get-flashplayer

Sådan slipper du af med 20% af dine kunder.


For et par år siden var jeg ude og undervise en netværksgruppe af kvinder som drev webshops. Den ene var en kvinde i midten af fyrrerne, som i mange år havde haft en fysisk modetøjsbutik. Det gik fint, og en dag sagde hendes reklamebureau til hende at hun skulle have en webshop, for det var der fremtiden lå.

Hun tvivlede lidt på om det nu var den rigtige løsning for hende, men hendes topsmarte reklamebureau fik hende overtalt, og hun indvillige i at skyde 100.000 i projektet.

De skulle stå for design og udvikling af webshoppen, samt markedsføringen for det var jo noget de havde forstand på.

Pengene blev brugt således:

  • Udvikling af webshop: kr. 60.000
  • Markedsføring: kr. 40.000

Problemet var bare at de kr. 60.000 gik til en webshop lavet i flash, og de kr 40.000 til markedsføringen blev brugt på en helsides annonce i et dameblad.

Den første uge hvor “markedsføringen” blev skudt af, fik hun i følge hende selv 23 besøg og 0 ordrer.

Behøves jeg at sige hun var grædefærdig da jeg fortalte hende at hun godt kunne skrotte det hele og starte forfra, hvis hun fortsat vil drive webshop? (100.000 ud af vinduet…)

Webshop + Flash = no-go

Med 3 børn i hustanden, bliver der handlet en del børnetøj, legetøj og andet godt til især børnene. Og da det af flere årsager er det nemmeste, lader jeg fruen om den slags, og det foregår i sofaen fra vores iPad.

Jeg ynder dog ofte at kigge hende over skulderen når hun shopper på nettet, da det giver nogle interessante iagttagelser at se hvordan hun søger, navigerer, laver “fejl” etc.

Jeg har ikke nogle valide data på det, men jeg vil tro at hun opgiver en handel 6 ud af 10 gange, fordi hun ikke kan finde ud af at gennemføre ordren. Enten fordi hun ikke kan finde ud af det, eller at webshoppen simpelthen ikke fungere på en tablet (iPad).

Screenshot af www.legekaeden.dk på en iPad

Vi har et par børn der snart har fødselsdag, og da vi har en lokal legetøjsbutik som er med i Legekæden, var det naturligt at besøge www.legekaeden.dk. Oplevelsen var dog kort, for dette var hvad hun kunne se.

Det naturlige valg her er nok at trykke på “Shop legetøj”, og gør man det får man oversigt over de mærker de forhandler, og kan klikke sig videre til et produkt, som såer uden nogle former for videre navigation, læg i kurv knap eller lignende.

Så alt i alt var der altså ingen mulighed for at shoppe fra iPad.

Jeg kunne så læse i går på Twitter at @soerens beklagede sig over hvem der har solgt Legekaeden.dk en flash baseret webshop?

Det fik mig til at researche lidt på hvor mange der besøger og gennemføre en ordre på en webshop fra en mobil elle tablet.

Jeg har kun fået enkelte valide data, og kan fortælle at en dansk webshop hvor målgruppen er kvinder, der er det 7,6% af alle ordre der er lavet fra en tablet/mobil. (Bemærk at det er gennemførte ordre og ikke besøg der er tale om)

Heldigvis har min ShopCamp kollega Morten Vadskær i dag offentliggjort nogle dugfriske tal om mobil surf på nettet.

@vadskaer har sammenlignet 1. kvartal 2012, med 4. kvartal 2011 og her er hans resultat:

I Q4 2011 var den %-vise andel af besøg fra mobile enheder 13,27% og i Q1 2012 var den 17,79%. Dermed er stigningen på 33,9%.

Læs hele blogindlæg her, hvor du blandt andet også kan se fordelingen mellem iPhone/iPad, Android og Windows mobile.

Så det er altså knap 20% af de besøgende på en webshop som bruger tablet/mobil, hvor hovedparten ikke understøtter Flash. Så hvordan Legekæden i 2012 kan have en 100% Flash baseret webshop er mig en gåde?

Så driver du selv en webshop, så kan det altså være 20% af din omsætning du siger farvel til, hvis din webshop ikke fungere optimalt på tablets og mobile enheder.

Flere af de seriøse webshop udbydere er begyndt at tænke mobil og responsive design ind i deres løsninger. SmartWeb tilbyder blandt andet mobil webshop som standard i deres løsninger.

Kender du andre Flash baserede webshops, har du gode eller dårlige erfaringer med at handle på nettet via mobil og/eller tablet, så del det med os.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd.
Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

Prøv lige at se disse indlæg også!

8 kommentarer til Sådan slipper du af med 20% af dine kunder.

  1. Jeg har selv set flere shops her på det sidste, hvor andelen af de mobile besøgende ligger på 30%. Og ordreandelen ligger på 10-15%. Nuvel, der er tale om nogle shops i mødresegmentet, som er storforbrugere af mobil teknologi.

    Det der næsten er mest sørgeligt ved Legekæden er, at selve flash shoppen egentligt er meget pænt lavet. Men totalt spild af penge, da en stor andel af brugerne ikke kan bruge den, plus den er umulig at lave online markedsføring på.

    Jeg kan ikke lade være med at spekulere på hvor mange penge de har brugt på at få lavet den løsning. Som i praksis er værdiløs, eller i bedste fald kun indbringer dem 5-10% af hvad den BURDE indbringe dem.

    De folk, der har rådgivet dem til at det er sådan en løsning de skal have, bør stilles op imod en mur og skydes ned som hunde :-(

  2. Rosenstand siger:

    At lave den slags i Flash i dag, svarer til at lave en dokumentarserie om farvers betydning i sort/hvid. Altså….

  3. Sprogø: Vil gætte på ordreandelen fra iPad for dit eksempel vil ligge omkring de 8-13%

  4. Hej Lars

    Spændende indlæg! Se eventuelt også seneste udgave af Dansk e-handelsanalyse på http://www.fdih.dk/viden/dansk-e-handelsanalyse/, der blandt andet viser, at 14 % af 1183 respondenter har foretaget en handelstransaktion via en mobil enhed inden for den seneste måned, og at de mest aktive målgrupper herfor er unge under 25 år og børnefamilierne.

  5. Emil Verdoes siger:

    God artikel lars,

    Jeg synes det er rystende at professionelle reklamebureauer stadig i dag kan finde på at tilbyde Flash løsninger.

    Jeg håber din artikel vil være en opkvikker for webbureauer til ikke at begå samme fejl i fremtiden.

  6. Henrik Hansen siger:

    Hej Lars – og øvrige…

    Har netop i ugen der gak, kigget lidt p.å tværs mht. hvad der sker på de mobile platforme… Bl.a. fordi en kunde var igang med netop at opgradere med et mobilt site. Jeg kunne da ikke lade være med at tænke, om der ville være økonomi i det – om fundamentet reelt er til stede, eller om nogen (et webbureau måske?) blot oversælger fordi alle fortæller hvor skidt det kan gå. Medmindre man altså er med på vognen. Ligesom alle skulle med på Facebook….

    For mig er der ingen tvivl om at de mobile formater er en udfordring der skal tages seriøst, men spørgsmålet er hvornår….. I det aktuelle tilfælde har kunden en lang række andre issues, der stadig ikke er løst fordi det store velrenomerede webbureau bl.a. sagde at de forstod sig på søgemaskineoptimering. De forstod det i hvert fald så godt at trafikken blev sænket til ca. 20 % (i kategorien), da løsningen kom online sidste år. Dygtigt! Havde det været en webshop, havde de lukket forretningen…

    Så jeg mener der er god grund til at være skeptisk, når “man” pludselig kører frem med den mobile kanon.

    Jeg kan også sagtens få øje på andelen af de mobile platforme i Google Analytics m.fl., men pakkes tallene op, så ses andre tendenser. Sandhøj er inde på noget med Ipads… På tværs af diverse Analytics-konti (BtC) har netop Ipads en markant andel (+50%). Det er derudover påfaldende at brugeradfærd fra disse brugere ikke er ringere end fra brugerne i al almindelighed. I mine tal, aktuelle stikprøver på tværs af +1mio BtC-besøgende, er der ingen forringet effekt på tablets generelt. De møver sig frem præcist ligeså effektivt som på de stationære platform. Og der er ingen tab af effekt/omsætning.

    I det aktuelle tilfælde viste tallene at når tablets blev regnet fra, så talte vi om 3-4% fra smartphones. På det grundlag ville jeg aldrig smide penge efter et mobil-site, når andre forhold i løsninger hænger…. Bl.a. SEO. Det samme beløb på SEO og/eller konvertering ville flerdoble trafikken og salget, mens et mobilt site – måske ville hente 3-4%. For hvem ved, hvor meget vi reelt er klar til at købe over vores mobiler….. Jeg har endnu til gode at se tallene, der viser at det rykker. Men vi skal da holde øje ;)

    PS: Jeg vil dog gøre en undtagelse, for sidder man med meget store løsninger – f.eks. en Coolshop.dk – så kan det give god mening at optimere mod marginalerne. 3-4% hos Coolshop er et 2cifret mio-beløb – så der kan det formentlig godt give mening.

  7. Peter siger:

    Lige nu sidder jeg mest med en rigtig håndværker/mandeshop – og vi er faktisk lige gået +10% på mobile enheder (+5% tablets). Så stor en andel, at man ikke kan tillade sig at lade det ligge. Det er primært mobilerne der falder fra i købsflow … men ingen af enhederne nærmer sig konverteringsraterne fra alm. platforme.

    Hvis det er Kid:vertising as der står bag, så kan de heller ikke være stolte af løsningen, da de ikke skilter med den. Og sjovt nok bruger de selv samme CMS som larsbachmann.dk – så helt blanke kan de jo ikke være.

  8. Anders siger:

    Hvis man kigger i kildekoden kan man se, at siden er kodet af: http://www.hamlet-software.com – som ikke pt. har nogen hjemmeside. Så et professionelt firma kan der ikke være tale om, heller ikke hvis man dømmer efter udførelsen af design og flash. Konklusionen må være, at legekæden er gået efter en billig løsning lavet af “en der kender en”.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>