I hvilken SEO liga spiller du?


Mange af dem der læser med og kommentere her på bloggen arbejder eller er på anden måde beskæftiget med søgemaskineoptimering (SEO). men hvilken SEO liga spiller du i?

Jeg har ikke den fjerneste forstand på fodbold, men nu vil jeg alligevel forsøge mig med en sammenligning mellem søgemaskineoptimering og fodbold.

Champions league SEO
Den internationale søgemaskineekspert, som arbejder professionelt med søgemaskineoptimering, både nationalt og internationalt. SEO på absolut topplan.

Superliga SEO
Den dygtige og professionelle søgemaskineekspert, som primært beskæftiger sig med Danmark som arbejdsområde.

1. Division
Her er der mange spillere på markedet, og er typisk folk som ikke har søgemaskineoptimering som sit primære forretningsgrundlag, men som har en god forståelse for SEO branchen, og laver SEO for sine kunder.

2. Division
Dem er der også mange af efterhånden. Denne gruppe af SEO folk, er dem som markedsføre sig selv som søgemaskineeksperter, og lover topplaceringer til billige penge, men kan ikke fortælle hvordan de har tænkt sig at gøre det, og de kender knap nok de mest anvendte fagudtryk.

Serie 1
Dette er gruppen af nybegyndere inden for søgemaskineoptimering. De laver primært SEO på deres egne private sider, og laver lidt for venner og bekendte. SEO er forholdsvis nyt for dem, men de finder det meget interessant, og vil gerne rykke op i 1. division.

Serie 6
Det er dem elsker at kritisere andre SEO’er, men de vil hellere drikke bajere, en at lave noget søgemaskineoptimering selv.

Tilskuer
Laver ikke noget SEO selv, men syntes det er meget sjovt at følge lidt med i hvordan man gør.

Jeg har selv arbejdet med søgemaskineoptimering på et professionelt plan i en del år. førhen var webudvikling mit primære arbejdsområde, men som udviklingen har været de sidste på år, så er SEO nu noget der tager langt størstedelen af mit arbejde. Så på det grundlag vil jeg sige at jeg spiller i superligaen.

Hvilken SEO liga spiller du i?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

38 kommentarer til I hvilken SEO liga spiller du?

  1. Rosenstand siger:

    Hvilken liga vil du placere dig selv i?

    Jeg arbejder selv med både danske og udenlandske kunder, men om det er på topplan, må andre afgøre. Jeg har ikke én kunde inden for Porno, Pills eller Casino (PPC), og der er der kamp til stregen.

    Det bliver spændende at se, hvor mange der vil placere sig selv i 2. division eller i serie 6…

  2. Bachmann siger:

    Som jeg afslutningsvis skriver, så betragter jeg mig selv som superliga spiller

    Når nu du selv er så beskeden, så vil jeg gerne placere dig i Champions league ligaen for dig. 😉

  3. Rosenstand siger:

    Nå ja – jeg kunne jo også bare læse, hvad du skriver… Touché! Og tak 🙂

  4. Nu arbejder jeg som sådan ikke med SEO (har ingen kunder), men bruger det på egne hjemmesider. Så jeg må være “spillende-tilskuer” 😉

  5. Hej Lars,
    Rigtigt godt spørgsmål …
    Jeg tror jeg spiller i 1. division, men kommer med på et afbud som bænkvarmer en gang i mellem i Superligaen 🙂

    Men samarbejder lidt med nogen som spiller i en bedre liga, når kunderne skal bruge det bedste … (Rosenstand)

  6. Oxkjær siger:

    Jamen jeg ligger nok i 1. division men ligger helt klart til oprykning som sæsonen ser ud lige nu. Alt kan dog ske, men min målscore ser yderst fornuftig ud 🙂

  7. Hans Skov siger:

    Jeg synes der mangler en kategori.. jeg er bestemt nybegynder indenfor SEO og har rodet lidt med det på enkelte sider. Men jeg udgiver mig hverken for at være SEOekspert eller kritiserer andre for deres indsats.

    Så det må vel være Serie 1-5 med ambitioner om 1. division ellere højere 😉

  8. Vi er nok mange 1.divisionsspillere, som Lars også udtrykker det. Vi, der laver SEO for vore eksisterende webdesign-kunder.

    Jeg benytter mig gerne af at hyre en superligaspiller (eller bedre) til en enkelt kamp eller halvsæson, for at min kunde kan rykke op i en højere liga.

  9. Mikael siger:

    Jeg synes ikke rigtigt at jeg falder ind i nogle af grupperne. Jeg er mere til betegnelsen SEO evangelist og det har jo ikke noget med fodbold at gøre 🙂

  10. Nu er man jo jyde og endda fra den nordlige del, hvor vi jo ikke ligefrem kaster store gloser af sted om os selv.. men efter at have arbejdet med SEO siden 1999 og ditto produktudvikling samt search marketing strategier for mange af de største danske virksomheder og enkelte internationale, vil jeg placere mig selv i Champions League.
    Det er jo dog ikke op til os selv, men kundernes og egne resultater, der tæller, og dem er der nok af 🙂

  11. Bachmann siger:

    Så er indlægget opdaterede med endnu en liga. Jeg har tilføjet serie 1, da jeg godt kunne se at at der manglede en. Tak til Hans for at gøre opmærksom på det 😉

  12. Kim Andersen siger:

    Må hellere placere mig selv i serie 1 så 😀
    Jeg arbejder ikke med SEO professionelt, men finder emnet særdeles interessant, og udfører det også lidt på min egen side, samt på venner og bekendtes.

    Kritiserer ikke andre SEOer, eller kalder mig en ekspert indenfor områden, men suger til mig alt det jeg kan.

    Dog har jeg ikke noget imod at spille sammen med dem fra serie 6, hvis det er dem som har alle øllene 😉

  13. Vadskær siger:

    Jamen jeg tør skam godt indrømme, at jeg hører til i serie 1, men vil – i stil med dengang Skagen slog Brøndby – også påstå, at det ikke afholder een fra at nappe 1-pladser. Min største bedrift er vel at have fået sitelinks på søgningen “brugte mobiler”.

    Har i øvrigt på ingen måde intentioner om at rykke op og blive prof. SEO’er. Det er mit nuværende job for spændende til…

  14. Claus siger:

    Har tidligere arbejdet som ren programmør, bygget CMS fra bunden som benyttes i dag både af mig selv og mange af mine kunder. Fik derefter interessen i at forvandle mit CMS til at være stærkt indenfor SEO og har tilegnet mig en masse erfaring indenfor dette område de sidste 5 år.

    Arbejder i dag både med danske og internationale kunder indenfor SEO, har deltaget i uofficielt SEO verdensmesterskab hvor det endte med en samlet 15. plads (globalwarming awareness2007) og lever i dag rent af mit SEO arbejde så tør godt placerer mig mellem toppen af Superligaen og Champions League.

    Janten skal nok komme efter en hvis man placerer sig selv højt, men føler jeg har resultaterne til at kunne modbevise tvivlen.

    Vi kunne jo lave et uofficielt Danmarks mesterskab i SEO. Vi må snart være spillere nok til at kunne lave noget af værdi og se hvem der kan hvad de siger og hvem der er mere eller mindre varm luft.
    Kunne efterfølgende nok give nogle ekstra jobs til dem der ender i spidsen 🙂

  15. strategen siger:

    Tjah jantelov eller ej – det er ikke så “dansk” at sige man er blandt de bedste … men mon ikke jeg hvad seo angår hører til i det indledende gruppespil i Champions league. Jeg har mange kunder – og flere af dem kæmper da en brav kamp for at blive synlige internationalt.

    Jeg har da også et par kunder der kæmper med de 3 store pér – porno, poker og piller.

    Men i virkeligheden er seo vel så bredt at vi er gode til forskellige ting inden for faget?

    Iøvrigt tror jeg at Rosenstand og jeg selv er de eneste blandt dem der er i top ti på søgeordet søgemaskineoptimering som har været der uafbrudt de sidste 2 år? Hvilket i mine øjne viser noget konsistens – da der ellers har været masser af personer og firmaer der “lige har rundet listen” for så at forsvinde igen.

  16. Rosenstand siger:

    Mesterskab? Jamen – er det ikke bare at tjekke hvem der tjener penge i det her game år efter år? Om man kan bringe en side om “blå widgets med jordbærsmag” som nr. 1 i Google har jo ingen relevans i forhold til at kunne skabe kontinuerlig og konverterende trafik til sine kunder!

    Og Vadskær afslører sine nordjyske gener her – for han kan faktisk en del! 😉

  17. Claus siger:

    Jeg syntes da i høj grad det kan have relevans at de skarpeste SEO’er dyster mod hinanden. Hvis det ikke er resultat efter 2 mdr. man er efter, kunne konkurrencen sagtens gå over et år eller mere. (og på forskellige termer). Er lidt op til de betingelser man sætter for selve konkurrencen..
    For mig at se er det den eneste reelle måde at måle hinanden ud på. Samme vilkår, samme mål. Og når man så endelig laver en konkurrence, så gøre det mod et godt formål som kan gavne nogen der kan have brug for det. (Kræftens bekæmpelse, Rød kors – you name it)

    Mht. “søgemaskineoptimering” i Google er det ikke alle SEO’er der har satset på den placering, mig incl. Er begyndt nu i år at prøve at komme op blandt jer andre men den er ikke reel i mine øjne mht. at finde de skarpeste knive i skuffen.
    Tror der er masser derude som er rigtig gode til SEO, men ikke nødvendigvis reklamerer for selve begrebet.

    Eneste problem jeg har med SEO konkurrencer, er at det tager tid og vil koste på egen bundlinie fremfor at bruge tiden på kunder.

  18. Dennis Aaen siger:

    Jeg vil placere mig selv i serie 1.
    Jeg har ikke med SEO at gøre professionelt, men finder emnet yderst interessant og eksperimenterer med lidt SEO på min egen side. Udover det snakker jeg en del om emnet med en flok medstuderende.

    Jeg kritiserer ikke andre SEO´er, eller kalder mig en nogen ekspert, tvært imod har jeg deltaget i en række foredrag for at få, så meget viden omkring emnet så muligt 🙂

  19. Rosenstand siger:

    @ Claus: Ja – hvis det sker med et godgørende formål for øje, er det jo ædelt – om ikke andet. Men jeg vil stadig påstå, at virkeligheden er klog, og at referencer siger mere, end nogen konkurrence vil kunne.

    Skal vi se helt firkantet på det: Jeg vil vove den påstand, at de bedste SEO’ere i Danmark er så godt bookede måneder frem, at de ganske enkelt ikke har tid til at deltage i en sådan konkurrence. Og dermed vil der blive tale om et “mesterskab for B-rækken”, hvis du forstår, hvad jeg mener. Det kan så være glimrende, men det vil aldrig kunne bruges som en rettesnor for, hvem der er bedst. I øvrigt tror jeg, at der blandt de bedste i Danmark er så marginale forskelle, at det er nærmest ligegyldigt.

    Jeg snakker ikke med alle SEO’ere i Danmark, men jeg kommunikerer da med en del. Og alle er de booket laaang tid frem. Derfor tror jeg ikke på validiteten kvalitativt af en konkurrences udfald. Ville du have tid til det, hvis den startede i næste uge?

  20. Bo siger:

    Så absolut blandt tilskuerne! Og helst fra sofaen – og kun til “de vigtige kampe”…

  21. C. Heinrich siger:

    @ Rosenstand – Ja tiden ville også være mit primære problem, hvilket var samme problem jeg havde sidste gang jeg deltog i sådan et projekt.
    Håber ik du mener jeg tilhøre B-rækken fordi jeg ligger op til at have tid til endnu en konkurrence 😀 j/k

    Men hvis sådan en konkurrence nu blev blæst nok op, og nok medier fik nys om det ville det måske være svært for selv de bedste inden for feltet at afvise en deltagelse.

    Der skal nok komme en stor konkurrence en dag i DK (jeg har ik tid til at arrangerer), men når den kommer serveret på et sølvfad vil jeg nok springe på og give den en skalle. Når tiden skal findes, vil den blive fundet.

  22. Rosenstand siger:

    Næ Claus – jeg ved godt, hvor du hører til! Na worries, mate 😉

    Jeg vil umiddelbart tvivle på, jeg ville deltage i en konkurrence – men man ved jo aldrig…

  23. Vadskær siger:

    Hmm – tak for de pæne ord, Rosenstand. Udover at spille indledende Champions League-kampe, så er du nu også talent-spejder ;o)

    Jeg vil nu stadig placere mig helt dernede, da jeg aldrig har sendt en faktura for noget SEO, jeg har lavet. Men man må huske på, at der også findes dygtige amatører indenfor de fleste felter. -Og det er så dér, jeg hører til.

    Det der med at kritisere SEO’ere – er det ikke kun SEOmekanikeren, der gør sig i det? Tror ikke rigtigt, jeg har set andre, der har det som hobby. Og så vidt jeg ved, så har han også droppet den hobby igen

  24. Bachmann siger:

    I princippet er jeg også imod SEO konkurrencer, selv jeg har et stort konkurrence gen 😉

    En SEO konkurrence mand mod mand, vil sjældent give et nuanceret billede af hvem der er den bedste. For en ting er at få en 1 plads på et keyword, men det er noget andet at beholde den plads, og samtidig få de besøgende til at konvertere til salg, signups eller what ever.

    Der er stor forskel på at lave en 1 plads på kort tid, ved at lavet et fiktivt site, med indhold der kun er tiltænkt søgemaskiner, og så lave en langsigtet SEO strategi på flere keywords/long tail søgninger, og samtidig fastholde en god placering.

    Hvis man aboslut skal lave en SEO konkurrence, så skulle man arrangere et World Championship, hvor det er land mod land. Vi har efterhånden mange skarpe SEO hjerner i DK, og de fleste af os har ikke tid til at gå helhjertet ind i en konkurrence alene, men stillede man op for Danmark, så kunne folk bruge den tid de nu en gang har til rådighed.

    Så er spørgsmålet bare om der er nogen der har tid til at arrangere det 🙂

  25. Rosenstand siger:

    Vaks: Nej – det er han ikke holdt op med, men han sletter indlæggene igen, når de er crawlet. Se f.eks. kommentaren her på Comon: http://www.comon.dk/index.php/forum/show/tid=64316

  26. Vadskær siger:

    Bachmann – så kan man komme på landsholdet i SEO. Spørgsmålet er så om vores hjemmebanedragt skal være white, grey eller black. Men det må en evt landstræner jo kigge på.

    Ja, jeg må indrømme, at det er en særdeles mærkelig forretningsstrategi SEOmekanikeren praktiserer. Man skulle tro, det var mere motiverende at tjene nogle gysser, hæve sit niveau (altså det faglige) eller kapre nye kunder.

  27. Jeg tror nu heller ikke meget på en konkurrence i SEO. Men skulle det ske, at der bliver et landshold i SEO, så få lige fat i en flok søde cheerleaders til at støtte holdet! (og os fans!)… bare et tip! 😉

  28. Bachmann siger:

    Så skal du også love at du får dem til at grine 🙂

  29. Nu håber jeg, at du mener Cheerleaders? 😉 Det vil være en fornøjelse, at få dem til at grine 🙂

  30. Endnu en spillende tilskuer 🙂

    Som nybagt blogger – med alt for lidt tid til at rode med kode – så er det svært at danne sig et overblik over, hvad man skal gøre!

    Så jeg vil holde mig langt væk fra Porno, Poker og Casino 😉 Men være tilskuer og alligevel drømme mig til en top placering – det er jo det man gør på sidelinien af alle store kampe 🙂

  31. PK siger:

    seo’ens Michael Laudrup… så skulle det være på plads:-)

    de 3 pér .. credit card er nu heller ikke så nemt..

  32. Peter siger:

    Til trods for at jeg er forholdsvis ny indenfor branchen, ser jeg mig nødsaget ud fra de opstillede muligheder at vælge Champions League.

    Dette bliver jeg nødt til, da jeg er ansat i en stor dansk IT-virksomhed, pt. den største, hvor jeg sidder med SEO, SEM og usertracking på både de danske og internationale sites i koncernen.

    Prædikatet “Ekspert” må dog godt gemmes lidt af vejen. Måske er jeg blot beskeden, men jeg har meget at lære endnu 🙂

  33. Lars Bachmann siger:

    Med alle de unge drenge der begynder at lege med SEO, kunne det være jeg skulle tilføje en puslinge-liga 😉

  34. MIkael Rieck siger:

    Lars, du skriver:

    En SEO konkurrence mand mod mand, vil sjældent give et nuanceret billede af hvem der er den bedste. For en ting er at få en 1 plads på et keyword, men det er noget andet at beholde den plads, og samtidig få de besøgende til at konvertere til salg, signups eller what ever.

    Men selvom vi godt kan være enige om at en 1. plads der ikke giver et afkast er ligegyldigt, så har konvertering (salg/leads) vel intet med SEO at gøre? Eller har jeg misforstået hvad “SEO” betyder?

  35. Rosenstand siger:

    Her vil jeg da gerne byde ind også:

    Betydningen af SEO i sin grundform har intet med konverteringsoptimering at gøre. Men den etablerede og professionelle del af branchen har indset (og kunderne har), at det ikke er nok at knalde en side i top 3, hvis den ikke konverterer. Derfor har flere og flere SEO’ere denne del af billedet med også.

    Og jeg tror, at det er det, Lars mener, når han snakker om puslingehold. Hele mixet mellem semantik, viden om brugeradfærd, hardcore SEO og beherskelse af konverterende sprog KAN bare ikke læres på et par år.

    Jeg ser tit hjemmesider, der lovpriser egne evner udi SEO – og hvor ikke én linje er uden stavefejl. Hvad er det så værd, hvis guruen ikke kan skrive en tekst til en kundes side, der konverterer og er skrevet på ordentligt dansk? Ikke meget – for ingen kan leve af placeringer.

    SEO er i høj grad blevet mere 360 grader – mere holistisk om du vil. Og der skilles fårene altså fra bukkene. På den baggrund er en SEO konkurrence lige så outdatet som en konkurrence mellem to mænd på køller om, hvem der skal have silden med hjem. Det er og bliver ham med stil, charme og den største bil, der scorer hende 🙂

    Min mening: SEO og konvertering hænger sammen. Er det ikke på plads, er det bare en omgang “operationen lykkedes og patienten døde”.

  36. Lars Bachmann siger:

    Hej Mikael
    Rosenstand har ganske godt svaret på dit spørgsmål 😉 (tak for det).
    Men du har helt ret i at SEO i ordets betydning ikke har noget med konvertering at gøre, men ikke desto mindre er det væsentlig at have med i tankerne når man laver SEO, for som du selv skriver, så er en 1 plads ikke meget værd, hvis siden ikke lever op til “kundens” forventninger, og ikke formår at skabe et salg/lead eller hvad der nu er målsætningen.

  37. Mikael siger:

    Efter at have læst Thomas’ svar, så kommer jeg til at tænke på om I så ikke mere begiver jer ind på hele Internet Marketing arenaen. Når vi begynder at tale om konverteringer (mv.) så er det vel en del af IM på samme måde som SEO er det?

    Ikke dermed sagt at der er noget galt i det. Som ejer af et website er det kun guld værd at SEO konsulenten kan hjælpe på flere fronter. Evnen til at forøge konverteringsraten er (synes jeg) mindst lige så vigtig som hele SEO delen.

  1. 6. maj 2008

    […] bliver der igen småsnakket om at der kunne/skulle laves en SEO konkurrence i Danmark, denne gang i kommentarerne hos Lars Bachmann. SEO konkurrencer holder bare ikke, så simpelt er det – det har jeg nævnt tidligere ifm. SEO […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *