facebook-px

Kan du hidse dine læsere op?


Tilbage i marts måned sendte jeg dette nyhedsbrev ud. Det fik god respons, så nu har jeg konverteret det til et blogindlæg.

Næste gang du skal skabe noget indhold på din blog, (eller f.eks. Facebook), så skal du sørge for at ophidse dine læsere.

Tilbage i 2010 lavede Jonah Berger og Katherine L. Milkman en undersøgelse af 7.000 artikler på The New York Times for at finde ud af hvad der fik folk til at dele indhold. Her er hvad de kom frem til:

  • Positiv indhold er generelt mere viralt end negativt indhold
  • Antallet af social delinger afhænger af niveauet af hvor meget du kan hidse modtageren op – des mere ophidset de er, hvad enten det er positivt eller negativt, jo mere aktive er de i deling af dit indhold
  • Positivt indhold, der inspirerer eller overrasker deles mere.
  • Negativt indhold, der frembringer vrede og angst deles mere.
  • Hvorimod indhold, der gør folk kede af det, deles mindre og har derfor mindre chance for at gå viralt.

Bemærk at dette er ingen facitliste, og for lige netop din branche gælder det om at prøve sig frem og finde ud af hvilken følelse hos dine modtagere, der fungerer bedst.

Prøv at tænke over hvad det er, der tricker dig til at dele indhold på nettet, og lav en plan over hvilke følelser du vil frembringe hos dine modtagere næste gang du skriver et blogindlæg eller en statusopdatering.

Du kan læse mere om hvordan du laver viralt indhold i dette blogindlæg på KissMetrics

Just-Eat sagen

Tilbage i marts skrev jeg en kort opsumering omkring Just-Eat som kom i modvind på Facebook på grund af nogle uheldige kommentarer.

Jeg tror de fleste der læser med på bloggen havde hørt om det, men jeg lavede en opsummering af hele sagen, og indlægget blev besøgt rigtig mange gange, og fik en masse delingerne.

Har du ikke læst indlægget, så gør det her: Just-Eat i modvind på Facebook

Jeg håber dette indlæg kan inspirere dig til at lave noget fedt indhold, som en masse gerne vil dele?

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

7 kommentarer til Kan du hidse dine læsere op?

  1. Tobias siger:

    Tak for et godt indlæg. Har du et link til undersøgelsen fra 2010? Eller er det bare taget fra KissMetrics Guide?

  2. Ulrik McArdle siger:

    Hej Lars,
    Nu driver jeg en forholdsvis lille virksomhed, og jeg kunne godt tænke mig at høre om du har nogle eksempler på hvorvidt det kan lade sig gøre at gøre dette i B2B øjemed, hvor man ikke har “råd” til at miste en person eller to.

    Just Eat har primært private kunder, og de handler der lige meget om de “kan lide” virkomsheden eller ej, for mig handler det ligeså meget om image, som det gør om at få lidt markedsføring.

    – Jeg synes det er et fedt blogindlæg, jeg kunne bare godt tænke mig lidt hjælp til at vinkle det til B2B 🙂

  3. Mike B. Stage siger:

    Hey, Har du andre eksempler på hvor der er virksomheder der har gjort det? og har du nogen idé om det har skadet mere end det har gavnet?

  4. Hans siger:

    Det kender jeg godt. Vi blev anmeldt til e-mærket fordi vi havde placeret deres logo lidt uheldigt på vores webshop. Skal lige siges at vi er e-mærket, så vi har lov til at bruge logoet. Det syntes vi var lidt sjovt at nogen gad at bruge tid på det, og sådan havde de det også hos e-mærket. Det skrev vi så om på et offentlig forum, og jeg skal lige love for at det kunne sætte folk igang med at diskuttere. På den positive side så gav det en hulens masse besøgende og en masse eksponering af vores webshop. Så det var slet ikke så dårligt 🙂

  5. Stefan siger:

    Det er jo ikke engang løgn. Hvis du hidser læseren op med noget de ikke synes godt om, så bliver det ofte delt en helt masse gange på bl.a. Facebook.. Jeg kan også godt selv finde på at dele noget, hvis jeg er blevet overrasket over en nyhed, som mine venner også skal se 🙂

  6. Julie siger:

    Super god artikel! Der er ingen tvivl om at overraskende indhold bare er mere dele-venligt – Det er jo sådan en viden man gerne vil give videre til venner og bekendte.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *