thomas-rosenstand

Blogging og copyright


For en uges tid siden spurgte jeg om der var nogle der havde nogle gode blog emner jeg kunne tage op. Der er kommet rigtig mange forslag, og dem er jeg rigtig glade for.

Jeg har blandt andet fået nogle henvendelser angående copyright, duplicate content (DC), god citatskik osv.

Jeg snakkede med Thomas Rosenstand den anden dag, og vi blev enige om at tage en snak over Skype om netop disse emner, og heldigvis optog vi samtalen, så nu kan du lytte med.

Thomas Rosenstand & Lars Bachmann.

@rosenstand & @larsbachmann

Relevante links og ressourcer:

Regler om god citatskik, plagiat, og kildeangivelse: Kum.dk

Koden til din .htaccess fil for at undgå dupliacte content fra Appspot.com

RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} AppEngine [NC]
RewriteRule .* - [F]

Copyscape som Thomas selv bruger.

Som supplement (eller alternativ) er der Google Alerts.

Ydermere er der en række ting du kan gøre for at undgå scraping, eller i det meste for at forsøge at få noget ud af det.

Mange af dem som scraper et website for indhold bruger sitets RSS feed. Bruger du WordPress, skal du som det første sikre dig at du kun udgiver et uddrag af dit indhold og ikke det hele i dit RSS. Gå ind i -> Indstillinger -> Læsning -> og vælg Resume (Se billedet)

Bruger du Yoast SEO plugin på WordPress, så har under -> SEO -> RSS – mulighed for at tilføje statisk indhold før eller efter dit RSS indhold. Som du kan se på billedet herunder har jeg tilføjet: kilde %%POSTLINK%% – som laver et link retur til blogindlægget. Dette er ikke en helgardering på nogen måde, da dem der scraper dit site, bare kan fjerne linket, men meget af det scraping der foregår er automatiseret, så mange steder vil du få et link retur (Linket i sig selv vil ofte ikke været noget værd, men det kan være medvirkende til at Google ikke ser det som duplicate content). (Se eksempel her: www.larsbachmann.dk/feed)

P.S. Billedet i starten af indlægget er venligst udlånt af Thomas Rosenstand (Concept-i.dk) :)

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

19 kommentarer til Blogging og copyright

  1. Gita Street siger:

    Hej,
    Nu er jeg ikke den store .htaccess-haj, men lidt komisk at jeg lige har siddet og lavet noget lignende din kode her til eftermiddag. Det var dog pga et Tweet fra Thomas Rosenstand og et svar derpå. Der var et andet sted, der scrapede.

    Jeg ved ikke om det virker endnu, men lavede den her:

    RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} ^94.75.198.206
    RewriteRule ^(.*)$ http://streetpatrol.dk/links/$1 [R=301,L]

    De bliver så henvist til en side jeg har lavet specielt til det – som kun indeholder links jeg pt godt kan bruge. Nu har jeg så ikke været udsat for den du nævner endnu, men hvis de crawler fra mere end forsiden virker den med sikkerhed ikke.

    Glæder mig til at høre jeres samtale :-)

  2. Morten Vium siger:

    Tak for super tips!

    Og der var sgu bid. Sørme om der ikke er nogle, der hiver hele afsnit ud af min gratis LinkedIn guide og propper det ind i deres slides til brug ved afholdelse af kurser. Mit navn fremgår ingen steder…

    De får en venlig mail :-)

    Imponerende at Copyscape kan se ind i Slideshare præsentationer!

  3. frank olesen siger:

    Arj – Tarveligt at nævne at du kender nogen der har glemt at fjerne No-Index ….Ikke at jeg føler mig ramt ….Men alligevel….Jeg kender nemlig en der har hørt om nogen der har en gymnastik side hvor det kiksede på nyt site…..:-)

  4. Mikael Rieck siger:

    Rigtig god optagelse og nogle spændende emner I kommer ind på.

    Jeg må indrømme at jeg stadig er lidt forundret over sagen med Louis Vuitton. Det var trods alt hendes egen taske som hun havde betalt for.

    Kan ikke lade være med at tænke på om noget lignende ville gøre sig gældende hvis man f.eks. havde en hjemmeside omkring “ferier i Danmark”. På en af siderne har man fået taget et billede af sig selv på en Puch Maxi. Så kunne producenten principielt komme efter en fordi man “gjorde brug af” deres brand?

    Det lyder helt skørt. Håber ikke vi skal ud i amerikanske tilstande hvor alle navne på alt skal sløres.

    Mvh
    Mikael

  5. Thomas Frost siger:

    Super podcast. Den med billedet kan jeg faktisk godt forstå i situationen. Møbelfirmaet bruger aktivt et andet varemærke for at skabe eksklusivitet omkring sit eget.

    Den med Puch Maxien er anderledes da man ikke i markedsføringssammenhæng prøver at ændre folk opfattelse af ens brand vha et andet brand.

    Og mange tak til Rosenstand for den lille appspot-ting! En lille ting, som kan have stor effekt. Mange tak!

    Jeg må nu sige at jeg tror der er en del mere en 5 personer der ved hvordan man sørger for ikke at efterlade sig et eneste spor til handlinger på nettet. Jeg er computernørd fra dengang man var koblet op på den danske del af fidonet (før der var noget der hed internet til almindelige mennesker), dengang var alt man lavede blackhat, det lå bare i kulturen.

    Og jeg kender de første 5 fra dengang der nemt kan lave hvad som helst uden at blive sporet. Det er naturligvis ikke noget jeg lærer fra mig, så lad være med at skriv og spørg (og nej jeg taler ikke bare om proxier :) ). Det er ikke svært og kræver faktisk ikke specielt meget.

  6. Lars og Thomas i er jo nogen hyggelige drenge af lytte til og der kom da også lige en ekstra “follow! i din Google+ ;o) Flot setup af din blog BTW, giver et dejligt “clean setup”

    Vi har store problemer med folk der kopier fra vores flyttefirma, så copyscape here we come!

    Tak for et forfriskende indslag

  7. Gita Street siger:

    “…men hvis de crawler fra mere end forsiden virker den med sikkerhed ikke.”
    Citerede var noget vås jeg fik fyret af. Den virker fint, og de kan så bare scrape de links jeg ønsker, fremfor teksterne.

    Supergodt podcast med masser af kød på og engagerede mennesker :-)

    Foruroligende at høre om nogen, der systematisk er gået efter Concept-I på den måde.

    I går aftes, kom der i øvrigt også et tip fra en dygtig webdesigner på Amino, som fortalte om en Google Chrome Extension der hedder “Search by Image”. Den gør det lidt mere handy at bruge Googles Image Search.

  8. »Hvis ophavsmanden giver lov«

    En lille sand anekdote: For nogle år siden var jeg med til at lave en film, og en ven tilbød mig, at jeg godt måtte brug noget musik, som han havde udgivet.
    – Derfor ringede jeg til Koda om dette, og de svarede, at det kunne han slet ikke give lov til, eftersom han havde overgivet sine sange til dem! Så hvis vi skulle bruge det i filmen, skulle det afregnes med Koda efter en takst pr. minut, som jeg ikke kan huske.
    • Og det fører frem til mine spørgsmål:
    Kan man være sikker på, at ophavsmanden selv om han giver lov, overhovedet kan give dig tilladelse til bruge billedet?
    – Man kan jo f.eks. finde billeder fra Det Nationale Danske Billedarkiv i Hillerød, hvorpå der er påhæftet (c) Microsoft!
    – Omvendt er det almindeligt, at f.eks. dagbladene opfordrer til at man linker til deres artikler på Facebook. Og når du så gør dette, kommer billedet fra artiklen automatisk med.

    I det store og hele er copyright (ophavsret) et meget speget emne, eftersom der er mange former for lovlig kopiering af digitale produkter. Det blev nævnt i samtalen at “Uvidenhed ikke er en undskyldning”.

    Det kunne jeg godt tænke mig at vende om: Har du stor sandsynlighed kunnet vide, at du gjorde noget forkert?

    Jeg mener, at det vigtigste omkring ophavsret i vore dage, er spørgsmålet om, man har et kommercielt formål med kopieringen.

    Det var for nogle år siden fremme, at det er tilladt at låne musik-cd’er på biblioteket og kopiere dem til eget brug derhjemme, og hvis du har købt en cd med musik, må du godt kopiere et ekstra eksemplar, som du bruger i bilen eller som du giver til dit barn-

    Spørgsmålet er, om ikke hele copyright-begrebet skal skrives om, så det er bedre i overensstemmelse med de faktiske forhold i nutiden? Jeg mener naturligvis ikke at man skal kunne stjæle noget og så begynde at sælge det, som om det var noget man selv havde skabt..

  9. Bo Kalvslund siger:

    Spændende podcast med klare holdninger og gode tips !

    Der er nok mange blogs der har svært ved at overholde dét med ikke at bruge andres billeder. Omtale af produkter og begivenheder burde vel være eftertragtet, og i mange tilfælde vil brugen af billeder være et gode/reklame – men som Thomas siger så må man jo spørge om lov…..

    I youtube mener jeg man kan angive sin video som Creative Commons (altså brug af video er velkommen under nogle betingelser) – ved I om dette også findes for billeder ?

    Vh Bo

  10. Rosenstand siger:

    @Bo: Der er steder på nettet som for eksempel http://www.sxc.hu/, hvor det er muligt at finde og også uploade egne kreationer, der kan være helt eller delvist til fri brug.

    @Mikael: Ja – de troede heller ikke deres egne øjne, da det skete, men der var åbenbart præcedens for domfældelse i lignende sager, så de valgte at bukke hovedet.

  11. Mikael Rieck siger:

    @Thomas – Nu tror jeg også, at LV er mere emsige end de fleste. Var de ikke også dem der kørte sag mod en kunstner der havde deres logo eller lign. med i et par malerier?

  12. Hej Lars og Rosenstand. Vil blot sige tak for rigtig god og lærerig artikel, håber i vil blive ved med at producere den slags blog artikler til gavn for alle os iværksættere som arbejder ihærdigt med vores egne seo strategier.

    Keep up the good work :-)

    Dbh
    Frank Rasmussen
    NorthRegion.dk

  13. Jeg lever bl.a. af at lave 3D illustrationer, designe ikoner og brugerflader og mere i den stil. Derudover er min hobby som fotograf også vokset til et anstændigt niveau og alt i alt gør det at jeg producerer en del unikt grafik og fotos til brug online. Grafik, som kun jeg og mine kunder har.

    Mit spørgsmål er så om der er nogen SEO-mæssig værdi i at have originalt og unikt billedmateriale i form af illustrationer og fotos, lige som der er i at have original og unik tekst? Findes der duplicate content indenfor billeder? Google har jo netop kendskab til indholdet på billeder, så der er jo ingen tvivl om et foto eller en illustration bruges flere steder.

    Med andre ord, hvis et site har et unikt foto på forsiden, vil det så ranke højere end, hvis det blot havde et standard stockphoto, som måske hundredevis af andre sites bruger?

    Jeg siger ja, men jeg ved ikke hvor stor effekten er. Hvad siger I?

  14. Rosenstand siger:

    Lars Holmgaard: Nej – det har ingen betydning overhovedet, så der tager du fejl.

    eneste sted, hvor du kan gøre en forskel, er via dine Image Alt Attributter (Alt Tags) på dine billeder. Men selve billedets kunstneriske værdi, unikhed (er der noget der hedder det?), farvevalg og om pigen er køn eller ej, har ingen som helst indflydelse på dine placeringer.

  15. Sørgeligt. Men, tak for den hurtige respons Thomas.

    Det virker bare ulogisk at Google belønner unikt indhold i tekst, men at det er underordnet om samme billede er brugt hundredevis af andre steder. Det giver ingen mening for mig når man har Google Image Search i tankerne, der jo nemt kan afgøre om et stykke grafik, en illustration eller et foto er unikt. Det ville ellers være en god motivator så folk ikke var så ligeglade med at stjæle fotos og grafik.

  16. Super spændende indlæg og gode værktøjer.

    Jeg savner lidt inspiration til hvad man kan gøre, når man som lille webshop, opdager at ens konkurrenter eller andre har kopieret ens tekst eller billeder.

    Hvilke skridt kan man selv tage og hvilke paragraffer bør man henvise til, inden man begynder at kaste penge efter en advokat?

  17. Rosenstand siger:

    @ Morten: Send synderen en mail, hvor du kræver det stjålne materiale fjernet inden 24 eller 48 timer. Det er Lov om Ophavsret, der overtrædes – og er det en konkurrent til dig, er det også en overtrædelse af Lov om Markedsføring.

  18. Matias Korn siger:

    hørte jeres speek og her kommer så koden som skal ind i web.config:

  19. Lars Bachmann siger:

    Hej Matias
    tak for din kommentar, men jeg tror der er sket en fejl. Din kode er i hvert fald ikke kommet med. Prøv at skrive en ny kommentar, eller send koden til mig på lars@conseo.dk, så skal jeg opdatere indlægget med din kode.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>