8 erfaringer der har gjort mig til en bedre iværksætter


Anette Tvedergaard Madsen har været professionel blogger siden hun i 2008 opsagde sit job og stiftede BlogBusiness ApS. Anettes primære forretning er de to blogs: BabyBusiness.dk og JuniorBusiness.dk, der hver især videregiver (shopping)tips til familielivet. Herudover afholder hun foredrag og hjælper virksomheder med digitale strategier, content marketing, sociale medier, blogs og nyhedsbreve.

8 erfaringer der har gjort mig til en bedre iværksætter

Den røde tale eller den grønne tale? Jeg spurgte ud på Twitter, hvad ønsket var til denne julefest aka Lars Bachmanns julekalender for iværksættere. Responsen var: Fortæl hvad du har lært! Vær konkret frem for fine ord.

Fint! Jeg beskriver her kort mine vigtigste erfaringer.

1. Fordi jeg ikke kunne lade være

babyplakat

Jeg blev iværksætter i 2008, fordi jeg slet ikke kunne lade være. Jeg måtte bare udleve at stifte min egen virksomhed, for at blogge som fuldtidsbeskæftigelse. Personligt mener jeg, at det er bedste afsæt til at blive iværksætter. En altoverskyggende motivation til at give din virksomhed max energi!

Jeg lånte 200.000 i banken. Pengene brugte jeg på stifte et ApS og lønne mig selv de første par måneder.

Jeg elskede mit nye arbejdsliv. Men fandt også hurtigt ud af, at dagen ikke kunne gå med at blogge. Hvor sjovt det end måtte være. Der er et kæmpe “back office”, som skal fungere og snart kunne den mindste procentdel af min arbejdsdag gå med at blogge, for jeg skulle også have styr på servere (oppe- og nedetider, priser på hosting etc.), WordPress (og diverse plugins), SEO, læserstatistik, (annonce)salg, opsætning af webbannere, optimering, skrive nyhedsbreve, bogføring, fakturering, online og offline markedsføring, aktivitet på sociale medier osv. osv.

Det er mange kasketter at have på. Jeg har gjort mig erfaringer med både udlicitering af opgaver samt ansættelse af medarbejdere. Begge dele skal du have råd til, men test om det er rentabelt, at du tager dig råd til dig! Udlicitering har jeg gode erfaringer med (hurra for især revisor, dygtige WordPress konsulenter og hostingfirma). At have medarbejdere ansat er en stor glæde. Pludselig er du et team, men det er også tidskrævende at lede, motivere og lære fra sig. Der er mange forpligtigelser ved at have medarbejdere.

2. Kostbar viden

Det første år sparede jeg, og undlod at deltage i konferencer (nu var der jo ikke en arbejdsgiver til at klare udgifterne), kurser og lign. Jeg blev væk – og arbejdede i stedet. Der er altid masser at lave.

Jeg droppede dog hurtigt at kun at arbejde, for det er på alle måder guld værd at udbygge sin viden. Det er så let at fortsætte ad samme sti, og derfor er det bidende nødvendigt, at du deltager i konferencer (indenrigs som udenrigs) og netværksmøder. Disse er ægte vitaminindsprøjtninger, og du får en masse inspiration og gode mennesker at trække på til fremtidige opgaver og forretninger.

Korrekt, at du som enkeltmandsvirksomhed ikke får arbejdet de dage, hvor du er af sted på konference, men: Netværk mere og arbejd mindre!

På den lange bane giver det mere at have et godt netværk end at du kan strege ud på din daglige to-do-liste.

3. Anerkendelse og faglig respekt

Som iværksætter savnede jeg i starten den anderkendelse og faglige respekt, som der var omkring min person på arbejdspladsen. Ingen bliver for store eller for gamle til at få ros! Søg derfor anerkendelsen blandt dine læsere, kunder og i dit netværk. Kør dig selv i stilling som ekspert. For det er du! Hvad der er almen viden for dig er det ikke for andre.

Tag eksempelvis Chilli Claus. Han har i den grad formået at køre sig selv i stilling som ekspert i chili. Måske er der nogen i Danmark, der ved endnu mere om chilier? Det kan sagtens være. Men det er underordet. Chili Claus har via sine videoer, TV-optræden mm. klart indtaget ekspertrollen. Berettiget. Han ved langt mere om chilier end eksempelvis jeg – og andre “almindelige danskere” gør!

4. Arbejd arbejd – og hold så fri

Vær effektiv når du arbejder, og hold fri med god samvittighed. Min store udfordring har været, at jeg bliver grebet af at læse et og andet på nettet, som så fører videre og videre (hurra for links…). I dag afsætter jeg en time dagligt til det, som jeg kalder “interesselæsning”. For research og at have fingeren på pulsen er et livsvilkår i online branchen (for at få inspiration til blogindlæg mm.).

Jeg kan til stadighed anbefale dig at se denne video med 7 gode råd til at blive mere effektiv.

Min store udforing som selvstændig er, til stadighed, at holde fri. For der er altid noget at lave. Opgaver, der ligger og venter. Alt hvad jeg ser og hører konverterer jeg i mit hoved til blogindlæg og online markedsføring. Det er en gave, men kan også være en belastning. Jeg har været der, hvor jeg arbejdede i døgndrift, men måtte også stille mig selv spørgsmålet: Bliver min forretning virkelig SÅ meget bedre ved, at jeg udover ”almindelig arbejdsdag” også arbejder ml. kl. 20 og 24 hver eneste dag? Er energien bedre brugt på andre/andet – for så at være veludhvilet til en ny dag i morgen (JA!). Men selvfølgelig er der spidsbelastningsperioder, og det kan du også nemt klare, når du ikke arbejder i døgndrift i forvejen…

5. Manifester din online virksomhed offline

babybusiness-postkortFordi jeg lever 100% af min online virksomhed har det været mærkbart positivt for mig at have fysiske produkter, der manifesterer min virksomhed. Jeg har fået produceret plakater, postkort og tasker med mine bloglogoer, og det har (udover at have givet en ekstra indtægt) også givet en endnu større stolthed ved at glæde andre med brugbare produkter. Kan kun anbefale at få produceret lækkert merchandise! Er det “lækkert nok” kan du sagtens tage betaling for det.

6. Flyt på kontorhotel

Det giver en masse ekstra energi, motivation, arbejdsglæde, socialisering og samarbejder at have et skrivebord på kontorhotel – også selv om du i princippet vil kunne drive din virksomhed fra spisebordet.

7. Passiv indkomst findes ikke

“Er det rigtigt, at du tjener penge imens du sover?” Ja, det er korrekt! Men der ligger jo en masse timer bag de blogindlæg, som jeg eksempelvis tjener penge på om natten og årevis efter arbejdet reelt er udført (eks. affiliate markedsføring = kommissionssalg). Ingen indtjening er tilfældig. En blog er en levende organisme. Den skal holdes i live ved at skrive, skrive og skrive.

Team f.eks. op med gæstebloggere, så ikke hvert ord er afhængigt af dine fingre på tastaturet. Hav en bred forretningsmodel klar. Min erfaring er, at udelukkende annonceindtjening er “op ad bakke”. Annoncepriserne falder og det er for følsomt at være afhængig af få store annoncører – og lige så følsomt konstant at være afhængig af nye salg.

8. Sæt i værk

Jeg har sat mange projekter i gang gennem de sidste fem år. Nogle har jeg tjent penge på – andre har været en underskudsforretning. Kan kun opfordre til at sætte mange skibe i søen, men vær også villig til at trække stikket, hvis ikke projektet giver penge inden for en fair tids- og testperiode. Uanset hvor sjovt og inspirerende, du må finde projektet! Planlæg din tid og fokuser på de projekter, der kan give dig den bedste månedsløn (og hov… pensionsopsparing!).

BabyBusiness på facebook
JuniorBusiness på facebook

Annette Tvedergaard

Blogger og ejer af BlogBusiness ApS

Prøv lige at se disse indlæg også!

4 kommentarer til 8 erfaringer der har gjort mig til en bedre iværksætter

  1. Godt indlæg. Jeg kan rigtig godt lide den pragmatiske tilgang, det er dejligt inspirerende 🙂

    Der er dog en linje: “Jeg kan til stadighed anbefale dig at se denne video med 7 gode råd til at blive mere effektiv.”. Hvilken video henvises der til?

  2. Tak Jesper! 🙂

    Det må være Lars, der har glemt at linke. 😉

    Her har du videoen:
    http://www.blogbusiness.dk/7-rad-sadan-bliver-du-super-effektiv.html

    God fornøjelse!

  3. Lars Bachmann siger:

    Hej Jesper og Annette
    Det er mig der har lavet en smutter. Linket er nu kommet på.

  4. Mange tak, jeg vil se videoen igennem 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *