6. Sociale medier er da ikke for iværksættere?


Vi er nu nået til den 6. december, og jeg håber ikke du er blevet træt af at følge med i min iværksætter kalender endnu? Dagens iværksætter indlæg er skrevet af Simon Willer fra getsocial.dk. I min søgen efter spændende personer til min julekalender, har jeg forsøgt at ramme så bredt som muligt, så emnerne blev så spredte som muligt. En af de emner jeg meget gerne vil have taget op er sociale medier, og her faldt valget på Simon, da jeg ved han har arbejdet aktivt på Facebook, og jeg havde en ide om at han sikkert vil tage dette emne op.

God fornøjelse.

6. december – Simon Willer

2009 har været det ultimative år for mega-hype omkring sociale medier. Der er ingen tvivl om, at bloggere, forfattere, forretningsfolk og mig-selv inklusiv har hypet. I en vognpark af larm har iværksættere skulle finde frem til fordele og ulemper ved den store maskine, der kaldes sociale medier.

Medmindre du har fundet enden af regnbuen her i finanskrisen, så er der med stor sandsynlighed ikke blevet læsset et lad med guld om i din baghave. Iværksættere skal ofte knokle hårdt for succes i starten og det er gang på gang forbundet med en stor økonomiskrisiko at starte op selv. Så hvorfor begynde på noget så tåbeligt som sociale medier?

Fordele ved sociale medier

  • Der skabes forretningsforbindelser
  • Kunder kan finde ens firma
  • Man kan være en-til-en med mange
  • Brug dit eksisterende netværk

Ulemper ved sociale medier

  • Det tager tid og tålmodighed
  • Man skal være online konstant
  • Mulighederne er uoverskuelige

Der kunne tilføjes 60.000 flere punkter (og det er du velkommen til i en kommentar), men skal vi ikke bare være enige om, at fordele og ulemper er der nok af.

Er der noget i det for iværksættere?

Jeg arbejder primært med Facebook for tiden, da Facebook er det største netværk af danskere på nettet. Dermed ikke sagt, at Facebook er et online-netværk for alle og det mest brugbare sociale medie. Facebook er en realitet og det er et faktum, at dine kunder er online.

Jeg har de sidste uger arbejdet med tre forskellige iværksættere vedrørende Facebook fansider. Det har været tre meget forskellige brancher: En stor internethandel, en prof. fotograf og en pizzabar. Historierne ligner hinanden. De oplever alle sammen en super respons på deres fansider. Der kommer fans til hver dag og de oplever, at nye kunder finder frem til dem. Hvad skulle forhindrer dig i at opnå det samme?

Min opfordring til alle iværksættere er at være tilstede via sociale medier, hvis du gerne vil findes og udvide din kundekreds. Lær dine kunder at kende og bidrag med relevant information til deres hverdag! Kom i gang…

God Jul

Simon Willer – getsocial.dk

Om gæstebloggeren

Simon Willer blogger, taler, og vejleder om sociale medier på getsocial.dk. Han elsker at starte nye projekter. Har du spørgsmål, udfordringer eller brug for hjælp, så skriv til simon(snabela)getsocial.dk.

Simon Willer

Simon Willer

Prøv lige at se disse indlæg også!

3 kommentarer til 6. Sociale medier er da ikke for iværksættere?

  1. Potter siger:

    Social Media Marketing kan være noget værdifuldt for langt de fleste der driver virksomhed – og klart også for iværksættere. Blot tror jeg mange tager fejl når de tror det er gratis. For det synes jeg ikke det er – det koster en arm og et ben i tid. Og hvis der er noget mange iværksættere ikke har, så er det tid. Det har vildt travlt med rigtig mange andre ting.

    Og en Facebook Fanside er ikke andet end en platform – det er det der bliver hældt i der er afgørende for, om den skiller sig ud fra mængden. Gør den ikke det, så bliver fanskaren næppe større end familie og venner.

    Det lyder nemt – men det kræver en indsats – som med så meget andet – hvis det skal virke. Og så tid 😉

    Super indlæg – tak.

  2. Som du skriver, så er der mange fordele og ulemper ved sociale medier.

    Men for iværksættere især gælder det:

    – At man kommer i direkte dialog med sin kundegruppe. Noget, der er ekstremt vigtigt tidligt i processen, og mens man stadig er en virksomhed, der kan reagere hurtigt.

    – At det for det meste er gratis, det koster kun (masser af) tid. Iværksættere har sjældent et stort marketing budget, men masser af den passion og drive der skal til, for at man får en success med de sociale medier.

  3. Simon Willer siger:

    Nej der er ingen tvivl om, at sociale medier er gratis Potter. Det koster masser af tid…

    Men god pointe Søren med, at den passion man som iværkstætter har kan omsættes positivt via sociale medier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *