23. Tænk stort


I dag er det lillejuleaften, og de fleste mennesker er gået på juleferie. Selv er jeg også gået på juleferie og glæder mig til at holde hvid jul sammen med familien. Jeg har valgt selv at skrive indlægget i dag, og jeg har været lidt i vildrede over hvad jeg skulle skrive om. Egentlig ville jeg have skrevet min egen iværksætter historie, men den er på mange områder ikke anderledes eller unik nok til at de fleste vil syntes den er ret interessant – det har jeg jeg i hvert fald selv valgt at tro, men det kan være jeg skriver om den på et andet tidspunkt.

I stedet har valgt at skrive lidt om et dilemma, jeg ofte støder på, når jeg snakker med iværksættere, og jeg har valgt at kalde indlægget – Tænk stort.

23. December – Lars Bachmann

Tænk stort, så når du længst – kunne man fristes til at sige. Som iværksætter har man altid nogle mål, og disse mål kan være meget forskellige. Som i måske har læst i de tidligere indlæg, så kan det være alt lige fra passiv indkomst, mere frihed, eller økonomisk uafhængighed. Fælles for alle iværksættere, er i hvert fald at man skal have et mål at arbejde hen i mod.

Så Tænk stort, men husk at være realistisk. Det gælder faktsik i mange af de valg man skal træffe som iværksætter, lige fra valg af lokaler, IT systemer til markedsføring og personale. Jeg vil her prøve at komme med et eksempel på hvorfor man skal tænke stort,

I mit daglige arbejde, snakker jeg ikke så sjældent med nystartede iværksættere, som skal have søsat et webprojekt, men budgettet er småt, så det skal bare være den “lille” løsning. Når vi så har snakket lidt om deres behov, og deres ambitioner med projektet, siger jeg ofte til dem at det er en helt andet løsning vi skal have fat i. Jeg føler så de tænker at jeg bare er ude på at oversælge et dyrere produkt, men det er faktisk lige omvendt.

Jeg har set utallige webløsninger som er bygget på et eller andet standard system, og som en kunde er vokset ud af, og derfor må starte mere eller mindre forfra med en større løsning, hvilket godt kan blive en dyr affære.

Det svarer lidt til at man skal deltage i et racerløb og køber en Fiat. Uanset hvor meget man tuner den og køber ekstra udstyr, så kommer man aldrig til at køre fra en Mercedes. Sådan er det også når man skal i gang med en webløsning. Det gælder om at finde en løsning der er så fleksibel at man kan vokse i den. Derfor skal man tænke stort, når man skal investere i en webløsning.

Når du laver din kravspecifikation, så husk at tænke stort. Hvis dit projekt skulle gå hen og blive kæmpe stort, hvad stiller det så af krav, og ændrer det noget i din kravspecifikation.

Det kan godt være at man skal starte en webshop med 100 varenumre, men har man planer om at udvide med 5000 varenumre inden for overskuelig fremtid, så nytter det ikke noget at man “nøjes” med en løsning der er begrænset til 100 varenumre, og at man så til næste år skal skrotte løsningen, og starte forfra på en større platform.

Det er oftest langt billigere at starte med at købe en skrabet udgave af en Mercedes, som man så stille og roligt kan købe udstyr til, og få “gejlet” nøjagtigt som vil have den, i stedet for at købe en Fiat, som lige har været en tur igennem T-hansen, og fået alt i ekstra udstyr,og som simpelthen ikke kan bære mere lir.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

5 kommentarer til 23. Tænk stort

  1. Godt indspark Lars, jeg er 100% enig.

    Vi møder i Confero også en del af “den slags” der starter med at købe en Fiat og senere ender med at starte forfra med Mercedes’en. I sidste ende er det som regel en langt dyrere måde at gøre det på.

    Tit synes jeg dog det er svært at overbevise dem om andet i opstartsfasen, og oplever tit at det er nødvendigt at de når til den erkendelse selv, netop ved at købe en Fiat først.

    Men så er chancen for at de henvender sig senere jo også tilstede 🙂

  2. Et rigtig godt indlæg.

    Som jeg også siger til flere af vores kunder – at købe billigt, kan hurtigt blive dyrt.
    Og det er netop den problemstilling som du nævner, som rammer rigtig mange iværksættere – de nøjes med det mindre, og indenfor kort tid skal de alligevel ud at investere i den løsning som matcher deres behov.

    Når man som ny iværksætter skal ud at investere i en hjemmeside, webshop eller hvad der nu skal til – skal man tænke fremtid; hvor ønsker jeg at være om 6 eller 12 måneder? tænk skalérbarhed. Vigtigt.

    God jul
    Henrik

  3. Kan godt forstå tankegangen hos folk, og møder det også rigtig tit.
    Syntes faktisk det er helt fint at starte ud i en Fiat, men at tune den skal man holde sig langt fra.
    Ved man at man har fat i noget (efter en given tid i Fiat’en), skal man derefter straks skifte til den store model og ikke tune videre på den Fiat.

    Har bla. haft en kunde der har brugt over 1 mil. på udvikling af et system der var startet af en ung knøs. Derefter havde de over nogle år haft adskillige udviklere til at “slam-kode” på det eksisterende system. Da jeg kom ind efter der allerede var brugt 1 mil på et håbløst rodet system – det var for mig komplet umuligt at overbevise dem om at det de stod med var nærmest ubrugeligt og spild af tid at kaste flere penge efter – de ville være bedre tjent med et nyt og fremtidssikret system. (Jeg forsøgte naturligvis at sige det pænt og kom med alle fordele for et nyt system, men det gjorde åbenbart for ondt i tegnebogen til at de kunne nænne og skifte det gamle bras ud).
    Jeg fik i stedet en del udviklingstimer til at udvikle yderligere på systemet (prismæssigt kunne de have fået et helt nyt system for den tid det krøvede, men ak)
    Ærgeligt at man kommer derud.. Fang dette i tide hvis du kan se at din ide har potentiale – det kan virkelig svare sig på den lange bane.

  4. Martin Pihl siger:

    Hej Lars

    Jeg er ikke uenig med som sådan, og har ligeledes sat talrige af den slags eksempler.

    Alligevel synes jeg ikke det er urimeligt, at iværksættere ikke tænker stort til at starte med.

    Jeg tror de fleste iværksættere godt kan leve med, at når deres forretning er stor og sund, at de skal betale ekstra penge, fordi de er vokset ud af den lille shop de startede med.

    For det er jo en også en tilsvarende større risiko man tager fra starten, når man investerer i sit Mercedes-website. Tror man rigtig meget på sin idé, kan man vælge Mercedesen, men er man i tvivl om foretagendet vil lykkes, skal man måske nøjes med Fiat’en.

    Har iværksætteren hus og børn at tænke på, kan jeg godt forstå, at man vil starte forsigtigt – selvfølgelig med den sandsynlige udgang at shoppen også vil komme langsommere i gang, og at man skal betale ekstra penge til et nyt website et år eller to efter.

    Men ellers er jeg som nævnt ikke helt uenig med dig 😉

  5. Henrik siger:

    Jeg følger efter Steve Pavlinas råd. Gør en lille ting hver dag for at nå dit mål/drøm. Om et år er du helt sikkert kommet i mål..

    Synes den kan hjælpe en med at gøre en ekstra indsats hver dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *