Drop links og lav kvalitets indhold


Jeg blev for noget tid siden interviewet til et “Pottercut” af Ib Potter. I denne podcast, nævner jeg at man skal have mere fokus på indhold, og mindre på at skaffe links. Der er efterfølgende nogle der har spurgt om ikke jeg vil udddybe dette, så det vil jeg nu forsøge at gøre i dette indlæg.

Lad mig starte med at slå fast, at links er en vigtig ting i forhold til dine placeringer i søgemaskinerne. Men ikke desto mindre er det også vigtigt at have noget godt indhold. Et link til en side fungerer i teorien som en stemme. Så jo flere der linker, des flere stemmer er der på den pågældende side. Og igen, så kan man sige at jo flere stemmer der er, des bedre vil søgemaskinerne vurdere at siden er. Men for det første er en stemme ikke bare en stemme. Der er stor forskel på kvaliteten af links/stemmer, og for det andet så vil søgemaskinerne også lave en vurdering, af det der stemmes på, som i dette tilfælde er din hjemmeside.

Hvis der er 1000 stemmer på en restaurant der kun sælger røde pølser med brød hele året, men kun 100 stemmer på en restaurant der har 6 forretter, hovedretter og desserter at vælge i mellem, og som skifter menukortet en gang om ugen, hvilken restaurant vil så have størst værdi for folk som gerne vil i byen og spise?

Så det er altså ikke nødvendigvis den side med flest links/stemmer, som er det bedste resultat for brugerne.

1000 links til en side med få linier ligegyldig tekst, vægtes ikke nødvendigvis ligeså højt som 100 links til en side med masser af information, og som jævnligt opdatere sit indhold. Og jeg vil faktisk påstå at det er hurtigere at lave noget ordentligt indhold, og nogle gode tekster end det er at lave 1000 links til en side.

Søgemaskinerne vil helst leverer de bedste resultater for deres brugere, og de bedste resultater er som udgangspunkt de sider med mest information om det der søges efter, og disse sider har oftest flest “naturlige” links. Så hvorfor ikke lave den bedste side, med den bedste information, i stedet for at skrive 3 linier tekst, og så bruge alt krudtet på at tilmelde siden til alverdens linkkataloger?

En af de første blogs jeg stødte på i sin tid var Slagtenhelligko.dk. Det er en blog skrevet af Liselotte Weller, og omhandler alt lige fra strikkeopskrifter og opskrifter på teboller til livet i haven, og hvad dagligdagen ellers byder på. Umiddelbart lyder dette måske ikke så interessant for dig, hvis du er her for at læse om søgemaskineoptimering, men gør dig selv den tjeneste at kigge forbi hendes blog, og lær af den måde hun skriver på, og holder liv i bloggen.

Grunden til at det lige er den blog jeg nævner, er fordi at Slagtenhelligko.dk har ca. 4000 unikke besøgende om dagen, og mere end 95.000 links til bloggen. Dette er rigtig godt gået, og det mest interessant ved dette er at Liselotte ikke har gjort noget som helst for at markedsføre og optimere hendes blog. Faktisk har hun lavet alle de klassiske fodfejl med hensyn til SEO. Dårlige sidetitler, ens meta descriptions, og masser af duplicate content problemer. Hun bruger alt hendes tid på at fokusere på indholdet, og det har gjort hende til en af Danmarks mest kendte bloggere.

Så hvis man kan “score” 95.000 links ved at lave noget ordentligt indhold, hvorfor så nøjes med noget crappy content, og så bruge energi på at skaffe links, hvor de fleste alligevel er tvivlsommme, og som i bedste fald ikke skader din side?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

13 kommentarer til Drop links og lav kvalitets indhold

  1. Hej Lars,

    Det er sjovt, jeg har et klade liggende på min blog hvor titlen er: “Glem linkbuilding, lav godt indhold i stedet!” 🙂

    Ergo er jeg fuldstændig enig med dig, man kan hurtig bruge MEGET tid på at linkbuilde, jeg er helt overbevist om at hvis man brugte alt den tid på at skabe godt og brugbart indhold i stedet, så ville dette være meget bedre!

  2. Morten siger:

    En rigtig god artikel.
    I bund og grund er jagten på link også lidt usmagelig men dog nødvendig. Linkbuilding til “crappy content” er altså en del mere tidskrævende da antallet af link skal forøges i forhold til sider med godt indhold – det giver mening – også når man skal forklare sig over for almindelige folk der ønsker at få deres hjemmesider frem i søgemaskinerne.

  3. Eric siger:

    Hej.

    Ja, det er vel kun alkymister og SEO-freaks, der tror, at man kan forvandle bly til guld.

    Der er masser af eksempler på sider, som gør det godt, selvom de overtræder stort set ethvert SEO-bud. Fælles for dem alle er, at de har indhold og/eller kvalitet, som folk kan li’.

    Et eksempel på hvad der kan ske ved ihærdig linkbuilding uden egentligt indhold er hephey.dk, som nærmest er forsvundet fra jordens overflade (= Google).

  4. Mikael siger:

    Hej Eric, er det rigtigt? Jeg havde en del dialog med Simon (fra hephey) for nogle år siden. Interessant.

    Lars, jeg er glad for at du nævner at links stadig er nødvendigt. I bund og grund er links en slags markedsføring og uden så kan man skrive nok så fantastisk indhold, men ingen vil nogensinde finde det.

    Godt indhold vil tiltrække flere “naturlige” links og det er klart at foretrække. Dog skal processen “sættes i gang” og derfor skal man ud og reklamere for sit site. Og massiv reklame (= mange links) kan kompensere for middelmådigt indhold, men det er naturligvis et valg som en enkelte webside ejer skal gøre op med sig selv.

  5. Eric siger:

    Well, hephey.dk er næsten ikke at spore på Google i dag. Jeg ved ikke præcis hvorfor, men gætter på, at det har noget at gøre med betalte links.

    Sitet havde også tidligere addwords èn masse, men de er pist væk, og så må man jo tænke sit.

    Med hensyn til links er det klart, som Mikael påpeger, at man skal gøre opmærksom på sin eksistens: “Juhu, her er jeg!”

    Men linkbuilding er noget nemmere, hvis der står noget på menukortet, og køkkenet ikke melder udsolgt. Hvis kokken leverer varen hver dag, spredes ordet hurtigere end annoncer, og kunderne står snart i kø.

    Har man held til at ramme den rigtige niche eller “nerve”, som fænger, kan man næsten læne sig tilbage og lade snebolden rulle. Man skal blot sørge for, at der er sne længere nede ad bakken.

    Det har jeg oplevet et par gange, hvor jeg lavede sites for andre (foreninger). Links er rullet ind hurtigere, end jeg har kunnet skrive dem, for at sige det lidt poppet.

    Jeg har ikke været ligeså dygtig med min egen private side, men det spiller ingen trille – den er mere båret af indre glød og interesse.

    Tingene skal vel gå hånd i hånd, men overordnet tror jeg, det er rigtigt, at tiden er bedst brugt på at skabe reelt indhold fremfor at reklamere for indholdstom emballage.

  6. Mikael siger:

    Eric vi er helt enige. Det eneste jeg prøver at påpege er, at hvis man ikke er i stand til (eller har lyst til) at producere fantastisk indhold, så kan man kompensere for det med links. Det er lidt som shampoo reklamerne… hvis man bomber folk med reklamer (hvilket jeg sammenligner med link spam) så giver det stadig en god bundlinie. 😀

  7. deMib sagde det egentligt meget godt, i en SEO Guide for begyndere på hans hedengangne Joyzone.dk: Lad være med at optimere dit site til SEO, optimer dit site til mennesker istedet!

    Det er sjældent jeg er enig med Mikkel, men det ordsprog ramte plet. Det var nu også noget han skrev i sine unge dage 🙂

  8. Lars Bachmann siger:

    Vi er vidst i bund og grund enige alle sammen. Links er vigtigt, og kan kompensere for dårlig eller lidt indhold, men godt indhold er det mest holdbare i længden.

    Når de stopper med at reklamere for shampooen, så er den hurtig glemt. Med mindre det er en rigtig god shampoo.

  9. Jeg syntes det er sjovt … den påstand fremførte jeg for ca 2-3 år siden hvor jeg lå nummer et på en række populære hosting orienterede søgninger, her blev jeg sat på plads af alle de “kloge” om at jeg bare havde været.

    Men på trods af at jeg bare er “heldig” ligger jeg stadig nummer et på “Professionel webudvikling” på en side hvor jeg har begået alle de “klassiske fejl” som du så fint kalder dem 😉

  10. Christian siger:

    Hej Lars.
    Selv om alle I andre allerede har sagt det, vil jeg bekræfte, at kvalitetsindhold er utroligt vigtigt.

    Det interessante er, hvordan vi definerer kvalitet.
    Jeg synes, at ordet er knyttet meget tæt sammen med ordet “Relevans”.
    Altså: Er det, du skriver eller prøver at formidle relevant for dine læsere? Kvalitet og relevans hænger også rigtig meget sammen med konverteringsoptimering.

    Jeg har skrevet en længere artikel om det her:
    http://www.effektivmarkedsfoering.dk/default.asp?P=Effektiv-Markedsfoering-paa-Internettet.73.77.77.0

    Håber, at det kan bruges til noget.

    Venlig hilsen,
    Christian

  11. Hej Lars,
    fedt at få bekræftet lidt omkring vigtigheden af links kontra inhold. Synes stadig at der er mange der mener at linkbuilding er klart det vigtigste. Personligt tror jeg nu at jeg vil arbejde med en kombination.

  12. Mikkel Munksgaard siger:

    Jeg synes det er en meget valid artikel du har skrevet, og har været inde for at kigge nærmere på slagtenko.dk.
    Sitet er vældig hyggeligt, og har bunke af indlæg omkring haven.

    Noget af det der slår mig, ved hendes blog, er at hun dårligt kan have andet arbejde end at skrive i bloggen.

    Forsiden indeholder 20 indlæg. Måske ikke vildt meget tekst, men rigtig flotte billeder. Det interessante er, at de 20 indlæg dækker 24. april til 27. april, og indeholder flere timers arbejde.

    En anden ting der slår mig er, at HVIS hun nu havde brugt noget tid på at få SEO-delen på plads…hvordan havde antallet af links, og hendes trafik så set ud?!?? den havde vel næppe været værre?

    Sidst men ikke mindst, så er SEO vel ofte beregnet til firmasites, hvor content ikke på samme måde flyder ud i æteren, men hvor synlighed er essentiel?

    …nå, men essensen er vel, at det at skabe en god content, stadig kan fungere som en god website-strategi, hvilket vel er meget godt, når det nu engang er det man forventer at finde, når man benytter søgemaskiner… 🙂

    Just my 5 cents.

    /Mikkel

  13. Jesper siger:

    Jeg har læst en masse omkring link-building og forskellige strategier, men dybest set har jeg svært ved at se “the rocket science” ved link-building. Mon ikke det netop handler om at lave så relevant indhold på din side, at andre synes det er værd at henvise til?

    Der er måske en dybere grund til, at Google-grundlæggerne netop valgte links som en hjørnesten i deres algoritme – simpelthen fordi den næsten er umulig at røre som web-redaktør. Man kunne tidligere spamme med meta-keywords eller usynlige links, men indgående links (stemmer om man vil) er næsten urørlige og afhænger i høj grad om din side har noget interessant at tilbyde læseren/brugeren.

    Når jeg har optimeret hjemmesider, har det altid været mit mål at skabe en fuldendt helhed på en hjemmeside fremfor bare at høste links eller købe links – som jeg siger – Hvis Johnny Debb henviser til mig, er der måske mere værd end hvis min kær mor gør (medmindre hun måske er Johnny Debb ;-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *