Flere besøg eller bedre konvertering?

Arbejder man med webshops, så ved man at mange besøg og en god konverteringsrate er lig med penge i kassen.

Men hvad er bedst? – Flere besøg, højere gennemsnitlig ordreværdi eller bedre konverteringsrate?

Nederst i indlægget er der en lille beregner hvor du kan indtaste dine egne tal, og se hvor du skal sætte ind henne. Spring direkte til beregneren her

Flere besøgende til din webshop

Jeg arbejder en del med SEO, og mange af de henvendelser jeg får, samt de tråde jeg ofte ser på f.eks. Amino, går på at kunden gerne vil have nogle flere besøg.

Og det er som sådan også en god ide, men måske ikke altid det rigtige sted at starte. Starter man med at få flere besøgende i butikken, hvad enten det er via SEO, AdWords eller andre kanaler, så kræver det at butikken er klar til at konvertere nogle af alle disse besøgende.

Der er et ordsprog der siger – Besøgende der ikke konvertere er en udgift – Som jeg fortolker det, så går det på, at bruger du penge på SEO, AdWords, Facebook eller hvad det nu måtte være, og disse besøgende ikke konvertere, så har du haft en udgift, men ingen indtægt.

Bedre konvertering på din webshop

Er du gået online med din webshop, så ved du også (forhåbentlig) hvad din konverteringsrate er? Din konverteringsrate er procentdelen af dine besøgende som resultere i en ordre/konvertering.

Har du 300 besøg, og fået 3 ordrer, så er din konverteringsrate 1% ( 3 / 300 x 100)

Den gennemsnitlige konverteringsrate for danske webshops i februar var på 1,9%
kilde: Webshopindeks.dk

Det at forbedre sin konverteringsrate er individuelt for hver enkel webshop. Et godt sted at starte kunne dog være at se hvor stor en del af dine besøgende der kommer fra mobile enheder. Er det logisk og tydeligt hvordan og hvad man ligger i kurven, og så er der hele check out flowet hvor der er rigtig mange der falder fra.

Din gennemsnitlige ordreværdi

Din gennemsnitlige ordreværdi er også værd at kigge på. Der er mange ting man kan gøre for at lave mersalg. Det kan være at vise relaterede varer, eller “kunder har også købt” osv. Det kan også være at når brugeren går til kurven, at du så fortæller at hvis han køber for XX mere, så er der gratis fragt etc.

Det jeg egentlig ville frem til med denne artikel er at du nu skal lave en lille øvelse med dine egne tal. Jeg har lavet et simpelt eksempel herunder, hvor den første række viser din omsætning med 500 besøgende, en gennemsnitlig ordreværdi på kr. 125 og en konverteringsrate på 2%. I de næste 2 rækker har jeg skruet lidt på henholdsvis besøgstallet og konverteringsraten.

Og som du kan se i række 2 er antal besøgende steget med 50%, hvor række 3 har samme antal besøgende som i række 1, men tilgengæld er konverteringsraten steget med 1 procentpoint. Som du kan se giver det samme omsætning.

BesøgOrdreværdiKonverteringsrateOmsætning
50012521.250,-
75012521.875,-
50012531.875,-

Du skal så spørge dig selv: Har jeg nemmest ved at få dobbelt så mange besøg, eller at hæve min konverteringsrate?

Webshop beregner

Indtast dine egne tal, og prøv så justere på de forskellige værdier og se hvad der sker med din omsætning. (TIP: Omsætningstallet opdatere selv, så det er ikke nødvendigt at trykke enter eller send, med mindre du vil have dine tal på mail)

Konverteringsrate

  • Pris: 0,00 kr.
  • Vil du have dine tal på mail?

    Indtast din mail herunder, så sender jeg dem til dig.

Har du et tip til hvordan man får flere besøg, øger ordreværdien, eller forbedrer sin konverteringsrate, så er kommentarer velkommen.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

14 Responses

  1. Mads Grønlund siger:

    Hej Lars

    Nu ejer jeg ikke selv en webshop (endnu), men interessant indlæg. Jeg synes specielt godt om dit eksempel, hvor du sammenligner stigningen på henholdsvis trafik og konverteringsrate – det satte virkelig tingene i perspektiv for mig, og principielt kan man jo, som affiliate, også bruge det eksempel, når man tænker optimering af sit site.

    Du får helt klart en deler herfra. 🙂

    -Mads

  2. Lars Bachmann siger:

    Hej Mads
    Lige præcis forskellen mellem antal besøgende og konverteringsrate er interessant at arbejde med.
    Tak fordi du deler, det sætter jeg pris på.

  3. Mads Møller siger:

    Fint indlæg med fokus på en vigtig pointe, når der skal arbejdes med online salg. Det er nævnt før, men kan ikke siges for tit. Godt du gider skrive om det.

  4. Der er kommet langt mere fokus på konverteringsoptimering, men det er stadig et komplekst område for mange. For 1½ uge siden holdt vi også den første konference i Danmark, kun om konverteringsoptimering: http://www.Conversionboost.dk. Vi endte på omkring 100 deltagere samlet set, hvilket er pænt, men i virkeligheden aaaaalt for få ift. hvor mange der burde være oprigtig interesseret i emnet.

  5. Lars Bachmann siger:

    Der er generelt kommet meget mere fokus på konverteringsoptimering, men der er stadig (for) mange der stadig kun fokusere på antal besøgende. Håber mit indlæg her kan sætte lidt fokus på at blandt andet konverteringsrate og ordreværdi også er vigtige parameter.

    Og fedt initiativ med Conversionboost. Kunne desværre ikke selv deltage, men hører det var et godt arrangement.

  6. Frederik siger:

    Meget sjovt regnestykke du har stillet op. Men synes helt klart at en forbedring af konvertering kan være en lige så stor udfordring som at skaffe flere besøgende – med mindre ens webshop sejler fuldstændig selvfølgelig 🙂

  7. jan siger:

    Hej Lars … Det er et rigtig spændende område – men sjovt nok een af de der fænomener der kan være svært at modne – fordi vi (nok lidt af natur) ofte tænker mere = bedre – hvilket jo i den grad ikke altid nødvendigvis giver mening. Har du evt. lyst til at skrive et indlæg til Sitecores nyhedsbrev om emnet? mv Jan

  8. Lars Bachmann siger:

    Hej Jan
    Tak for din kommentar.
    Send en mail til lars@conseo.dk med lidt info om hvilket form for indlæg du har i tankerne, så finder vi nok ud af noget? 🙂

  9. Charly Olsen siger:

    Jeg er meget enig i dit indlæg – konverteringsfrekvensen og gennemsnitssalg er 2 af de vigtigste steder at optimere, og man bliver aldrig, aldrig nogensinde færdig. Men i starten kan målet i sig selv godt være at få relevant trafik fra søgemaskinerne – man skal jo have lidt kunder ind i butikken for at begynde at måle på konverteringer og gennemsnitssalg 🙂

  10. Ove Aagaard siger:

    Spændende at læse om og har helt sikkert sat tanker i gang, men jeg stadig kun se at det er nødvendig at få besøg på siden, og eftersom de fleste kun har 10-50 mennesker i familie og vennekreds er det jo nødvendig at gøre noget for at få trafik på siden, så som jeg kan se det hænger de to ting nøje sammen.

  11. Lars Bachmann siger:

    Ingen besøg = Ingen konvertering, sådan er det, men du kan også have mange besøg, og stadig ingen konvertering. Jeg formoder at alle har en lille smule besøg, så øvelsen her går netop ud på at finde ud af hvad der bedst kan betale sig for din forretning? Arbejde med at skaffe mere trafik, eller forbedre konverteringsraten?

  12. Alexander siger:

    Jeg er ikke ejer af nogen webshops, synes dog stadig det var noget som fangede min interesse.
    Jeg driver en grafisk virksomhed og har masser af besøgende, spørgsmålet er bare hvordan jeg får mit konvertering højere op. Har du også en blog artikel på hvordan dette kan lade sig gøre?

  13. Det er klart at der skal arbejdes meget mere med konvertering. Opgaven som jeg ser det er at SEO er nemt at gå til, der kan hurtigt skabes noget fornuftigt trafik – samtidig med at der er rigtig mange om budet. Det svære er at konvertere, da det er her den indre sælger skal findes frem og der rent faktisk skal laves nogle tests på hvad der fungerer for dine kunder.

  14. Lina siger:

    Spændende artikel. Vi har efter kort tid primært fokuseret på konverteringsraten, og det har givet gode resultater. Men ja, der skal selvfølgelig være besøg på siden.

    Lina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *