just-eat-1

Just-Eat i modvind på Facebook


Vi skruer lige tiden tilbage til den berømte Bøf og Blowjob-dag. Firmat Just-eat laver det nu så berygtede opslag på Facebook, og lynhurtigt kommer der en masse reaktioner på opslaget. Det er desværre slettet, så jeg kan henvise til det, men sidst jeg så det var det var 50/50 mellem positive og negative reaktioner. Nogle brugere synes det var meget god humor, andre synes det var plat, og så var der dem der var dybt forarget.

Og den reklame synes I, at fx. min 15-årige datter og hendes veninder skal se på?

Opslaget fra Just-eat:

just-eat-1

Teksten i opslaget synes jeg egentlig er meget harmløst, og taget i betragtning af hvem Just Eat’s målgruppe er, så kunne jeg godt have godkendt den, hvis jeg bestemte hos Just Eat. Men når man læste debatten i den nu slettede tråd, var det nu heller ikke så meget opslaget i sig selv der vækkede folks harme. Det var en kommentar fra Just Eat senere i samme tråd.

just-eat-6Som du kan se på billedet her, så er det spørgsmålet fra Kathina der får Just Eat til at svare med #fiskogfisse. Det er her det for alvor går galt i min optik. Uanset humoren i det, så er det ikke et sprogbrug for en stor etableret virksomhed som Just Eat. Og det er da også primært den kommentar som får brugerne på Facebook op i det røde felt.

Men kender man sammenhængen, så kan man måske bedre forstå hvorfor Just Eat komme med den kommentar. Det er nemlig en bruger på Twitter (Mia Roesen) som har “opfundet” det hashtag (#fiskogfisse), og som du kan se via linket, svarer Just Eat med – “Haha! #FiskOgFisse Elsker det! Sjovt..” (Og den har de sjovt nok ikke slettet endnu).

Just Eat’s reaktion

just-eat-3Just Eat vælger at slette det omtalte opslag, og senere skrive en undskyldning. Netop det at de skriver denne undskyldning, forsvarer de samtidig deres forrige opslag med at det var lavet ud fra et humoristisk synspunkt.

Nu går det dog helt galt for Just Eat (i følge min mening) for dagen efter, kommer dette opslag som angiveligt er skrevet af David Buttress, CEO hos Just Eat.

just-eat-5En efter min mening fuldstændig overreaktion fra Just-Eat’s side. Tror ikke det bliver sjovt at være den næste der får jobbet med at varetage Just-Eat’s sociale medier?

Humor bekæmpes med humor

Jeg påstår ikke dette er den endegyldige sandhed, og/eller dette vil være den perfekte løsning, men dette er hvad jeg ville have gjort, hvis jeg stod i spidsen for Just-Eat.

Jeg ville ikke have slettet det oprindelige opslag, men jeg ville have slette kommentaren (#fiskogfisse), og hvis der kom yderligere ballade ud af det, så vil jeg senere lave et opslag med en tekst a la:

Vi har slette en kommentar som vi tidligere har skrevet, da den ikke var i orden, og den beklager vi. Den pågældende medarbejder har fået en intern straf og må ikke spise pizza i 14 dage.

Om Just Eat er gået over stregen med deres oprindelige  opslag, eller den famøse kommentar, det kan vi diskutere i kommentar feltet herunder, men kan vi ikke med det samme blive enige om at en øjeblikkelig bortvisning af en medarbejder og suspendering af en anden, er at gå over stregen?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

34 kommentarer til Just-Eat i modvind på Facebook

  1. Det er HELT sort, og et udtryk for mangel på enhver form for proportion, og lad os lige komme i hu at det er firmaet selv der har sat scenen og lagt tonen, at så en medarbejder følger op til den kække side burde hverken have afstedkommet nogen shitstorm ELLER nogen fyring, DK er sgu blevet mig en tak for snerpet efterhånden!

  2. Halfdan Timm siger:

    Når store virksomheder bliver lidt for store – det ligner et akavet forsøg på “play it safe”. 🙁

  3. Helt enig, Lars – IMO er det også en overreaktion. Kampagnen må jo have været godkendt internt (måske af den ene af de to, som er fyret?) og i stil og tone lægger den jo godt op til det, der så har ført til fyring.

    Hvis jeg var bossen, ville jeg nok have nøjedes med en advarsel – ikke fyring. CEO’ens reaktion med personligt at gå ud og beklage, ligner en virksomhed, hvis kommunikationschef ikke har rådgivet ordentligt.

    Det lugter af, at rammerne for deres SoMe-strategi – og bevægefriheden inden for denne – ikke har været helt på plads.

    Man kan, som du også skriver, meget med humor. Og ud fra Just-Eats målgruppe og det fact, at MANGE i fredags talte om Bøf & Blowjobs, så havde jeg ikke set en så alvorlig konsekvens komme.

    Personligt havde jeg nok som Social Media Manager valgt en anden vej end #fiskogfisse – men enig i, at humor skal mødes med humor. Dermed kunne en advarsel OG en udmelding – med humor – været en bedre løsning end denne.

  4. Jan Skinnerup siger:

    Jeg er meget enig. Jeg synes det virker som en voldsom overreaktion af fyre medarbejderen for så lidt. Så kan man argumentere for/imod det præcise sprogbrug, men hvis du vil igennem på de sociale medier, så kommer du det ikke ved at være klassens “pretty-boy”. Kommunikation med kant… I love it. Nu synes jeg bare just-eat er tåbelige.

  5. Jeg er helt enig med dig, Lars! Humor skal bekæmpes med humor – og dit forslag til et opslag er rent klasse 😉

    Jeg er helt enig med Halfdan i forhold til at store virksomheder bliver for store – der er noget på direktionsgangen som bør afstemmes snarest 🙂

  6. Fin analyse, men jeg tror du overser en væsentlig pointe: at JustEat er i fuld gang med en international børsnotering. Og så handler det altså ikke længere om, hvad en dansk online virksomhed kan tillade sig – men om hvad en CEO kan forklare overfor potentielle investorer fra eksempelvis USA. Det er helt sikkert baggrunden for både den “personlige besked” og fyringen.

    Når man skal børsnoteres skal man op i en anden liga – og det kræver disciplin! (Og at man nogle gange må lade konkurrenterne løbe med de små, frække point…)

    Personligt er jeg i øvrigt enig i, at de (uden børsnoteringen) kunne være sluppet fint afsted med opslaget, men kommentaren er utilgivelig – kontekst på Twitter eller ej.

    Pps: Deres forsvar af opslaget i Berlingske i dag viser altså også, at de ikke har helt greb om tingene: https://twitter.com/TorbenAndersen/status/445088847404470272

    • Lars Bachmann siger:

      Jeg er for så vidt enig med dig, Torben. Men børsnotering eller ej, så bør de stå ved deres sociale strategi. Når man kigger på deres engelske FB side, hvor de har over 10 gange så mange fans, så har de kørt en noget mere sikker strategi 🙂
      https://www.facebook.com/justeat/posts/10152254856202552?stream_ref=10

      Tror ikke et “frækt” opslag på den danske FB side har nogen indflydelse på en evt. investor. Havde de tiet det ihjel og ignoreret de negative kommentarer, så var det sikkert glemt i dag.

  7. Rosenstand siger:

    I mine øjne viser det, at ledelsen i Just-Eat er helt og aldeles uden nosser – og længere er den ikke. Tøsedrenge!

  8. Philip siger:

    Jeg håber medarbejderen har fået en god aftrædelsesordning eller her en fagforening for den holder da vist ikke i retten… Vattet – havde været humoristisk med 14 dage uden pizza

  9. Hold nu op… Det er da den bedste reklame længe, helt tosset de fjerner den B&B dag er kommet for af blive og det er vi mænd i forhold meget glad for!! “Skal min 15 årige pige se det” Hun må så ikke have en Facebookprofil før hun er 18 år og ja er hun på Facebook så har hun nok set en hel del opdateringer om B&B dag i forvejen… Skørt Justeat ikke beholder den online, det jo ren Simon Spies hvis den bliver “flamet”

  10. Kan kun sige at den famøse dag gled helt forbi mig uden attention – jeg fik ikke engang bøf.

  11. Lars Skou siger:

    Hvis man ser bort fra om man er stødt eller underholdt, kan man prøve at se på, om Just-eat har fået en positiv effekt ud af dette forløb.
    Jeg påstår, at den omtale de får er guld værd for Just-eat.
    (Med en tanke til Simon Spies, der mente, at al omtale er god omtale.)
    På den baggrund synes det absurd at dele fyresedler ud.
    En erkendtlighed ville være på sin plads, for at booste Just-eat på den måde.

    En tanke til overvejelse: Just-eats SoMe management blev lige noget mere tandløs. Hvem har lyst til at være bare en lille smule sjov på Just-Eats team af SoMe managers?
    De må jo have lært, at de ikke skal regne med ledelsens opbakning.

  12. Martine Gjede siger:

    Jeg er enig med Torben. Det nytter simpelthen ikke med sådanne udtalelser fra en virksomhed, som er i gang med en international børsnotering. Når det så er sagt, ville jeg aldrig have godkendt en kampagne med en sådan retorik. Men det er jo nok også kernen – jeg tror ikke at der er “nogen” til at godkende denne kampagne. Eller nogen der har prioriteret det. Der er tydeligvis ikke et bagland, der bakker op omkring denne virksomheds sociale medier. Hvor er de folk som rent faktisk ved noget om kommunikation og sociale medier på denne Facebook side? Kommentarene stikker jo helt af, men derudover er det ganske synligt at en viden om sociale medier, best practice, konkurrenceregler og almen virksomhedskommunikation bare ikke er til stede. Dette er et pragteksemplar på, at det er på tide at prioritere sociale medier i virksomheder, og det ikke nytter at efterlade to medarbejdere på slap line uden at give dem retningslinjer og strategier.

  13. Michael siger:

    Thomas Mortensen > Nej det har altid været 13 år. Men korrekt. At nogle finder det stødende, er vel det samme som med religion. Man kan ikke gøre alle glade. Men det er nok også Just-Eat reaktionen der er værd at skrive om. Hvis bare de vælger den nemme løsning, og altså at fyrer en medarbejder, så skal der sikkert nok stå en masse dygtige medarbejder i kø til en ny stilling. (Det var ironisk)

    Det virker som om at Just-Eat er ved at smadre sig selv 😉 Tror også snart der skal andre boller på suppen. Restauranterne gider ikke og betale 12-15 % til Just-Eat og Hungry

    • 12-15% Det er jo vanvittigt, nej de burde tjene deres penge på en effektiv levering med bude der kunne dække storbyerne feks, korrekt man ken nemlig aldrig gøre alle glade og ja det er en kanon histore (godt set af #Lars Bachmann) Men havde da ladet den ligge til den ramte nyhederne… uha hvis bare jeg havde fået den omtale gratis for min virksomhed 🙂

      • Michael siger:

        Ja det er så! Jeg har snakket med 2 pizza ejere, og de ved ikke hvad de skal gøre. På den ene side er der masser af kunder, på den anden side en dyr oplevelse. Hungry tager kampen op, men den er dyrere for ejeren, og billigere for forbrugeren.

        Det er rigtig godt set af Lars. Gad vide om Just Eat ikke også skal klare sig. Det er da ihvertfald uprofessionelt hvis ikke de overlever det her 😉

  14. Super indlæg, som forklarer hele “showet”. Kan virkelig godt lide din idé med at bekæmpe humor med humor.
    Som flere kommer ind på skal Just-Eat snart gøre noget nyt, ellers kører deres koncept død, og pizzaejerne laver deres egen “portal”.

  15. Toke Kruse siger:

    Godt blogindlæg og debat – den har det hele i sig. Selvfølgelig skal folk ikke fyres for at træde lidt forkert – og hvis man kender sammenhængen, hvor tagget stammer fra, gør det sagen endnu mere mild – også selvom den pågældende medarbejder var bedre stillet ved ikke at skrive den.

    Jeg har stor respekt for virksomheder, som giver alle medarbejdere et stort ansvar, for det betyder samtidig, at man må sluge nogle kameler, når man træder siden af. Man kan ikke både sige “du har ansvaret for vores facebook” og efterfølgende så fyre folk, fordi nogle forbrugere, mener at det er forkert. Hvis det er politiken i JustEat, burde de måske slet ikke tillade et opslag med “Bøf og Blowjob” i første instans.

    Og til den kommentar, som du fremhæver Lars, med den 15-årige datter, så skal hun selvfølgelig lære humoren i den slags reklamer. Ellers må denne mor jo få en voksen-adgang til sin datter og fratage hende retten til internettet.

    Alt i alt – gammeldags måde at håndtere det på og en typisk forbrugerting, hvor man ser sit snit til at skyde en virksomhed i sænk på et tyndt grundlag. Det minder mig om den sag, der kørte i USA sidste år, hvor to unge udviklere lavede en joke til hinanden med en “dongle” med henvisning til nogle sexuelle undertoner, hvorefter personen bag dem, tog et billede af dem og taggede dem på personens Twitter-profil med mere mange tusinde followers. Begge disse blev fyret dagen efter!

    Når alt det er sagt, må alle personer tage et ansvar og handle ud for det! Og så er det jo altid let at være bagklog 🙂

    Toke

  16. Jonathan siger:

    En hel klar overdrivelse fra Just Eat. Om kommentaren nogensinde burde være skrevet kan diskuteres, men den efterfølgende debat og reaktion har klart taget overhånd.

    Så må man vælge alternative hjemmesider i fremtiden ;).

  17. God wrap up Lars, tak for det.

    Klar overreaktion fra ledelsen i forhold til afskedigelse, men synes egentlig det viser hvor forsigtig man skal være i forhold til humor på sociale medier. Specielt den mere indforstået af slagsen.

  18. Jeg syntes det er helt hen i vejret, at den medarbejder er fyret og den anden er suspenderet. Det er måske en af de bedste virale reklamer jeg har set i lang tid. Den er ikke på Simon Spies niveau, men derhen ad.

    Når Simon trådte fuldstændig ved siden af den etiske streg, så solgte han røven ud af bukserne, mon ikke det også har været tilfældet for Just eat den dag.

    Jeg gad i hvert fald godt vide, om de solgte mere end normalt den dag.

    Frank

  19. Henriette siger:

    Jeg tænker, manner en masse omtale “bare spis” får… De er da landet på Danmarks kortet, så En klækkelig bonus ville da ha’ været på sin plads sammen med forbudet på pizza i 14 dage 😉

  20. Mette siger:

    Jeg er enig med Torben og flere andre. Når man er i gang med en international børsnotering skal man holde stien 100% ren. Men at fyre de ansatte på grund af en kampagne, som nok flere i toppen af Justeat Danmark har godkendt, er at gå lidt for langt.

  21. SUS siger:

    Det forunderlige er, at ingen blev fyret….. 😉

  22. Toke Kruse siger:

    @SUS, der blev fyret en som direkte følge af ovenstående sag. At det formelt har heddet en “opsigelse” er sprogsnobberi. Just Eat håndteret ikke sagen godt nok. Men de har forhåbentlig lært en masse af det, og så er der vist heller ikke mere at trække ud af sagen 🙂

  23. Jonas siger:

    Lidt sjovt, at jeg lavede en artikel måneden efter, om kvindernes “cake and cunnilingus” dag. Den blev spredt og delt på de sociale medier uden noget og opnåede 9100 likes. Men der er kæmpe forskel på hvad og hvem der er budbringeren 🙂

  24. Kasper siger:

    Rigtig god artikel. Viser hvordan, man virkelig skal tage højde for effekten af eWOM

  25. jonas siger:

    Jeg synes slet ikke der skal fyres i denne sag. Madarbejderen skal sættes på plads men jeg synes ikke han gik for langt i forhold til den strategi som Just Eat har lagt for dagen hvor de er kendt for at gå til grænsen.

  1. 17. marts 2014

    […] Du kan læse mere om Just-eat gate i detaljer på Lars Backmanns blog. […]

  2. 19. juni 2014

    […] Har du ikke læst indlægget, så gør det her: Just-Eat i modvind på Facebook […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *