Kom i gang med Facebook annoncering


Tobias Ehlig har skrevet dette indlæg om hvordan du kommer i gang med annoncering på Facebook. Tobias er ung iværksætter og studerende, og har gang i en masse projekter som du kan læse mere om på tobiasehlig.dk/projekter/

Betalt annoncering på Facebook er så genialt, fordi det kan målrettes en utrolig specifik gruppe af mennesker, modsat de fleste andre annonceringsmuligheder online. Men er Facebook-brugerne i købehumør, når de ser din annonce proppet ind midt i mellem festbillederne fra sidste weekend og en gammel venindes nye kat?

Med min nyåbnede kondom-webshop stod jeg i 2013 over for, at skulle finde en kilde til billig og relevant trafik. SEO-arbejdet blev straks sat i værk, men udsigterne til en plads på side 1 på de interessante søgeord syntes lang. Derfor satte jeg mig ind i emnet Facebook Annoncering for alvor, hvilket skulle vise sig at blive enormt lærerigt.

Facebook er så fantastisk, fordi man som annoncør har mulighed for at ramme en ekstremt stor målgruppe, modsat fx AdWords, hvor brugeren aktivt skal gå ind og søge efter dit produkt, før din annonce bliver vist. Omvendt betyder dette så også, at du i langt højere grad skal overbevise de besøgende du får ind på dit site om, at de rent faktisk skal købe dit produkt.

Det første jeg gjorde var at opsøge en ung fyr i mit netværk, som driver egen virksomhed inden for Facebook-rådgivning. Efter en times intens coaching følte jeg mig klar til, at gå hjem og oprette min første kampagne. I denne artikel vil jeg forklare alle de små tips og tricks jeg har lært i gennem en lang række af tests på de forskellige muligheder Facebook tilbyder for annoncering.

Din første Facebook-annonce
Det første jeg vil anbefale dig at gøre når du skal i gang med Facebook-annoncering er, at gå til Facebooks Power Editor (ala AdWords Editor, som du måske kender fra Google), hvorfra du kan styre dine annoncer. Brug nogle minutter på at klikke dig rundt i værktøjet, og få overblik over de muligheder det giver dig.

Herefter bør du rimelig hurtigt oprette din første kampagne og annonce, for hermed helt konkret at finde ud af, hvilke parametre du kan skrue på i din annoncering. Hvis du skal have et banner på Ekstra Bladets hjemmeside, så har du kun bannerets udseende og placering at tænke på – her har du langt flere variable at tage højde for.

Udformning af din annonce
Alle de muligheder der er ved annoncering på Facebook er også en svaghed forstået på den måde, at der er en lang række valg der skal træffes, og for hvert valg, er der mulighed for at vælge forkert. Det er i høj grad individuelt hvordan du skal opsætte din annonce, men der er nogle generelle overvejelser du bør gøre dig, uanset hvad du skal annoncere for.

foto1Det første du skal gøre dig klart er målsætningen for at du vil annoncere, og valget her vil typisk være ”Klik til website”, hvis du ønsker at trække trafik fra Facebook over på din side. Når du så har tilknyttet annoncen til den rette Facebook-side skal du oprette selve opslaget, og heri ligger rigtig mange af dine valgmuligheder.

Du skal her vælge hvilken URL du vil sende de besøgende hen til, hvilken tekst der skal fremgå i forbindelse med selve opslaget, hvad opslagets overskrift skal være, hvordan linket skal vises, hvilken beskrivelse der skal tilknyttes, hvilket billede der skal bruges, og sidst en ny fin feature Facebook har tilføjet, nemlig en ”call-to-action”-knap. Her kan du fx vælge ”Køb nu”, ”Bestil nu” eller lign. I mine øjne en rigtig god mulighed for at øge klikraten på opslaget!

foto2Det næste valg du står over for, er hvor på Facebook opslaget skal vises. Det består grundlæggende af to ting; 1. nyhedsstrømmen og højre side, og 2. desktop, tablet og mobil.

Her er min anbefaling at starte med kun at få din annonce vist i nyhedsstrømmen hvis det er klik til dit website der er målet, da det er her du kan få den højeste klikrate, og dermed laveste klikpris. Har du omvendt branding for øje, og vil gerne vises for et stort publikum uden at de nødvendigvis klikker på din annonce, så kan annoncering i højre side være at foretrække.

Anden del af dit valg her er hvorvidt annoncen skal vises på computere eller mobile enheder (tablet og telefoner). Er dit website ikke mobiloptimeret, så vil jeg klart anbefale dig at fravælge visninger på mobile enheder. Bemærk venligst, at denne mulighed ikke eksisterer i det annonceværktøj du finder direkte inde på Facebook.com – du skal bruge Facebook Power Editor, som jeg linkede til tidligere.

Det var en af de helt store fejl jeg begik ved min første annonce, og da min webshop ligner noget der er løgn på en mobiltelefon, kunne jeg lige så godt have kastet penge i et stort sort hul. Læg mærke til den høje afvisningsprocent og korte besøgsvarighed ved de mobile besøgende, som udgjorde godt en tredjedel af den trafik jeg fik fra annoncen den første dag, inden jeg fik det rettet.

foto3

Valg af målgruppe
Denne del af din annonceopsætning er ekstremt svær at sige noget generelt omkring, da din målgruppe naturligvis ikke vil ligne min, eller særlig mange andres for den sags skyld. Det er her du skal vælge geografi, alder, køn, sprog, civilstand, interesser og meget mere på din målgruppe.

I mange tilfælde vil nogle af kategorierne være givne, mens andre er sværere at definere på forhånd. Driver du eksempelvis en dating-side, så er det ret oplagt at målrette din annonce imod singler, og skal du sælge en Arne Jakobsen stol, så er det nok ikke 15-årige du skal satse på.

Med min kondom-webshop valgte jeg, at den første annonce skulle gøre reklame specifikt for de bedøvende kondomer jeg har i mit sortiment, da disse er meget populære, og jeg har en god dækningsgrad på dem, sammenlignet med mine andre produkter.

Kondomer med bedøvende creme henvender sig primært til unge, da det er dem der har sværest ved at styre sin udløsning. Derfor målrettede jeg annoncen mod mænd i alderen 15-25. Men hvem køber flest kondomer – singler eller folk i et forhold? Den var straks sværere.

Det jeg fandt ud af ift. alderen var, at jeg fik utrolig mange (billige) klik fra 15-18 årige drenge, men at disse til gengæld aldrig købte noget. Og hvis de besøgende ikke konverterer til kunder, så kan klikkene jo være nok så billige.

Derfor har jeg brugt meget tid (og penge) på at teste frem og tilbage, hvilken målgruppe der giver det bedste afkast i forhold til klikprisen, og mit arbejde hermed slutter aldrig – der vil næsten altid være nye ting at teste på.

Mit bedste råd til dig ift. målgruppen er, at splitteste forskellige muligheder, og dermed se hvad der fungerer for lige præcis din forretning. Det er som nævnt svært at sige noget helt generelt omkring.

Optimering og prissætning
Det sidste step i indstillingen af din annonce er det mest simple. Det er her du skal vælge hvorvidt du vil betale for antallet af visninger eller antal klik på din annonce. Typisk vil man vælge at betale pr. klik (CPC).

foto4Ud fra den målgruppe du opsatte tidligere vil Facebook komme med et forslag til, i hvilket interval du bør sætte dit maksimale bud. Min erfaring er, at du ofte vil få en lavere klikpris end det Facebook angiver.

Da annoncering på Facebook bygger på et budsystem ligesom AdWords, vil du ikke få vist din annonce, hvis du sætter dit maksimale bud for lavt. Derfor kan du alligevel godt starte lavt, men vær opmærksom på, at et for lavt bud kan være grunden til, at din annonce eventuelt ikke vises.

Effektivitetssporing
Et vigtigt råd jeg vil give dig er, at få opsat effektivitetssporing på din annoncering. Det bør ses som et supplement til at sætte sporingskode på din URL, så Google Analytics kan se, at trafikken kommer fra din Facebook-annonce, og hvilke annoncer der driver salg.

foto5

Du opsætter sporingen ved at indsætte en kode på den relevante side. Koden hertil finder du i højre hjørne af Power Editor, under Annonceværktøj -> Effektivitetssporing. Eksempelvis har jeg opsat den på siderne ”kurv” og ”ordrebekræftelse”, dermed kan jeg både se når de besøgende fra annoncerne går til kurven, samt foretager et decideret køb.

Afrunding
Facebook Annoncering er utrolig spændende, fordi den potentielle målgruppe er så enormt stor. Du har utallige muligheder, og du er nødt til bare at komme i gang med at teste de forskellige ting, for at se hvad der virker for dig. Men sørg for at have opsat sporing, så du ikke skyder i blinde.

Tobias Ehlig

Tobias Ehlig er ung iværksætter og blogger på TobiasEhlig.dk og driver cykelairbag.dk.

Prøv lige at se disse indlæg også!

5 kommentarer til Kom i gang med Facebook annoncering

  1. Tusind tak for denne interessante, inspirerende og konkrete guide til annoncering på Facebook.
    Denne har jeg virkelig savnet.

    Mange hilsner
    Helene Rosendahl Hillersdal
    Slip hensynsbetændelsen & Sig til og fra – på den gode måde.

  2. mathias siger:

    spændende læsning – som altid 🙂

  3. Thomas siger:

    Rigtig godt indlæg. Jeg bruger selv annoncering på facebook som en fast del af min markedsføring.

  4. Theis Brouer siger:

    Tak for det fede indlæg med mange gode pointer, som det er dejligt du deler.

    Generelt er det godt at sætte en masse tests i søen og så lave konklusioner ud fra rapporterne. Jeg bliver i hvert fald selv overrasket i det daglige omkring hvad, der virker og hvad der ikke virker. Og derfor er det fedt at du nævner (og benytter) URL tagging, som er vigtigt til senere optimering.

    Derudover er remarketing uden tvivl også vejen frem.

    Rigtig god weekend 🙂

  5. PlayArt siger:

    Hey Lars,
    Super godt indlæg, vi er selv lige begyndt at gøre rigtig meget brug af Facebook annoncering, og derfor altid spændende og lærerigt at læse nyt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *