24. Husk at være skarp på din målgruppe


så blev det endelig d.24 december, og dermed enden på denne iværksætter julekalender. Jeg er utrolig glad for alle de bidrag der kommet, og meget taknemlig for at de ville bruge deres dyrebare tid på at deltage.

Og en stor tak skal også lyde til de over 300 kommentarer der kommet.

Men inden vi lukker og slukker helt, og sætter os til det store julebord, så skal vi lige høre Brian Brandt, og hans indlæg om at være skarp på sin målgruppe.

Brian brandt er til daglig er direktør i Clickstarter, og så blogger han på brianbrandt.dk.

Glædelig jul alle sammen

Husk at være skarp på din målgruppe.

Når du er 100% skarp på din målgruppe, bliver alting nemmere. Du kan skrive tekster der er mere fokuseret, du kan snakke på et niveau folk forstår – og dine marketing tiltag bliver målrettet de rette kanaler på en relevant måde.

Det er ofte folk glemmer at have fokus på sin målgruppe – jeg faldt selv lidt i den grøft tidligere på året.

Podcast – hvem er målgruppen ?

I sommers 2011 stiftede jeg Clickstarter A/S sammen med Ørskov Gruppen – og en af de ting jeg startede i den omgang var et podcast, ClickCast. Det podcast skulle handle om online marketing nyheder der var sket i de forrige uger siden sidste podcast. Min tanke var at det skulle være alle fronter der skulle kunne lytte med – folk i online marketing miljøet som gerne ville have en opridsning af de foregående ugers nyheder i form af lyd (et podcast) og så virksomhedslederen der ikke beskæftiger sig med online marketing, men gerne vil holde sig opdateret på mulighederne og kunne lære noget nyt i diskussionen.

Udfordringen i den sammenhæng var, at grupperne var alt for forskellige. Online marketing folkene havde allerede læst om nyhederne inden de kom i podcastet og den følgende diskussion i podcastet der var til for virksomhedslederen, var en for basal viden, da jeg holdte den på et lavt niveau så alle kunne være med.

Oplys hvem målgruppen er

Havde jeg oplyst inden folk hentede podcastet, hvem målgruppen egentlig var – så kunne folk forholde sig til det, og online marketing folket var måske knap så skuffet over manglende kød på indholdet.

Min opgave ligger nu i, at få klarlagt på website og eventuelt i starten af podcastet hvem jeg henvender mig til – og måske endda kigge på selve strukturen af podcastet, så den passer bedre til målgruppen.

Den næste udfordring ligger så i at få virksomhedslederen til at lytte til podcast i det hele taget – men det er en helt anden snak.

Du kan selv lytte med på podcastet her, ClickCast – Online Marketing Podcast

Podcastet har været de første par måneder i en test-fase, og været undergået forskellige test af hvordan strukturen skulle være, om den er på plads er endnu ikke sikkert. Du skal være meget velkommen til at komme med råd til hvordan strukturen bør være for at ramme målgruppen rigtigt.

Brian Brandt

Brian Brandt er direktør i Clickstarter og du kan læse mere om ham på brianbrandt.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

5 kommentarer til 24. Husk at være skarp på din målgruppe

  1. Rosenstand siger:

    Glædelig jul alle! Og tak for det sidste indlæg her, Brian. Den med målgruppedefinition og efterfølgende kommunikation af den er meget vigtig. Held og lykke med podcastet i 2012 🙂

  2. Jan Skovgaard siger:

    Glædelig bagjul! Tak for et godt afsluttende indlæg som giver stof til eftertanke.

    Tak til Lars for en fremragende og inspirerende julekalender. Glæder mig allerede til december 2011 🙂 🙂

    /Jan

  3. Mikael Rieck siger:

    Håber du havde en god jul Brian. Kan kun støtte op om det med at definere målgruppen. Dermed ikke sagt at det er let, men det er en øvelse man bør gøre. Jeg er sikker på, at ClickCast vil få endnu større succes når du rammer den lidt mere målrettede gruppe.

  4. Enig, det kan simpelthen ikke undervuderes at sætte sig ned og klarlægge nes målgruppe først. Har selv gjort den samme fejl alt for mange gange 🙂

    Et lille tip er, at sætte sig ned og lave en fiktiv “user profile” på ens kernekunde. Find på en lille historie om hvem de er. Hvor de bor, om de er gift, har børn, hvordan de stemmer og tænker, den slags ting. Lav evt. en lille tegning af dem, eller find et billede et eller andet sted på nettet og brug det.

    Lav evt. denne profil, så den kan være på et stykke A4-papir. Print det ud, og hæng det op foran dig.

    Det kan godt være det “lyder lidt som noget fis”, at bruge tid på at opdigte en person. Som måske ikke engang er en 100% nøjagtig repræsentant for ens målgruppe. Eller at ens målgruppe dækker flere typer profiler.

    Men ved at have denne fiktive user profile foran dig, sikrer du at du bliver mere fokuseret i dine tekster, markedsføring, kommunikation osv. osv. osv. Og folk kan mærke, når man taler direkte til nogen. Også selvom det måske ikke er lige nøjagtigt dem.

    Og det har enorm positiv effekt! For ellers skyder man med spredhagl, og så rammer man ikke rigtigt nogen.

  5. Glædelig baghjul, og vel egentlig bare godt nytår, Brian og Lars!!

    Og hvor har du ret at det er vigtigt at vælge sin målgruppe. Forsøger man at ramme alle, så rammer man jo faktisk ingen. Så det lyder som en kanon plan du har lagt dig der 🙂

    Jeg glæder mig til mange flere af dine Clickcasts i det nye år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *