22. Konverteringsoptimering – the-iværksætter-way!


Så er vi snart rendt mod enden i årets iværksætter julekalender, men inden da, skal vi lige møde et par iværksættere mere.

I dag er det Mogens Møller som jeg første gang mødte til et Shopcamp arrangement, og Mogens ved en masse om det at drive webshop. Mogens er manden bag LastTouch.dk som udlejer malerier, og så har han en baggrund som E-handelskonsulent på et webbureau.

I dag er han selvstændig i firmaet KVO som arbejder med konverteringsoptimering, brugertest og splittest. Læs mere om Mogens og KVO på Mogens-moeller.dk.

Konverteringsoptimering – the-iværksætter-way!

Som online iværksætter har du både en række fordele og ulemper ift. de store spillere på markedet:

  • – Du har ikke samme kapital
  • – Du kan ikke umiddelbart smide samme mængde penge i markedsføring
  • – Du kan ikke hyre de dyreste og dygtigste konsulenter til at rådgive dig
  • – Du kan ikke lave lige så store og avancerede websites.
  • – Du kan ikke lave nye splittests hele tiden og få resultater samme dag.

Ja, det stinker, at du ikke har alle disse muligheder. MEN der er (mindst) en åben flanke!

Rigtig mange af de store websites er så grotesk ringe til at konvertere deres besøgende til kunder, at det næsten er utroligt. På mange af de store websites skal man igennem deciderede forhindringsbaner før man kan købe et produkt. Det skræmmer simpelthen de besøgende væk og direkte ud på Google, hvor de gerne leder lidt længere nede i søgeresultaterne. Så her som iværksætter et område, hvor du kan slå dem!

Du behøver ikke 2.000 besøgende om dagen for at lave en god forretning. Men du behøver et website, som ikke konstant stiller forhindringer op for de besøgende ligesom mange af de store websites gør (se f.eks. Pixmania – link til http://www.pixmania.com/dk/dk/home.html).

Hvordan får du så det?

Hvordan får du et website, som er simpelt og let at bruge?

Jo, det lyder næsten for let, men ikke desto mindre er det ekstremt effektivt: Du skal ganske enkelt se personer fra din målgruppe bruge din hjemmeside! Når du gør det, finder du ud af, hvordan dine potentielle kunder bruger din hjemmeside og du vil basere dit optimeringsarbejde i dine kunders input i stedet for dine egne ”farvede” formodninger.

Denne øvelse, også kaldet en brugertest, skal du have som fast rutine f.eks. en gang hver 3. måned. Efter hver gang, skal du sætte tid af til at analysere alle de inputs, som du får. Herefter skal du også sætte tid af til at implementere de vigtigste inputs.

Hvis du får indarbejdet denne rutine vil du lynhurtigt få et website som skiller sig ud ved, at det er simpelt og brugervenligt hele vejen igennem. Ja, det lyder utroligt, men det hører faktisk (endnu) til sjældenhederne.

Hør evt. hvordan du hurtigt kommer i gang med den første brugertest i dette podcast – link til: http://pottercut.dk/webshop/splittest-og-brugertest-af-webshops/ .

Så kære iværksætter, når det kommer til optimering af din online forretning, så kig ikke altid på, hvad de store gør. Find ud af, hvad der fungerer for dine besøgende. Baser dit weboptimeringsarbejde i dine potentielle kunder i stedet for i konkurrenterne. Det er konverteringsoptimering the-iværksætter-way!

Mogens Møller

E-handelskonsulent med speciale i konverteringsoptimering, splittest og brugertest. www.mogens-moeller.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

7 kommentarer til 22. Konverteringsoptimering – the-iværksætter-way!

  1. Niels Tybjerg siger:

    En anden fordel for iværksættere er, at de har fuld kontrol over deres hjemmeside og selv bestemmer, hvad der skal ændres.

    Grunden til, at de store spillere tit er så ringe er bl.a., at der er alt for mange interessenter, der får lov til at få indflydelse på hjemmesiden. Det er ikke usædvanligt, at ændringsforslag skal igennem både jurister, IT-afdeling og marketing (der ofte primært har fokus på offline), og så tager det altså lang tid at optimere, og resultaterne bliver skævvredet, selvom man har trafikken til at splitteste på et par dage .

    Men brugertests er fedt og kan give rigtigt overraskende resultater, som man aldrig havde overvejet selv at teste af, så kan kun give dig ret i, at man bare skal komme i gang .

  2. Der findes så mange guldkorn om optimering af websites, så det er bare om at komme igang. Og du har helt ret, lyt til brugerne, og find ud af hvad der virker bedst.

    Splittest behøver ikke være svært, det svære kan være at tilpasse dit websteds template bagefter. Heldigvis er de fleste systemer i dag nogenlunde nemme at pille ved.

    En anden ting du også kan vinde rigtig meget ved, er at teknikken er i orden. Der er mange store spillere på markedet, der har tekniske løsninger der ikke er indstillet korrekt. Ren og skær uvidenhed og dovenskab.

    Bare en simpel ting som www eller ikke, tjek store/små bogstaver, lav canonical på alle sider. 3 lynhurtige quickwins, du kan gøre Google gladere for dig med.

    God jul 🙂

  3. Tak for et super indlæg, Mogens!

    Fandt et par ting, der med fordel kan ændres på min egen shop efter jul.

    Glædelig jul allesammen 🙂

  4. Fedt indlæg!

    Kunne godt tænke mig at høre hvad du synes fungerer bedst: Visuel Website Optimizer eller Optimizely?

    /Bomann

  5. Mange tak for kommentarerne.

    @Niels
    Du har fuldstændig ret! Jeg har også selv arbejdet med flere store websites og der er ofte nogle frygtelige beslutningsprocesser for selv de mindste små ting. Det skal vi iværksættere heldigvis ikke bøvle med – lille og vågen i stedet for stor og doven 🙂

    @Michael
    Det tror jeg du har ret i. Det er nok også derfor, at så mange efterhånden hyrer eksterne konsulenter til at få styr sådanne ting. For som du selv siger, er der ofte en række quick-fixes både indenfor SEO, CRO osv. som kan løse 60-80% af deres problemer indenfor et givent område.

    @Søren
    Det er jeg glad for at høre. Sig endelig til, hvis du vil i gang med brugertests selv, så skal jeg gerne give dig nogle ekstra råd med på vejen.

    @Nikolaj
    Jeg må faktisk være dig svar skyldig, da jeg ikke selv har været i gang med Optimizly endnu. Jeg forventer dog, at teste det af snarest muligt i det nye år, da mange personer snakker godt om det.

    Jeg kan også fortælle, at der i 2012 kommer et nyt dansk splittest værktøj, som lyder meget lovende.

  6. Niels Tybjerg siger:

    Hvad angår Optimizely vs. Visual Website Optimizer, så har vi gjort os nogle erfaringer. Vi bruger i dag primært Optimizely af de to af disse primære årsager:

    De har langt bedre og hurtigere support

    Visual Website Optimizer havde ofte problemer med rendering af HTML

    Vi kunne få en bedre enterprise-løsning hos Optimizely, da vi håndterer mange kunder med store mængder trafik

  7. Tak for et interessant indlæg der, uden tvivl, kan være med til at mindske kompleksiteten når det handler om konverteringsoptimering.

    Jeg mener dog at processen med splittests kan belyses fra flere vinkler, der virker en del mere simpelt end hvad holdningen er i dette indlæg. Det kan blandt andet ske ved, at teste en enkelt ting ad gangen.

    Prøv evt. at tage et kig på vores simple “how-to” guide, der omhandlede A/B splittest: http://atcore.dk/blog/kom-godt-i-gang-med-at-ab-splitteste/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *