Google Analytics kan snart “slåes fra”


På den officielle Google Analytics blog kunne man i torsdags læse at de arbejder på et browser plugin der giver mulighed for at man kan slå Analytics fra. Dette betyder at man nu ikke kan spore alle besøg på sit website.

Google skriver selv i blogindlægget, at det er for at beskytte folks privatliv, da Analytics giver hjemmesideejere nogle data at arbejde med, men at det er på bekostning af de besøgendes privatliv.

Citat fra artiklen: “…Google Analytics not only provides site owners with information on their website traffic and marketing effectiveness, it also does so with high regard for protecting user data privacy

Jeg tror dog ikke vi vil kunne se nogen målbar effekt at dette tiltag, da det højst sandsynligt er de færreste der vil benytte sig af muligheden for at slå Analytics tracking fra. Men skulle det blive populært at være “anonym” i forhold til Analytics, når man browser på nettet, så tror jeg vi vil se mange der vil benytte sig af andre tracking metoder, såsom Yahoo Web Analytics, Woopra, Omniture osv.

Hvad mener du. Vil du benytte dig at dette browser plugin, og dermed være anonym i forhold til Analytics?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

23 kommentarer til Google Analytics kan snart “slåes fra”

  1. Jeg synes det er noget fis, og vil aldrig selv benytte det plugin. Fra en webshops synspunkt vil det blive helt katastrofalt hvis et sådan plugin bliver populært, og ja så vil andre tracking metoder vinde markedsandele, for vi kan jo ikke leve uden de værdifulde data som analytics giver.

    Men tror som du skriver så ikke på det bliver populært, nok mere en storm i et glas vand end noget andet!

  2. Lars Bachmann siger:

    Google får jo af og til lidt kritik af deres “privacy policy”, så det er sikkert noget de gør for at bløde lidt op for kritikkerne. Men jeg tror også kun det bliver til en lille storm i et glas vand, da Google jo godt ved at de vil tabe markedsandele, hvis vi ikke kan få nogle eksakte data af vores besøg.

    Det bliver først helt katastrofalt hvis de andre webtracking services følger efter.

  3. Bent Andersen siger:

    Jeg tror det er amerikansk “cover my ass” når det er værst. Det er blot er træk for at undgå evt. søgsmål som i Danmark vil give Google en reprimande, men i USA vil det koste dem kassen. Det er kvalmende. Jeg tror ikke der er ret mange der kommer til at bruge den funktion. Vi kan jo drage en parrallel til diskutionen der var for nogle år siden, omkring cookies.

  4. Rent juridisk er det vigtigt for Google, at funktionen er der – og de satser sikkert på, at de så får fred. Jeg tror heller ikke, at mange vil benytte sig af muligheden. Folk opdager det slet ikke. Husk på, at vi stadig i 2010 ser adskillige “net eksperter”, der end ikke aner, der er noget, der hedder personaliserede søgeresultater. Når d eikke ved det, vil menigmand aldrig opdage den funktion.

    Jeg tror ikke, vi skal frygte nogen devaluering af Analytics data overhovedet.

  5. Kim Andersen siger:

    Jeg kan slet ikke forestille mig at jeg vil benytte mig af det nye plugin.
    Jeg vil så også sige at jeg ikke tror at hr. og fru. Danmark overhovedet kommer til at vide at denne mulighed overhovedet findes. Men der er selvfølgelig nogle som vil skjule sig, ligesom der også findes folk som kører med javascript slået fra i sin browser.

  6. Et plug-in udelukkende til at slå Google Analytics fra? Det har nok en målgruppe verden over ca. på størrelse med medlemstallet i Kristeligt Folkeparti.
    Det kan jeg ikke forestille mig, at vi skal bekymre os om overhovedet.

    Hvis sådan et blokeringssystem skal have nogen større effekt, skal det være indbygget og aktiveret out-of-the-box på en af de større browsere. Selv hvis muligheden var tilstede med tryk på en knap i Internet Explorer i dag, har jeg svært ved at tro, at ret mange ville aktivere det.

  7. Som udgangspunkt er opt-in den bedste løsning for beskyttelse af brugerens privacy. Den løsning er Google, ISP´ere og onlinereklamefirmaer ikke så glade for. Vi er inde og røre ved leve livsnerven for netøkonomien, som jo forventes at genere billioner af kroner. Der er uden tvivl fordele for forbrugeren at modtage målrettet markedsføring. Hvem gider at surfe rundt for længe efter lige de D&G sneakers man er vild med ? Men det må være et klart ubrydeligt princip, at der skal være gennemsigtighed. forbrugeren skal vide klart og tydeligt,hvilke peronlige data han afgiver, hvilke konsekvenser det vil have og at han til hver en tid kan trække sin akcept tilbage. Problemet er komplekst både juridisk (løsning er kun effektiv hvis den er international og kan håndhæves) og teknisk, fordi mange cookies er “usynlige” og fordi profileringsteknikkerne er meget avancerede i dag.

  8. Ulrik Hvide siger:

    Personligt ville jeg sgu nok installere dette plugin selvom jeg selv ville være ked af hvis mine brugere gjorde det samme. Google analytics bruger 2 http requests + 1 dns lookup. Google analytics blev for et år siden opdateret med en ny forbedret kode (ga.js), som angiveligt skulle være både hurtigere og fylde mindre. Problemet er at alle stadig bruger den gamle analytics kode (urchin.js), ja Lars du bruger den desværre også. Så opdater jeres google analytics kode og host eventuelt en gzipped version af ga.js på jeres servere så vil jeg til gengæld lade være med at bruge dette nye plugin når det kommer. 🙂

  9. Christian siger:

    Jeg kunne heller ikke forestille mig at sådan en plugin til aktuelt. Det drejer sig måske om 1% som ved hvad det handler om. Så længe det ikke bliver aktiveret som standard, er der nok ikke det store at frygte.

  10. Bomann - Curo Media siger:

    Forstår ikke helt hvorfor Google ikke fokusere på noget andet end et plugin til at slå analytics fra, hvornår skal man få brug for det?

  11. Andreas Lolk siger:

    Stort thumbs up til Franks kommentar. Den siger det hele 🙂

  12. Jeg kan huske, at da jeg første gang hørte om Analytics blev der meget debat om privacy og talt om “big-brother-is-watching-you” skræk-scenarier. Var det nævnte plug-in dukket op på det tidspunkt, havde der sikkert været større interesse for det.

    Bølgerne har vist lagt sig i mellemtiden og det er vel også de færreste almindelige brugere der overhovedet kan gennemskue, hvad det handler om – derfor bliver det næppe noget “der kommer til at gå som varmt brød”.

  13. Kristian siger:

    Hvordan ser det ud nu her 4 måneder efter? Er der sket noget reelt, som tyder på det har fået en betydning?

  14. Mikkel siger:

    Er der stadig ikke noget nyt under solen? Det lader ikke til, at googles tiltag har haft nogen negativ effekt, hvis det plugin da er kommet?

  15. Bangkok Guide.dk siger:

    Jeg tror der er meget få danskere der bekymrer sig om Google Analytics sådan generelt, men de ved måske heller ikke hvor meget info man får med Google Analytics.

    Jeg så tilgengæld der var et andet plugin til Firefox, hvor man kan se hver gang Google lagrer data om ens internetbrug (det er ofte!).

  16. Lars Meyer siger:

    Kristian > Det er vel som så mange andre Google funktioner noget der først kommer til Danmark meget senere. Jeg har ihvertfald ikke stødt på det endnu. I det hele taget er det lidt besynderligt at så mange Google tiltag først slår så sent igennem i Danmark.

    Man kunne jo ellers forestille sig at det gav mening for Google at teste det i mindre lande (som fx danmark), og så først derefter rulle det ud i de store markeder. Men det er åbenbart ikke sådan Google arbejder.
    Eller hvad ?

  17. Morten siger:

    Fandt lige dette indlæg via Google. Er dette plugin releaset, eller er det stadigvæk kun på tegnebrættet hos Google?
    Det er jo meget rart lige at vide, om det er aktivt eller ej. Og har ik lige kunne finde svaret ved at Google efter det, eller ved at læse Googles blog :S

  18. Kenneth Bach siger:

    Jeg kan heller ikke se at det har andet end juridisk og politisk baggrund. Google vil og skal jo som stor virksomhed gerne opføre sig “pænt” og derfor stille nogle af de ting til rådighed som offentligheden forventer, at vi så må håbe at det ikke bliver brugt er noget helt andet og i øvrigt lever vi vel efterhånden mere og mere i et overvågningssamfund alligevel.

  19. bandlist.dk siger:

    Jeg kan slet ikke se nogen grund til at slå sporingen fra. Der er jo ingen personlige oplysninger i det.

  20. Nej jeg kan nu heller ikke se den store grund til det, men der er mange som er bange for Googles ALTvidenhed, men spørgsmålet er så om de tror på at de virkelig er anonyme.

  21. Inna Horbenko siger:

    Fandt dit indlæg da jeg her til aften forsøger at blive lidt klogere på den kommende cookie-lov og om det betyder noget for min google analytics opsætning. Kan se du skrev det her for et stykke tid siden men måske er det blevet endnu mere aktuelt i mellemtiden 😉

  22. Jacob Folmand siger:

    Vil også tro at det er unde 1 % der kommer til at bruge det plugin. Posten her er gammel, og personligt er jeg stadig ikke stødt på pluginnet.
    Kunne godt forestille mig det bare er noget medie SPIN fra googles side, da størstedelen af deres forretning er baseret på at “tracke” folks adfærd. Hvordan skal folks ellers kunne optimere på adwords – som er googles største indtægskilde, hvis analytics pludselig bliver marginaliseret fordi majoriteten af befolkningen bruger det plugin?

  23. Stefan siger:

    Tror der er meget få som er klar over at google opsamler data til analytics.
    Men betyder det at selvom man er “inkognito” (altså chrome’s spion-browser-ting), så samler analytics stadig ind?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *