Kreativ linkbait og linkbuilding strategi


Fænomenet linkbait, som kort fortalt går ud på at skabe noget indhold, hvad enten det er tekst, video, billeder, spil, eller noget helt andet, som internet brugere verden over finder så interessant at de vælger at skrive om det, og dermed linke til det, er noget jeg syntes er vildt fascinerende at arbejde med.

Den anden dag, sad jeg og ryddede op i mine foretrukne, og midt i det hele dukkede et gammelt indlæg op skrevet af Peter van der graaf. Indlægget hedder “Link building secrets revealed”.

Der kommer et link til den originale artikel senere, men først vil jeg lige forklare hvad han har gjort. I ved sikkert hvor svært det er at skaffe kvalitetslinks til pornosider, men dem der gør i den slags skal lytte godt med her 😉

Peter skulle skaffe links til en side der handlede om “Bukkake”, hvilket er et japansk ord som på engelsk betyder: A Japanese fetish of mass ejaculation on a woman.. Så ved du det 😉

Men Peters problem var at få nogle gode kvalitets links til hans bukkake site. De eneste links han kunne skaffe var fra tvivlsomme porno directories. Så i stedet for opfandt han “John Bukkake” som er professor i “facial dermatology” på universitet i calcutta (indien). john Bukkake var selvfølgelig en fiktiv person, men nu lavede Peter et fiktivt site til hans professor uden nogen former for erotisk indhold, og med et meget simpelt og seriøst design.

Nu kunne han så tilmelde “John Bukkake, Professor in facial dermatology” til seriøse linkkataloger, og bytte sig til links på gode, seriøse sites.

Og hele tricket består jo i, som du sikkert har gættet, at Peter fik masser af links hvor både Bukkake og facial indgik i linkteksten, fra “pæne” sider, og nu galdt det så bare om at cloake siden så alle søgebotterne fik en 301 til hans “rigtige” side om bukkake.

Det er sgu da kreativt fundet på? 🙂 – læs det originale indlæg her

Apropos linkbait, så skriver Mikael om noget lignende i dag i hans indlæg – Weird sites as linkbait – Du kan selv læse indlægget, men hvis jeg skulle ind på den seriøse del af datingmarkedet i dag, så vil jeg uden tivl starte med at lancere et site som en parodi på de danske dating sites, og i lighed med John Bukkake casen, så på den måde skaffe links med dating i ankerteksten, og så senere lancere det rigtige datingsite, og redirecte trafikken. 😉

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

12 kommentarer til Kreativ linkbait og linkbuilding strategi

  1. Mikael siger:

    Bortset fra at jeg ikke synes at cloaking er helt ok, så er det genialt fundet på. Det kræver naturligvis en del arbejde, men med de penge der er i pornobranchen, så har det sikkert været det hele værd 🙂

  2. Jan siger:

    Nu har jeg godt ingen forstand på de dele. Aner hverken hvad cloaking eller 301 er. Men min fornuft siger mig, at dette hurtigt bliver afsløret. Måske er jeg naiv.

  3. Jan P. siger:

    Smart og kreativt koncept – måske lidt for smart? Min egen erfaring siger mig, at cloaking og redirects er kortsigtede løsninger, som før eller siden bliver straffet. Det skal man nok være opmærksom på, hvis man begiver sig ud i det, du beskriver.

  4. Rosenstand siger:

    Man skal i hvert fald undlade at råbe det ud fra hustagene, når man laver “fy-fy”. Det er vist prøvet så mange gange efterhånden her i landet og i resten af verden, at det er en afprøvet sandhed 😉

  5. Lars Bachmann siger:

    Jeg er i princippet også modstander af cloaking, og når jeg skriver i princippet, så er det fordi det i nogle tilfælde er en god løsning. For eksempel hvis man skal redirecte brugere ud fra hvilke land de kommer fra osv.

    I tilfældet med John Bukkake blev der brugt cloaking, men man kunne jo også vælge at lave en helt “lovlig” 301 redirect efter siden har opnået det antal links man er tilfreds med. Der er nemlig ikke noget fy-fy over 301 redirects.

  6. Rosenstand siger:

    Enig – men problemet med cloaking i dag er, at Google er blevet så “smalle” i deres filtre, at tungen virkelig skal holdes lige i munden for at eksekvere en i øvrigt fuldt legitim cloaking.

  7. For mig lyder det godtnok også som lidt af et galt spor at begive sig ud på. Det er jo faktisk ren-snyd. Redirects og Cloaking har vi jo oplevet, at Google tager meget alvorligt. Det er jo også at “vild-lede” de søgende folk… og mest af alt – snyd! 🙂

    Det burde efter min mening være den aller-aller sidste udvej for en god gang søgeoptimering..!

  8. wolf siger:

    Cloaking er en af de “black hat”-teknikker, som Google slår ned på, hvis man skal tro Googles egne forklaringer.

    Som Dennis bemærker, så var hensigten at vildlede folk, og ud fra en sådan betragtning er det åbenlyst snyd. Det er fint med mig, at søgemaskinerne smider den slags ud af deres index.

  9. Bachmann siger:

    Redirects og cloaking er ikke nødvendigvis det samme. Man kan sagtens bruge redirects uden at det er for at snyde hverken brugere eller søgemaskiner.

    Cloaking som det er anvendet i dette tilfælde er heller ikke noget jeg er tilhænger af, men selve ideen med at lave sådan et website, syntes jeg stadig er ret godt fundet på.

    Cloaking er ikke nødvendigvis snyd. Jeg har selv været med til at teste brugen af cloaking på et site, hvor der var en forside med sprogvalg, og for at komme uden om det, lavede vi noget cloaking, ved at redirecte brugeren ud fra blandt andet deres IP adresse og browser til den rigtige side på deres sprog. Løsningen fungerede egentlig fint nok, men er fjernet i dag, da det netop var lidt for riski at gøre det på den måde, da Google sikkert kunne finde på at straffe hårdt, når de opdagede det. Selv om denne type cloaking er lavet i en god mening, og for at brugervenlighedens skyld.

  10. Marcel siger:

    Cloaking er jo ikke det samme som IP delivery eller geo targeting i Googles verden, Lars. Så hvis dét, I har lavet, er baseret på landes IP’er, så skjuler I jo ingenting.

    Det er dog ikke altid en særlig søgemaskinevenlig løsning, da Googlebot ALTID vil finde den engelske side – og de KAN desværre ikke altid adskille “snyd”, som I kalder det (medie-manipulation i min verden), og brugervenlighed.

    Men Dennis: Du kune ikke tage mere fejl, når du skriver at Google slår hårdt ned på redirects! Faktisk foreslår Google selv en form for redirect der hedder 301, som der også skrives om her.

    Så jeg er 110% enig med Je i, at det er sidste udvej, men ikke i at det er snyd. I så fald så burde I heller aldrig sende en pressemeddelelse ud 😉

  11. Marcel: Jeg skriver nu mest at det vildleder “den søgende” og det derfor i min verden er snyd at skaffe sig placeringer den vej. Min mening med det var blot at sige det var en form for snyd og vildledning! Derfor håber jeg også som Wolf skriver at der måske kan blive slået/gøres endnu mere mod dette…

    Jeg kan bare ikke se hvad pressemeddelser har med det andet at gøre, men fred være med det :s

  12. Det er da verdensklasse fundet på, og til brug i pornobranchen er de vel pænt ligeglade med om Google slår hårdt ned på dem. Alternativet ville have været en placering nederst på side 5, så hvad har de at tabe?

    Man skal vælge den rette risikoprofil til den enkelte kunde, og i dette tilfælde er kunden villig til en høj risiko. Dem der bliver vildledt er de sites der vælger at linke til John Bukkakes hjemmeside. Lidt synd, men ikke mere end at jeg kan trække på smilebåndet. Mon ikke dem der har søgt på “Bukkake” i 9 ud af 10 tilfælde har fundet det de var ud efter 😉

    Mvh Jesper

    P.S. Det er ikke en teknik jeg har nogen som helst planer om at praktionere, men derfor kan man godt imponeres.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *