23. Din dyreste vare


Så blev det lillejuleaften, og forhåbentlig har du fået overstået alle julegave indkøbene, og kan nu slappe af læse hvad din dyreste vare er som iværksætter?

Det er Rune Hansen fra OnlinePartners, som har brugt sin dyrebare tid på at deltage i denne julekalender for at du kan blive klogere.

Din dyreste vare

Jeg har nu været selvstændig i 14 måneder og jeg ser derfor mig selv som en god kandidat til, at give nye og kommenede iværksættere et par friske råd med på vejen anno 2011.

Mit blogindlæg omhandler den mest dyrebare vare, du som iværksættere skal forvalte: Din tid. At være selvstændig er, som de fleste nok ved, ikke et 37 timers job og der er altid mange ting, du kan bruge din tid på.

Selvom du er ganske nystartet, vil der være en masse du kan bruge din tid på og tro mig – du får mange henvendelser om både det ene og andet. Og her skal du skal kunne scanne situationen og forudse de fordele, du potentielt kan få ud af at bruge tid på pågældende sag.

Det er ikke altid lige let, men du bliver nød til at spørge dig selv “whats in it for me” hver gang, nogen prøver at få en bid af din tid. Ellers bliver dit firma ineffektivt hvilket jo betyder, at du ikke får den succes, du ønsker. I mange tilfælde lukker virksomheder igen, fordi der bruges tid på ting der ikke skaber værdi, så effektiv forvaltning af tid er absolut noget du skal tage seriøst.

Her følger mine 5 råd, som kan hjælpe dig med at blive en mere effektiv iværksætter:

1) Møder

Mødeaktivitet kan være en meget stor tidssluger, så jeg vil anbefale, at du kun deltager i fysiske møder hvis det er nødvendigt og relevant (meget kan klares over mail, telefon og Skype). Definer på forhånd agenda, tidsramme og målet med mødet.

2) Arrangementer

Der afholdes mange gode arrangementer og netværksinitiativer i Danmark og jeg er en meget stor tilhænger af networking. Når det er sagt, vil jeg også anbefale du skarpt vurderer det potentielle udbytte af din deltagelse, før du rejser land og rige rundt til alverdens arrangementer, messer, foredrag el. lign. Det er nogle gange det rene spild af tid.

3) Scan kunderne

En ting de fleste selvstændige kan blive enige om er at, der findes både “gode” og ”dårlige” kunder. De gode kunder har realistiske forventninger til dig, dit produkt og dennes pris. De dårlige vil have din ydelse meget billigere, ringer til dig kl.22.30, vil mødes ofte og er aldrig rigtigt tilfreds. Sådan firkantet sagt 🙂

Prøv at “scanne” de potentielle kunder du snakker med – er der en god kemi og har de realistiske forventninger til dig og samarbejdet? Hvis ikke, vil jeg anbefale dig at ridse klart op for kunden, hvordan du arbejder og hvad de kan forvente. I sidste ende kan den bedstebeslutning være at sige pænt nej tak til kunden – så du ikke spilder en masse tid på en kunde, der sikkert bare er utilfreds i sidste ende alligevel.

4) Vær produktiv

Indtil videre har mine råd omhandlet emner der har noget med andre personer at gøre, men når alt kommer til alt, er det dig det hele succesen afhænger af. Får du noget fra hånden eller er du et let offer for overspringshandlinger såsom Facebook, Wordfeud eller noget helt tredje? Du kommer ingen vegne uden at producerer dit produkt – så sørg for “at lave noget, når du laver noget”. Dette har Vadskær desuden skrevet et godt indlæg om her.

5) Gør det du er bedst til

Alt for mange iværksættere vælger at lave alle opgaver i virksomheden (både af lyst eller pga. økonomi), hvilket hurtigt kan påvirke effektiviten. Jeg har outsourcet ALT hvad jeg kan, og det fungerer virkeligt godt. Desuden har jeg ansat medarbejdere som er dygtige indenfor områder, hvor jeg mangler kompetencer. Jeg skal altså ikke bruge tid på noget, som jeg ikke er god til hvilket gør min arbejdsdag god, overskuelig, indbringende og ikke mindst; Effektiv.

Glædelig jul,
/Rune Hansen

Rune Hansen

Rune arbejder med søgemaskineoptimering i hans virksomhed - Onlinepartners

Prøv lige at se disse indlæg også!

10 kommentarer til 23. Din dyreste vare

  1. Lars Karup Nielsen siger:

    Kanon godt indlæg, Rune! Årets bedste effektivitetsoptimeringspost!

  2. Morten Lindorf siger:

    Spændende, absolut brugbart og giver en lidt at tænke over.. God jul.. !

  3. Jesper Weltström siger:

    Jeg synes altid det er fascinerende når jeg kan se at der er tid til at skrive blogindlæg. Selv ville jeg ønske at jeg dels gad mere eller orkede mere. Men godt Rune skriver. Jeg synes også meget af det du skriver er rigtigt. Dog er der lige den med møderne… Jeg har i min glorværdige salgskarriere virkelig kunne sparke meget forretning op gennem tiden ved at være ude ved kunden. Opsnuse projekter, hilse på deres medarbejdere og bare blive en “kollega” nærmest. Men selvfølgelig skal man ikke tage møder bare for mødets skyld, man skal nok bevare den samme radar som rune skriver om længere nede i indlægget. Jeg kan desværre se idag at vi mister forretning på nogle kunder fordi vi ikke er synlige nok overfor dem. Det er altså kunder der allerede betaler noget for vores ydelser. Det er surt. Meget surt at se at de lægger penge ved en konkurrent og efterfølgende ærgrer sig over det.

    Vedr. det at være produktiv så kan man som menneske ikke være produktiv mere end 60-90 minutter ad gangen alligevel, og der er da meget rart at wordfeude eller facebooke lidt for at koble hjernen fra.

    Godt skrevet og god jul

  4. Fem meget kloge punkter.
    Og især den med møderne skriver jeg gerne under på. Jeg forsøger så vidt muligt at undgå møder, der har salgs- eller statuskarakter. Arbejdsmøder rundt om en computer, eller hvor væsentlige beslutninger skal træffes, kan være ok, men møder uden fakturerbar tid matcher ikke så god med en travl kalender.

  5. Hej Rune

    Gode punkter, hvordan har du det med værktøjer som todo lister, tidsplaner og kalendere?

    Mit synspunkt er at de er fine værktøjer, der ofte kan bruges til at give overblik. Ud fra det overblik kan man så lettere prioritere opgaver og vælge fra og til på opgaver og møder. Kunne være fint at få dine indspark til brugen af dem…

  6. Hvor er det nogle gode tips, Rune. Og velskrevet. Du burde blogge mere.
    Den med møderne kan jeg godt tilslutte mig. Jeg har derfor for lang tid siden indført at jeg skal have normal timebetaling for at sidde til folks “vi kunne godt tænke os om du kunne komme ned til et møde omkring hvordan vi kan drage nytte af split-test”-møder. Det sorterer alle de useriøse fra.

    Og som der er ved at komme meget fokus på: 99% af alle møder er unødvendige. Seth Godin skrev det også en god blogpost om møder i dag. Ikke kun om møder, men også om at gøre et stykke arbejde. Han skrive at brandmænd rent faktisk slukker en brand uden at skulle få ordrer fra deres boss først. I kan selv se den her http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2011/12/firemen-donuts-and-meetings.html

    Og en anden ting: Tankevækkende så mange indlæg her på julekalenderen, der har handlet om produktivitet. Det er åbenbart et emne i fokus

  7. Jesper siger:

    Giver min stemme på dette indlæg som det absolut bedste i julekalenderen.

  8. Rune Hansen siger:

    Mange tak for de fine kommentarer.

    @Nikolaj: Jeg bruger min kalender meget – ellers kan jeg ikke holde styr på mine møder osv. og hver dag når jeg kommer på kontoret, tager jeg et stykke papir frem og skriver hvad jeg skal lave i dag. (så har jeg en plan at gå efter). Vi er lige begyndt at bruge Podio til vores daglige projektstyring og som kundedatabase. Det fungerer rigtigt godt.

    @Morten: Tak tak – jeg sætter stor pris på dine positive ord. Jeg burde måske blogge mere, sandheden er bare at jeg ikke altid har et oplagt emne at skrive om + jeg tager mig ikke den fornødne tid til at skrive det. Nu var det her et gæsteindlæg og da jeg godt kan lide Lars B tog jeg mig lidt mere sammen om at skrive det 🙂

    Det med betaling for møder har jeg også indført – men ikke i alle tilfælde. Nogle kunder tager jeg en chance med fordi de virker super spændende og kan tilføre OnlinePartners en masse værdi hvis jeg “lander aftalen”. Men absolut en god ide at gøre som udgangspunkt – alt for mange vil hyggesnakke omkring deres webstrategi osv.

  9. Bruger samme trick som Morten: Så vidt som muligt sørger jeg for at tage mig betalt for “mødetid”. For hvis kunden ikke er villig til at betale for det, så var mødet måske ikke så vigtigt alligevel?

    Det er desuden en god metode til at screene de kunder, der er tidsrøvere.

    Er begyndt at bruge samme trick over for telefonopkald, der trækker ud. Så snart et opkald har varet længere end 1015 minutter, så orienterer jeg kunden om at vi skal “get-to-the-point” inden for de næste 5 minutter, ellers vil jeg godt have lidt penge for det.

  10. Rigtig godt indlæg Rune. Jeg synes specielt det er en god idé at outsource noget mere. Det er længe siden jeg første gang fik afvide det var en god idé – jeg er bare aldrig rigtig kommet igang med det, så håber på at kunne gøre det snart 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *