Verdens næstbedste søgeordsværktøj


Forleden skrev Rosenstand om verdens bedste søgeordsværktøj, og jeg har selv prøvet teknikken af på et par kunder, efter at jeg fik ideen præsenteret af Rosenstand første gang… Det virker.

Kort fortalt går det ud på at den eller de der tager telefonen i en virksomhed skal notere alle de ord ned, som kunderne bruger om deres produkter. På den måde finder man frem til en masse gode søgeord til for eksempel optimering af websitet og til brug i adwords. Læs selv hele indlægget her: Verdens bedste søgeordsværktøj

Men nok om det. Nu kommer verdens næstbedste søgeordsværktøj, og har du en programmør der ikke har noget at lave alligevel, så er den også billigere en Rosenstands søgeordsværktøj 🙂

De fleste større websites og i særdeleshed webshops har en søgefunktion (forhåbentlig), og de data der bliver tastet i sådan et søgefelt, kan være guld værd for en virksomhed.

Så hvis dit site på nuværende tidspunkt ikke logger alle de søgninger der laves, så få fat på din webpusher eller ynglingsprogrammør, og få ham til at lave en funktion, som kan lave en log på alt hvad der bliver søgt på.

OPDATERET: Bruger du Google Analytics er der her en guide til hvordan du sætter webstedssøgning op på dit website.

grunden til at dette er så vigtigt, er at der er en grund til at folk bruger søgefunktionen. Typisk er det fordi en potentiel kunde ikke kan finde det han leder efter, og de fleste brugere har ikke meget tålmodighed, så enten smutter de tilbage til Google, eller hvor de nu kom fra, eller også bruger de din søgeboks, og finder det de leder efter. Så hvis de har brugt søgeboksen, så er du heldig med at kunden ikke bare forsvandt i al myldret igen.

Hvis du har en webshop der sælger hatte, og kan se at der er en masse der søger på “gummihatte” på dit site, så er det sikkert fordi at dine gummihatte er gemt væk på sitet eller du har kaldt den noget andet end de dine kunder kalder dem. Det duer jo ikke at kalde dem neoprenhatte eller latexhatte, hvis dine kunder kalder dem gummihatte?

Så nu kan du så vælge at gøre dine gummihatte mere synlige, eller kalde dem det som kunderne kalder dem.

Brug den hvis du vil 😉

Lars Bachmann

Iværksætter og Online nørd. Arbejder med WordPress og online markedsføring i min virksomhed Conseo.

18 kommentarer til Verdens næstbedste søgeordsværktøj

  1. Mikael siger:

    God pointe Lars. Det havde jeg egentlig ikke overvejet. Jeg må vist lige finde ud af om det allerede bliver logget eller om der skal til at tænkes kreativt.

  2. Michael siger:

    Mange tak for tippet. Det må siges også at være et ganske effektivt stykke værktøj 🙂

  3. Kim Andersen siger:

    Smart ide Lars. Det er heller ikke noget jeg har tænkt over før du nævner det. Tak for tippet 🙂

  4. Rosenstand siger:

    Altså… Det SKAL et moderne website bare logge (hvis det har en søgefunktion). Og så et fif fra den gamle: Hvis din søgefunktion ikke tager højde for stavefejl, slåfejl og synonymer (især på webshops), er det nok det mest effektive værktøj til at skræmme potentielle kunder væk med!

    Eksempel: Svend Bent lander på en shop, fordi han leder efter en god bumsecreme. Men Svend Bent staver skidt, så han søger på sitet efter “bumsekrem”, og 99 ud af 100 shops vil returnere: “Søgningen gav intet resultat”. Så går han igen….

    Der skal søgemaskiner som Ankiro og den slags til – ellers er en webshop ofte bedre stillet ved at fjerne søgefeltet. Det er bare svært at overbevise shopejerne om.

  5. Potter siger:

    Spændende.

    Både Google Analytics, Clicky og Mint kan sættes op til at logge søgningerne på dit website.

    Rosenstand: du har jo fuldstændig ret mht. vigtigheden af at medtage slå og stavefejl.. specielt i en webshop. Men det er da de færreste der har det.

    Potter

  6. Rosenstand siger:

    Jeps – og det er beskæmmende, at de store udbydere af færdige shopsystemer som ScanNet og Dandomain ikke har sørget for søgemaskiner, der kan håndtere den slags.

    Men mon ikke de vågner med et sæt (og noget for sent), når der pludselig kommer et shopsystem, der i én omgang leverer maksimal søgemaskinevenlighed, intelligent søgefunktion og faciliteter i rå mængder? Jeg tror det 😉

  7. Bachmann siger:

    Både Scannet og DanDomain har nogle gode webshop løsninger, men når det så er sagt, så er der stadig meget der kan gøres bedre, især inden for søgemaskineoptimering. Og som du selv siger, så er det nu de skal vågne op, og optimere deres løsninger, så det fremover er dem der kan levere den bedste løsning, både hvad angår brugervenlighed (frontend og backend), søgemaskineoptimering og diverse features.

    Vi ved jo at der allerede nu, er nogen igang med et projekt, hvor der er dygtige folk indover, både hvad angår usabillty og SEO, og når de lancerer deres produkt, så tror jeg bestemt at de eksisterende udbydere får konkurrence der kan mærkes.

  8. Rosenstand siger:

    Det er der bare SLET ingen tvivl om. Jeg har solgt mindst 200 webshops gennem tiderne, og hovedparten er bygget på standardplatforme. Men ingen af dem kan opfylde de krav, der er til en webshop anno 2008 – og slet ikke til de shopejere, der skal have shopløsning nr. 2 eller 3. Deres viden og deraf følgende krav kan de ikke opfylde.

    Med de mange nye muligheder for online markedsføring, blogging, fora etc. er det da tankevækkende, at f.eks. Danmarks største shopløsning end ikke kan tilbyde oprettelse af subfoldere til f.eks. en blog, et forum eller informative sider. Eller at duplicate content problemer ikke kan løses grundet den tekniske opbygning.

    Det skyldes nok, at det er teknikerstyret udvikling – og derfor får den slags produkter det meget svært, når vi lige om lidt har løsninger på markedet, hvor al udvikling er drevet af marketingfolk, web-købmænd og kommercielle krav. Og garneret med topviden om SEO, brugervenlighed og Social Media 🙂

  9. Potter siger:

    Det vil jeg glæde mig til. De udbydere og løsninger jeg er inde over, hviler på laurbærrene… og det har de gjort rigtigt længe. Der sker ikke rigtigt noget.. og det kan kun undre, når man tænker på, hvor mange der er ved at være rigtigt gode til at handle på Internettet.

    Spændende hvad der kommer.

    Lars, har du tjekket om din Subscribe to comments virker? Det gør den nemlig ikke i min ende. Måske det er mit Spamfilter, men værd at tjekke op på. Jeg har oplevet forandringer efter at have opgraderet til WordPress 2.5 på min egen weblog.

  10. Bachmann siger:

    Hej Potter.
    Det lorte plugin virker ikke mere 🙁 Jeg har ellers opdateret det, men det kører ikke efter opdatering til 2.5.
    Jeg har lovet mig selv at det er det første jeg kigger på, når jeg er færdig med alt det andet.

  11. Ja, og det 3. bedste metode må så være Google webmastertool, hvor man kan se hvad folk søger efter men nødvendigvis ikke klikker på ens side.

    Der kan man se top20 search men endnu mere interessant er at downloade hele listen og så se søgestrengen brugerne har anvendt.

  12. Morten siger:

    Vi har selv prøvet det. det virker helt klart. Der er flere betegnelser for forskellige maskiner i industrien. Så det er en rigtig god ide af gøre.

    Mvh
    Morten

  13. Tak for tippet. Søgte lige i plugins i WP og fandt noget, som jeg forhåbentlig kan bruge: Search Meter 2.6. Det skal i hvert fald testes

    mvh

    Bjørn Johansen

  14. Hej Lars,

    Tak for et skarpt blogindlæg.

    Vi har arbejdet en del med intelligent site søgemaskine til vores webshop system og har i samarbejde med Ankiro lanceret en site søgemaskine der indeholder de features som omtales her.

    Site søgemaskinen til webshoppen hedder Ankiro SmartSearch. Hvis det har interesse kan i læse mere om det på: smart-web.dk

    vh Bobby

  15. Bangkok Guide.dk siger:

    Rigtig godt indlæg! Har man et site med en del besøgende og en søge-boks, så er der rigtig meget guld at tage fra det. Jeg smider ofte en ny side op når et par stykker har søgt efter det samme.

    Et andet godt tip til at få ideer til søgeord er at finde forummer og lægge mærke til hvilke spørgsmål der går igen.

    Noget helt andet – Nu hvor Googles keyword tool kun viser kommercielle søgeord, hvad er så det bedste alternativ? Wordtracker?

  1. 29. maj 2008

    […] godt kunderne. Fordi han har fuldt Rosenstands Verdens bedste søgeordsværktøj og Backmanns Verdens næstbedste søgeordsværktøj – hvad gør du nu ? …. du låner lidt erfaring […]

  2. 9. november 2009

    […] lidt input udefra. Brug evt. også nogle af de metoder, som deles i blogindlæggene fra Rosenstand, Bachmann og Riisager om research af […]

  3. 18. januar 2010

    […] bedste søgeordsværktøj”, hvilket fik mig til at skrive en opfølgning jeg kaldte “Verdens næstbedste søgeordsværktøj“. Det indlæg er ca. et halvandet år gammelt, men til min store undren er der stadig masser […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *