Sådan bliver det lettere at hente nye kunder


I dag får du nogle tips til at styrke din markedsføring. Dagens “låge” er skrevet af kommunikationsrådgiver Lasse Gammeljord, fra BullsEye Communications

Sådan bliver det lettere at hente nye kunder

TOP OF MIND: Modsat store virksomheder er ni ud af ti iværksættere komplet usynlige. Se her 7 forslag til hvordan du styrker din markedsføring, så nye kunder ser dig.

Mikkel og Mathias er gået sammen og har etableret SEO-firmaet Lighthouse, som forbedrer kundernes synlighed på nettet. Første år gik helt fantastisk. Tidligere kunder og bekendte i netværket væltede ind, og de var ret overraskede over, hvor let det var at starte en ny forretning.

Her i andet år er der stadig travlt. Nu vil Mathias og Mikkel imidlertid hente flere kunder – og gerne de større af slagsen med højere til loftet og dybere i pengepungen. Desværre har de næsten for travlt til at gøre noget ved det. De kunder, de sporadisk kontakter, får de ikke konverteret. Så hvad skal de gøre?

Små virksomheder helt usynlige

Som iværksætter kan du sikkert genkende Mikkel og Mathias i dig selv. I modsætning til store anerkendte virksomheder som Nykredit, Lego, SAS, DSB og mange andre, så kommunikerer langt hovedparten af iværksætterne (og især mikrofirmaer med 1-5 ansatte!) ikke.

50 procent blandt de helt små virksomheder er aldrig i medierne, mens 90 procent kommer i en landsdækkende avis (se link nednunder). Gælder det også dig (og dine kolleger), så er du altså ikke alene.

Læs her artiklen ”Undersøgelse: Små virksomheder for kedelige til medierne”

..og ikke top of mind
Problemet med at du som iværksætter (stort set aldrig) ringer til en journalist, udsender et nyhedsbrev eller blogger på LinkedIn, Facebook eller Google+, er, at du hverken opfattes som unik eller er top of mind hos kunderne.

Tværtimod: Du er præcis som alle andre sortbrogede køer på marken – ukendt, undselig og ligegyldig.

Deltag i debatten så kunderne husker dig!

Adskiller du dig derimod fra konkurrenterne qua et fast flow af kommunikation, får du en klar identitet hos kunderne.

Du definerer og viser løbende, hvad du bringer med til festen af know how og ekspertise. Kunderne forstår din value proposition (din værdiskabelse), hvilket samlet skaber tillid til dig og din virksomhed. Og tillid er lig med kunder.

SÅ HVAD GØR DU, DER IKKE HAR TID til andet end at coache, tegne, programmere, eller hvad du nu bedriver i din forretning?

7 forslag til kommunikation der øger din synlighed og henter nye kunder

  1. Afsæt tid til din markedsføring
    Start med at erkende at der skal ske noget, for at du henter flere kunder ind. Om du vælger at kommunikere, kold kanvasse eller gå til netværksmøder er op til dig. Men erkend at du bliver nødt til at fortælle om din virksomhed til andre. Lav gerne en plan for dine aktiviteter og realisér den.
  2. 2.    Målret din kommunikation
    Før du overhovedet begynder at kommunikere så ring til fem yndlingskunder og hør, hvilken type kommunikation de tænder på, og hvor de læser om deres samarbejdspartnere. Hvad skal der til for at skabe tillid? Brug inputs til at vælge budskab, værktøjer og kanaler.
  3. Start med din hjemmeside
    Lav altid en hjemmeside hvor dine kunder kan se, hvem du og dine kolleger er, og hvordan I skaber værdi. Fortæl ikke bare om jeres produkter, men også om jer selv, og hvorfor I arbejder med det, I gør. Vær ærlig og menneskelig. Dine kunder er ikke robotter og vil møde personen, som de evt. skal arbejde sammen med. Vis dine resultater og indhent kundereferencer, som viser, at du leverer varen. Det skaber respekt og tillid.
  4. Netværksmøder eller kommunikation?
    Netværksmøder er den kommunikationsform, der skaber størst tillid til dig, viser undersøgelser. I forhold til at du er selvstændig, og dine kunder i lige så høj grad køber dig som dine kompetencer, er det et godt sted at hente kunder. Problemet er, at det er hårdt, og at du kun træffer få nye mennesker. Med en bredere kommunikation når du mange hundrede modtagere, men ikke så intimt. Overvej i forhold til strategi og opnåede resultater hvor du skal bruge dit krudt.
  5. Lav et nyhedsbrev
    Saml alle kunder og potentielle kunder i et nyhedsbrev (ved f.eks. at ringe dem op og invitere dem ind i dit nyhedsbrev) Du udsender èt nyhedsbrev om måneden med relevante ”Sådan gør du”-artikler med cutting edge-info. Nu kan dine læsere se, hvordan du skaber værdi samtidig med, at du hele tiden er i deres tanker. Benyt dig af din styrkede position til at konvertere dine læsere til kunder.
  6. Del dine indlæg på de sociale medier og din hjemmeside
    3,2 mio. danskere er på Facebook, 1,2 mio. på LinkedIn. Det skal du udnytte. Etablér en blog på din hjemmeside (gratis via wordpress) og post dine indlæg her. Når du samtidig opretter en firmaside på Facebook, LinkedIn og Google+, og deler dine indlæg her, stiger antallet af inbound links til din hjemmeside. Ud over at du nu bliver set af hundredvis af relevante personer, får du en højere ranking i google. Det betyder, at din virksomhed dukker op i flere googlesøgninger. Installér sociale plugins på din hjemmeside og din mail, hent folk ind på dine firmasider og forstærk cyklussen.Læs ”21 tips til indhold du kan dele på de sociale medier”
  7. Kontakt journalisterne og få presseomtale
    Konstruktiv presseomtale bidrager altid positivt til kundernes opfattelse af dig. Tag afsæt i din ekspertise og definér, hvad du kan og vil udtale dig om. Hent gratis e-bogen ”Sådan kommer du i medierne (med nye tal) her og få konkrete idéer til hvordan du finder ‘den gode historie’ og kontakter journalisterne.

Rigtig god fornøjelse!

Lasse Gammeljord

Kommunikationsrådgiver
BullsEye Communications

Lasse Gammeljord

Kommunikationsrådgiver hos BullsEye Communications

Prøv lige at se disse indlæg også!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *