Værktøjer og tricks e-købmanden skal kende!


Her kommer et gæsteindlæg af Nikolaj Astrup Madsen som arbejder som freelance online marketing konsulent. Derudover arrangerer han arbejdsrejsen WorkAway for iværksættere og online marketing folk og står bag ShopDiagnose.dk. Følg Nikolaj på Twitter her.

Nikolaj Astrup Madsen: Værktøjer og tricks e-købmanden skal kende!

Noget af det jeg elsker mest ved online markedsføring og e-handel er, at der altid er nye, spændende måder at gøre tingene på. Der er altid en eller anden nørd et sted i verden, som skruer, tweaker, koder sig til nye, innovative løsninger og derefter deler hans erfaringer. Det der er fantastisk ved online markedsføring er, at små kreative løsninger ofte kan betyde store resultater på bundlinjen.

Jeg har samlet nogle af de metoder, som jeg selv har prøvet af og har gået i dybden med, som jeg har stor nytte af. Måske kan du bruge det, eller i hvert fald lade dig inspirere.

Få flere hundrede til at arbejde for dig

Mturk.com er en genial service fra Amazon, som giver dig mulighed for at få små opgaver løst af mange mennesker hurtigt. Du laver en profil, definerer en opgave, fortæller hvor meget du vil betale for den, hvornår deadline er, og hvor mange du vil have til at løse den.

Du kan bruge Mturk til at lave store manuelle opgaver som fx database arbejde. Lad os tage webshoppen LastTouch.dk, som sælger malerier, som eksempel. Hos LastTouch har de rigtig mange malerier, og på deres site kan man sortere malerierne efter farve.

lasttouch

Forestil dig at LastTouch får 1.000 nye billeder på lager, som de ikke har data omkring farver til. Enten kan de gå igennem alle 1.000 billeder selv, eller de kan bruge arbejdskraft fra Mturk. De kan definere opgaven på Mturk.com, hvor arbejdstagerne skal se på et billede og vælge en farve ud fra nogle valgmuligheder. For at være sikker på at få rigtig gode resultater, kan man lade flere løse hver opgave, og så vælge den farve, flest har valgt. Fordelen ift. at hyre en person til at gøre det er, at du kan få data fra mange, forskellige mennesker og dermed sikre dig bedre resultater.

Jeg har brugt Mturk flere gange, og min erfaring er, at det lige kræver sig lidt at sætte sig ind i og få det til at virke for en. Til gengæld er lønnen for opgaverne helt ned til 0,02 USD og arbejdsstyrken stor og fleksibel.

Der er enormt mange måder, man kan bruge Mturk på, så det handler bare om at være kreativ og rigtig god til at definere sin opgave og finde det rette prisleje. Jeg har læst om en som brugte Mturk til at skrive kærestebreve til sin kone, og en anden som fik 50 mennesker til at ringe til hans ven og sige tillykke med fødselsdagen 🙂

Amazons egen hjælpeguide er et godt sted at komme i gang med Mturk (https://requester.mturk.com/help)

Få bloggere og journalister til at skrive om dig

Omtale på de rigtige blogs og de i rigtige medier kan betyde masser af besøgende, en masse salg og rigtig gode links, som styrker dit arbejde med søgemaskineoptimering. Værdien af omtale behøver vi ikke at diskutere, det er mere spændende at finde ud af, hvordan man får omtalen.

Selvom jeg har skaffet omtale på store blogs og i medier som Børsen, TV2.dk og lignende, så har jeg bestemt fået min del af NEJ TAK fra både bloggere og journalister. Nogle gange har min vinkel og tilgang til kommunikationen ikke været god nok, og set i bakspejlet kan jeg godt se, hvorfor nogle sagde nej, da jeg startede med at lave opsøgende arbejde på denne måde.

Et trick jeg dog har fundet ud af virker godt, kan man bruge når man allerede har fundet vinklen på den omtale, man godt kunne tænke sig. Herefter laver du en lang liste over alle de bloggere og journalister, som du godt kunne tænke dig at komme i kontakt med. Skriv deres medie, navn, mail og evt. tlf. ned i et regneark.

Herefter tager du hver enkelt navn og søger på både Facebook og LinkedIn. Har I nogle fælles venner/forbindelser? Hvis ja, så overvej om den person kan hjælpe dig med at blive introduceret til bloggeren/journalisten.

comon-twitter

På LinkedIn har jeg 5 fælles forbindelser med en journalist fra ComOn.dk – Er der mon en af dem, som kan hjælpe mig med at få omtale på ComOn.dk?

Bloggere og journalister får virkelig mange henvendelser, og hvis du kontakter dem pr. mail vil du opleve en meget lille responsrate. Ved at blive hjulpet ind i varmen af en fælles bekendt, er chancen større for, at de vil bruge tid på at se tingene igennem og i sidste ende skrive om dig.

Denne her metode skal selvfølgelig bruges med omhu, og man må vurdere om dit forhold til den fælles bekendte er godt nok til at hjælpe dig. Som med alt netværk handler det nok om at bidrage med mere, end man tager. Så spørg kun dit netværk om den her slags hjælp, når du virkelig har noget guld, som bare SKAL have noget omtale.

Få et nemt overblik over al din statistik

Der er så mange platforme og tal, man som e-købmand skal holde øje med. Der er konverteringsrate, besøgstal, salgsværdi, antal fans, antal followers, hvor stort et reach man har på sociale medier, hvor meget ens publikum engagerer sig med en, statistik fra nyhedsbrev og meget andet. Det er mit indtryk, at mange webshopejere ikke får det optimale ud af de tal, de har til rådighed, og som de kan blive klogere på. Ofte kigger de kun på omsætning, og det er forståeligt, for der er mange ting at være opmærksom på.

Et super godt og simpelt værktøj til at holde øje med udviklingen og lære af den er Metricly.com. Med Metricly kan du opsætte forskellige dashboards som henter data fra din webshop, Analytics, dit nyhedsbrev og dine sociale profiler. På en side kan du altså få overblikket over, hvordan det står til på tværs af alle platforme.

metricly

Her har jeg samlet lidt forskellig statistik fra min Facebookside og Twitterprofil, så jeg har et nemt overblik over hvor spredte mine opdateringer bliver. Med dette overblik kan jeg nemt blive klogere på, hvordan jeg skal skrive min opdateringer, hvad der fungerer som fx med billede/uden billede, og hvad tid jeg skal skrive. Med lige præcis denne her opsætning kan jeg også få en idé om hvilke statusopdateringer/tweets der giver nye fans/followers.

Metricly har en basisversion, som er gratis. Køber du deres betalte udgave, kan du sætte rapporter til at blive sendt fx hver mandag.

Har du travlt med din webshop kan jeg varmt anbefale dig at sætte de vigtigste tal op i Metricly og lave en ugentlig rapport, hvor du fast har afsat en time til at få et overblik og evt. kigge tingene i dybden, hvis der er noget du skal analysere dybere.

Nikolaj Astrup Madsen

Nikolaj Astrup Madsen er freelance online marketing konsulent. Arrangør af arbejdsrejsen WorkAway. Læs mere om Nikolaj på nikolajastrup.dk

Prøv lige at se disse indlæg også!

11 kommentarer til Værktøjer og tricks e-købmanden skal kende!

  1. Lars Bachmann siger:

    Hej Nikolaj. Spændende værktøjer du kommer med her. Kendte hverken MTurk eller MeTricly. Tror jeg vil prøve at teste MeTricly med det samme.

  2. Mogens Møller siger:

    Super fedt blogindlæg Nikolaj! Og tak for linket til Last Touch.

    Jeg kendte heller ikke MTurk eller MeTricly, men skal helt sikkert kigge nærmere på begge dele.

  3. Spændende med MeTricly, det vil jeg også kigge mere på.

    Og ellers så vil jeg da gerne nævne mit eget http://www.Webshopindeks.dk – her kan man som webshopejer få gratis rapport, der viser udviklingen i ens data, sammenlignet med markedet. Mere end 350 er med nu, og jeg får mange positive tilbagemeldinger 🙂

  4. Rigtigt spændende, specielt Mturk kunne jeg godt se behovet for, har tidligere opsat systemer hvor vi har haft 2 ungarbejdere til at sidde og trykke ja eller nej til 1000 produkter for få dem kategoriseret, det kunne mturk jo sagtens bruges til!

  5. WebshopIndeks er et super fint værktøj, som jeg også har indtryk af er meget udbredt.

    Hvis I arbejder med Mturk, så del endelig jeres erfaringer. Jeg tror der er nogle rigtig spændende muligheder. Bare tanken om en kæmpe arbejdsstyrke som man kan skrue op og ned for med få klik er ret fed!

  6. Lars Fjord siger:

    Ja det er spændende med en udvikling der faktisk aldring står stille. Man kan altid fintune pille lidt hist og pist og så splitteste om skidtet fungerer efter hensigten. Ja det er tidskrævende og derfor tak for de gode råd om at man skal huske at bruge energien der hvor det lønner sig. Ellers skal vi have andre ind over. Gerne en nørd der ser tingene anderledes og kommer med nye indput!

  7. Frederik siger:

    Super fede værktøjer, som helt klart skal testes af. Kan bare ikke helt forstå, hvad Metricly kan, som Google Analytics ikke kan med den korrekte opsætning?

    Med venlig hilsen
    Frederik

  8. Hej Frederik,
    Meget af det man kan I Metricly kan man sikkert også i Analytics, men det er bare meget nemmere at opsætte nogle ting.

    Derudover kan du fx sætte rapporter op omkring udvikling på din Facebookside (hvor mange nye, likes, hvor spredt bliver tingene) og sætte det op imod data fra Twitter, for at se hvor du får mest for de kræfter du bruger eller for at få en idé om hvad der virker hvor.

    Du kan opsætte rapporter og dashboards med data fra disse systemer: http://metricly.com/learn_more#connections på kryds og tværs alt efter hvad der giver mening for dig.

  9. Frederik siger:

    Hej Nikolaj,

    Tak for dit svar. Det skal jeg helt sikkert have kigget på! 🙂

    Med venlig hilsen
    Frederik

  10. Simon Broskov siger:

    Interessant indlæg Nikolaj og mange gode værktøjer, man kan få stor glæde af. Og så er jeg helt enig i at Webshopindeks kan være til gavn for de fleste webshopejere.

  11. Martin Hansen siger:

    Hej Nikolaj – Kendte ikke til MTurk – Virkelig fedt at blive beriget med praktiske link som jag kan gøre arbejdet lettere.

    Venlige hilsner
    Martin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *