence.

    /Jesper

  4. Henrik Blunck siger:

    Som altid er Mikkel deMib god for en ny vinkel på tingene. Det er så rigtigt sagt som i dette indlæg. Vi må erkende vore styrker, og ingen tvivl om, at det er bedst at fokusere på sine stærke sider frem for at outsource med ringere resultat til følge.

    Tak for en god julekalender.

    God jul. 🙂

  5. Ja du har sgu nok ret Mikkel.. Kan slet ikke se mig selv som sælger på nogen måde, men ubevidst er jeg det i mit daglige arbejde og der er ikke rigtig nogen vej uden om.
    Har også forsøgt mig med en ansat sælger til at få solgt et CMS jeg havde udviklet, men det gav sgu bare aldrig noget. Kun der hvor jeg selv har været frontfiguren for systemet har jeg fået solgt.

  6. Man skal brænde for det man laver.. Min erfaring er at det drive der skal til, er ikke noget man kan outsource… det kommer kun hvis du selv er frontfiguren ! Og hvis du brænder nok for dit produkt/det du gør, kommer sælgeren også frem !

    God Jul

  7. Jeg tror helt klart at ens bevidsthed om at være en god sælger, kan have en større positiv effekt, end hvad man som ren “fag-nørd” går og tror. Umiddelbart det at være en sælger, jo VEJEN til at levere det produkt/den service, som man brænder for..

  8. Rigtig god pointe.
    Kender alt for godt den situation.

  9. Jacob Hansen siger:

    Som iværksætter er det naturligvis tvingende nødvendigt også at være en god sælger 🙂

  10. At være iværksætter er ikke nogen dans på roser, det tror alle bare der starter op.
    HL

  11. Kim Raufort siger:

    Iværksætter kræver mere end man lige regner med

    Hilsen KIM

  12. Jesper Hansen siger:

    Nu skal i ikke gøre det værre end det er – elsker at være iværksætter 🙂 Vil ikke bytte det for noget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *