Tjen penge på søgemaskinevenlige tekster


Det var tider den gang man kunne score en første plads i søgemaskinerne ved at skrive sit keyword ind i sit meta-keyword tag. Sådan er det heldigvis ikke i dag, men det er der stadig mange der tror.

Det at skrive søgemaskinevenlige tekster er en kunst i sig selv. Men ikke desto mindre er det noget du selv kan gøre, for at forbedre dit websites placering i søgemaskinerne.

Mange får lavet en CMS løsning, som fra starten er søgemaskinevenlig, men udnytter du ikke dine tekster optimalt, så nytter det altså ikke alverden. Et søgemaskinevenligt website uden tekst, er ikke noget værd.

Jeg har leveret adskillige CMS løsninger til kunder, og efterfølgende forklaret dem hvor vigtigt det er at de får skevet noget ordentlig “søgemaskinevenlig” tekst til deres sider, men alligevel ser jeg ofte, at dette aldrig bliver gjort.

Der findes ikke noget facit for hvor meget tekst der skal være på et website, men som udgangspunkt vil jeg anbefale minimum 500 tegn, og en keyword density på 5-8%.

Keyword density

En keyword density på 5-8% vil sige at procentdelen af dit keyword (søgeord) skal være på omkring 5-8% af den totale mængde tekst.

Så hvis du har et site der handler om akvariefisk (Det kunne også være kaffemaskiner, majspiber eller boremaskiner), så brug ordet akvariefisk istedet for at skrive den eller det om produktet.

Eksempel:

Vi har et stort udvalg af fisk til dit akvarie. Hos os kan du få masser af udstyr til dine fisk.
Vi kan også rådgive dig i hvordan du passer dem, og holder dem raske, så de lever længe.

Eksempel der er omskrevet en lille smule:

Vi har et stort udvalg af akvariefisk. Hos os kan du få masser af udstyr til dine akvariefisk.
Vi kan også rådgive dig i hvordan du passer dem, og holder dine akvariefisk raske, så de lever længere.

Eksemplet ovenover er måske ikke det bedste, men jeg håber du kan se pointen?
Hvilken tekst tror du har den bedste forudsætning for at ranke godt på Google på ordet “akvariefisk”?

Med ovenstående i tankerne, kan du nu forsøge at skrive en længere tekst, hvor dit keyword bliver flettet ind i teksten, uden at det kommer til at virke anmasende. For det er selvfølgelig ikke nok at det fungere til søgemaskinerne, dine kunder skal jo også have glæde af at læse det.

Nu er der nok nogen der tænker: Jeg gider ikke at læse lange tekster på websites, så hvad skal alt den tekst til for, jeg vil hellere have nogen flotte billeder at kigge på.

Og det er du ikke den eneste der tænker, derfor skal du sørge for at dele din tekst op i små afsnit, med nogen gode overskrifter. Hvis alt din tekst kommer i en lang smøre, så er der slet ingen der gider læse den, men deler du den op i mindre afsnit, så bliver den hurtig nem og overskuelig, og brugerne kan let scrolle igennem siden, og læse den information som de har lyst til.

(Læs evt. Mikaels indlæg om bloggens læsevenlighed)

Overskrifter og paragraph

Når du skriver en tekst til din hjemmeside, så skal det gøres udfra følgende skabelon.

<h1>Siden overskrift inkl. keyword</h1>

<p>Et afsnit tekst skrevet i paragraph</p>

<p>Et afsnit mere alt efter hvor meget tekst du har</p>

<h2>Endnu en oveskrift men med h2 eller h3</h2>

<p>Endnu et afsnit osv… </p>

Det er også en god ide at skrive dit keyword med fed en gang i mellem, da søgemaskinerne så kan se at du vil fremhæve dette ord.

Jeg snakkede en gang med en kunde som havde en CMS løsning, som han egentlig var godt tilfreds med, han syntes bare ikke rigtig at de fik nogle hits fra søgemaskinerne. Vi kiggede på den sammen, og jeg kunne med det samme se, at den var helt galt med teksten. På mange af siderne var der stort set ingen tekst, og på de sider hvor der var noget tekst, havde de stort set ikke anvendt det ord som den pågældende side handlede om, men i stedet skrevet den og det om deres produkter.

Jeg fortalte ham nogenlunde det jeg har skrevet i dette indlæg, og han lovede mig at han straks ville kigge på det. I dag ringede han så til mig og sagde at deres trafik fra søgemaskinerne var steget med 250%, og at de allerede havde fået 4 store ordrer fra kunder, der havde fundet dem via deres website. 🙂

Han havde brugt omkring 2 timer på at kigge teksten igennem, og gøre den mere søgemaskinevenlig, og her 3 månder senere har han tjent omkring 30.000,- på de 4 ordrer han efterfølgende har fået via sit website.

Så brug påsken på at kigge teksten igennem på dit website. Optimer, tilføj, slet eller hvad der nu skal til, det kan betyde at du får større succes i søgemaskinerne.

God påske.

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

22 kommentarer til Tjen penge på søgemaskinevenlige tekster

  1. Enig enig, enig! 🙂

  2. Kenneth Lund siger:

    MEGET informativt og tankevækkende!

    “Der findes ikke noget facit for hvor meget tekst der skal være på et website, men som udgangspunkt vil jeg anbefale minimum 500 tegn, og en keyword density på 5-8%.”

    => Mener du dermed pr. artikel / blogindlæg?

  3. Kim Andersen siger:

    God artikel Lars.
    Vældig brugbar, og fedt med et eksempel fra det virkelige liv også. De bevidner også at der er noget om snakken, så det er kanon.
    Tak herfra…

  4. Bachmann siger:

    Jeg er glad for at vi er enige Anders 😉

    Hej Kenneth
    Velkommen til. De 500 tegn er pr side/artikel.

    Ovenstående eksempel er taget ud fra et ganske almindeligt website, det er lidt noget andet når det er en blog, for der skifter forsiden jo indhold hver gang man skriver et nyt indlæg, så der kan man bedre have korte indlæg.

    Hej Kim
    Tak for de pæne ord.

  5. Deborah siger:

    Nu skriver jeg jo “kun” for min fornøjelses skyld, men jeg har et projekt på bedding, hvor alt det, du skriver, kunne blive relevant. Og uanset er det et emne, jeg finder vældig interessant og alt det du skriver iøvrigt. Så tak for det og God Påske!

  6. Cool indlæg! Jeg må hellere bruge lidt tid her i Påsken med, at skrive søgeord med fed 😉

  7. Kim Andersen siger:

    Forresten Lars.
    Du siger at søgemaskinerne kan se at man har fremhævet et ord med fed, men hvor stor betydning har det i virkeligheden?
    Og hvor mange gange vil du mene at man skal markere sine søgeord med fed i en given tekst?

    Jo flere gange man gør det, desto mere vil det vel forvirre øjet for brugerne, men søgemaskinerne vil måske elske det eller?

  8. Bachmann siger:

    Hej Kim
    Når du fremhæver et ord med fed (eller understregning), så vil søgemaskinerne gå ud fra at der er en grund til at dette ord eller sætning er fremhævet i din tekst, og tildele det lidt mere værdi.

    Men du skal ikke gøre det med alle ordene, da det så kan anses som “spam”. Personligt markere jeg aldrig et ord med fed mere end 1 til 2 gange i en tekst.

  9. Tak for dette indlæg – det er tankevækkende at indlæg skal have en vis længde for at blive fanget bedst af søgemaskinerne. Det er et af den slags indlæg der er grund til at vende tilbage til med mellemrum. Kloge betragtninger huskes bedst ved repetition.

  10. Michael siger:

    Hej lars, tak for en god og forklarende tekst. Arbejder selv til dagligt med webløsninger, så mere viden skader absolut ikke.

    Og kan også kun nikke genkendende til det omkring, at kunderne flere gange ikke gør noget for søgemaskineoptimeringen. Det er jo ikke fordi, at det kræver flere dages arbejde.

    Men igen, godt arbejde. Smider lige din blog blandt mine bogmærker 😉

  11. Bachmann siger:

    Hejsa
    Tak for de flotte ord. Jeg er glad for at i kan bruge det til noget.

  12. Henrik Hansen siger:

    Umiddelbart tænker jeg en kw-density på 5-8% som overoptimering. Har du godt nok held med det?

    Har du bemærket en afhængighed mellem konkurrence og kw-density?

  13. Bachmann siger:

    Hej Henrik
    Med hensyn til keyword density så er det min erfaring at jo mere tekst du har jo lavere skal din keyword density være. En keyword density på 5-8% fungere efter min erfaring til de fleste websites, da der sjældent er ret meget tekst, men har du nogle lange artikler, blogindlæg eller lignende, så skal din density være lavere. Du skal huske at man godt kan have mere end et keyword på et site, så de 5-8% skal måske fordeles over 2-4 keywords.

  14. B.N. siger:

    Hej Lars

    Rigtig dejligt indlæg. Tak for det 🙂

    Jeg har et spørgsmål, som jeg mener er meget relevant og måske endda kritisk for, hvordan dine tips skal forstås: Hvis man fx har en webside med 500 tegn og en density på ca. 5-8 %, er det så 500 tegn inklusiv mellemrum?

  15. Bachmann siger:

    Hej BN

    De 500 tegn er uden mellemrum. Men du skal huske at de 500 tegn jeg skriver om ikke nødvendigvis er det rigtige for din side. Det er bare min tommelfingerregel at der minimum skal bruges 500 tegn (ca. 120-150 ord).

  16. B.N. siger:

    Okay. Tak for det hurtige svar, Lars 🙂 Ville bare være helt sikker, men det giver også god mening nu.

  17. Dennis Aaen siger:

    Super god gennemgang og et super godt indlæg

    Synes altid det er super spændende og læse når der er eksempler med, og så gør det ikke artiklen mindre interessant at det er en historie fra den virkelig verden. 🙂

  18. Niels T siger:

    Rigtig god artikel!

    Hvad angør keyword density, så findes der flere plugins til firefox, der kan aflæse den slags på en webtekst. F.eks. kan man bruge SeoQuake. Som eksempel kan jeg sige, at denne side har en density på 0,43% på søgemaskineoptimering 🙂

  19. Det virker til at SeoQuake er et super godt plugin… så tak for det Niels 😉

    Men er det ikke lidt svært, at komme op på en keyword density på 5-8%? Hvis altså teksten stadig skal give mening, og indtryk af et produkt/firma af høj kvalitet! 😉

  20. Lars Bachmann siger:

    SEOQuake er et rigtig godt tool.

    Jo, det kan være svært at lave en keyword density på 5-8%, hvis teksten er forholdsvis lang. Men på korte tekster skulle det helst ikke være noget problem. Man kan som tommelfingerregel sige, at jo længere teksten er, des lavere skal keyword density’en være.

    På lange artikler er der ikke noget i vejen for at man kommer ned på 1%, eller lige derunder.

  21. Torben Rick siger:

    TAK for en informativ og tankevækkende artikel.

    Kunne være spændende at høre om dine erfaringer med keyword og backlinks.

  22. Rasmus siger:

    Super godt opslagsværk til når man skal skrive sine SEO tekster!! Det har hjulpet mig meget i starten! Nu sidder det der permanent i hoved 🙂

    /Rasmus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *