Google vs Live/MSN


Her i Danmark har vi en tendens til udelukkende at fokusere på Google, og dette er heller ikke helt uden grund. Google er danskernes foretrukne søgemaskine, og levere ca. 95% af alt trafik fra søgemaskiner (tallene er baseret på mine egne data).

Men selv om Google stort set har søgemaskine-monopol i Danmark, så skal vi ikke glemme at der findes søgemaskiner som Live og Yahoo. For selv om de ikke levere meget trafik i dag, så kan det være at det ændrer sig, og så er det godt at kende lidt til hvordan de fungere. Når jeg skriver fungere, så mener jeg at man skal studere hvordan de ranker sites i forhold til, for eksempel Google, og holde øje med hvilke faktorer der skal til for at flytte en placering i den ene eller anden retning.

Jeg har nogle domæner som jeg bruger til at teste søgemaskinernes reaktioner på forskellige ting. Det kan for eksempel være et par sider som jeg får indekseret, og laver så 10 links til den ene side, og 10 links til det andet, fra nogle andre typer sites, og så ser jeg hvilken side der flytter sig mest, og på den måde kan jeg finde frem til hvilken typer af links der fungere bedst.

Den slags test tager lang tid, så det vil jeg ikke afsløre mere af her 😉

Men lad os alligevel tage et kig på, hvilke resultater to søgemaskiner levere på samme søgning.

Google levere 96,43% og live/MSN 2,30% af søgemaskine trafikken til denne side, hvilke siger lidt om hvorfor søgemaskinenørder altid snakker om Google 😉

Jeg vil nu lave en søgning på ordet “SEO” på henholdsvis Google og Live/MSN.


Google Live
1 Wikipedia.org seo.org.cn
2 Wikipedia.org seo-seo.com.cn
3 Concept-i.dk seo.org
4 HTML.dk seo.fi
5 SEOchat.com forum.seo.ph
6 SEOadministrator.com seo.de
7 SEOportalen.dk seo.lu
8 LarsBachmann.dk seo.ac
9 Buchwald.dk seo.ag
10 Google.com cs-seo.cn

Jeg har ikke taget hele URL’en med i ovenstående tabel, men kun domænet.

Hvis vi kigger på resultat, så skal der hverken en søgemaskineekspert eller en Sherlock Holmes til at regne ud at Live/msn sætter stor pris på at søgeordet indgår i domænet.

Tager man et ord som søgemaskineoptimering, så ligger domænet soegemaskineoptimering.dk nr1. på live/MSN, men på Google ranker det slet ikke (ihvertfald ikke inden for de første 1000 resultater).

Begge søgninger er lavet på dansk (google.dk og dk.msn.com), og der kan ikke være den store tvivl om at Google i dette tilfælde levere det bedste søgeresultat?

Det samme gør sig gældende hvis du søger på ordet “blog”

Google: http://www.google.dk/search?hl=da&q=blog
Live/MSN: http://search.msn.dk/results.aspx?q=blog

Hvis man søger på danske ord, så går det dog lidt bedre med MSN, da man så får nogle danske resultater, for som vi ser i ovenstående eksempler, så kunne vi ikke bruge Live/MSN’s resultater til ret meget, når vi søger på internationale ord.

Men for at runde dette indlæg af inden det bliver alt for langt, så må min konklussion være, at Google er den ubetinget bedste søgemaskine, og skal du ranke på live/MSN så sørg for at dit vigtigste keyword indgår i domænet.

Har du selv nogle erfaringer med forskellen på søgemaskinernes SERP, eller bare andre gode eksempler på hvor stor en forskel der er på Google og Live/MSN, så smid endelig en kommentar.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

6 kommentarer til Google vs Live/MSN

  1. Mikael Rieck siger:

    Ja det ser jo umiddelbart sådan ud. Forhåbentlig er det ikke den eneste ting der spiller ind. Iøvrigt så er Live vel stadig i en slags “udviklingsfase”, så de kan jo blive klogere 🙂

  2. Bachmann siger:

    Hej Mikael
    Alle søgemaskiner er vel i en udviklingsfase, da de hele tiden forbedrer sig, for at levere stadig bedre søgeresulater? 😉

    Men som du skriver så er det forhåbenlig ikke det eneste der spiller ind, men det ser bestemt ud til at være højt prioteret. Jeg tror ikke Live/MSN går så meget op i links som Google gør, men ligger mere vægt på onsite optimering, og i særdeleshed keywords, både i domæne, titler, URL, metatags og content delen.

  3. Mikael Rieck siger:

    Ja alt er i udvikling og nogen mangler mere end andre 🙂

    På sin vis er det jo godt at de går så meget op i onsite optimering for det er jo den lette del for os webmasters, men det er så ærgeligt at de ikke får en større del af trafikken 🙂

  4. Nick siger:

    Det er også min erfaring at MSN/Live hovedsageligt vægter på onsite optimering.

  5. Det er altså sært som Live.com er bagefter på point. I forhold til Google er der klasser til forskel i kvaliteten af søgeresultaterne, indekseringen er sløv som bare og en simpel ting som 301 redirects behandles slet ikke rigtigt.
    Man skulle tro at de kunne gøre det bedre i sådan en stor biks som MS. Der er hver dag folk som på grund af den ene eller den anden MS applikation bliver præsenteret for Live.com som default søgeside, og som får en dårlig oplevelse ud af at bruge den og må skifte manuelt til Google eller Yahoo.

    Det er rigtigt rigtigt dyrt at få dem til at prøve Live.com og det bliver endnu dyrere engang at få dem til at vende tilbage efter en dårlig oplevelse som den nuværende.

  6. Hej Lars

    Fed sammenligning med de 10 søgeresultater for “seo”. Jeg tror artiklen kunne gøre sig godt på engelsk på sphinn.com eller lignende.

    Mvh Jesper

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *