shopping-cart

Har du en webshop og kr. 10.000?


Har du 10.000,- og en webshop så har jeg et forslag til dig.
(Har du ikke nogle af delene er du selvfølgelig velkommen til at læse med alligevel)

Der mange ting du kan gøre med de 10.000,-, men jeg har en helt særlig plan for dem. Jeg har faktisk 2 forslag til dig.

Forslag nr. 1.

Du tager de kr. 4.000 og smider ind på din AdWords konto. Er du lidt kreativ, så vil jeg tro du kan få 4.000 besøgende for de penge. Lad os så antage at din konverteringsrate i din webshop ligger på 2% (hvilket er nogenlunde gennemsnittet i danske webshops), så betyder det at du kan få 80 kunder for de kr. 4.000.

Tjener du kr. 125 pr ordre, så har du lavet kr. 10.000. Her skal så trækkes de kr. 4.000 fra du har brugt til AdWords, og der er kr. 6.000 tilbage. dem bruger du på en billet til Shopcamp.

Regnestykket ser således ud:

AdWords: kr. 4.000 = 4.000 besøgende
Shopcamp billet = kr. 6.000
4.000 x 0,02 = 80 kunder
80 kunder x kr. 125 i ordreværdi = kr. 10.000

Som du kan se, har du nu tjent til en tur på Shopcamp.
Men der er også en anden mulighed du bør overveje.

Forslag nr. 2.

Du bruger de kr. 6.000 på en billet til Shopcamp, og gemmer de sidste kr. 4.000. På shopcamp vil Frank Hellerup Madsen lære dig hvordan du får mest ud af dine AdWords kroner. Michael “Webtekst” Aagaard vil lære dig at lave tekster og landingssider der konverterer, og Morten Vadskær kan analysere din Analytics, og fortælle hvor du skal optimere for at hæve din konverteringsrate.

Du vil helt sikkert lære en masse andre ting, men det kan du læse om i programmet her.

Når du kommer hjem fra Shopcamp med fornyet energi, og hovedet fuld af ideer, og måske allerede har fået implementeret nogle af de ting som du har lært, så er det ved at være tid til at bruge de sidste kr. 4.000.

For nu ser regnestykket nemlig anderledes ud. Det gør det, fordi du nu har lært at få mest mulig ud af dine AdWords kroner, og dermed kan få 5.000 besøgende for samme penge. Ydermere har du fået hævet din konverteringsrate fra 2% til 3% og din gennemsnitlige ordreværdi er steget fra kr. 125 til kr. 140.

Nu ser regnestykket således ud:

AdWords: kr. 4.000 = 5.000 besøgende
5.000 x 0,03 = 150 kunder
150 kunder x kr. 140 i ordreværdi = kr. 21.000

Så er der pludselig et overskud på kr. 11.000. Kan du se pointen?

Nu er det ikke sikkert at disse tal passer med din webshop, men så prøv at sætte dine egne tal ind, og så vil du sikkert se at det stadig er en god forretning.

Om Shopcamp

Shopcamp er en årlige tilbagevendende begivenhed, som arrangeres af Morten Vadskær og Lars Bachmann (undertegnede). Det er en 2 dages workcamp for folk der ejer og/eller driver webshop.

Shopcamp er bygget op over en række undervisere, samt nogle arbejdsrum, så du ikke blot skal sidde og lytte og lære, men også kommer til at arbejde med din webshop sammen med en række eksperter inden for e-handel og online markedsføring.

Du kan læse mere om Shopcamp her

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

13 kommentarer til Har du en webshop og kr. 10.000?

  1. Anders Petersen siger:

    Underligt regnestykke, de seo-konsulenter jeg har talt med vil ikke garantere noget.

    Hvorfor egentligt ikke bare smide 1.006.000 i adwords/shopcamp ?

    Så er fortjeneste = 4.250.000 DKR.

    Man har i mine øjne skygklapper på hvis man ikke er klar over at adwords/seo kun er en brøkdel af at drive en webshop. Og googles services er ikke nødvendigvis det sted med højest konverteringsrate.

    – Ved godt du bare foreslår hvordan man kan bruge sine 10.000 kr – Men der er jo endnu et forslag du mangler

    Forslag 3:
    AdWords: kr. 10.000 = 10.000 besøgende
    10.000 x 0,02 = 200 kunder
    200 kunder x kr. 125 i ordreværdi = kr. 25.000

    Fortjeneste = 25.000 (i følge dine tal)

    Det er 14K mere end forslag 2, kan du se pointen ?

    Læs gratis din blog, og de andre foredragsholderes – Eller måske nogle helt andre om SEO/Webshops/Analytics – Eller brug google adwords/analytics hjælpe funktioner, så man får sine egne erfaringer. – Desuden siger nogen, at man skal gøre det man er bedst til, så hvorfor selv sidde og fedte med sådan noget, hvis man kan betale en konsulent en dagsløn for at sætte kampagnerne op.

    Med venlig hilsen.

  2. MTantouri siger:

    @anders – lars går ud fra at du har en konvertering der ligger på 2%. Google er en anden kanal som andre kanaler. Behandel hver enkelte som den skal behandles. Enhver ved at Adwords er “numbers game”.

    @lars – super artikel set fra andre vinkler.

    -MT

  3. Lars Bachmann siger:

    Hej Anders
    Tak for din kommentar. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstå din agenda med kommentaren? Det er korrekt at jeg mangler mange andre forslag, og jeg kunne da godt have skrevet et blogindlæg med 100 forslag til hvordan du kan bruge kr. 10.000 eller 1.000.000 for den sags skyld.

    Har du selv en webshop kan der være meget god ide i at sidde og “fedte” med den slags selv. På Shopcamp har vi ikke kun “enkeltmands” webshops, men også større webshops, som har folk internt til at sidde med online markedsføring, og som har glæde af at være på Shopcamp.

  4. Tim Petersson siger:

    Jeg tror ikke man skal tænke så meget over regnestykket, jeg tror bare det er et interessant tweek til hvordan man opfordre folk til at komme til Shopcamp og lærer lidt om fx adwords.

    Så var det vel egentlig bare en interessant vinkling til hvordan man kunne tjene udgiften hjem, men hvis det er en god camp, hvilket jeg ikke kender noget til så tjener man jo nok det hele hjem mange flere gange end regnestykket her viser ;)

    God og anderledes indgangsvinkel Lars :)

  5. Vibe siger:

    Haha det var godt nok et genialt regnestykke du fik sat op der. Men mon ikke det er dem som ikke kan udføre dit regnestykke i praksis, som burde tage en tur på Shopcamp? :-)

  6. Ah Vibe, mon ikke størsteparten vil komme hjem med nye viden og inspiration? Det har jeg da gjort de gange jeg har været afsted.

  7. Tim Petersson siger:

    Jeg ville gerne med, men jeg har desværre et fuldtidsjob der ikke sådan tillader at man er væk :(

  8. Peter Lauge siger:

    Ha ha – jeg tror nok at man har super talent for Adwords, hvis man fra bar bund af, kan få 80 nye kunder for kr. 10.000,- :-)

    Jeg håber I trækker fuldehuse!

  9. Kasper siger:

    Havde jeg stadig haft min webshop havde jeg godt nok tilmeldt mig! Men er nok ikke så aktuelt for en med en almindelig hjemmeside :-)

  10. Andreas Lolk siger:

    Jeg kan varmt anbefale Shop Camp. Mange af talerne er hamrende dygtige, og en del har selv erfaring med drift af e-handel.

  11. @Anders: du kan jo regne lidt videre. Hvis du bruger Lars’ 11.000 i fortjeneste til en ny runde AdWords, får du nu 57.000 i omsætning. Du skal bruge alle dine 25.000 til at tjene 62.500.

  12. Jeg er ret sikker på at pengene til Shopcamp er givet godt ud. Samtidig er jeg da også enig i, at man nok ikke helt kan garantere, at regnestykket som Lars stiller op, vil komme til at gå op på den måde. Det er vist det man kalder markedsføring af et kursus/event, vi er ude i :-)

  13. Per A. siger:

    Når du stiller det sådan der op, så ærgrer man sig godt nok over, at man ikke fik sig tilmeldt. Jeg er game næste år. Har kun hørt positive tilbagemeldinger fra nogle af deltagerne, og er overbevist om at det er værdiskabende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>