QR koder – Eksempler og muligheder


Du har sikkert set disse “mærkelige” billeder rundt omkring på nettet, og i magasiner, blade og aviser?

Det hedder QR koder, og kan scannes med en smartphone, og på baggrund af koden, vil du så blive sendt til en URL (webadresse), se kontakt oplysninger, få mulighed for at ringe et bestemt nummer op, sende en sms osv.

Dette indlæg kommer på baggrund at et tweet fra Vadskaer, som skrev at han aldrig har set nogen scanne en QR kode.

Hvad er en QR kode?

En QR kode, er det du ser på billedet her øverst i artiklen. Sådan en kan du selv lave på QR-code generator, og kan nemt implementeres på et visitkort, banner, på siden af firmabilen, i din brochure, og mange andre steder.

Har du ikke en QR scanner på din mobil, så besøg www.scanlife.com/dk_en/download-application og download en gratis App.

Hvorfor bruge QR koder?

QR koder er stadig forholdsvis nyt i danmark, men jeg spår at det bliver noget vi kommer til at se mere til i 2012. Som Vadskær siger i sit tweet, så har jeg heller ikke set ret mange scanne en QR kode, men jeg tror det er fordi vi ikke har fundet den helt rigtige måde at bruge det på endnu.

Jeg har ladet mig fortælle at QR bliver brugt i stor stil i USA, og det er jo som bekendt et år eller to foran os, hvad teknologi angår.

Det jeg syntes er smart ved QR er at når man er på farten nemt kan scanne en QR kode, fremfor at taste en URL manuelt ind på sin smartphone. En QR kan også indeholde et “visitkort” som kan importeres til telefonens kontakter.

jernindustri.dk/info/Default.aspx har de QR koder ud for deres kontaktoplysninger, og når de scannes, kan man med et tryk på en knap tilføje Navn, E-mail og telefonnummer til telefonens kontakter. Vurder selv om du syntes det er smart?

Eksempler på brug af QR koder

Jeg har hørt om et diskotek som havde QR koder tapet til bardisken med teksten – “Scan koden og få en gratis shot.”. Når man så scannede koden, kom man ind på diskotekets Facebook side, og hvis man trykkede “syntes godt om” og viste det til bartenderen, så fik man en gratis shot.

Jeg kan desværre ikke henvise til en kilde, eller huske hvilket diskotek det drejer sig om, men jeg syntes ideen er meget god. En shot koster ikke meget for diskoteket, og det er en nem måde at få mange Facebook likes på.

  • De fleste unge har en smartphone
  • Alle unge er på Facebook (der er måske få undtagelser)
  • De fleste vil syntes godt om en Facebook side for at få en gratis drink.
  • Diskoteket får mange likes, som de efterfølgende kan markedsføre fremtidige arrangementer og events til.

Hvad syntes du om den slags brug af QR koder?

Et andet eksempel. En god ven arbejder for et firma hvor han laver emballage til blandt andet køkkenmaskiner, badevægte og den slags, og her er de begyndt at lave QR koder på emballagen med et link til en digital udgave brugsanvisningen.

Så skal man lige have indstillet sin nye digitale køkkenvægt, så scanner man koden og få en digital udgave af brugsanvisningen, som man nemt kan navigere og søge i.

Odense ZOO bruger QR koder

Jeg kom lige i tanke om at Odense Zoo bruger QR koder på et ret praktisk måde. Jeg besøgte Odense Zoo med familien i sommers, og rundt ved alle dyrene er der QR koder, som henviser til en film om dyrene.

Så står man og kigger på et dyr, man man altså scanne koden og se en kort film som giver lidt ekstra information om det pågældende dyr.

 Der er dog også set uheldige eksempler på brug af QR koder.

Redbull lavede en stor QR kampagne i USA, som bestod af billboards i subwayen. Problemet var bare at der ikke var nogen der havde internet forbindelse på grund af dårlig signal.

Continental/United Airlines lavede en QR kampagne som de trykkede i deres in-flight magasin. så kan man sidde der i ro og mag i flyveren og se deres fine QR kode, men du skal huske at have din mobil slukket.. ikke god tænkt.

Verizon fik 150.000 “scans” på 3 måneder.

Nu kender jeg ikke til ret mange danske QR kampagner, men i følge denne kilde, så var der 150.000 der scannede QR koden da Verizon lavede en kampagne for deres Apps. Du kan se lidt mere data fra kampagnen ved at følge linket.

Har du lavet eller set gode/dårlige eksempler på danske QR kampagner?

Jeg har som sagt ikke set ret mange eksempler på danske QR kampagner, men jeg spår at vi kommer til at se nogle stykker i 2012. Hvis ikke syntes jeg det er ærgerligt at reklame og webbureauerne ikke prøver at tænke lidt kreativt, for der er mange kreative måder at bruge dem på.

Og mangler man inspiration, så er det jo bare at kigge lidt på hvad de store amerikanske virksomheder gør, for de bruger vist QR koder alle sammen.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

25 kommentarer til QR koder – Eksempler og muligheder

  1. Ricco siger:

    I udgangspunktet synes jeg at QR-koder er pissesmart, men det er nødt til at blive meget mere enkelt at scanne dem, før det kan vinde noget som helst indpas. Telefonerne skal kunne genkende koderne ud af boksen så man kun behøver at vende kameraet mod en for at scanne den. Ikke noget med download af apps, tryk her og der, eller lignende. Det er svært nok at få almindelige mennesker til at forstå, at denne klat robotbræk rent faktisk har en funktion.

  2. Dennis Pilgaard siger:

    Kan klart anbefale http://ilovebarcodes.blogspot.com/ for uddybende læsning omkring kampagner og korrekt brug af QR koder.

    Ang. QR koder på web, så er min ærlige mening at det burde forbydes… Hvilket formål har det?
    Kan da sagtens forstå hvis “jernindustri” har, eksempelvis en annonce i et fagblad med QR koder for kontaktoplysninger, men på deres hjemmeside?!? Det giver jo ingen mening..

    Kondomat-vadskaer burde da helt sikkert bruge QR-koder i sin forretning.
    Sæt en QR-kode på den vedlagte faktura: NTilmelding til nyhedsbrev, twitter-konto, genbestilling, mobilshop, gratis gave, lille film på youtube, eller brugsvejledning ;o)

  3. Jeg synes, at QR koder er smarte til mange ting – og de skal nok vinde indpas over tid. Spørgsmålet er så, om teknologien bliver overhalet af noget endnu smartere inden den for alvor slår igennem – det er jo set før.

    Designfirmaet Menu har f.eks. QR koder på deres emballage, så man kan scanne koden og se en video af produktets funktion inden man køber. Og de anvendes også direkte på nogle af deres produkter, så man kan scanne koden og f.eks. modtage omskrifter som er velegnede til lige præcis dét produkt.

    I mit eget designfirma http://www.novoform.dk har vi QR koder på samlevejledningen til vores lamper. Scanner man koden vises en video af hvordan man samler lampen – det synes jeg da i det mindste selv, er ret smart :o)

  4. Morten siger:

    Det er værd at bemærke, at QR koder er gigantiske i f.eks Japan, hvor det nærmest er blevet MUST HAVE!
    Så Danmark er vel blot bagefter en trend, som stille og roligt vil folde sig ud i takt med, at flere og flere virksomheder benytter disse sort/hvid bokse…

  5. Rikke Olafson siger:

    Jeg ved ikke om det kun er eksempler fra marketing og reklamer du er interesseret i? Men ellers er det værd at kigge på museumsverden, hvor QR-koder bliver brugt til at give genstande en ekstra dimension/fortælling – se f.eks. Rosenborg Slot

  6. Bo Kalvslund siger:

    Lars hvad blev det egentlig til med den T-shirt konkurrence du udskrev…. ;o))

    Jeg tror nok jeg foreslog at du skulle tilbyde at trykke QR-koder på dem..

    Et eksempel på brug af QR koder er iøvrigt i ejendomsmæglernes avisannoncer. Her har de virkelig et problem rent udseendemæssigt – de forsøger at sælge husene med et lille billede – med en QR-kode oveni – det er ikke kønt..men brugsmæssigt sikkert smart.

  7. Philip siger:

    Et af de mere geniale er Tescos forsøg i Sydkorea
    http://www.youtube.com/watch?v=h7HnR02kJxY

    Jeg er dog også en af dem der er lidt forbeholden for dette. Når mobiler automatisk kan registrere en QR kode ved at dobbelttrykke på volumeknappen eller lignende, er det noget der vil slå an.
    Nu skal du først downloade app (ok 1 gang), åbne telefonen, bladre igennem for at finde app’en og derefter scanne.

    Men en custom QR kode synes jeg er lidt lokkende.
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTHRDp_G0oRLxTrQET6hB_fgrAGOhQSoM68k3-GBnag67arQN7L

  8. Rosenstand siger:

    QR koder er smarte – og det kan de sagtens være, selvom man ikke lige selv har set nogen bruge dem. Som tidligere nævnt er de alle steder i Japan – og her i USA vinder de også vældigt frem. Med lidt held kommer de også til den nordjyske hovedstad engang 🙂

  9. Jeg synes QR-Koder er genialt, men Ricco er inde på, så kan det godt være en anelse besværligt, hvorfor Vadskær måske ikke ser folk i lange køer for at scanne koder i det offentlige.

    Når det så er sagt, så er oplevelsen faktisk ofte ret dårlig, fordi det man efterfølgende bliver mødt med slet ikke er optimeret op imod sin smartphone. Fedt? Nej!

    Ps: http://www.michael-ostergaard.dk/qr-koder

  10. Zumoqr.dk siger:

    QR- koder er kommet for at blive!
    Europa halter langt bagefter Asien ift. brugen af QR koder i annoncer og i det offentlige rum. Det siges, at i Asien har 70 procent af alle annoncer en QR kode med i reklame budskabet.

    -Hos zumoqr.dk har vi en klar forventning til, at 2012 bliver året hvor QR koder for alvor bliver integreret i danske printmedier, og det bliver en naturlig del af annoncebudskabet. Online- og offline kommunikation smelter sammen. Læs mere om bl.a. kvinder og QR-koder på på zumoqr.dk

  11. Mikael Rieck siger:

    Det er helt sikkert smart, men personligt gider jeg hverken læse brugsanvisninger eller se film på min telefon. Den slags skal som minimum over på en tablet.

    Ideen med kontaktoplysningerne kan jeg forholde mig til og ideen med de gratis shots (omend det er en ligegyldig ting).

    Og at noget er populært i Japen er næppe en parameter man kan bruge til noget 🙂

  12. Jeg kender ikke så meget til QR koder, men når jeg ser dem, undgår jeg dem altid, fordi jeg netop ikke helt ved, hvad det er for noget. Nu hvor jeg har fået en rimelig god ide om, hvad det er, det går ud på, kunne det være, at jeg skulle prøve sådan en næste gang jeg så en.

    Måske er det i virkeligheden blot det, der mangler: Oplysning.

  13. Jeg har brugt QR-koder på mine afsendelses blanketter til når jeg sender mine produkter ud til mine kunder. I den tid jeg brugte det, havde jeg desværre ikke tracking på urlen. Derfor kunne jeg ikke se ud fra GA om det gav trafik. Jeg tor jeg vil prøve at gøre det igen, men denne gang skal der være tracking på, så jeg kan se om det giver trafik.

    Nu har jeg kendt til qr-koder et stykke tid, men syntes først det er nu her, at de forskellige firma er begyndt at bruge dem. Eller er det bare mig der syntes at de er blevet mere synlige her i DK?

    Frank

  14. P. Andersen siger:

    Jeg tror nu ikke at det hele kommer til at gå så stærkt, som mange her i tråden sikkert ville ønske. Grunden til dette er simpelthen at det ikke er alle samfund, der er klar til QR-koder – heriblandt det danske. Når jeg siger samfund, tænker jeg netop på forbrugere såvel som virksomheder. Så længe virksomhederne har svært ved at se det smarte i koderne – og bruge dem – vil forbrugerne heller ikke kunne se genialiteten.

    Hvis man så oven i hatten er en smule gammeldags, konservativ eller bare ikke vil have en smartphone, så bliver det op ad bakke for de stakkels koder…og det fornemmer jeg ærlig talt at der er mange danskere, der er.

  15. Rosenstand siger:

    @ P.Andersen: Hver tredje dansker har en SmartPhone – og se denne: http://www.wilke.dk/om-wilke/presse/over-halvdelen-af-danske-unge-har-nu-en-smartphone.aspx

    Er du sikker på, at mange danskere ikke vil have en SmartPhone?

  16. Nogen skal jo også begynde at benytte dem – ellers sker der ikke noget.

    Synes de fungerer som et fint supplement, hvorved “first movers” får den oplevelse med. Lidt ala Progressive Enhancement, når vi snakker webudvikling (en helt andet snak) 😉

  17. Det sjove ved QR koder er at man ikke ved hvad der er på den anden side af den. Jeg har lavet en lille sider der provokerer denne uvished lidt 😉
    http://www.randomqrcode.com

  18. Jeg synes QR koder er super smarte, men jeg ser ingen bruge dem og når jeg selv scanner dem er det for at se om de har kampagnesporing på (det har de aldrig) og om de leverer en reel merværdi. Har jeg heller ikke oplevet.

    Anyhow – ville kommentere på det med at Europa er bagud af Japan. Det er muligt, men det er ikke en garanti for at det kommer til Europa. Vi er også bagud, når det kommer til at spise med pinde, men derfor er der ikke rigtigt noget der tyder på, at det vil vinde indpas her i Danmark. Det samme med at gå på karaoke-bar.
    Så argumentet om at det er stort i Japan er jo totalt ligegyldigt.

  19. John Nielsen siger:

    @Vadskær:
    Du har ret. QR-koder ER smarte.
    Jeg har set en medarbejder i et pengeinstitut nærmest hænge henover vinduesudsmykningen i vinduet i forsøg på at skanne den 40 x 40cm QR-kode, jeg har plantet på siden af min firmabil.

    Den lokale taxivognmand har fået QR-koder på og i sine biler, så kunderne lige kan skanne QR-koden, når de bliver kørt i byen. Så har de jo nummeret lagret i mobilen, når de skal køres hjem.
    Det har taxierne fået rigtig god respons på fra kunderne.

  20. Kim siger:

    Når man kører rundt i sommerhusområder hvor snart 50% af sommerhusene er til salg kan det undre at ejendomsmæglerne ikke sætter QR koder på “til salg” skiltene.

    Jeg skrev i øvrigt en pind om QR spam: http://blog.spamfighter.com/malware-2/qr-codes-spam-or-malware-a-threat.html. Den viste sig at holde stik.

  21. Thomas siger:

    Fin artikel
    I bund og grund handler det nok om vores vaner osv. Det er ikke meget længere end 2007 siden, at der kun var 25% af 2012 niveauet, på antallet af brugere der søgte på mobilen.
    QR koder er ikke Rocket Science, men der skal stadigvæk ændres en væsentligt del af folks vaner.

  22. Fabio Cujino siger:

    En spil som jeg har lavet og udgives denne måned til iPhone og iPad, bruger QR koder på en måde som jeg ikke mener at have set før.

    Grunden til at jeg bruger koderne i min spil er at de giver en “ekstra mulighed” og gør appen lidt anderledes, og forhåbentlig bemærkelsesværdig iblandt de andre 599.999 man kan downloade.

    Her er par links til hvordan QR koderne bruges i appen, og skulle man have lyst til at hente den (gratis) skal man slå “2D Party” op på Apple App Store her sidst i April måned.

    http://youtu.be/8BBCJSaxOgM

    http://youtu.be/Ujl-vtUnTZs

  23. Emil Verdoes siger:

    QR koder er nemlig rigtig smarte! – rigtig god artikel Lars! 🙂

    Problemet med QR koder er jo nemlig at de kun er rigtig smarte så længe de bliver brugt rigtigt. Jeg skanner stort set alle QR koder jeg ser og der er desværre rigtig langt imellem at QR koderne bliver ført over på en mobiloptimeret side. I stedet ryger man i de fleste tilfælde blot ind på en pc-optimeret forside – der med 100 % garanti fører til at kunden lukker siden med det samme!

    En overset mulighed som mange desværre ikke gør brug af – er muligheden for at analysere på QR koderne. Man kan sætte Google Analytics Kampagne sporing på QR koderne og kan derfor nemt følge med i hvor mange der skanner QR koderne, hvor lang tid de bliver på siden, afvisningsprocenten og evt. om de køber noget eller klikker sig videre.

  24. Ditte siger:

    Nu er det selvfølgelig mere end et år gammel dette indlæg, men det er stadigvæk en aktuel artikel.
    Mht. eksemplet med diskoteket, der gav shots for likes, så er sgu godt tænkt. I dag ser vi det over alt, og det bliver ved med at virke.
    Hvis nogen tænker over andre steder man kunne placere en QR kode, så har Internet Danmark netop lavet et opdateret indlæg over en masse eksempler til inspiration:
    http://qrkoder.internet.dk/eksempler-pa-hvordan-du-kan-bruge-en-qr-kode/

  1. 9. januar 2012

    […] Home › It & Teknologi › QR koder på dansk […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *