Genbrug og genudgiv dit gamle indhold..


I dag har Henrik Bondtofte et godt tip til hvordan du genbruger dit indhold. Henrik er en kollega fra SEO branchen, og du kan følge ham på Twitter her (@henrikbondtofte), og læse hans blog på henrik-bondtofte.dk.

Henrik er forfatter til den nye linkbuilding bog, som kan hentes i en gratis light udgave, og du kan selvfølgelig også købe den fulde version, som er 200 sider fyldt med linkbuilding tips og tricks. (linkbuildingbogen.dk)

Genbrug og genudgiv dit gamle indhold på nye måder

Det kan være svært hele tiden at få nye idéer til godt indhold. Og ligger du allerede inde med godt indhold, kan du med fordel genopfriske dette og præsentere det på nye måder. Du har sikkert allerede artikler liggende, som har fået massevis af indgående links på et tidligere tidspunkt, hvorfor ikke gentage succesen og høste endnu flere?

Indhold der allerede har vist sig at være linkværdigt, er næsten en sikker vinder hver gang. Lad os sige du har en 2-3 år gammel artikel liggende, som var meget populær. Hvad var det, der gjorde artiklen populær? Var det aktualiteten, informationen, det gode sprog, humoren eller noget helt andet? Aktualiteten har vi svært ved at genbruge, men de andre punkter kan vi arbejde med og der kan være meget mere at hente.

Du kan bruge værktøjer som ahrefs.com, OpenSiteExplorer og Majestic til at tjekke links på enkeltstående artikler.

Genudgiv indholdet i et nyt format

I stedet for bare at opdatere dine artikler, kunne du overveje at præsentere dit indhold på en helt ny måde. Det vil få det til at fremstå mere friskt, og du kan være heldig, at det nye format fungerer endnu bedre end dit gamle. Samtidig åbner det op for nogle tilmeldings-muligheder på diverse websites. Mere om det i nedestående punkter.

Overvej nogle af følgende muligheder

  • Tag flere af dine artikler og sæt dem sammen til en samling af artikler der dækker et helt område. Udgiv dem eventuelt som e-bog eller PDF. Nu har du også mulighed for at uploade til websites som Scribd og få et link her fra.
  • Lav din artikel om til et PodCast og tilføj den til de mange PodCast biblioteker, flere af dem har endog meget stærke linkprofiler. Tjek eventuelt denne og brug ellers Google for at finde flere: podcastdirectory.com.
  • Optag dig selv gennemgå din artikel og smid videoen op på videowebsites som Vimeo, Youtube mv. Flere af disse sider tilbyder linkbacks. Du kunne også overveje at kæde en række artikler sammen som en lang videopræsentation.
  • Udgiv din artikel som Powerpoint-fil eller et andet præsentationsformat – upload din præsentationsfil til Slideshare.net, issuu.com mv. Du kan også lave et webinar over en præsentation.
  • Oversæt dit indhold til andre sprog og promover det til en langt bredere målgruppe. Her åbner du pludseligt også døren op for at submitte til gode social bookmarking websites, såsom Digg.com, Del.icio.us mv. Er indholdet godt nok, skal det nok eskalere, hvilket betyder endnu større reach og dermed flere links og sociale interaktioner!
  • Få taget helt unikke og spændende billeder til dine allerede eksisterende artikler, opdater dem og del bagefter billederne på Pinterest og Instagram.
  • Lav et Google+ Hangout omkring emnet og debatér med andre, upload det direkte til YouTube on the go.

Man kunne sådan set blive ved, men jeg håber ovenstående, har inspireret dig til at få genbrugt dit gamle guld og spinde noget mere på det! Et hurtigt ekstra tip her til sidst. Du kan naturligvis køre præcis samme manøvre på andres indhold. Sørg dog for at spørge lov eller nøjes med at bruge det som inspiration eller sammensæt noget nyt, ud fra flere af andres artikler, som har været populære og kør så samme manøvre.

Henrik Bondtofte

Henrik Bondtofte arbejder med SEO hos Deducta Search og er forfatter til linkbuildingbogen.dk

12 kommentarer til Genbrug og genudgiv dit gamle indhold..

  1. Mikael Rieck siger:

    Henrik, super godt indlæg.

    Når jeg sidder og søger lidt rundt, så ser mange links på diverse af de sider du nævner ovenfor (og tilsvarende sider) ud til enten af være nofollow eller at de havner på profilsider der aldrig rigtig kommer til at få PR.

    Hvad er dine tanker omkring de forhold og gør du selv noget ekstra i den forbindelse?

    mvh
    Mikael

    • Hej Mikael,

      Mange tak! Godt du kunne bruge det.

      De er blot ment som eksempler, jeg har lange lister med linkmuligheder for stort set alle typer indhold. Det er nemt at finde på nettet også, her er f.ek.s en række yderligere muligheder for Podcast submissions: http://www.linkbuildr.com/link-building-marketing-a-podcast/

      Jeg tager også nofollow med, når jeg bygger på den måde. Hvis websitet er stort og står som troværdig afsender.

      • Mikael Rieck siger:

        Hej Henrik, tak for svar.

        Hvad med hensyn til det forhold at mange af de sider muligvis aldrig bliver indekseret (profilsider og lignende). Gør du noget ekstra (bookmarks / tier 2 links / osv.) i forhold til at få dem indekseret? Eller lader du dem bare være og håber at det sker?

        Mvh
        Mikael

    • Ved ikke hvorfor, men jeg kan ikke svare på dit andet spørgsmål direkte, så det kommer her. Jeg tager gerne nofollow links også! Især hvis det er fra større websites, der har været der i mange år (trust).

      Det skifter lidt, nogle gange giver jeg dem lidt, så de bliver indekseret andre gange kommer jeg ikke tilbage igen. Det kommer lidt an på, hvor meget tid jeg har brugt på det.

  2. Jacob Worsøe siger:

    Super gode tips Henrik!

    På min egen blog har jeg selv høstet gode links på mine lister over døde linkkataloger. Selvom linkkataloger ikke er meget værd længere kunne der sikkert være gode links i at opdatere listen endnu engang: http://www.jacobworsoe.dk/opdateret-liste-over-linkkataloger/

    Med hensyn til det med indhold på andre sprog, så lavede jeg en test med at udgive en engelsk skole opgave på min blog. Opgaven omhandlede en analyse af Googles konkurrencesituation i Kina, så jeg synes også den var interessant for min målgruppe på bloggen. Selvom opgaven var forholdsvis lang (3613 ord) og enmet var mega hot da den blev udgivet gav den ikke synderligt mange besøg. Jeg prøvede også at indsende den til Digg. Status på testen kan ses her: http://www.jacobworsoe.dk/status-pa-google-and-china-testen/

    Jeg ved ikke om min blog bare ikke havde nok styrke til at få ordentlig synlighed i søgemaskinerne eller om det hæmmede den meget at det var en engelsk artikel på en ellers dansk blog. Det kan måske godt virke lidt spamagtigt? Hvad er dine erfaringer med det?

    Jeg kan da huske Lars Bachmann selv har forsøgt sig med engelsk indhold på en dansk blog, så det kan være han har lidt statistik på hvordan det gik? http://www.larsbachmann.dk/40-ways-to-get-some-links.html

    • Hej Jacob, mange tak 🙂

      Det kunne der helt sikkert, jeg ved Riisager fik en del links sidst han opdaterede, der er mange der bruger listerne.

      Det er er godt spørgsmål, jeg tror måske bare ikke du har ramt de rigtige tidspunkter for din udgivelse, det er virkeligt om at se markedet an og finde ud af hvornår opinionsdannere i lige præcis det felt, oftest deler den slags. Skal du ramme hele verden, skal du også dele dit indhold 3 gange på et døgn ca. Jeg har selv haft stor succes med links fra mig og Aagaards artikler. Jeg bliver ved med at få nye for begge to. Der er så mange, at jeg helt er stoppet med at jagte aktive links, når det kun er mentions.

      Mht. sprog, vil jeg ikke mene det skader overhovedet, at have en enkelt engelsk liggende på sit website, men du vil have sværere ved at ranke i de engelske SERPs.

  3. Hej Henrik

    Godt indlæg – jeg synes denne artikel om linkbuilding, som de kalder den ultimative guide eller bog til linkbuilding er et ret godt eksempel på, hvordan indhold kan genudgives: http://backlinko.com/link-building

    Man kan også lave sine indlæg om til infografiks, indsætte empirisk data, få en gæsteskribent til at sætte en anden vinkel på – eller inddrage kommentarer i indlægget og genudgive det…

    • Helt sikkert Nikolaj, den kendte jeg ikke lige. Men der er også den der Pointblank SEO mener jeg den hedder, hvor der er en der har samlet alle linkbuilding taktikker han kunne finde. Den er dog meget overfladisk og for lang at finde rundt i, men det er bare mine 5 cents.

      Fine forslag – ja byg selv videre 🙂

  4. Emil siger:

    Jeg kan skrive under på at det virker, jeg har 2 gange været heldig med netop dette trick, det er smart, og er meget effektivt! God artikel Lars!

  5. Mads Køhler siger:

    Hej Henrik.

    Super god bog du har skrevet! har være rigtig brugbar i mit arbejde med optimering!

  6. Tim siger:

    Fedt indlæg Henrik.
    Mange gode bud på at forstærke et gammelt link.
    Jeg synes tit nyere blogs overhaler de ældre, måske fordi de ikke er opdateret? Så jeg burde kunne ranke godt ved at opdatere mine gamle artikler.

  7. mathias siger:

    Hej Henrik

    Virkelig god bog! Thumbs up her fra 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *