Sådan networker du optimalt til MarketingCamp.


Som du garanteret ved er MarketingCamp en 1-dags konference om online markedsføring som afholdes på ITU i København. Der kommer 24 oplægsholdere og 300 deltagere.

Det der sælger billetter er selvfølgelig de mange ekspert oplæg om alt muligt inden for online markedsføring. Men ud over oplæggene forventes det faktisk fra arrangørens side, at der networkes på fuld skrue, før, under og efter arrangementet.

Men over 300 interessante mennesker samlet på et stort universitet, kan nemt blive uoverskueligt. Derfor vil jeg gerne give dig nogle tips til hvordan du får networket på den mest optimale måde.

Hvorfor bruge tid på networking

Hvis du lægger noget arbejde i din forberedelse vil du kunne strukturere din networking i løbet af dagen og opnå de resultater du ønsker.

Det første du skal gøre er at finde ud af hvad du vil have ud af din networking. Kig på dine mål for din forretning og/eller din karriere og find ud af hvilke af de ting du gerne vil opnå, du har brug for hjælp til.

Er der nogle samarbejder som er nødvendige for at opnå dine mål? Er der nogle kompetencer som du gerne vil tilegne dig selv eller trække ind i form af partnerskaber? Er der nogle virksomheder du gerne vil arbejde for nu eller i fremtiden, enten som ansat eller som leverandør?

Et stærkt netværk kan sætte dig i forbindelse med de personer som kan hjælpe dig fra A til B, hvad enten som det er helt i mål eller på vej mod målet.

Skab dig stærke værdifulde relationer

Thomas Bigum til MarketingCamp 2012

Thomas Bigum til MarketingCamp 2012

Opbygningen af et stærkt netværk stopper aldrig, så kommer du med attituden, at du har det netværk du har brug for og det er så stærkt som det kan blive, så er du på vej i den forkerte retning.

Når du deltager i et event som MarketingCamp så kom med intentionen om, at du kan styrke det netværk du allerede har eller udvide det med flere personer. Bemærk det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet.

Du styrker dit netværk ved at styrke dine eksisterende relationer. Du kan f.eks. mødes de folk du kun har mødt virtuelt eller mødes med dem du sjældent ser fordi de bor i den anden ende af landet.
Det kan være fristende at tale om den tid der er gået siden sidst. Men hvis I skal hjælpe hinanden fra A til B, så skal I tale forretning og kigge fremad. Jeg vil senere i artiklen komme ind på hvordan du sikre dig det.

At udvide dit netværk betyder at du lærer nogle nye mennesker at kende. Og tro det eller ej, så kræver det at du snakker med nogen du ikke har snakket med før. Grunden til jeg nævner det, er fordi jeg ofte oplever at folk søger hen til dem de kender. Det er selvfølgelig fint nok hvis du vil styrke dine relationerne, men vi kan nok blive enige om, at det ikke er den mest optimale måde at møde nye mennesker på.

Personligt er jeg ikke selv den mest udadvendte person, så jeg ved udmærket godt, at det kan være grænseoverskridende at gå over til en person du ikke har mødt før og begynde og snakke.

Hvis du synes det er svært, så start med at sæt dig nogle mål for hvor mange nye mennesker du vil møde på dagen. Hvis det bare er en enkelt person, så sæt dig for det skal være så tidligt som muligt, f.eks. ved indskrivningen eller morgenmaden. Synes du en enkelt person er for lidt, så kan det måske være én ny person i hver af de indlagte pauser.

Bemærk at hver ny person du møder giver dig potentielt 250 nye kontakter.

Hvem vil du møde?

Mikael Lemberg til MarketingCamp 2012

Mikael Lemberg til MarketingCamp 2012

Til nogle arrangementer får du ingen deltagerliste, til andre bliver den udleveret på selve dagen, og er du rigtig heldig sendes den til dig nogle dage i forvejen.

Ib Potter, arrangøren af Marketing Camp, har taget et skridt videre og efter min mening lavet en genistreg. Du kan nemlig se hele deltagerlisten her og alle der har angivet deres Twitter profil ved tilmeldingen, får også vist deres profilbillede. Det er altså guld for dig som gerne vil netværke.

Brug Google til at finde mere ud af hvem personerne. Følg evt. personerne på Twitter og opret en liste med MarketingCamp deltagere, eller lav en MarketingCamp cirkel på Google+. Når du har fundet en person du gerne vil mødes med, så brug LinkedIn til at se hvordan du er connected med vedkommende. I min optik skal du ikke connecte på LinkedIn endnu. Få dig en relation med vedkommende først, og connect så bagefter.

Er du i 2. led kan du bruge det aktivt i måden du skaber den første kontakt på.

Er den person I begge kender også til MarketingCamp, så kan du bede om en introduktion. Er personen ikke til stede, så kan du stadig bruge det aktivt i den første kontakt. Sig: ”Jeg kunne se på din LinkedIn profil at du også kender Jens Hansen. Hvor kender du ham fra?” – og så har I en samtale i gang.

Hvad kan du give?

Jeg håber du på nuværende tidspunkt har en nogenlunde idé om hvad du gerne vil opnå og hvem du gerne vil møde. Nu vender vi den 180°. For det centrale i networking er at give, inden du spørge om hjælp.

Men hvad skal du give en person du ikke kender?

Hvis relationen er så ”tynd” at du ikke ved det, så skal du først have bygget relationen op og gjort den stærk. Forvent ikke at du kan gøre relationen så stærk alene til MarketingCamp, men brug MarketingCamp som afsæt til at starte relationen. Hav dine hv-spørgsmål klar (dem kommer jeg ind på snart) så du kan lære hvad det er personen brænder for og hvad det er du kan hjælpe ham eller hende med.

Strukturer dine data

Nu vil jeg anbefale at du får struktureret de ting du har fundet ud af på nuværende tidspunkt. Jeg vil foreslå dig at du laver en simpel liste med dem du gerne vil snakke med på MarketingCamp.

Den kunne indeholde:

  • Navn
  • Evt. billede
  • Hvad kan du hjælpe mig med
  • Hvad kan jeg hjælpe dig med
  • Hvem kender jeg som kender dig

Pas nu på med ikke at lave listen for lang. Nedprioriter dem som du har mulighed for at møde andre steder, og opprioriter dem som du kun har mulighed for at møde her.

Hvad er vigtigt at snakke om?

Jeg har været til et hav af netværksmøder hvor folk har brugt tiden på at snakke om alt muligt andet end forretning. Snakken om vejret er vel den største klassikker. Men med mindre du har en forretning som er afhængig af en bestemt type vejr og du søger hjælp til hvordan du kan ændre på disse forhold, så lad vejrsnakken blive hjemme.

Det er ok du har en icebreaker, men styr hurtigt snakken hen på forretning og hvad du kan hjælpe andre med.

Det gør du ved at stille åbne hv-spørgsmål. Hvem, hvordan, hvilken, hvor, hvornår osv. Her er en liste med spørgsmål som er gode at bruge i netværkssammenhæng.

Åbningsspørgsmål

  • I hvilken sammenhæng arbejder du med online markedsføring?
  • Hvem kender du ellers her?
  • Hvor i landet kommer du fra?
  • Hvilken hjemmeside arbejder du med (fortiden)?

Aktuelle spørgsmål

  • Hvordan lærte du om MarketingCamp?
  • Hvilke oplæg skal du se?
  • Hvilke oplæg ville du ønske du også kunne se?
  • Hvorfor er de interessante for dig?

Dybdegående spørgsmål

  • Hvordan er du startet i din branche?
  • Hvis du selv kunne vælge hvilket arbejdsområde vil du så helst arbejde med?
  • Hvad er det største der er sket indenfor dit arbejdsområde de sidste to år?
  • Hvordan ser en typisk hverdag ud for dig?
  • Hvor bliver du klogere på dit arbejdsområde?
  • Hvad er det største du har oplevet i dit nuværende job/arbejde?
  • Hvor ser du dig selv henne om 2 år?

Faglige spørgsmål

  • Hvilket socialt medie får du mest ud af for tiden?
  • Hvilke andre faglige arrangementer skal du til i år?
  • Hvad gør I for at undgå at blive ramt af Google Panda og Penguin?
  • Hvor højt vægter I webteksterne på jeres website?
  • Hvornår vil du anbefale man gør brug af responsive design?
  • Hvad er det bedste link du har skaffet inden for det sidste år?

Det afsluttende spørgsmål

  • Hvordan kan jeg hjælpe dig?

Det er selvfølgelig ikke meningen du skal alle spørgsmål igennem, men pluk dem ud du synes der er relevante for den du snakker med. Afhængigt af hvad der interesserer dig, kan du selv bygge videre på dem.
Prøv at byg samtalen op så du kommer hen til det vigtigste spørgsmål, nemlig hvordan du kan hjælpe den anden person med at opnå sine mål.

Brug visitkort … på den rigtige måde

Vi lever i en tid hvor vi med online værktøjer kan følge, forbinde og blive venner med andre mennesker via et enkelt klik. Disse værktøjer bruges oftere og oftere som undskyldning for ikke at have et rigtigt visitkort med til arrangementer i den virkelige verden.

Jeg er selv super glad for de online værktøjer, men desværre går en hel del personlighed tabt ved at klikke sig til relationer. Derfor synes jeg stadig at visitkortet understøtter networking rigtig godt.

Det handler dog ikke om at du skal uddele så mange visitkort som muligt. Det handler mere om at du skal indsamle fra de personer du vil og kan hjælpe. Spørg efter personens visitkort, og ved du allerede nu at du kan hjælpe personen videre i dit netværk, så spørg efter to visitkort så du kan give det ene videre.

Brug evt. personens visitkort til at notere hvad I har snakket om og hvad det var personen ønskede hjælp til.

Hvad med dit visitkort? Du skal nok ikke regne med dit visitkort bliver brugt lige så konstruktivt, som de visitkort du indsamler. Men i min optik, virker det useriøst og uprofessionelt hvis ikke du kan give et visitkort, når du bliver spurgt. De koster kun få hundrede kroner at få lavet og nej – det er en skrøne at regnskovens træer bliver brugt til papir.

Det gode visitkort har i mine øjne dit fulde navn, firmanavn eller logo, adresse, direkte telefon/mobil, din e-mail, og dit billede. Og så synes jeg det er super fedt, hvis det også indeholder din USP (Unique Selling Proposition).

Opfølgning på MarketingCamp

Når du kommer hjem fra MarketingCamp, så er det frem med visitkortene på de folk du har snakket med.

Send dem en lille opfølgende hilsen, ikke meget mere end 1-2-3 sætninger, hvor du siger tak for den snak I havde. Skriv evt. noget om det I har snakket om eller har aftalt, og har I snakket om et fagligt emne, så henvis evt. til en artikel om emnet.

Husk networking handler ikke om at jeg skal sælge noget til dig eller at du skal sælge noget til mig. Det handler om at vi skal forsøge at hjælpe hinanden videre. At det så kan medføre en handel mellem os er en helt anden ting.

Afslut derfor din opfølgning med (igen) at spørge om der er noget eller mere du kan gøre for at hjælpe.

Jeg sender den slags opfølgninger på e-mail eller som en LinkedIn invitation.
Jeg har faktisk også forsøgt mig med almindeligt brev, men så har der været et specielt behov for at medsende noget fysisk – f.eks. en avisartikel om noget vi har snakket om.

Afslutningsvis vil jeg minde dig om, at hvis du skal have noget ud af dine kontakter, så er det vigtigt at du holder liv i den ved at mødes enten online, via telefonen eller over en kop kaffe.

Vi ses til MarketingCamp.

(Visited 243 times, 1 visits today)

Lars Skjoldby

Lars Skjoldby har faciliteret og ledet professionelle netværk og arbejder i dag med markedsføring på internettet hos Skjoldby.com.

Prøv lige at se disse indlæg også!

6 kommentarer til Sådan networker du optimalt til MarketingCamp.

  1. Super godt indspark, Skjoldby! Jeg oplever ofte, at der står rigtig mange mennesker og venter på at snakke med mig i pauserne på sådan en konference, og jeg sætter stor pris på en direkte approach. Det er vældigt stressende at have holdt et oplæg og så stå i pausen og skulle tisse noget så forfærdeligt, være kaffetrængende og samtidig høre på “Øh – Æh – Bøh”.

  2. Skjoldby siger:

    1000 tak.
    Det med populariteten er der nok mange af de andre oplægsholdere der kan genkende. Men ved du hvorfor det et sådan? – Det er fordi I er nærværende og møder deltagerne i øjenhøjde. Og det er præcis dét jeg elsker ved MarketingCamp og Digital Markedsføring.
    Husker specielt de samtaler jeg havde med Grosen Friis og Søren Riisager på Fox and Hounds i 2011. De anede sgu ikke hvem jeg var men var ikke blege for at dels høre min historie og dels komme med gode råd til mig. Om det var de store fadøl der fik dem til at snakke frit vil jeg lade være usagt 🙂

  3. Sådan skal det siges og sådan skal det udføres.
    Networking er et “håndværk” og det er helt legalt, så derfor er der ingen grund til at skjule hvad det er man vil.

  4. Riisager siger:

    @Skjoldby de var gode de fadbamser 🙂 men jeg have ikke delt mindre uden… God skrevet

  5. Martin siger:

    TAK, Lars!

    Fedt indspark og vinkel på networking, som en samtale/hjælp hinanden imellem…der måske i sidste ende kan føre til et salg, “uden” at det er opstarts intentionen…

  6. Elsebeth Fogh siger:

    Super inspirerende læsning – også for en inkarneret networker som mig. Ser virkelig frem til at møde og lære nyt af nogle af alle de eksperter, jeg kun har mødt online og via ekspertinterviews i forbindelse med Maj Wismann’s online bizz mentorforløb. Min hjemmeside trænger til en fuldstændig makeover og skal omlægges til responsivt desig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *