Del din viden gratis


Så er det Dennis Drejers tur til at give nogle iværksætter tips. Dennis mener du skal dele din viden gratis, og det kan du læse mere om lige her.

19. Del din viden gratis med både andre iværksættere og dine kunder

Mit navn er Dennis Drejer. Jeg er i skrivende stund 24 år. Jeg driver min egen virksomhed Drejer ApS, hvor jeg arbejder som e-handelskonsulent for webshops. Jeg driver samtidig min egen webshop med salg af garn. Derudover er jeg deltidsansat hos Cykelpartner.dk, hvor vi sælger cykler og reservedele online. Hos Cykelpartner.dk er jeg IT- og Marketingchef, hvilket har været siden start i 2008. Det er en meget spændende virksomhed hvor vi er gået fra 2 personer til 20 fuldtidsansatte på bare 5 år.

I dette indlæg vil jeg fortælle hvordan jeg ved at dele min viden, opnår større eksponering, flere kunder i butikken og får branding af mig selv og min virksomhed.

Del viden med kunder og andre der arbejder inden for dit felt

I takt med at blogs og sociale medier blev udbredt så jeg en tendens til at rigtig mange online folk begyndte at dele deres bedste tips og trick på nettet. Jeg så hurtigt at flere af dem, som delte ud af alt fik de bedste kunder og flest af dem. Derved gik det hurtigt op for mig, at jeg måtte eksperimentere med at dele min egen viden.

Jeg deler ikke kun på sociale medier, blogs o.l., men også med eksisterende kunder. Jeg har intet i mod at bruge 1-2 timer gratis på at rådgive en god kunde, så de bliver opdateret på de seneste online trends. Det er selvfølgelig med den bagtanke, at de altid ser mig som den bedst mulige samarbejdspartner og på sigt anbefaler mig og min virksomhed til andre.

Del på din blog

Et af de steder jeg har delt meget viden det seneste år, er på min blog. Jeg har lavet en række indlæg om forskellige emner, hvor jeg i hvert indlæg har fået en række eksperter/konsulenter til at deltage.

Et par eksempler er disse tre indlæg:

Jeg har ikke kun fået god eksponering ud af disse indlæg. Jeg har fået jobtilbud, nye kunder og gode samarbejdspartner, selv om jeg i et af indlæggene slet ikke selv har deltaget. Indlæggene har faktisk også skaffet kunder til flere af deltagerne.

Del på sociale medier

Jeg er aktiv på både Twitter, Google+ og Facebook. Her deler jeg løbende de informationer som jeg finder værdifulde. Samtidig prøver jeg altid at hjælpe andre, som søger hjælp til forskellige problemstillinger som jeg har arbejdet med eller som jeg ved noget om. Her er et par eksempler. De er ikke nødvendigvis banebrydende, men det er den samlede mængde af viden man deler, som tilskriver værdien.

Hold foredrag

billede-4-foredragSelv om jeg bliver utrolig nervøs inden jeg skal snakke for mange mennesker, så ved jeg hvor meget det giver andre, at jeg deler de succeser og fiaskoer jeg oplever. Forhåbentlig giver det på sigt en masse igen i form at omtale, henvisninger, branding, invitationer og meget andet.

For nyligt holdte jeg et oplæg på DM13 om Cykelpartner.dk. Oplægget gik i dybden med alle vores successer og fiaskoer. Jeg fortalte alle vores hemmelige tricks og overvejelser, så andre (Forhåbentlig ikke konkurrenter ;)) kunne få glæde og gavn af informationerne.

Brug pressen

billede-5-avisudklipI og med at jeg deler så meget som jeg overhovedet kan tillade mig, både fra mit arbejde hos Cykelpartner.dk og fra min egen konsulentvirksomhed, har jeg formået at skabe så meget branding af mig selv, at jeg d. 16. oktober 2013 fik en dobbeltsiddet artikel i Jyllands-Posten som hed ”Iværksættere bytter sig til viden / Markedsplads for idéer”.

Jeg har efterfølgende i flere sammenhænge været med til at bruge pressen til at promovere andre projekter. Når man først får en fod inden for, så bliver alting meget nemmere. Vi har blandt andet fået en del presse på vores nye app Lygtetid.dk som kan fortælle dig hvornår du skal bruge lygter, præcis der hvor du befinder dig.

Kort opsummering

Jeg kan tydeligt mærke at hver gang jeg deler værdifuld viden og information, så kommer det mange gange igen.

Jeg kan kun anbefale dig at dele viden med både dine kunder og andre iværksættere. Det får dig hurtigere frem og skaber en masse god karma omkring dig og din virksomhed.

Har du nogle gode tanke, tips eller tricks i denne forbindelse, så vil jeg meget gerne have en kommentar med på vejen.

Dennis Drejer

E-handelskonsulent og webshop ejer.

Prøv lige at se disse indlæg også!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *