har bloggere for meget magt?


Nu har vi haft et par dage i kærlighedens tegn, så nu tager vi lige en tur i den anden grøft.

Vi lever i en tid, hvor stort set alle bruger nettet til at søge information. Når hr og fru Danmark skal bruge en glarmester, så får de enten en anbefalet af naboen, ellers også søger de på nettet. Men uanset om glarmesteren bliver anbefalet eller fundet på De Gule Sider, så bliver firmaet lige googlet for at se hvad andre har af oplevelser med den pågældende glarmester.

Det er meget naturligt, jeg gør det selv, og jeg tror også at du gør det?

Det er her at bloggere kan have meget magt, for hvis jeg bestiller den lokale malermester til at male min stue, og han levere et lortejob, en dårlig service, og sender en regning der er dobbelt så stor som aftalt, så kan jeg udover at brokke mig til ham, skrive en meget lidt pænt omtale om ham på min blog, og inden han har noget at stave til sort arbejde, så ligger min dårlige oplevelse med malermesteren nr. 1 på søgemaskinerne, hvergang der er nogen der “googler” ham.

Så kan man selvfølgelig sige, at det han selv fortjent, og det har han godt af, og det er da også meget muligt i denne situation (som iøvrigt er fundet på til lejligheden), men der findes nogen der ikke er lige så flinke som jeg er ( klapper lige mig selv på skulderen 😉 ), og som ikke står tilbage for at svine andre til på nettet, uanset om det er fortjent eller ej.

Jeg har valgt ikke at tage nogle eksempler med her, men jeg støder ofte på den slags “hadesider” og blogindlæg, når jeg færdes på nettet.

Det er alt lige fra sider som fortæller om dårlig kundeservice, sjusket udført arbejde til dårlige betalere.

Og der er da uden tvivl nogen af disse sider der har ret, men jeg kender konkrete eksempler hvor jeg ved at det er “kunden” der er gal på den, og som i aggression og fortvivelse sætter sig til computeren og skrive en lang svada om hvor ringe service han/hun mener har fået, og dette vil ligge på søgemaskinerne i lang tid ud i fremtiden, og vil sikkert koste virksomheden mange ordrer, da potentielle kunder som læser det, typisk vil vælge en anden leverandør.

Jeg har enda hørt om eksempler hvor en kunde har tilsvinet en leverandør, og hvor parterne efterfølgende har fundet en løsning på problemet og genoptaget samarbejdet, men den dårlige omtale ligger stadig og roder i søgemaskinerne, til stor utilfredshed for begge parter.

Så tænkt på hvordan din virksomhed behandler kunderne, og set en strategi for hvordan du/I vil agere, hvis i havner som hovedperson, i et blogindlæg med dårlig omtale.

Er du blogger, så tænk over om det er det rigtige du gør, inden du skriver dårligt om andre.

Blogs er et stærkt medie, og der kommer hverdag nye til, og jeg tror vi vil se mange flere af den slags hadesider i fremtiden, så man skal som virksomhed og/eller kendt person, hele tiden følge op på hvad søgemaskinerne finder om en, og sørge for at reagere på det, hvad enten man er løve, struds eller slange.

Hvis du undrer dig over hvad jeg mener med det, så har du ikke læst Rosenstands indlæg “Er du struds, slange eller løve“. Jeg citerer hermed noget af definationerne fra hans indlæg:

Løven – det er virksomheden, der ufortrødent tager til genmæle, når den, dens politikker, produkter eller medarbejdere rammes af kritik på nettet []

Strudsen – det er virksomheden, der stikker hovedet i jorden og lader som om, intet er hændt []

Slangen – det er virksomheden, der indgår i debatterne og lyver stærkere, end en hest kan rende []

I langt de fleste tilfælde, så er “løven” den bedste strategi, men sommetider, kan “strudsen” være en bedre løsning. Desværre er det sommetider nemmere bare at lukke ørene og tie det ihjel, specielt hvis man har dårlig samvittighed. 😉 Og meget meget sjældent kan det betale sig at være “slange”.

Syntes du at bloggere har for meget magt? Er det iorden at tilsvine virksomheder og personer på nettet?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

4 kommentarer til har bloggere for meget magt?

  1. JanTM siger:

    Ja og Nej.

    Ja jeg Googler altid firmaet før jeg handler med dem. Det “skal” man da gøre, skal man ikke? 😉

    Men nej, jeg synes ikke “vi” har for meget magt. Men jeg kan da godt se, at det er et problem for de mange firmaet, som specielt her i Danmark ikke har fundet ud af, hvad det der fremmedord “service” er for noget.

    Har selv haft afskillige dårlige oplevelser med et stort landsdækkende mekanikerværksted. Til sidst blev det for meget og jeg lavede et lille indlæg omkring det. Indlægget ligger nu nummer 3 på Google hvis man søger deres firmanavn.
    Om det koster dem kunder ved jeg ikke. Men hvis det gør, så har jeg lidt den holdning, at “så kan de sgu lære det”.

    Naturligvis er der altid nogen, der bare brokker sig hovedløst. Derfor har jeg også den indstilling, at der skal flere negative blogindlæg til, før jeg tager det helt seriøst.

  2. Leif siger:

    Så længe at kritik af en virksomhed eller et produkt er saglig og at man ikke gør det personligt, synes jeg at det er helt fint.

    Desværre (og det gælder ikke kun kritik af virksomhed, men i høj grad også enkeltpersoner) fremkommer der jævnligt meget usaglig kritik på blogs og tonen er meget hård og beskedt.

    Personligt har jeg den holdning, at jeg skriver ikke noget på min egen blog eller andres, som jeg ikke kunne finde på at sige ansigt til ansigt til et andet menneske. Bare fordi man skriver eller kommenterer noget i cyberspace synes jeg ikke, at man finde sit indre urmenneske frem og begynde at ytre sig på en upassende måde.

  3. Jeg synes, det er okay at ytre sig om sin mening om en virksomhed så længe den er saglig – hvis virksomheden så er en “løve” kan læseren selv vurdere hvilket parti han/hun tager.

    Desværre oplever vi også for meget for tiden til det omvendte retssystem – i dag er du skyldig til det modsatte er bevist – og det synes jeg ikke er iorden. Men det kan være svært at finde en balancegang der er til at leve med. Som udgangspunkt vil jeg skrive en mail eller tale med dem – og SÅ er det blogging :-).

    Er der derimod tale om et juridisk mellemværende vælger jeg altid at undgå offentlige forum. Det kan være skadeligt på mere end én måde… Og som regel ulovligt 😉

  4. Mikael siger:

    Jeg har absolut heller ikke noget problem med at man skriver omkring både gode og dårlige oplevelser. Det vigtige er dog at være saglig. Hvis man er ophidset så skal man ikke skrive (ej heller en email). Men i stedet køle ned og så sætte sig til tastaturet.

    På samme måde gælder det også at læseren altid skal være konstrutiv i sin vurdering af det der læses. Det er fint at Google virksomheder og personer, men det man læser må ALDRIG tages for gode varer. Selv ikke hvis det er mere officielle sider. Der er mennesker bag alt og de har holdninger og laver fejl.

    Men til dit spørgsmål, så “nej”. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *