Reputation Management


Vi kan nok hurtig blive enige om at historien om Stein bagger og IT Factory er det der fylder mest i medierne i disse dage. For hver dag der går, vælter der nye skeletter ud af skabet, og jeg tror slet ikke vi har set toppen af isbjerget endnu.

Denne artikel om Online Reputation Management er skrevet af Lars Bachmann fra Conseo

Men i dag tog sagen en lidt uventet drejning, i hvert fald set med SEO-briller. Stein Bagger har for et års tid siden hyret en mine kollegaer i branchen – Thomas Rosenstand fra Concept I – til at lave noget reputation management for ham. Det har en journalist fra Computerworld fundet ud af, og skrevet om på deres website, og inden jeg havde tænkt på at holde frokostpause havde stort set alle online medier skrevet om historien med overskriften “Stein Bagger skjulte spor på nettet“.

Reaktionerne har været blandet, og nogle har har enda brugt ordene svindel og snyd. Min personlige holdning til reputation management er helt klar. Så længe den pågældende person og/eller virksomhed har et fornuftigt grundlag for at fjerne noget dårlig omtale, enten fordi det er decideret løgn, eller hvis de kan fremlægge dokumentation for at den omtale ikke længere er aktuel, og de ikke har været dømt for en given handling, så er det OK at lave reputation management. (Der kan dog være få undtagelser hvor man af personlige holdninger, eller moralske årsager ikke ønsker at udfører reputation management)

Jeg har selv været hyret til reputation management, og i den ene situation var det en entreprenør som havde lavet noget dårligt arbejde, og kunden havde skrevet om forløbet på en hjemmeside. Det specielle ved denne sag er dog at entreprenøren efterfølgende erkender at have lavet nogle fejl, og retter op på dem, og kompensere samtidig økonomisk overfor kunden, og begge parter er tilfredse.

Problemet er nu bare at den dårlige omtale ligger på side i Google når man søgte på firmanavnet. Min opgave var helt klar – Skub den dårlige omtale over på side 2.

Sådanne opgaver har jeg ingen moralske skrupler over for at udføre, og jeg er sikker på at Thomas Rosenstand har taget opgaven fra IT Factory i en god mening. At det nu viser sig at Stein bagger efter al sandsynlighed har svindlet, syntes jeg ikke man kan klantre tidligere leverandører for, hvad enten de har lavet SEO, reputation management, eller andre markedsføringsopgaver for IT Factory på vegne Stein Bagger.

Det ville jo heller ikke være helt fair, hvis vi kaldte alle de aviser som IT Factory har annonceret i, for medskyldige i svindel?

Lidt om online reputation management.

For dem der først er stødt på begrebet online reputation management i dagens aviser, kan jeg fortælle at det i korte træk handler om at fjerne dårlig omtale i søgemaskinerne. Det kan være tidligere kunder, samarbejdspartnere, eller medarbejdere, som har skrevet dårlige og urigtige oplysninger om en virksomhed eller person, som ønskes fjernet.

Opgaven for folk som mig, er så at påvirke søgeresultaterne i en sådan grad at sider med den dårlige omtale bliver skubbet så langt ned i søgeresultaterne som det er muligt. Dette gøres ved at få sider med god eller neutral omtale til at få en bedre placering. Så simpelt kan det faktisk siges.

Og nej, jeg betragter det ikke som snyd..

En af hovedpersonerne i denne sag har lavet en podcast om sagen (Og nej, det er ikke Stein Bagger) 😉

Til slut vil jeg tillade mig at citere Simon Spies: “Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.”

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

30 kommentarer til Reputation Management

  1. Rosenstand siger:

    Tak for omtalen! Og jo – opgaven blev accepteret i en “god mening”, for den påståede svindel med moms på luksusbiler var han jo frikendt for (og det fik vi dokumentation for). Godt nok er vi seje i Concept Interest, men vi kan ikke se et lille år frem i tiden 😉

  2. Mikael Rieck siger:

    Det er altid noget skidt at blive rodet ind i sådan noget og desværre kan medierne jo altid tage en vinkel på tingene der gør at hvem som helst kan se skyldig ud. Det du er blevet citeret for Thomas, synes jeg sætter jer i et pænt lys, så lad os håbe at der ikke er nogen der finder på at blæse det mere op.

  3. Lars Bachmann siger:

    Jeg tror alt når alt kommer til alt, så kommer concept I og Thomas Rosenstand styrket ud af dette. Den omtalte de har fået det sidste døgnstid, kan være mange penge værd, hvis man håndtere situationen korrekt, og det har Thomas så vidt jeg ved gjort.

    Hvis Stein Bagger havde henvendt sig til mig den gang, så havde jeg også taget opgaven.

  4. Rosenstand siger:

    Vi satte (meget) rekord i går i antal henvendelser fra nye kunder via vores hjemmeside. Og en dansk og en udenlandsk virksomhed har henvendt sig om reputation management, og den ene har lagt ordre her til morgen.

    Jeg tror, det var til vores fordel hele vejen.

  5. Mikael siger:

    Det er godt at høre Thomas!!

  6. Lars Bachmann siger:

    Og med dagens omtale (inkl. link) i Comon.dk, så kommer der nok en henvendelse eller to mere? 😉

  7. Morten siger:

    Det er jo en spændende vinkel, at man sådan med lidt “hokus pokus” (som SEO jo må være for de uindviede) kan fjerne dårlig omtale fra Google.

  8. wolf siger:

    Morten: Ja, men det er også et udtryk for, at disse SEO-eksperter er med til at gøre Google mindre værdifuldt for vi, der prøver at finde reel information. Jeg har selv oplevet, at en person har skrevet meget rosende kommentarer om et bestemt firma på min blog – blot for at opdage, at IP-adressen tilhørte en person, der under forskellige navne skrev tilsvarende positive indlæg om det pågældende firma på andre blogs og fora – dvs. ren og skær “spamdexing”.

    Sidder du ikke også med den mistanke, at det kunne være inkriminerende information, Rosenstands nye kunde ønsker fjernet, og som skal skjules fra folk, der ellers ville være sluppet for svindel?

  9. Morten siger:

    Jeg tror Hr. Rosenstand har et ret højt moral-kodeks omkring, hvem han vil udføre RM for – om ikke andet for at beskytte virksomheden for dårlig omtale.

    Og min holdning er, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist (som jo var tilfældet i momssagen) – men på Google er man jo allerede dømt, hvis der ligger gamle artikler om anklagerne (også selvom der så måske ligger en kort notits om frikendelsen som søgeresultat nr. 117).

    Desværre er det jo de færreste som har mulighed/råd til at fjerne forkerte oplysninger, når Google først har været forbi.

    At Hr. Bagger så har rigeligt råd i denne omgang, er en anden sag – for der er nok ikke mange, som har specielt lyst til at forbindes med ham nu 🙂

  10. Lars Bachmann siger:

    SEO, Reputation management, TV-reklamer, brochure, kataloger, annoncer, product placement, bannerreklamer… Alt dette og meget mere kan kategoriseres som manipulation.

    Når du ser en reklame for Coca Cola, så er det fordi Coca Cola gerne vil have dig til at tro at deres cola er den bedste i verdenen. Når du ser en film hvor de kører BMW og snakker i Nokia telefoner, så er der tale om product placement. Det er reklame og manipulation, men det gør nødvendigvis ikke disse produkter mindre værdifulde, som du selv udtrykker det.

    På samme måde er reputation management også en form for manipulation, men det er ikke mere manipulation end alle andre former for reklame, hvad enten det er online eller offline.

  11. Morten siger:

    Og hvis man f.eks. ser DR-update nyhederne omkring sagen, så er det jo også manipulation.

    I stedet for en uddybning af, hvad det egentlig var at Rosenstand foretog sig, får man en længere kommentar om, at den dårlige omtale blev fjernet – og så 10 sek., hvor Rosenstand forklarer, at han mener det han har gjort, var OK.

    I dette tilfælde er det ikke seerne, som bliver manipuleret til at drikke Coca Cola, køre BMW og tale i Nokia telefoner. Her bliver de manipuleret til at tro, at man helt kan fjerne dårlig omtale fra Google.

  12. Søren siger:

    En ting piner mig i denne her diskussion; Google omtales som den alvidende limsten, der har en ukrænkelig integritet og en moral hævet over en hver tvivl.
    Men altså, Google er bare(!) en søgemaskine der indekserer de hjemmesider der findes på internettet. Google er ikke lov, Google er ikke sandheden.

  13. >> Google er ikke lov, Google er ikke sandheden

    Hørt! Det har jeg sagt længe 😉

  14. Ja, internettet afslører noget en gang i mellem. 🙂
    Mvh.
    Nikolaj Bomann Mertz
    http://www.onlineparfume.dk

  15. For mere info om emnet kan man også lytte Apropos: Snyd og bedrag på P1: http://www.dr.dk/P1/Apropos/Udsendelser/2009/01/08103516.htm

  16. Super læsning keep it comming 🙂

  17. Reputation management kan nok fjerne resultaterne fra top10 – men hvis man først har fået sit navn brandet negativt hjælper det intet 🙂

  18. Rune Hansen siger:

    Hej Lars!

    Citatet af Simon Spies er en klassiker, der dog i mine øjne ikke har den helt store rigtighed og berettigelse efter Internettets gennembrud 😉 Dårlig omtalte i SERPS ér og bliver bare – for at sige det på jysk – TRÆLS!

    Som du skriver, har Online Reputation Management noget at gøre med at fjerne dårlige omtale på nettet. – ca. 25% af de kunder jeg har lavet noget for, har dog ingen dårlig omtale på nettet – de vil blot have styr på deres online profil og selv være med til at bestemme hvad der kommer frem når man googler deres navn.

  19. Lars Bachmann siger:

    Hej Rune

    Simon Spies klassikeren er ved at være brugt op.
    Og ja, Reputation management handler i høj grad også om skabe sig synlighed og sørge for at ens online profil er tilgængelig på søgemaskinerne.

  20. Niels siger:

    Hej Lars

    Faldt over det her indlæg ved en google søgning. Jeg vil gerne tillade mig at kommentere at det redigering / manipulation absolut INTET har at gøre med rigtig reputation management.

    Jeg bliver kort sagt meget frustreret når reputation management bliver sammenstillet med den her slags content manipulation, eller SEO. Det er fuldstændig misforstået!

    Reputation management handler om at skabe alignment mellem hvad du gør som virksomhed (kommunikation og handlinge), hvad du vil som virksomhed, og hvilke forventninger dine stakeholders har til virksomheden. Kort sagt at du skaber sammenhæng mellem kan, vil og bør som virksomhed (som oftest er lettere sagt end gjort)…

    Mvh

    Niels, senior consultant, RI

  21. Rosenstand siger:

    Hej Niels

    Det, du beskriver, er vel mere branding end det er reputation management? Og uanset hvad: Uden for elfenbenstårnene og de smarte kontorer i Købmagergade kaldes det for online reputation management. Det er det, de danske og udenlandske koncerner og deres ledelser efterspørger. Så det er ikke Lars, der har misforstået noget 😉

  22. Yderst spændende artikel!
    Men det handler mest om negativ reputation management.
    Oftere virksomheder er simpelthen på udkig efter god ‘publicity’ fra reputation management kampagner.

  23. haha, det må jeg sgu nok sige…. fedt at have sådan et fancy ord til at dække over en lidt lumsk business…. men jo jo, alle skal vel have muligheden for “en chance til”…. :-p

  24. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor manipulation af søgemaskinernes resultater af så mange opfattes som hellig brøde, hvem er det der har overbevist folk om at søgemaskinerne er “the good guy” og at helten med den hvide hat er ham der gør hvad Google siger…..
    Google tjener penge på at yde en service, det er det samme vi gør og jeg tror altså ikke det er Google der er den svage part her.

    Og hvordan er det lige du (Lars) har fået sat .html på URL’n på denne side, uden at den bliver til .html på de øvrige sider?

  25. Lars Bachmann siger:

    Hej Jeppe. Alle mine blogindlæg slutter på .html
    Så hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så tror jeg du har set forkert 🙂

  26. Jeppe siger:

    Hej Lars

    I forlængelse af dit efterhånden “gamle” indlæg vil jeg lige gøre opmærksom på denne artikel om Stein Bagger og Rosenstand: http://www.seojournalistik.dk/reputation-management-omdomme-i-google/

    Mv. Jeppe

  27. Rene Asmussen siger:

    Hej Lars :-). Koder du dine egne sider i html ? Eller bruger du cms systemer? Beklager det lidt off topic spørgsmål

  1. 23. september 2009

    […] er spændt på at se hvilken reaktion der kommer på det, da reputation management ofte deler folk i to lejre. Der er dem der syntes at det er uetisk og grænser til snyd, og så er […]

  2. 17. oktober 2011

    […] som har problemer på nettet med negativ omtale? Skriv i kommentar-feltet! Du kan læse mere om reputation management […]

  3. 17. april 2012

    […] er en slags omvendt reputation management du skal i gang med. Sørg for at du dominere søgemaskinerne inden du risikere at der kommer […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *