Er din webshop en maskine?


Så nåede vi d. 20, og i dag kan jeg præsentere den unge iværksætter Casper Blom, som mange sikkert kender som ham med golfboldene. Casper startede sin første forretning som ganske ung, med at sælge billige golfbolde, og står i dag bag flere virksomheder, som f.eks. DealFighter.

Er din webshop en maskine? – Af Casper Blom

I julen slår de fleste webshops rekorder. Der bliver ehandlet som aldrig før, og rekorden for året før bliver som regel også slået. Det er samtidig også her, at de fleste webshops står deres prøve. Har du fået købt nok ind? Er din support klar til det øgede tryk? Kan I håndtere pakningen af alle ordre? Det finder man altid ud af i december, og som regel på den hårde måde.

På Petersmindevej 2 i Viborg, ligger mine webshops. Det er altså BilligeGolfbolde.dk, iCovers.dk og Dealfighter.dk som er samlet her. I løbet af december måneder sender vi et par tusinde pakker mere ud, end vi normalt gør. Det er altså her vigtigt, at vi sørger for at alle processer, er 100% skarpe.

Procesoptimering er derfor en af de ting, som jeg hver eneste uge bruger mange timer på. Sagt på en anden måde: Hvordan kan vi gøre det vi gør, på en mere effektiv måde?

Målet er ikke kun at spare arbejdstimer, men lige så meget at yde en bedre service. Desto mere enkel en proces er, desto lavere sandsynlighed for fejl er der som regel også. Derfor arbejder jeg hele tiden på at gøre vores processer nemmere for mine medarbejdere, således at vi kan ekspedere flere kunder, og mindske antallet af fejl.

Målet for enden af regnbuen

For os handler det om, at vi konstant arbejder imod, at få en ’maskine’, som gør at uanset hvor meget vi vækster, så er det egentlig kun to funktioner vi skal opjustere på, nemlig:

  • Flere supportmedarbejdere
  • Flere lagermedarbejdere

Det betyder altså basalt set, at i julen skal vi bare kalde flere medarbejdere ind, som kan varetage ovenstående stillinger. Resten kører nemlig smurt, så der har vi ikke brug for flere, trods vi omsætter for 10 gange så meget.

Det er lidt det samme vi har oplevet med vores nye ekspansion til England med Dealfighter.co.uk. Her skulle vi blot have en engelsk-talende medarbejder ind i vores kundeservice, resten var der faktisk styr på.

For at opsummere, så handler det derfor om som webshop-ejer, og konstant tænke om der er nogle processer som kan gøres nemmere. Det kan være alt fra ordreudskrivning, til lagersystem eller jeres support-system som kan optimeres. Husk hele tiden, at hele skal være så simpelt, så hvis alle medarbejderne droppede arbejde i morgen, så ville du kunne ansætte en ny flok, som ville kunne hoppe ind i deres sted, fordi det hele kører efter enkle processer.

Casper Blom

Ung iværksætter

Prøv lige at se disse indlæg også!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *