Har du Googlet dig selv i dag?


Skab dig en online profil.

Uanset hvilken type virksomhed man arbejder med, så kommer man ikke uden om at det der Internet er kommet for at blive. Vi Googler på livet løs, både når vi skal finde svar, og når vi skal tjekke produkter, priser, kollegaer, kunder, samt ikke mindst potentielle samarbejdspartnere.

Har du Googlet dig selv i dag?

I takt med at vi rykker mere og mere online, og skabelsen af nye online medier dukker op, er det blevet endnu vigtigere at “være til stede” og skabe sig en online profil.

I al sin enkelthed går det ud på at vi skal præsentere nogle flotte resultater til potentielle samarbejdspartnere, arbejdsgivere, og hvem der ellers måtte google vores navn.

Som du kan se på ovenstående billede eller ved at Google “Lars Bachmann”, så er alle resultater på side 1 såkaldte “pæne resultater”. Det vil sige at det er links til mine online profiler på Facebook, Twitter, Amino, Google+ osv.

Hvordan skaber jeg mig en online profil?

Det er en slags omvendt reputation management du skal i gang med. Sørg for at du dominere søgemaskinerne inden du risikere at der kommer negative historier om dig (eller dit firma/produkt).

Den nemmeste måde at gøre det på er ved at oprette dig på diverse sociale medier. Du er sikkert på Facebook, og måske også på Twitter (Hvis ikke så opret dit lige om lidt når du har læst dette færdigt). Så skal du oprette dig på Google+, LinkedIn og Amino, og sørge for at udfylde dine oplysninger så fyldestgørende som overhovedet muligt.

Du skal også have dit eget domæne, evt. blot med en enkelt side der kort fortæller hvem du er, eller endnu bedre med en blog, CV eller lignende.

Der er flere steder du kan oprette dig, men det kræver heldigvis ikke meget research at finde frem til. Du skal blot Google venner og fjender, så skal du nok finde alternative sites, hvor det er muligt at oprette en brugerprofil med en beskrivelse af dig selv.

I takt med at du opretter disse profiler, så sørg for at linke dem sammen, så søgemaskinerne forstår at det er dig det handler om.

Så har du Googlet dig selv i dag? Og er du tilfreds med resultatet?

Vil du have flere godt tips så husk at tilmelde dit mit nyhedsbrev?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

22 kommentarer til Har du Googlet dig selv i dag?

  1. Rosenstand siger:

    Der er intet som at starte dagen med en omgang vanity search 🙂

    Lad mig supplere med et lille tip: Hvis du laver søgningen og vælger for eksempel “”De seneste 24 timer” i Google, får du en mere dagsaktuel status på, hvad der skrives om dig derude.

  2. Jobsøgende kunne også tage dette tip til sig. Har set flere eksempler, hvor gamle MySpace eller Arto sider dukker op på første side med gamle festbilleder etc., når man Googler navne.

    Mon ikke, der er mange virksomheder i dag, som lige vælger at lave en lille Google søgning, før de skal ansætte nye medarbejdere?

  3. @Jan Elmar Sørensen:
    Det er ikke kun virksomheder i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere som laver den søgning. Det er efterhånden os alle, som konstant laver disse søgninger på hinanden.

    Jeg ved med mig selv at jeg altid laver en personsøgning på de folk jeg snakker i telefon eller mailer med, og for den sags skyld også dem jeg møder personligt.

    Det er som sådan ikke for at grave negative historier frem, men mere for at hurtigt finde ud af hvem personen er. Nogle personer har negative historier på side 1 i Google, og selvom man ikke skal stole blindt på alt man læser, så har det da en betydning for det indtryk man får af personen (måske før man har mødt eller talt med dem).

    Engang var det få “almindelige” personer, som var repræsenteret på nettet, men i dag er det stort set os alle, enten i form af sociale profiler, personlige hjemmesider eller via arbejdsgiverens medarbejder-side.

    Om et par år går vi sikkert alle rundt med Google-briller og får leveret baggrundscheck on-the-fly af personer vi ser på gaden eller i tv’et 🙂

  4. Har du ikke selv en Google Adwords konto, så kan det også bruges. Der er et hav af gratis Adwords Kuponer a 600 kroner, så det behøver ikke engang koste en krone. Som regel er der ikke meget konkurrence på ens eget navn, så de burde holde længe. Det kan bruges når du skal sælge bilen/boligen/båden eller hvis du er aktiv jobsøgende.

  5. Rasmus siger:

    Et godt og simpelt tip. At linke profilerne sammen er en oplagt mulighed. I forhold til job og AdWords er denne lille film stadig en af de mest geniale påfund: http://www.youtube.com/watch?v=7FRwCs99DWg&feature=player_embedded
    og så til 6$..

  6. Emil Blücher siger:

    @Thomas Ønsker man at kunne reagere endnu hurtigere, bør man også have en Google Alert på sit eget navn, firmanavn og brands. Så får man besked når der sker noget, direkte i indbakken.

  7. @Bachmann, Rosenstand, Elmar Sørensen, Hyldig, Shcneidereit og Himmelstrup… I sidder alle 5 super flot på jeres respektive søgeresultater, men har måske også en anelse lettere ved det end leverpostejsdanskere som Jan Jensen, Niels Hansen og undertegnede? 🙂

    At have et kedeligt navn skal dog ikke være nogen undskyldning for at ligge på den lade side, og jeg har derfor hermed besluttet mig for, at jeg (i år!) vil skubbe vores tidl. skatteminister af pinden som nr. 1 på big G… Tips og tricks modtages med kyshånd 🙂

  8. Hehe – Mens jeg skrev forrige kommentar kom Blücher så også lige på banen… Så mangler vi bare Sprogø, Vadskær, Rieck, Potter, Kildebogaard, Riisager, Allerup, Saugstrup mfl. 🙂 Forslag til næste indlæg på bloggen: “Skal man gå til numerolog for at kunne få succes på nettet”? #UndskyldOffTopic

  9. Thomas siger:

    @Emil: Ja det har jeg brugt i årevis. Men som du ved, er det meget langt fra alt, der fanges af Google Alerts.

  10. Emil Blücher siger:

    Nej, det har du helt ret i. Alerts er dog et uundværligt supplement, hvis man kun benytter 24-timers-metoden når man lige husker det.

    By the way Bachmann, så er din auto twitter brugernavn funktion ikke særlig dejlig, hvis man som mig har fået til vane at benytte snabel-a til at målrette dele af sin besked til enkeltpersoner. 🙂

  11. Steffen siger:

    Ja, det er lidt sjovt at Google sig selv.

    Fedt trick med at google indenfor de sidste 24 timer, Rosenstand 🙂
    Og ja, Alerten er sat op, men får godt nok ikke ret meget af det jeg VED lægges ud.

    Men noget andet er vel så også, at man bør lave denne søgning hvor man for det første er logget ud af Google, men vel også allerhelst helt upersonligt?
    Det kan jo gøres på en side som http://www.impersonal.me
    Så får man ikke lige de sider med som Google kan se man lige selv har besøgt osv.

  12. Peter Hansen siger:

    Der kommer så mange resultater op, der ikke handler om mig. Hvordan får I den til kun at vise dem, der handler om jer?

  13. Mikael Rieck siger:

    @Peter – Ingen tvivl om at det er lettere når man har et lidt mystisk navn. Du må finde dig en pige med et sært efternavn og gifte dig med hende 🙂

    Sjovt nok ligger min navnfælle (hvilket er absurt at have når man har mit navn) nummer et for “Mikael Rieck”. Har så heller ikke gjort ret meget for at slå ham af pinden. Han lever trods alt (til dels) af sit navn.

  14. @Peter Det er bestemt en fordel at hedde noget unikt (vi er ca 8 Kildebogaard´er pt), men man skal alligevel aktivt gøre noget for at sidde på hele side 1 selv. Fx lavede jeg også personligt site mv.

    Og du skal ikke bede om tips og tricks, men om links 😉

    En anden god alert er overskrift.dk – den fanger en fin del også.

  15. Ib Potter siger:

    Herligt at hedde Ib Potter. Uden at vide det med sikkerhed, så er jeg nok den eneste….

    Til gengæld mere udfordrende at Google “Potter”. Grim engelsk fætter med kost har en tendens til at stjæle al opmærksomhed.

    Kan se jeg snart skal have taget nye billeder. Det er slem moderne med totalbilleder af folk der sidder ned.

    @Peter Hansen – hvad vil de 3. ord være i en søgning på dig? Folk der Googler “Peter Hansen” og ikke finder dig… hvilke ord ville de bruge til at finde dig? Tænk geografi, uddannelse, branche, profession etc.

  16. Ja det ville da være noget nemmere hvis man havde et fancy navn, men det kan nu også godt lade sig gøre med et “generisk navn” – men det kræver noget arbejde, og det stopper aldrig, heller ikke når man indtager førstepladsen – men sådan er det jo generelt med seo 🙂

  17. @Peter – Du kan også lave det samme trick som Mikkel Svendsen og Kenneth Lund og brande dig på et opfundet mellemnavn (hhv. deMib og Wedmore).

  18. Jan Skinnerup siger:

    Ja da, selvfølgelig har jeg Googlet mig selv i dag.
    Dog forstår jeg ikke helt hvorfor jeg ikke kommer op som #1 på på “King of the World” 😉
    Google ved åbenbart ikke alt alligevel 😉

    Ej, seriøst, så er det en rigtig god idé at tjekke sin online status regelmæssigt, det kan jeg kun give dig ret i Lars. Glimragende artikel.

  19. Martin Olsen siger:

    Vil gerne lige supplere denne lille snak med linkedin. Hvor man som jobsøger, skal sørge for at have en masse gode kontakter. Når arbejdsgiver googler dit navn, kan denne se hvilken relation han har til dig. Det kan ofte betyde, at du “kender ham” igennem KUN en af dine venner. Ergo vil arbejdsgiveren sikkert kontakte jeres fælles ven – og din vej til jobbet er sikret (måske, hvis din ven altså har noget godt at sige om dig 🙂 )

    Til snakken om kendte efternavne. Så er jeg heldig – der er absolut ingen andre i DK der har mit efternavn hø hø hø.

    @Potter = god humor

  20. Det er altid godt at blive mindet om rep-management. Jeg har et spørgsmål til jer: Modtager nogen af jer betydelige mængder trafik på jeres navn, eller gør I det udelukkende for brandingens skyld?

  21. Lars Bachmann siger:

    Hej Christoffer. Det er primært for brandingens skyld, omend jeg også modtager trafik på mit navn. Jeg er ofte ude til arrangementer og konferencer, enten som gæst eller for at holde oplæg/foredrag, og specielt dagene efter kommer der en del trafik på mit navn.

  22. Mht. at have “almindelige” navne, så er Potter allerede inde på, at så tilføjer folk på jagt efter bare fluks nogle ord, der kan være med til at kvalificere, hvem de leder efter. Og det gør det frygteligt sværere at holde styr på. Jeg er selv begunstiget af et mellemnavn, der gør mit fulde navn unikt, men det forhindrer ikke nogle folk i at google “Frank Madsen SEO” eller i værste tilfælde “Frank SEO”.
    Så man skal være mere om sig for at kunne dyrke omfattende rep. man. med navne som Martin Nielsen, Peter Christensen m.m. – men på den anden side kan man også glæde sig over, at der er en mængde andre resultater, der med lidt opfindsomhed kan bruges til at skubbe negativ omtale ud i glemslen. 🙂

    Og til Christoffer, så kom ca. en fjerdedel af besøgende fra Google via brandsøgninger til min blog. Og rigtigt mange andre virksomheder og selvstændige oplever det samme. Ikke overraskende, når man ser, hvor mange der bruger Googles søgefelt også til at taste hele URL’er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *