Content vs links


Content is king, and links are his little helpers.

Sådan siger et gammel ordsprog og i følge denne test, holder det stadig.
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind når du arbejder med SEO, og der er sjældent noget der kan stå alene.

Et site der loader lynhurtigt, men med tyndt indhold, og ingen links er ikke meget værd. Ligesom et site med super indhold, heller ikke er kommer til sin ret, hvis der ingen eller få links er.

Jeg har derfor fået 60 personer til at komme med deres bud på hvor meget værdi de tillægger de 5 elementer i forhold til hinanden i deres SEO arbejde.

Fakta om undersøgelsen:

Testen er baseret på svar fra “60” deltagere. De blev bedt om at angive vigtigheden af 5 parameter (links, content, onsite, social, hastighed), hvor 100% værdi skulle fordeles ud på de 5 muligheder.

Resultatet af SEO testen:

  1. Content (34%)
  2. Links (26%)
  3. Onsite (19%)
  4. Sociale medier (11%)
  5. Loadtid (10%)

De fleste deltagere var nogenlunde enige om resultatet, og jeg kunne rimelig hurtig se en tendens til at indhold (content) var det der blev vægtet højest.

Dette er ikke nødvendigvis det endegyldige svar, da der selvfølgelig også er stor forskel på hvilket type site du arbejder på etc.

Uanset om du er enig eller ej, så lad os snakke videre i kommentarerne herunder?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

45 kommentarer til Content vs links

  1. Kim Tetzlaff siger:

    Det undre mig at content er det vigtigste for folk, mest fordi uden links vil content jo ikke blive indekseret, og dermed må links naturligt være vigtigere. Men ser man selvfølgelig på det sådan at der jo reelt kun behøves 1 godt link, for at content bliver indekseret, kan der måske være noget om snakken. og dog alligevel ikke, da det typisk ikke er nok med 1 link for at selv godt content ranker nogenlunde. jeg har ikke set noget eksempel på det i hvert fald.

  2. Niels Klintø siger:

    Spændende undersøgelse!
    Selv om jeg ikke er enig i, at content > links, så er jeg dog ikke overrasket – tror de fleste “drømmer” om at man kan ranke, hvis man bare har det bedste content…..
    Giver her deMib ret “Links are still King. Not content. Content is just the kings bitch”

  3. Jeg er ikke SEO ekspert og slet ikke når det kommer til det tekniske, så denne kommentar er mere for at få bekræftet noget i forhold til det Kim skriver: “…uden links vil content ikke blive indekseret…”.

    Når jeg udgiver content så synes jeg google kigger rimelig hurtigt forbi og indekserer mit nye indhold (ex. jeg kan finde det i google og dermed kan andre også). Og det er uden jeg har lavet noget former for link building eller spredt budskabet overhovedet.

    Har jeg misforstået noget, eller kan google ikke godt finde ud af, at indekserer indhold på nettet uden at andre linker til det?

    (jeg er helt med på at indeksering og ranking er to forskellige ting, og for at opnå god ranking, så er links vigitge.)

  4. Laust Kehlet siger:

    Spændende – ved ikke hvorfor men kom til at tænke på Forest Gump citatet: ‘My momma always said, “Life was like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get.” ‘ Tror nu at jeg følger lidt op på @Kims kommentar, og der vil jeg mene, at det nok er en god i det at tage lidt af alle de forskellige typer chokolade, der hører til SEO praksis. Det som jeg syntes er mest interessant er at 6-7 personer (11%), der bruger sociale medier som deres primære SEO værktøj. Den havde jeg nok troet var nærmere 0 % (altså som det primære værktøj).

  5. Lars Bachmann siger:

    Kim: Content kan heller ikke stå alene. Undersøgelsen viser bare at folk vægter content (34%) højere end links (26%). Content kan faktisk godt indekseres uden links. De fleste CMS platforme har muligheden for at “pinge” Google når der udgives indhold, og ligeledes er der eksempler på indhold der på “mystisk vis” er indekseret, selv om det aldrig skulle have været det (f.eks. sider på intranet som ikke er password beskyttet). Det kan være nok at en bruger har Google toolbar installeret.

    NIels: Man skal bestemt ikke undervurdere værdien af links, og det er stadigvæk (og vil nok altid være det) en essentiel del af SEO. Men jeg tror dog at content er en smule vigtigere, hvis man ser hele generelt på det.

    • Lars du skriver: “De fleste CMS platforme har muligheden for at “pinge” Google når der udgives indhold…” Men når det så kommer til ranking og indeksering af det øvrige website, fx sider der ikke pinges fra – er det så ikke en afgørende faktor, hvor ofte der udgives nyt content?

      I øvrigt flot design 😉

  6. Helle siger:

    Hvordan vil man skaffe links uden ordentligt content? Det kan potentielt udarte sig til en trættende hønen/ægget-diskussion. Personligt er jeg på content-holdet. Hvis man *skal* vælge.

  7. Lars Bachmann siger:

    Hej René
    Når du udgiver indhold på f.eks WordPress så pinger den blandt andet Google, og derved fortæller du Google i det øjeblik du trykker “Publish”: Kom og se, jeg har nyt indhold.

    Så jo, du kan godt få indekseret indhold uden links.

  8. Lars Bachmann siger:

    Hej Laust
    Du skal ikke se resultatet som at der er 11% der anser sociale medier som det vigtigste SEO værktøj, men at det samlede antal adspurgte vurdere at det “kun” er 11% af det at arbejde med SEO.

  9. Lars Bachmann siger:

    Hej Helle
    Det er heller ikke nemt at skaffe links til dårlig indhold (medmindre man selv laver dem).
    Netop derfor vægter jeg selv content højest, da godt content kan være en god link-bait.

    Og selv om jeg vægter content højest, skal det ikke forstås som om jeg ikke erkender vigtigheden af links.

  10. Laust Kehlet siger:

    Hej Lars

    Ahh Ok så giver det væsentlig mere mening. Jeg misforstod sætningen: “Jeg har derfor fået 60 personer til at komme med deres bud på hvilket de vægter højest i deres SEO arbejde.” og videre læste den uden den efterfølgende kontekst 🙂

    Mvh
    Laust

  11. Niels Klintø siger:

    Hej Lars
    Ikke enig, dermed ikke sagt at jeg vil anbefale at bygge links uden godt (og målrettet) indhold – det ville på flere måder være synd… og jeg vil også anbefale at få “onsite” på plads (når man nu er i gang, ik)

    Og ja, Social som primært… gør det næsten for nemt for konkurrenterne.. 😉

  12. Kim Tetzlaff siger:

    @Lars Bachmann – Ja de har muligheden, men ikke alle er sat op til det. og jeg tror du primært tænker WP når du siger det. Men ud over det så ja, man kan godt få det indekseret uden links, både via pings og xml sitemaps. Men det er jo ikke den mest naturlige måde at få sit indhold indekseret på. Tager man den mest naturlige måde er det via backlinks. Jeg hverken pinger Google, eller benytter mig af XML sitemaps, så taler selvfølgelig ud fra det jeg mener man bør gøre. Derudover hører delinger på sociale medier, omtale af domænet uden links mf. reelt set også under backlinks.

    @René frederiksen – Der kan være flere ting som gør at dit indhold bliver indekseret uden links. Men hvis du taler om et site som er godt igang, og som jo har indgående links til et eller andet sted på siden, og dermed også interne links som linkjuice flyder igennem, kan dette jo også være grunden til at Google jo ser din vej, især hvis du tit opretter nyt content. og hvis det nye content bliver linket fra din forside, så vil Google jo opdage linket ret hurtigt og følge det. alt er relativt selvfølgelig.

    Men tager man et helt nyt site, så skal der altså links til sitet for at Google inden for rimelig tid vil have noget med sitet at gøre, her hjælper det altså ikke med godt content. og ja så kan man gå af bagvejen for at få sit site indekseret, men for et nyt site, går det altså ikke helt så hurtigt som hvis man linkede til sitet fra et site som allerede er godt igang.

    mine stemmer var selv sådan at jeg gav content og links lige stor værdi så vidt jeg husker, eller måske content med 5 lavere end links, og det baserer jeg på at fx en side som denne http://www.ktj-media.dk/faq/fagord/url/ der jo rangerer ret flot på ord som url og url adresse, selvom content er meget småt så at sige, så her må det jo være links til sitet / interne links der gør sit arbejde.

    MVH Kim

  13. Mikkel Plæhn siger:

    Nu slynger jeg bare lige noget ud. Jeg har lavet et par blogs hvor jeg ikke har linkbuildet, og de ranker faktisk ufatteligt godt idet jeg har investeret meget i at udvikle godt content. Nu begynder brugerne naturligt at linke til dem. Derfor ser jeg ikke at links altid er den hellige gral.

    Dermed ikke sagt at man kan klare sig uden, du kommer kun et stykke med godt content, du er nødt til at promote det og hvis nødvendigt bygge links, hvilket stadig fungerer fint. Jeg har dog ikke bygget links i særlig stor stil, og jeg har formået at få ret så gode rankings på konkurrenceprægede ord. Jeg tror det er vigtigt at man ikke sætter alt fokus på links, selvom de selvfølgelig er vigtige – SEO er jo mere end bare links.

  14. Lars Bachmann siger:

    Hej Laust.
    Kan godt se sætningen kunne misforstås, så den er omformuleret en lille smule.

  15. Emil Frandsen siger:

    Med hensyn til indeksering uden links, så er det sket et par gange for mig, at lige efter jeg har registreret et domæne og begyndt at lave en forside i html/css, så er det allerede indekseret (lige efter = efter et par dage). Jeg har ingen idé om, hvordan siden bliver fundet.

    Nogen der ved, hvordan det kan ske? Min umiddelbare indskydelse var, at der et eller andet sted på nettet står hvilke domæner der lige er registreret, som Google så kan få fingrene i. Eller evt. fordi jeg måske har brugt Google Chrome til at teste siden.

  16. Philip Løvland siger:

    Jeg er overrasket over hvor lidt værdi det tekniske har fået – måske folk har blandet det lidt sammen med content? (grænsen er jo også ret flydende).
    Jeg tror at du sagtens kan have en super tekst på 800 ord, flotte brugervenlige billeder og nogle gode indgående links uden ankertekst, men hvis du ikke har sat title-tags, lavet h-overskrifter og dine billeder hedder “billede1.jpg, billede2.jpg” så bliver det rigtig svært at komme op i resultaterne.

    Så for mig handler det altid om først at få det tekniske til at spille inden content og links kommer på banen – men her vinder links stadig for mig – for hvad er godt content og hvordan måles det – og bliver det så ikke også meget over i den tekniske boldgade lidt a la den gang med snakkede om keyword frequency?

    Men det har nok også meget at gøre med hvilken tilgang du har til seo – er seo den klassiske diciplin som handler om at få side A op på søgerord B eller er seo i højere grad blevet en form for pr-arbejde og long-tail-hentning? For i den klassiske diciplin står links stadig stærkt mens content er vigtigere og vigtigere i en “skriv-og-ram-alt-strategi”

  17. Lars Bachmann siger:

    @Emil: Det kan være Google Toolbar eller Chrome der er “synderen”. Det kan også være fordi du er logget på din Google konto.

  18. Jimi Hove siger:

    Jeg har ikke set en eneste dokumentation, her, eller i udlandet for at content er KING. Jeg ved der snakkes om det, men alle der ligger nr 1 har dokumentation for nogle andre ting ( links ).

    Vi drømmer alle om at skrive den mesterlige artikel, som tiltrækker de bedste links i verdenen, men indtil det sker, så er vi bare simple linkbyggere, som en gang imellem får et share eller et link af den samme lille gruppe af mennesker som skiftes til at linke til hinanden

  19. Niels Klintø siger:

    @jimi +1 (nu kan det vist ikke skrives mere klart)

  20. Jimi Hove siger:

    Ps: ( skal lige snige et nyt link ind )

    Jeg ved også godt at det smart at lave infographs, videoer med link tilbage osv, men i disse tilfælde ønsker man NETOP linket tilbage, og derfor er det en LIDT mere avanceret form for linkbuilding. Om det er godt content, må brugeren dømme. Meget af det ” gode ” content jeg læser er tyvstjålet fra andre og dernæst omskrevet. Men hvis det kan give et link, eller et share ( dybest set det samme ) så er det det hele værd.

    Der findes folk som skriver ekstremt begavet om blandt andet online markedsføring, men som ikke skriver deres artikler som linkbait ( indhold der skaber kontrovers og dermed brugeraktivitet , shares og links ). Disse menneskers artikler er der ikke mange der læser, men alle er enige om at content er king. Mærkeligt..

  21. Peter siger:

    Hønen eller ægget 😉

    Hvis jeg lige skal knytte en kommentar, så må det hvordan onsite undervurderes.

    Har man et nogenlunde kodet site, så er der ingen ko på isen. Men er der indbygget idioti, så kan man linkbuilde noget så tosset. Selv godt indhold kommer ingen steder i SERPS.

    De fleste arbejder vel med nogenlunde fornuftig markup efterhånden, så med de briller på giver det selvfølgelig lidt mening.

    Og endeligt: Jeg er på samme side, som konklusionen. Mest af alt tænker jeg: godt indhold genererer links, gode links genererer ikke godt indhold.

  22. Lars Bachmann siger:

    Spoton Peter: Godt indhold genererer links, gode links genererer ikke godt indhold.

  23. Men er de links der bliver genereret gode nok i forhold til de links man selv kan skabe? Jeg har endnu ikke oplevet at sider med høj PR af sig selv laver gode ankerlinks til mig. Jeg er nok heller ikke så god til at få fremført mit indhold, men alligevel 🙂

  24. Jimi Hove siger:

    Gode links + dårlig content = synlighed i søgemaskiner og giver derfor mulighed for salg
    På side 2 hos Google + Godt content = Du kan prale med at du skriver godt, men må gå sulten i seng

    Det er selvfølgelig hverken eller, sort eller hvidt og udgangspunktet for den her debat er også meget udflydende, men nu fik jeg da tilføjet lidt lortecontent, og det kan altid give en longtail 🙂

  25. Riisager siger:

    Du kan ranke alt med links det kan du ikke med the links Bitch

  26. Det er en vigtig pointe du kommer med der, Jimi; altså det med, at har man godt indhold (good content) alene – altså der hverken er links, delinger mv. – så får man i de fleste tilfælde ikke rigtig noget ud af det. Men det er heller ikke sådan jeg mener, at man skal tolke godt indhold. Man skal ikke alene kigge på godt indhold; men også, hvad det kan give af eftervirkninger (nuvel, du kan måske godt kalde det avanceret linkbuilding).

    For får du skabt noget kvalitetsindhold, som virkelig bliver delt mv. er jeg ikke i tvivl om, at det kan være langt mere effektivt end andre linkbuilding strategier. Som eksempler kan bl.a. nævnes Jon Coopers linkbuilding artikler, SEOMozs Whiteboard Friday og ja, måske også denne artikel. Der skulle virkelig mange gæsteindlæg, linkforespørgsler mv. for at få de samme links og delinger som ovenstående. Og HOV; hvad er dette skabt ud af .. wait for it .. Good Content! Det gode indhold er ligesom “start grenen” til alle linksene, delinger mv.

    Og min pointe er derfor, at man ikke skal kigge på godt indhold alene, for så er vi måske også over On-Page SEO. Så jeg er helt enig i, at har vi fx to hjemmesider. Den ene har rigtig godt indhold, men ingen delinger, links mv. Mens den anden har dårligt indhold, men fine links, delinger mv. – så er der nok 2’ern der har de bedste placeringer på det tidspunkt (dog nok ikke på langt sigt; men det er en anden historie) . Så ja – siger det engang til – jeg mener ikke, at man skal kigge på det gode indhold alene, men hvad det gode indhold kan medføre. Samtidig vil jeg også lige komme med en notabene; det er altså meget lettere at linkbuilde til godt indhold end det modsatte.

    Og derfor mener jeg personligt, at godt indhold er meget vigtigt.

  27. Jonathan Lindahl siger:

    Ah, lille stavefejl. Der skulle selvfølgelig stå:

    “Hvor der hverken er links, delinger mv.”

    I stedet for:

    “Altså der hverken er links, delinger mv.”

  28. Jimi Hove siger:

    Endnu et argument :

    jeg vil udfordre hvilken som helst seo ekspert i verdenen, ja du læste rigtigt, til at battle mig på det her.

    Vi skriver begge en artikel om et givent emne ( jeg er ligeglad hvad emnet er , jeg er linkbuilder ). Jeg bruger kun lorte content , scraping. spinning osv., du skriver dit livs indlæg, og du er blandt de bedste i verdenen indenfor dette felt.

    Du må IKKE dele dit indlæg i dit netværk, du må ikke dele det NOGEN SOM HELST STEDER. Du må ikke engang pinge lortet .)

    Jeg begynder så at linkbuilde. Hvis målet er synlighed, at sælge eller andet i den dur, er jeg 99% sikker på at slå dig, om en måned, om et år om 2 år.

    Du kan selvfølgelig være heldig at være den eneste der har snakket med en alien, og har fået et interview, men med mindre du har andre lignende sensationer oppe i ærmet, vil jeg gerne udfordre alle der læser den her artikel til en battle.

    Du skriver fint, men deler ALDRIG med nogen, ellers har du tabt.
    Jeg skriver LORT , men deler helt vildt og bruger alle mine ressourcer.
    Målet er pageviews på et fælles søgeord, nu , om en måned om et år..

    Anyone ?

  29. Jimi Hove siger:

    Ps:

    2 Betingelser mere :

    1 : Du må som sagt ikke bruge dit netværk. Det vil sige at artiklen skal skrives under et falsk navn
    2 : Du skal skrive det på en helt ny hjemmeside uden forhistorie på url osv.

    Jeg vil gøre det samme.

  30. Fair resultat imo. I det konkurrencepræget marked er det links’ne der sørger for at butikken eller varen bliver fundet men i sidste ende er det det gode indhold der sælger varen.

  31. Jonathan Lindahl siger:

    Du misforstår det jeg siger. Det jeg jo netop siger er, at det ikke indholdet alene der gør det. Og derfor skal du jo stadig dele på dine sociale medier mv. Men det der gøre, at det så bliver videredelt/retweetet, der er nogle der linker til det mv. er, at indholdet er af høj kvalitet. Da der ikke er nogle der gider at retweete noget lo**. Og begynder folk så at retweetet det mv.; så vil jeg mene, at det er langt mere effektivt end scraping, spinning osv. Lad os tage mit indlæg om Linkbuilding til affiliate som eksempel. Det har jeg ikke lavet noget linkbuilding til, jeg har blot delt på de sociale medier. Og det har fine placering i SERP, bl.a. nummer et under “Affiliate linkbuilding” og næsten på side 1 på “Linkbuilding”. Og det er fordi, at det selv har skabt sine links og delinger pga. af dens ‘Good Content’.

    Så har du derfor 2 helt ukendte blogge, hvor

    1. Har super godt indhold. Men siden er ALDRIG delt på de sociale medier, linket til mv.; altså der er ingen der kender den.
    2. Har mindre godt indhold. Men der laves link, sociale delinger mv.

    Så er jeg da helt enig i, at nummer 2 vil vinde: ingen tvivl.

    Der hvor jeg mener, at konkurrencen vil være fair, er, hvor

    1. Skriver et super godt indlæg på en fin blog/hjemmeside og deler det måske højst én gang på de sociale medier (for det skal man da stadig gøre), og lader så resten ske af sig selv.
    2. Skriver en mindre godt indlæg på en fin blog/hjemmeside – og kan så bruge alle de linkbuilding metoder personen overhovedet kan.

    Så vil jeg mene, at det er fair, også er jeg frisk!

  32. Rosenstand siger:

    Det er jo en sjov lille undersøgelse, der egentlig svarer til at samle piloterne hos SAS og stille dem dette spørgsmål:

    Hvordan vil du procentuelt ranke vigtigheden af disse fem ting for en sikker flyvning:

    1. Der er brændstof nok til turen
    2. Piloterne er ædru
    3. Flyet er serviceret efter forskrifterne
    4. Flyveledelsen sikrer en fri rute
    5. Flyets bremser kan standse flyet efter landing

    Hvis bare én af disse ting ikke holder, er sikkerheden kompromitteret. Og det jeg vil frem til: SEO er en 360 graders disciplin, og det er på det nærmeste umuligt at udskille elementer og vægte dem.

    Men sjovt er det 🙂

  33. Lars Bachmann siger:

    Hej Thomas
    Tak for dit fine eksempel 🙂
    Jeg forstå din pointe, og er helt enig i at SEO er en 360 graders ting, men din sammenligning holder ikke helt. 🙂

    Havde du spurgt SAS piloterne:

    1. At flyet er tanket helt op
    2. Antallet af passagerer
    3. Hvornår er der sidst lavet service
    4. Tophastigheden på flyet
    5. Din co-pilots erfaring

    Så havde de nok kunne svare hvad de vægtede procentuelt vigtigst.
    Testen er jo som sagt ikke noget endegyldigt svar, men blot for at vise hvordan et random udsnit af dem der arbejder med SEO vægter de forskellige ting i forhold til hinanden.

  34. Daniel Nielsen siger:

    Hvordan vil du egentlig definere de 5? Jeg tænker især på contenter og onsite. Hvordan e de blevet præsenteret overfor de “60” personer der har deltaget?

  35. Lars Bachmann siger:

    hej Daniel, Du kan se lidt info omkring spørgsmålene her: http://www.larsbachmann.dk/seo-hvad-er-vigtigst.html

  36. Claus Bermann siger:

    Tak for en interessant prioriteringsliste til SEO-indsatsen anno 2013. Spændende at se hvordan listen ser ud i 2014, 2015 etc…

  37. Rosenstand siger:

    Du har ganske ret, Lars. Udfordringen her er blot, at uden links: Ingen ranking. Uden indhold: Intet at linke til. Og når det er sagt: De rigtige links til skod indhold = Ranking. Google er broken, hvad det angår. Som det også ses her: https://plus.google.com/u/0/105016026708261181928/posts/eRdc4aCCPxv

  38. Stefan L siger:

    Rigtig god artikel, og nogle gode kommentare.
    Mange hjemmeside ejere vil gøre godt af at læse lidt om dette / sætte sig ind i vigtigheden af content, for jeg er af opfattelsen af mange af hjemmeside ejere tror links er det absolutte vigtigste.

  39. Henrik siger:

    Hej Lars,
    Følger flittigt med i dine indlæg og prøver at lære 🙂 Men jeg er kommet til at tænke på om du ikke kunne lave et indlæg om hvad “godt” content egentlig er? Jeg har nogle tekster på min side som jeg selv har skrevet, men jeg aner ikke hvad der er af google opfattes som godt content

    • Lars Bachmann siger:

      Hej Henrik
      Det er hermed noteret. Jeg går lige i tænkeboks omkring “hvad er godt indhold”, og kommer jeg på noget fornuftigt at fortælle, så skriver jeg et indlæg.

  40. Jesper siger:

    Men er de links der bliver genereret gode nok i forhold til de links man selv kan skabe? Jeg har endnu ikke oplevet at sider med høj PR af sig selv laver gode ankerlinks til mig. Jeg er nok heller ikke så god til at få fremført mit indhold, men alligevel

  1. 7. maj 2013

    […] Det er ikke længere muligt at deltage i testen. Resultat af undersøgelsen kan du læse her: Content vs Links – resultat af SEO testen […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *